Tiny Muskens maakt met 73 zijn tienerdroom waar gsgps" VOORRAAD RUIMING BIJ DE IMPORTEUR. I Kabinet wil op website met volk in debat UNIEKE VOORRAAD-RUIMING VAN DE GROOTSTE COLLECTIE ORGINELE SPRINGVALE - CHESTERFIELDS VAN EUROPA ^oom, afrit: WouwseTo, Nootd/ZuTd "MOTELDEWOUWSETOL' Mastendreef85, BERGENOPZOOM pzc Zaterdag 31 maart 2007 1 1 den haag - Het kabinet wil met een website (samenwerkenaanne- derland.nl) het gesprek aangaan met de burgers. Minister-president Balkenende (CDA) maakte dit gisteren na af loop van de minsterraadsvergade ring bekend. „Wij willen burgers betrekken bij de analyse hoe het verder moet in dit land," aldus de premier. Het is de bedoeling dat de website een platform wordt voor een pu blieke discussie. Een aantal min of meer bekende Nederlanders is ge vraagd een eerste bijdrage te leve ren om de discussie aan te zwenge len. Balkenende is niet bevreesd dat de website vooral scheldende, onte vreden kiezers zal aantrekken. „Kri tiek hoort bij een volwassen demo cratie." De website past volgens de minis ter-president bij 'deze tijd en deze cultuur'. Maar op de vraag of hij wist wat er in Second Life gebeurt, de virtuele wereld waarin mil joenen internetgebruikers ronddo len, bleef de premier het ant woord schuldig: 'Second Life? Wat is dat?' Bisschop wil als monnik genieten van rust, stilte en gebed. door Jan Reijnders Binnen een jaar, op 2 fe bruari 2008, treedt Tiny Muskens in als monnik in de Pauluscommuniteit van de benedictijnen in Teterin- gen. Een stap, straks in zijn 73e le vensjaar, die hij eigenlijk als tiener al wilde zetten. Hij gaat zich ten volle aan het monnikenleven ge ven. Ja, hij laat zelfs nu al weten straks in het monnikenhabijt be graven te willen worden. Bij tijd en wijle verruilt hij het benedic tijnerkloostertje voor de hem sinds jaar en dag vertrouwde Ab dij Maria Toevlucht in Zundert. Daar, in die beide kloostergemeen schappen, wil hij het laatste deel van zijn leven wijden aan rust, stil te, gebed en broederschap. „Ik wil God naderen en het geheim van het leven. Ik hoop zo te ervaren dat de eeuwigheid die God is, niet alleen iets is voor na de dood. Eeu wigheid begint niet bij de dood, eeuwigheid is er altijd. Omdat ik me daar steeds meer bewust van ben geworden, ben ik minder bang geworden om fouten te ma ken en door God en mensen afge wezen te worden. Kerkvader Au- gustinus zei het kernachtiger: 'Wie leeft in het perspectief van de eeu wigheid, geniet des te meer van het heden'. Tiny Muskens doet deze ontboeze mingen in zijn nieuwe boek 'Op maat tot Eeuwigheid', dat hij sa men met theoloog en publicist Ar jan Broers maakte over zijn kijk op God en de dood. Muskens praat openhartig en vrijmoedig over God, zijn God, zonder dat hij hem overigens in een concreet beeld kan weergeven. „God laat zich niet pakken in menselijke beelden. God is groter dan we ons kunnen voorstellen. God ziet er niet uit, we kunnen hem niet denken. Het is de kunst dat te accepteren en er toch in te geloven." Om die reden heeft de Bredase bisschop weinig op met auteurs en kunstenaars die zich te buiten zijn gegaan aan con crete godsbeelden. Die hebben tal van opeenvolgende generaties op een vals religieus been gezet. „Ze hebben de hemel soms prach tig verbeeld, maar die beelden van dood en hiernamaals zijn te bepa lend geworden. De hel zou een plek zijn van duisternis, hitte, vuur en martelingen. Het letterlijk nemen van dit soort afbeeldingen helpt ons niet als we vriendschap willen sluiten met de dood en wat daarna komt." Dat alles wil niet zeggen dat Mus kens volledig afstand neemt van de idee, zoals Michelangelo dat uit beeldde, dat ons uiteindelijke lot afhangt van de manier waarop wij geleefd hebben. „Zonder daar een concrete voorstelling van iets van 'Je kunt je zorgen aan God voorleggen, maar verwacht geen wonder' een hel bij te hebben. Paus Johan nes XXIII zei al: de hel bestaat, maar er zit niemand in. Maar de boodschap van de Bijbel is wel dat ons leven consequenties heeft voor wat erna komt Een verschijnsel als doodsangst is Muskens vreemd. Hij vindt de dood ook niet afschuwelijk of be dreigend. „In onze westerse cul tuur is de dood een vijand gewor den: iets wat niet klopt, iets wat we moeten overwinnen. Terwijl we leven in een wereld waarin al les eindig is, aanvaarden we ons ei gen einde niet. Als je wel accep teert dat je dood zult gaan, dat het bij het leven hoort, als je erover na denkt en mediteert, dan wordt het een deel van je leven. Dan wordt je leven hier en nu beter, intenser. Omdat je vrede gesloten hebt met de dood. In stilte en gebed moet de grens tussen leven en dood verder vervagen. Het drukke bis schopsbestaan leent zich nauwe lijks voor een dergelijke levenswij ze. Het klooster straks wel, hoopt Muskens. Hij zegt zeker te zijn dat God luistert als hij bidt. „Ik kan het niet uitleggen, het is er. God is met mijn bestaan verweven, zoals met alles wat leeft. Maar of ik echt persoonlijk contact met God er vaar? Heel zelden, en dan nog maar heel eventjes. Blijkbaar ben ik daar nog niet rijp genoeg voor. Het is ook riskant om naar heel in dringende ervaringen te verlan gen. Dan wordt je geloof daar af hankelijk van en als je een tijd veel minder ervaart, begint het te wan kelen. Ie mag volgens mij je dage lijkse zorgen en noden best in ge bed aan God voorleggen, als je maar geen wonderen verwacht of zelfs eist als een godsbewijs. Het luisterend oor van God kan vaak al helpen om met zorgen en ang sten te leven." In één adem met het bidden, noemt Muskens stilte en sober heid als sleutels tot geluk. „Sober heid? Jazeker. Ook een monnik ge niet van wat er is, van de natuur, van eten en drinken, van vriend schap en schoonheid, van warmte en stilte. Maar genieten van wat er is, is iets anders dan genieten van wat je hebt. Dat geeft geen echt ge Een verschijnsel als doodsangst is Muskens vreemd. Hij vindt de dood ook niet afschuwelijk of bedreigend. foto Thom van Amsterdam/GPD luk. Dat zijn we in onze cultuur verleerd. We willen alsmaar meer hebben, meer kopen, op het neuro tische af Zo verstoppen we ons voor de waarheid: kopen en heb ben bevredigen niet, hoogstens een tijdje tot we weer naar wat an ders verlangen. Geluk ligt in het loslaten van het moeten hebben en kopen, omdat je snapt dat het hooguit goed is voor je ego, maar niet voor jezelf. Sober leven, is oe fenen in loslaten. Als je sterft, moet je alles loslaten, toch zeker je bezittingen." Bij zijn intrede in het klooster zal Muskens zelf van veel aardse ge neugten afscheid moeten nemen. Zijn fameuze reislust, die hem op Antarctica na naar alle continen ten voerde, zal drastisch worden beteugeld. Hij zal weinig bezoek meer ontvangen, heeft dan geen auto met chauffeur. „Goed be schouwd ben ik verwend. Ik heb me kunnen ontplooien, ik heb in mooie huizen gewoond en ben al tijd goed verzorgd. Mijn belangrijk ste bezittingen zijn drieduizend boeken en de verslagen en aanden kens van mijn reizen. Ik zie er ver schrikkelijk tegenop dat allemaal weg te doen. Ik zoek voor alles een geschikte ontvanger." Uiteindelijk zal Muskens de mon nik zelfs de sigaar, bijkans zijn han delsmerk, eraan geven. „De broe ders hechten aan soberheid en ik wil op hun leefregels geen uitzon dering zijn." CLUBCHAIRS ARMCHAIRS FOOTSTOOLS SUITES OHJESTERFIEIDS OPGBJTJ show-ensecondufe KORTINGEN TOT TAF, HELEIl RUIL UW OUDE ZITGROEP IN KRDGT U DEZE WEEK OOK NOG EENS EEN OPPERBESTE PRUS VOOR INFOLIJN: 0182-686873 OOK OP INTERNET! www.springvale.nl DAGEN;

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 11