Kritiek moet wijken voor veiligheid in het verkeer Koster muziek presenteert: NIEUW! 1.999.- Collegepartijen maken proces transparanter L1 pakket - 2 bas+mar de jager L1 CYLINDRICAL RADIATOR™ luidspreker single bassconfiguratie Voldoende om 400 mensen comfortabel van muziek te voorzien. 2e paasdag geopend van 13.30 tot 17.00 uur met diverse demonstraties Fortuinstraat 20 4611 NP Bergen op Zoom Tel. (0164) 253508 PZC Vrijdag 30 maart 2007 37 Geachte verslaggevers en lezers van de PZC, De informatie die de collegevor- mende partijen wordt aangereikt, om te worden verwerkt in het col legeprogram voor de komende vier jaren, is enorm. Wij zijn ver heugd, dat zoveel Zeeuwse burgers en instellingen bereid zijn om mee te denken. Dat heeft ons vandaag doen besluiten, om het lopende proces van het samenstellen van een collegeprogram, voor u nog transparanter te maken. Vanaf vol gende week, vindt u op de provin ciale website (www.zeeland.nl) hierover meer informatie. Rinus, de vele informatie dwingt ons nu al om keuzes te maken: wat nemen we wel, en welke on derwerpen nemen we niet mee in het collegeprogram. Een op te stel len visie, van hoe Zeeland er over een aantal jaren naar onze mening moet uitzien, is hierbij onze lei draad. Een onderwerp dat straks in ieder geval in het collegepro gram staat, is Zeeland Seaports: hoe zien wij, als een van de be stuurlijke partners, de ontwikke ling. Terecht merkt Ben lansen op, dat dit in goed overleg met onze gemeentelijke partners vorm moet gaan krijgen. En ook, dat Zeeland op dit gebied niet als een eiland kan functioneren. Een aantal lezers (J. Melis, P. Brak man. P.Berkvens) vragen onze aan A/s Zeeuws-Vlaming Als Zeeuws-Vlaming vind ik dat de volgende punten in het regeer akkoord moeten komen: - vrije doorgang door de Wester- scheldetunnel of vrijstelling van wegenbelasting voor Zeeuws-Vla mingen; - mogelijkheid om met 40-km au to's tussen Zeeuws-Vlaanderen en de rest van Nederland te rijden; - bij fusie geen overheidsdiensten weghalen uit Zeeuws-Vlaanderen; - geen veranderingen bij de zieken huizen in Zeeuws-Vlaanderen. D. de Putter, Terneuzen dacht voor het welzijn van onze in woners; dat komt ongetwijfeld hoog op onze politieke agenda te staan. Het sociaal beleid (oog voor de medemens) is een belangrijk element van onze duurzaamheid gedachte. Anderen (H. Plasse, L. Dalebout) wijzen op de kwaliteit van onze woonomgeving, al dan niet in combinatie met de WCT (S. van der Zee). Over dit onder werp moeten we nog verder door praten. Ik vermoed dat we op een verantwoorde wijze willen door gaan met de ontwikkeling van de Zeeuwse havens. En daarbij passen geen ongebrei delde uitbreidingen van bedrijven terreinen! De suggestie om land bouwgrond bij de natuurcompen satie voor de Westerschelde te ont zien zal een rol spelen bij de afwe ging door het College. Maar we willen hierover wel zelf zo lang mogelijk de regie blijven voeren in Zeeland, Rinus! De voorstellen om projectgedeputeerden in te stellen (A. de Feijter), komen pas straks aan de orde bij de portefeuillever deling, maar lijkt mij interessant. Kortom, de bescheiden Zeeuwse maat, de inwoners van onze pro vincie en duurzame ontwikkeling zullen centraal komen te staan in het program. Met vriendelijke groet, en mede namens CDA, VVD, PvdA en SCP, Toine Poppelaars, formateur Niet afgezaagd De fietsvoetveerverbinding Krui- ningen-Perkpolder lijkt een afge zaagd onderwerp, maar is het niet. Er is nooit een behoorlijke discus sie geweest, waarbij de kwestie ook vanuit de belanghebbenden is bekeken. Er zijn maar twee moge lijkheden om uit Oost-Zeeuws- Vlaanderen te ontsnappen: de Bre- dabus en de bus door de Wester- scheldetunnel. Voor een gunstig leef- en werklimaat is een recht streekse verbinding naar de over kant een noodzaak. A.F.M. Broekmans, Hulst is 2e paasdag vanaf 12.00 uur geopend erkplein 57 kapelle 0113 343810 .basmar.nl Op 21 maart 2007 zijn ten laste van S.R. Veenstra, thans zijnde zonder bekende woon- of verblijf plaats zowel in als buiten Nederland, twee vonnissen bete kend door N.A. Polderman, t.k.-gerechtsdeurvvaarder. In voormeld exploot wordt een geldbedrag gevorderd. Een af schrift van dit exploot kan worden verkregen bij onderstaand ge rechtsdeurwaarderkantoor. Buys Partners B.V. Ondernemersweg 5 4691 SL Tholen Dag Toine, Weet je nog? Vier jaar geleden heb ik je in het kader van deze serie een briefje geschreven met als mot to 'Doe het zoals Jaap'. Daarmee doelde ik op het verkeersveilig- heidsbeleid van laap Hennekeij, je voorganger op het terrein van ver keer en vervoer. In zijn jaren als ge deputeerde is het aantal verkeers slachtoffers in Zeeland fors vermin derd. Dit onderwerp is te gewichtig en de wet van de kleine getallen te zeer van invloed om zware conclu sies te verbinden aan de wisseling van de wacht. Nochtans, feiten zijn feiten. Vorig jaar is het aantal dodelijke slachtoffers in het Zeeuwse verkeer fors gestegen (van 23 in 2004 en 2005 naar 39 in 2006). En de afgelopen vier jaar zijn andere accenten gezet in het verkeersveiligheidsbeleid. Geen kantelwegen, wieberwegen en an dere creatieve verkeersremmers meer - Hennekeij was er als weg en waterbouwkundige dol op - en aan de strikte uitgangspunten van duurzaam veilig kwam een einde, mede door het ontbreken van draagvlak bij de bevolking. Het ac cent kwam meer te liggen op maat regelen om fietsers van het overige verkeer te scheiden, op gedrags beïnvloeding en op soms fel bekri tiseerde doorgetrokken strepen in het midden van de weg, d.ie erop duiden dat inhalen verboden is. Van die kritiek - en dat geldt eigen lijk ook voor het gebrek aan steun voor de duurzaam veilige aanpak - 'De verkeersveiligheid is te ernstig om aan de weggebruikers over te laten' zou ik me maar niets aantrekken. „De veiligheid van het verkeer is te ernstig om aan de weggebrui kers zelf over te laten", zei ooit een groot denker. Alleen al vanwege het verschrikkelijke leed dat een verkeersongeval met fatale afloop veroorzaakt, is het hoe dan ook zaak na te gaan of vorig jaar sprake is geweest van toevalligheden die tot een eenmalige stijging hebben geleid of dat er dieper liggende oor zaken zijn. En wat doen we met de portefeuil le verkeersveiligheid? Gaat die in derdaad naar commissaris van de koningin Karla Peijs, zoals eerder is geopperd? Deze bestuurlijke taak beantwoordt in elk geval aan de door informateur Ton Verbree geformuleerde eis dat ze niet poli tiek gevoelig mag liggen. Verkeers veiligheid gaat immers boven de partijen uit. Peijs heeft natuurlijk mee dat ze als minister van Ver keer en Waterstaat zeer vertrouwd is met het thema. Bovendien gaat ook op dit onderwerp ferme uit spraken niet uit de weg. Zo zei ze ooit in de Tweede Kamer toen de voor motorrijders onveilige vang rails in bochten van autosnelwe gen ter sprake kwamen: „Het zou al helpen als motorrijders wan neer er een bocht aan komt, zou den rijden alsof er een bocht aan komt." Zo'n benadering van onwil lige weggebruikers werkt verfris send. Met veilige groeten, Ben Jansen, verslaggever PZC Better sound throuah research PS1 Power Stand L1 CYLINDRICAL RADIATOR™ luidspreker (bovenste en onderste deel) B1 Basmodule 4-aderige kabel (1,5 m) voor de B1 Basmodule R1 afstandsbediening Kabel (4,5 m) voor de R1 afstandsbediening Draagtas voor de PS1 Power Stand Draagtas voor de B1 Basmodule Twee draagtassen voor de L1 CYLINDRICAL RADIATOR™ luidspreker Reservezekering Beschermstekker Voedingskabel Kleur: zwart Koster Muziek

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 57