Zeeland
Kritiek moet wijken voor
veiligheid in het verkeer
Koster muziek presenteert;
UW!
777777
1.999.-
Collegepartijen maken
proces transparanter
L1 pakket - 2
«Wf I
bas+mar de jager
L1 CYLINDRICAL RADIATOR™ luidspreker
single bassconfiguratie
Voldoende om 400 mensen comfortabel
van muziek te voorzien.
2e paasdag geopend van 13.30 tot 17.00 uur
met diverse demonstraties
Fortuinstraat 20 4611 NP Bergen op Zoom
Tel. (0164) 253508
PZC Vrijdag 30 maart 2007 3 7
Geachte verslaggevers en lezers
van de PZC,
De informatie die de collegevor-
mende partijen wordt aangereikt,
om te worden verwerkt in het col
legeprogram voor de komende
vier jaren, is enorm. Wij zijn ver
heugd, dat zoveel Zeeuwse burgers
en instellingen bereid zijn om mee
te denken. Dat heeft ons vandaag
doen besluiten, om het lopende
proces van het samenstellen van
een collegeprogram, voor u nog
transparanter te maken. Vanaf vol
gende week, vindt u op de provin
ciale website (www.zeeland.nl)
hierover meer informatie.
Rinus, de vele informatie dwingt
ons nu al om keuzes te maken:
wat nemen we wel, en welke on
derwerpen nemen we niet mee in
het collegeprogram. Een op te stel
len visie, van hoe Zeeland er over
een aantal jaren naar onze mening
moet uitzien, is hierbij onze lei
draad. Een onderwerp dat straks
in ieder geval in het collegepro
gram staat, is Zeeland Seaports:
hoe zien wij, als een van de be
stuurlijke partners, de ontwikke
ling. Terecht merkt Ben lansen op,
dat dit in goed overleg met onze
gemeentelijke partners vorm moet
gaan krijgen. En ook, dat Zeeland
op dit gebied niet als een eiland
kan functioneren.
Een aantal lezers 0. Melis, P. Brak
man. P.Berkvens) vragen onze aan
Als Zeeuws-Vlaming
Als Zeeuws-Vlaming vind ik dar
de volgende punten in het regeer
akkoord moeten komen:
- vrije doorgang door de Wester
scheid etunnel of vrijstelling van
wegenbelasting voor Zeeuws-Vla
mingen;
- mogelijkheid om met 40-km au
to's tussen Zeeuws-Vlaanderen en
de rest van Nederland te rijden;
- bij fusie geen overheidsdiensten
weghalen uit Zeeuws-Vlaanderen;
- geen veranderingen bij de zieken
huizen in Zeeuws-Vlaanderen.
D. de Putter, Terneuzen
dacht voor het welzijn van onze in
woners; dat komt ongetwijfeld
hoog op onze politieke agenda te
staan. Het sociaal beleid (oog voor
de medemens) is een belangrijk
element van onze duurzaamheid
gedachte. Anderen (H. Plasse, L.
Dalebout) wijzen op de kwaliteit
van onze woonomgeving, al dan
niet in combinatie met de WCT
(S. van der Zee). Over dit onder
werp moeten we nog verder door
praten. Ik vermoed dat we op een
verantwoorde wijze willen door
gaan met de ontwikkeling van de
Zeeuwse havens.
En daarbij passen geen ongebrei
delde uitbreidingen van bedrijven
terreinen! De suggestie om land
bouwgrond bij de natuurcompen
satie voor de Westerschelde te ont
zien zal een rol spelen bij de afwe
ging door het College. Maar we
willen hierover wel zelf zo lang
mogelijk de regie blijven voeren in
Zeeland, Rinus! De voorstellen om
projectgedeputeerden in te stellen
(A. de Feijter), komen pas straks
aan de orde bij de portefeuillever
deling, maar lijkt mij interessant.
Kortom, de bescheiden Zeeuwse
maat, de inwoners van onze pro
vincie en duurzame ontwikkeling
zullen centraal komen te staan in
het program.
Met vriendelijke groet, en mede
namens CDA, WD, PvdA en SGP,
Toine Poppelaars, formateur
Niet afgezaagd
De fietsvoetveerverbinding Krui-
ningen-Perkpolder lijkt een afge
zaagd onderwerp, maar is het niet.
Er is nooit een behoorlijke discus
sie geweest, waarbij de kwestie
ook vanuit de belanghebbenden is
bekeken. Er zijn maar twee moge
lijkheden om uit Oost-Zeeuws-
Vlaanderen te ontsnappen: de Bre-
dabus en de bus door de Wester-
scheldetunnel. Voor een gunstig
leef- en werklimaat is een recht
streekse verbinding naar de over
kant een noodzaak.
A.F.M. Broekmans, Hulst
is 2e paasdag vanaf 12.00 uur geopend
kerkplein 57 kapelle 0113 343810
www.basmar.nl
Op 21 maart 2007 zijn ten laste
van S.R. Veenstra, thans zijnde
zonder bekende woon- of verblijf
plaats zowel in als buiten
Nederland, twee vonnissen bete
kend door
N.A. Polderman,
t.k.-gerechtsdeurwaarder.
In voormeld exploot wordt een
geldbedrag gevorderd. Een af
schrift van dit exploot kan worden
verkregen bij onderstaand ge
rechtsdeurwaarderkantoor.
Buys Partners B.V.
Ondernemersweg 5
4691 SLTholen
Dag Toine,
Weet je nog? Vier jaar geleden heb
ik je in het kader van deze serie
een briefje geschreven met als mot
to 'Doe het zoals Jaap'. Daarmee
doelde ik op het verkeersveilig-
heidsbeleid van Jaap Hennekeij, je
voorganger op het terrein van ver
keer en vervoer. In zijn jaren als ge
deputeerde is het aantal verkeers
slachtoffers in Zeeland fors vermin
derd.
Dit onderwerp is te gewichtig en
de wet van de kleine getallen te
zeer van invloed om zware conclu
sies te verbinden aan de wisseling
van de wacht. Nochtans, feiten
zijn feiten. Vorig jaar is het aantal
dodelijke slachtoffers in het
Zeeuwse verkeer fors gestegen
(van 23 in 2004 en 2005 naar 39 in
2006). En de afgelopen vier jaar
zijn andere accenten gezet in het
verkeersveiligheidsbeleid. Geen
kantelwegen, wieberwegen en an
dere creatieve verkeersremmers
meer - Hennekeij was er als weg
en waterbouwkundige dol op - en
aan de strikte uitgangspunten van
duurzaam veilig kwam een einde,
mede door het ontbreken van
draagvlak bij de bevolking. Het ac
cent kwam meer te liggen op maat
regelen om fietsers van het overige
verkeer te scheiden, op gedrags
beïnvloeding en op soms fel bekri
tiseerde doorgetrokken strepen in
het midden van de weg, die erop
duiden dat inhalen verboden is.
Van die kritiek - en dat geldt eigen
lijk ook voor het gebrek aan steun
voor de duurzaam veilige aanpak -
'De verkeersveiligheid is te
ernstig om aan de
weggebruikers over te laten'
zou ik me maar niets aantrekken.
„De veiligheid van het verkeer is
te ernstig om aan de weggebrui
kers zelf over te laten", zei ooit een
groot denker. Alleen al vanwege
het verschrikkelijke leed dat een
verkeersongeval met fatale afloop
veroorzaakt, is het hoe dan ook
zaak na te gaan of vorig jaar sprake
is geweest van toevalligheden die
tot een eenmalige stijging hebben
geleid of dat er dieper liggende oor
zaken zijn.
En wat doen we met de portefeuil
le verkeersveiligheid? Gaat die in
derdaad naar commissaris van de
koningin Karla Peijs, zoals eerder
is geopperd? Deze bestuurlijke
taak beantwoordt in elk geval aan
de door informateur Ton Verbree
geformuleerde eis dat ze niet poli
tiek gevoelig mag liggen. Verkeers
veiligheid gaat immers boven de
partijen uit. Peijs heeft natuurlijk
mee dat ze als minister van Ver
keer en Waterstaat zeer vertrouwd
is met het thema. Bovendien gaat
ook op dit onderwerp ferme uit
spraken niet uit de weg. Zo zei ze
ooit in de Tweede Kamer toen de
voor motorrijders onveilige vang
rails in bochten van autosnelwe
gen ter sprake kwamen: „Het zou
al helpen als motorrijders wan
neer er een bocht aan komt, zou
den rijden alsof er een bocht aan
komt." Zo'n benadering van onwil
lige weggebruikers werkt verfris
send.
Met veilige groeten,
Ben Jansen, verslaggever PZC
Better sound throuqh research
PS1 Power Stand
L1 CYLINDRICAL RADIATOR™ luidspreker
(bovenste en onderste deel)
B1 Basmodule
4-aderige kabel (1,5 m) voor de B1 Basmodule
R1 afstandsbediening
Kabel (4,5 m) voor de R1 afstandsbediening
Draagtas voor de PS1 Power Stand
Draagtas voor de B1 Basmodule
Twee draagtassen voor de L1 CYLINDRICAL RADIATOR™ luidspreker
Reservezekering
Beschermstekker
Voedingskabel
Kleur: zwart
Koster Muziek