Tiny Muskens maakt met
73 zijn tienerdroom waar
gsgps"
VOORRAAD RUIMING BIJ DE IMPORTEUR. I
Kabinet wil op
website met
volk in debat
UNIEKE VOORRAAD-RUIMING VAN DE GROOTSTE COLLECTIE
ORGINELE SPRINGVALE - CHESTERFIELDS VAN EUROPA
^oom, afrit: WouwseTo, Nootd/ZuTd
"MOTELDEWOUWSETOL' Mastendreef85, BERGENOPZOOM
pzc Zaterdag 31 maart 2007 1 1
den haag - Het kabinet wil met
een website (samenwerkenaanne-
derland.nl) het gesprek aangaan
met de burgers.
Minister-president Balkenende
(CDA) maakte dit gisteren na af
loop van de minsterraadsvergade
ring bekend. „Wij willen burgers
betrekken bij de analyse hoe het
verder moet in dit land," aldus de
premier.
Het is de bedoeling dat de website
een platform wordt voor een pu
blieke discussie. Een aantal min of
meer bekende Nederlanders is ge
vraagd een eerste bijdrage te leve
ren om de discussie aan te zwenge
len.
Balkenende is niet bevreesd dat de
website vooral scheldende, onte
vreden kiezers zal aantrekken. „Kri
tiek hoort bij een volwassen demo
cratie."
De website past volgens de minis
ter-president bij 'deze tijd en deze
cultuur'. Maar op de vraag of hij
wist wat er in Second Life gebeurt,
de virtuele wereld waarin mil
joenen internetgebruikers ronddo
len, bleef de premier het ant
woord schuldig: 'Second Life? Wat
is dat?'
Bisschop wil als
monnik genieten van
rust, stilte en gebed.
door Jan Reijnders
Binnen een jaar, op 2 fe
bruari 2008, treedt Tiny
Muskens in als monnik in
de Pauluscommuniteit
van de benedictijnen in Teterin-
gen. Een stap, straks in zijn 73e le
vensjaar, die hij eigenlijk als tiener
al wilde zetten. Hij gaat zich ten
volle aan het monnikenleven ge
ven. Ja, hij laat zelfs nu al weten
straks in het monnikenhabijt be
graven te willen worden. Bij tijd
en wijle verruilt hij het benedic
tijnerkloostertje voor de hem
sinds jaar en dag vertrouwde Ab
dij Maria Toevlucht in Zundert.
Daar, in die beide kloostergemeen
schappen, wil hij het laatste deel
van zijn leven wijden aan rust, stil
te, gebed en broederschap. „Ik wil
God naderen en het geheim van
het leven. Ik hoop zo te ervaren
dat de eeuwigheid die God is, niet
alleen iets is voor na de dood. Eeu
wigheid begint niet bij de dood,
eeuwigheid is er altijd. Omdat ik
me daar steeds meer bewust van
ben geworden, ben ik minder
bang geworden om fouten te ma
ken en door God en mensen afge
wezen te worden. Kerkvader Au-
gustinus zei het kernachtiger: 'Wie
leeft in het perspectief van de eeu
wigheid, geniet des te meer van
het heden'.
Tiny Muskens doet deze ontboeze
mingen in zijn nieuwe boek 'Op
maat tot Eeuwigheid', dat hij sa
men met theoloog en publicist Ar
jan Broers maakte over zijn kijk op
God en de dood. Muskens praat
openhartig en vrijmoedig over
God, zijn God, zonder dat hij hem
overigens in een concreet beeld
kan weergeven. „God laat zich niet
pakken in menselijke beelden.
God is groter dan we ons kunnen
voorstellen. God ziet er niet uit,
we kunnen hem niet denken. Het
is de kunst dat te accepteren en er
toch in te geloven." Om die reden
heeft de Bredase bisschop weinig
op met auteurs en kunstenaars die
zich te buiten zijn gegaan aan con
crete godsbeelden. Die hebben tal
van opeenvolgende generaties op
een vals religieus been gezet.
„Ze hebben de hemel soms prach
tig verbeeld, maar die beelden van
dood en hiernamaals zijn te bepa
lend geworden. De hel zou een
plek zijn van duisternis, hitte,
vuur en martelingen. Het letterlijk
nemen van dit soort afbeeldingen
helpt ons niet als we vriendschap
willen sluiten met de dood en wat
daarna komt."
Dat alles wil niet zeggen dat Mus
kens volledig afstand neemt van
de idee, zoals Michelangelo dat uit
beeldde, dat ons uiteindelijke lot
afhangt van de manier waarop wij
geleefd hebben. „Zonder daar een
concrete voorstelling van iets van
'Je kunt je zorgen aan God
voorleggen, maar verwacht
geen wonder'
een hel bij te hebben. Paus Johan
nes XXIII zei al: de hel bestaat,
maar er zit niemand in. Maar de
boodschap van de Bijbel is wel dat
ons leven consequenties heeft
voor wat erna komt
Een verschijnsel als doodsangst is
Muskens vreemd. Hij vindt de
dood ook niet afschuwelijk of be
dreigend. „In onze westerse cul
tuur is de dood een vijand gewor
den: iets wat niet klopt, iets wat
we moeten overwinnen. Terwijl
we leven in een wereld waarin al
les eindig is, aanvaarden we ons ei
gen einde niet. Als je wel accep
teert dat je dood zult gaan, dat het
bij het leven hoort, als je erover na
denkt en mediteert, dan wordt het
een deel van je leven. Dan wordt
je leven hier en nu beter, intenser.
Omdat je vrede gesloten hebt met
de dood.
In stilte en gebed moet de grens
tussen leven en dood verder
vervagen. Het drukke bis
schopsbestaan leent zich nauwe
lijks voor een dergelijke levenswij
ze. Het klooster straks wel, hoopt
Muskens. Hij zegt zeker te zijn dat
God luistert als hij bidt. „Ik kan
het niet uitleggen, het is er. God is
met mijn bestaan verweven, zoals
met alles wat leeft. Maar of ik echt
persoonlijk contact met God er
vaar? Heel zelden, en dan nog
maar heel eventjes. Blijkbaar ben
ik daar nog niet rijp genoeg voor.
Het is ook riskant om naar heel in
dringende ervaringen te verlan
gen. Dan wordt je geloof daar af
hankelijk van en als je een tijd veel
minder ervaart, begint het te wan
kelen. Ie mag volgens mij je dage
lijkse zorgen en noden best in ge
bed aan God voorleggen, als je
maar geen wonderen verwacht of
zelfs eist als een godsbewijs. Het
luisterend oor van God kan vaak
al helpen om met zorgen en ang
sten te leven."
In één adem met het bidden,
noemt Muskens stilte en sober
heid als sleutels tot geluk. „Sober
heid? Jazeker. Ook een monnik ge
niet van wat er is, van de natuur,
van eten en drinken, van vriend
schap en schoonheid, van warmte
en stilte. Maar genieten van wat er
is, is iets anders dan genieten van
wat je hebt. Dat geeft geen echt ge
Een verschijnsel als doodsangst is Muskens vreemd. Hij vindt de dood ook
niet afschuwelijk of bedreigend. foto Thom van Amsterdam/GPD
luk. Dat zijn we in onze cultuur
verleerd. We willen alsmaar meer
hebben, meer kopen, op het neuro
tische af Zo verstoppen we ons
voor de waarheid: kopen en heb
ben bevredigen niet, hoogstens
een tijdje tot we weer naar wat an
ders verlangen. Geluk ligt in het
loslaten van het moeten hebben
en kopen, omdat je snapt dat het
hooguit goed is voor je ego, maar
niet voor jezelf. Sober leven, is oe
fenen in loslaten. Als je sterft,
moet je alles loslaten, toch zeker je
bezittingen."
Bij zijn intrede in het klooster zal
Muskens zelf van veel aardse ge
neugten afscheid moeten nemen.
Zijn fameuze reislust, die hem op
Antarctica na naar alle continen
ten voerde, zal drastisch worden
beteugeld. Hij zal weinig bezoek
meer ontvangen, heeft dan geen
auto met chauffeur. „Goed be
schouwd ben ik verwend. Ik heb
me kunnen ontplooien, ik heb in
mooie huizen gewoond en ben al
tijd goed verzorgd. Mijn belangrijk
ste bezittingen zijn drieduizend
boeken en de verslagen en aanden
kens van mijn reizen. Ik zie er ver
schrikkelijk tegenop dat allemaal
weg te doen. Ik zoek voor alles een
geschikte ontvanger."
Uiteindelijk zal Muskens de mon
nik zelfs de sigaar, bijkans zijn han
delsmerk, eraan geven. „De broe
ders hechten aan soberheid en ik
wil op hun leefregels geen uitzon
dering zijn."
CLUBCHAIRS
ARMCHAIRS
FOOTSTOOLS
SUITES
OHJESTERFIEIDS
OPGBJTJ
show-ensecondufe
KORTINGEN TOT
TAF, HELEIl
RUIL UW OUDE ZITGROEP IN
KRDGT U DEZE WEEK OOK NOG EENS
EEN OPPERBESTE PRUS VOOR
INFOLIJN: 0182-686873
OOK OP INTERNET!
www.springvale.nl
DAGEN;