Mercedes C vol nieuwe techniek 1 www.autc tzeeli am cl.nl Fiat Bravo: geen poespas, wel kwaliteitsbeleving Altijd een occasion in de buurt! 1 PZC Vrijdag 30 maart 2007 1 7 bestuurder en een zesversnellings bak. Wie voor een automaat kiest heeft meteen zo'n fenomenaal schakelende zeventraps. De hoofd steunen voorin worden bij een aanrijding van achteren naar vo ren geduwd om het hoofd van be stuurder en passagier vroegtijdig op te vangen en het risico van een whiplash te verkleinen. De auto heeft ook knipperende remlichten als hulpmiddel om kop-staartaan- rijdingen te voorkomen. Mercedes begon 25 jaar geleden met zijn 'compacte' klasse, die nu C heet. Er zijn er zes miljoen van verkocht. Het nieuwe model dat nu aantreedt, is dikker en ruimer. En - goed nieuws - verrassend weinig duurder. door Rien van der Steen De sedan is er in drie versies, waar van de luxeversie de ster in mega- formaat op de grille heeft staan, de andere nog gewoon op de motor kap. Dat is gewoonweg een ouder wets gezicht. Wedden dat hij bij de eerstvolgende facelift de ster op de grille heeft? Mercedes duwt zijn best verkopen de model propvol nieuwe tech niek. Zoals aanpasbare schokdem- ping, verschillende verlichtings functies en uitputtende bescher mingsvoorzieningen voor de inzit tenden. Door zijn gegroeide wiel basis is hij gerieflijker en minder sportief dan bijvoorbeeld BMW. Maar wat stuurprecisie en rijkwali- teit betreft, zit hij in de top. Agility Control heet het systeem dat in de C-klasse aangeboden wordt om comfort en dynamiek van de auto in te stellen. De schok dempers houden rekening met de rijsituatie. Met dat systeem op de sportstand wordt de auto sportief maar niet keihard. Terwijl het stan daardsysteem juist een beetje dei ning van de carrosserie toelaat. De viercilinder motoren zijn wat krachtiger en tegelijk iets zuiniger geworden. Er zijn vier- en zescilin ders, op benzine en diesel. Volgens Mercedes zijn er met het nieuwe model meer dan honderd botsproeven uitgevoerd. Standaard heeft de nieuwe C zeven airbags, inclusief een knie-airbag voor de Binnenin vraagt een cen traal kleurendisplay aan dacht voor snelle toegang tot veelgebruikte functies, want dat is de norm vandaag de dag. Uiteraard heeft de nieuwste Mercedes een multifunctioneel stuurwiel om te communiceren met boordcomputer, audio, tele foon of navigatiesysteem. Er is ook een spraakgestuurd 'infotainment- systeem'. Het kost extra, maar als je dan fluks een telefoonnummer opdreunt, draait de computer het direct. Noem je een radiostation, floept de ontvanger zowaar op de zender die je wilt horen. De stijver geconstrueerde C-Klasse sedan met zijn forse buitenspie gels vervangt een model waarvan sinds voorjaar 2000 meer dan 1,4 miljoen exemplaren zijn verkocht. De stationwagon volgt in septem ber en er komt ook een Sport- coupé. Hij is in Nederland in drie dieselversies en vijf uitvoeringen met benzinemotor beschikbaar. De prijzen zijn maar een klein beetje hoger dan van het huidige model. Zo kost de goedkoopste C op benzine 37.400 euro. De diesels beginnen bij ruim 41.000 euro. Mercedes meldt trots, dat er in Eu ropa al 70.000 zijn besteld. De nieuwe C-klasse van Mercedes-Benz is een stukje langer en dikker dan de vorige. In de fa briek in Sindelfingen bij Stuttgart raken ze niet uitgesproken over meer veiligheid en comfort als voornaamste kenmerken. De nieuwe Mercedes C-klasse is langer en breder, waardoor hij nogal fors overkomt. foto GPD Deze infografiek stond vorige week al in onze AutoRai-special. Door een foutie ve omzetting van twee verschillende tekstbestanden waren echter niet alle CCE-gegevens correct. De staatjes hieronder zijn juist. Als je een auto koopt, wil je weten wat hij verbruikt en hoe groot de emissie is. De vuistregel is: hoe sneller hoe slechter. In onderstaand overzicht wordt het verbruik aangegeven in kilometers per liter en de emissie door het aantal gram men kooldioxide dat per gereden kilometer de atmosfeer in gaat. Automerk, model en motorinhoud, verbruik per liter, uitstoot CO2 MEEST ZUINIG OP BENZINE /7\ Toyota Prius hybride 1.5 -S 1:23,0- 104g/kmCO2 Honda Civic 1.0 W 1:21,6- 109 g/km CO2 Peugeot 107, 1:21,6-109 g/km CO2 Toyota Aygo y 1:21,6-109 g/km CO2 Smart Fortwo 1.0 yy 1:21,3-132 g/km CO2 MEEST ZUINIG OP DIESEL Smart Fortwo 1:26,3-101 g/km CO2 VWPo/o 59 kW W 1:25,6-102 g/km CO2 Citroen C 11.4 ■~V 1:24,4-109 g/km CO2 ✓7\ Toyota Aygo 1:24,4-109 g/km CO2 Fiat Panda 1.3 JTD Vi/ 1:23,3-113 g/km CO2 MINST ZUINIG OP BENZINE, MIDDENKLASSE/MPV /T\ Chevrolet Tacuma 2.0 W 1:9,3-265 g/km CO2 VW Golf R32 4 Motion W 1:9,3-257 g/km CO2 /T\ Audi A3 V6 Quattro Vi/ 1:9,4-254 g/km CO2 MINST ZUINIG OP DIESEL, MIDDENKLASSE/MPV s~\ VWTouran TDI W 1:14,5-186 g/km CO2 x Nissan Almera Tino 2.2 dCi v£/ 1:15,6-175 g/km CO2 /T\ Toyota Corolla Verso 2.2 D Vi7 1:14,7-178 g/km CO2 MINST ZUINIG OP BENZINE, KLEINE MIDDENKLASSE Chevrolet Lacetti 1.8 V2/ 1:11 - 1218g/kmC02 Mini Cooper S 1:11 -1216g/kmC02 VW Polo CTl 1:12-8187 g/km CO2 MINST ZUINIG OP DIESEL, KLEINE MIDDENKLASSE Kia Cerato 2.0 CR Dl VI/ 1:16-7157 g/km CO2 a Fiat Grande Puntol.9 JTD Vi/ 1:17-5150 g/km CO2 Mercedes a 200 cdi Vi7 1:17-5149 g/km CO2 MINST ZUINIG OP BENZINE, GROTE MIDDENKLASSE Audi RS4 FSI Quattro V8 1:7,2 -334 g/km CO2 ✓-s Mercedes C SS AMC W 1:8,4 - 286 g/km CO2 /t\ Kia Opirus Vy 1:8,8-273 g/km CO2 MINST ZUINIG OP DIESEL, GROTE MIDDDENKLASSE s-\ Peugeot 407 SW 2.7 V6 Hdi vy 1:11,8-226 g/km CO2 Audi A4 Quattro V6 TDI "Vi/ 1:12,2-223 g/km CO2 Fiat Croma 2.4 JTD vy 1:12,5 -212 g/km CO2 MINST ZUINIG OP BENZINE, MINI'S FordKa1.6i W 1:13,2-182 g/km CO2 /7\ VWFox W 1:14,9-161 g/km CO2 /t\ Opel Agila W 1:16,7 -144 g/km CO2 MINST ZUINIG OP BENZINE, SPORTAUTO'S/LIMOUSINES Bugatti Veyron 16.4 1:4,2 - onbekend Ferrari F430 4,3 V8 VI/ 1:5,8-420 g/km CO2 Bentley Continental GT Vy 1:5,8-410 g/km CO2 infograpliic JD foto's: GPD, EPA bron: VCS, SGN Fiat heeft de intentie het de ko mende jaren helemaal te gaan maken. Dat kan in het compacte segment lukken met de nieuwe 500 en in de middenklasse met de nieuwe Bravo. De Bravo, de opvolger van de Sti- lo, heeft verbazingwekkende kwali teiten. Een eerste impressie in Ita lië was al positief Maar een lange re rit door het 1\ventse platteland en over de Duitse Autobahn liet een nog betere indruk achter. All- ween kunnen we ons voorstellen dat er chauffeurs zijn die een min der strakke afstemming van het on derstel wensen. Want hij is aan de sportieve kant. Groot voordeel is wel, dat hij veel preciezer stuurt dan welke Fiat tot nu toe. Rollen en duiken doet de carrosserie niet. De (elektri sche) stuurbekrach tiging is direct maar niet overdre ven en wordt on dersteund door een Cityknop, zo dat inparkeren een fluitje van een cent is. De nieuwe Bravo is feiten, gebouwd op de ba sis van de slecht verkochte Stilo, die wel wat stijver gemaakt is. Ach ter zit een gemoderniseerde tor sie-as en dat levert een flinke kof ferruimte op. Anders dan de vroegere Bravo (ook bekend als Brava, met drie- en vijf deuren) is dit nieuwe vijf- deurs-model voor een groot deel met de computer ontworpen. Dat scheelde geld en tijd. Verrassend is de kwaliteitsbele ving in het interieur: het instru mentarium ziet er prima uit, het dashboard maakt een fraaie en de gelijke indruk. De zittingen van de stoelen zijn lang genoeg maar bie den niet gek veel steun: de instel baarheid laat niets te wensen over. Er is merkbaar veel aandacht be steed aan de afwerking van deze Italiaan. De buitenspiegels trilden in Duitsland een tikje, maar toen reden we ook al 190 km/u met een gewone 115 pk 1.9 diesel. Een moderne voorziening is de usb-poort, waar je een stick met muziek in kunt stoppen, die het audiosysteem meteen overneemt. De nieuwe Fiat Bravo heeft verbazingwekkende kwali- foto GPD Als je de versie met Blue8cMe koopt, kun je op die stick ook navi- gatiekaarten zetten. Er komt ook een stationwagon van de Bravo maar dat duurt nog een paar jaar. De Bravo is er met eenvoudige 1.4 benzinemotor (van af 17.995 euro), maar natuurlijk ook met de 1.9 Multijet diesels (vanaf 22.995 euro). Geiimiteerde oplage Corvette Ron Fellows GM heeft een Corvette Z06 Ron Fellows Edition ontwikkeld als eer betoon aan de Canadese Corvet- te-coureur. De auto komt in een gelimiteerde oplage van 399 exem plaren, waarvan er 33 voor Europa zijn. Hij kost 134.289 euro. De 'Ron Fellows edition' is gebaseerd op de Z06 met de 512 pk V8. Stoere Skoda Roomster door het leven als Scout Skoda heeft een bijzondere uitvoe ring van de Roomster, de Scout. Zoals VW zijn modellen oppept met Cross-versies, moet deze Sko da ook stoer overkomen. Hij heeft off-road-elementen als grotere wie len, stootlijsten, een speciaal interi eur en een beschermplaat aan de achterkant. Hij kost 20.625 euro. Vredestein en Giugiaro op Rai met autoband Vredestein showt zijn nieuwste band op de AutoRai. De Ultrac Ses- santa ultra high-performance ban den, bedoeld voor supersportwa gens, zitten onder een 500 pk ster ke Ford Mustang. Vredestein - nu in Russische handen - heeft de band samen met het Italiaanse de signhuis Giugiaro ontwikkeld. Grijs en blauw populair als lakkleur nieuwe auto Hoewel autofabrikanten hun mo dellen in steeds meer verschillen de kleuren (wit neemt toe) aanbie den, wordt 70 procent van alle nieuwe auto's geleverd in grijs of zwart. Dat blijkt uit cijfers van RDC Datacentrum. Blauw en rood doen het goed op een hatch back, beige op een mpv.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 17