Mercedes C vol nieuwe techniek
1 www.autc
tzeeli
am
cl.nl
Fiat Bravo: geen poespas,
wel kwaliteitsbeleving
Altijd een occasion in de buurt!
1
PZC Vrijdag 30 maart 2007 1 7
bestuurder en een zesversnellings
bak. Wie voor een automaat kiest
heeft meteen zo'n fenomenaal
schakelende zeventraps. De hoofd
steunen voorin worden bij een
aanrijding van achteren naar vo
ren geduwd om het hoofd van be
stuurder en passagier vroegtijdig
op te vangen en het risico van een
whiplash te verkleinen. De auto
heeft ook knipperende remlichten
als hulpmiddel om kop-staartaan-
rijdingen te voorkomen.
Mercedes begon 25 jaar
geleden met zijn 'compacte'
klasse, die nu C heet. Er zijn
er zes miljoen van verkocht.
Het nieuwe model dat nu
aantreedt, is dikker en
ruimer. En - goed nieuws -
verrassend weinig duurder.
door Rien van der Steen
De sedan is er in drie versies, waar
van de luxeversie de ster in mega-
formaat op de grille heeft staan, de
andere nog gewoon op de motor
kap. Dat is gewoonweg een ouder
wets gezicht. Wedden dat hij bij
de eerstvolgende facelift de ster op
de grille heeft?
Mercedes duwt zijn best verkopen
de model propvol nieuwe tech
niek. Zoals aanpasbare schokdem-
ping, verschillende verlichtings
functies en uitputtende bescher
mingsvoorzieningen voor de inzit
tenden. Door zijn gegroeide wiel
basis is hij gerieflijker en minder
sportief dan bijvoorbeeld BMW.
Maar wat stuurprecisie en rijkwali-
teit betreft, zit hij in de top.
Agility Control heet het systeem
dat in de C-klasse aangeboden
wordt om comfort en dynamiek
van de auto in te stellen. De schok
dempers houden rekening met de
rijsituatie. Met dat systeem op de
sportstand wordt de auto sportief
maar niet keihard. Terwijl het stan
daardsysteem juist een beetje dei
ning van de carrosserie toelaat.
De viercilinder motoren zijn wat
krachtiger en tegelijk iets zuiniger
geworden. Er zijn vier- en zescilin
ders, op benzine en diesel.
Volgens Mercedes zijn er met het
nieuwe model meer dan honderd
botsproeven uitgevoerd. Standaard
heeft de nieuwe C zeven airbags,
inclusief een knie-airbag voor de
Binnenin vraagt een cen
traal kleurendisplay aan
dacht voor snelle toegang
tot veelgebruikte functies,
want dat is de norm vandaag de
dag. Uiteraard heeft de nieuwste
Mercedes een multifunctioneel
stuurwiel om te communiceren
met boordcomputer, audio, tele
foon of navigatiesysteem. Er is ook
een spraakgestuurd 'infotainment-
systeem'. Het kost extra, maar als
je dan fluks een telefoonnummer
opdreunt, draait de computer het
direct. Noem je een radiostation,
floept de ontvanger zowaar op de
zender die je wilt horen.
De stijver geconstrueerde C-Klasse
sedan met zijn forse buitenspie
gels vervangt een model waarvan
sinds voorjaar 2000 meer dan 1,4
miljoen exemplaren zijn verkocht.
De stationwagon volgt in septem
ber en er komt ook een Sport-
coupé. Hij is in Nederland in drie
dieselversies en vijf uitvoeringen
met benzinemotor beschikbaar.
De prijzen zijn maar een klein
beetje hoger dan van het huidige
model. Zo kost de goedkoopste C
op benzine 37.400 euro. De diesels
beginnen bij ruim 41.000 euro.
Mercedes meldt trots, dat er in Eu
ropa al 70.000 zijn besteld.
De nieuwe C-klasse van
Mercedes-Benz is een
stukje langer en dikker
dan de vorige. In de fa
briek in Sindelfingen bij Stuttgart
raken ze niet uitgesproken over
meer veiligheid en comfort als
voornaamste kenmerken.
De nieuwe Mercedes C-klasse is langer en breder, waardoor hij nogal fors overkomt.
foto GPD
Deze infografiek stond vorige week al in onze AutoRai-special. Door een foutie
ve omzetting van twee verschillende tekstbestanden waren echter niet alle
CCE-gegevens correct. De staatjes hieronder zijn juist.
Als je een auto koopt, wil je weten wat hij verbruikt en hoe groot de emissie is.
De vuistregel is: hoe sneller hoe slechter. In onderstaand overzicht wordt het
verbruik aangegeven in kilometers per liter en de emissie door het aantal gram
men kooldioxide dat per gereden kilometer de atmosfeer in gaat.
Automerk, model en motorinhoud, verbruik per liter, uitstoot CO2
MEEST ZUINIG OP BENZINE
/7\ Toyota Prius hybride 1.5
-S 1:23,0- 104g/kmCO2
Honda Civic 1.0
W 1:21,6- 109 g/km CO2
Peugeot 107,
1:21,6-109 g/km CO2
Toyota Aygo
y 1:21,6-109 g/km CO2
Smart Fortwo 1.0
yy 1:21,3-132 g/km CO2
MEEST ZUINIG OP DIESEL
Smart Fortwo
1:26,3-101 g/km CO2
VWPo/o 59 kW
W 1:25,6-102 g/km CO2
Citroen C 11.4
■~V 1:24,4-109 g/km CO2
✓7\ Toyota Aygo
1:24,4-109 g/km CO2
Fiat Panda 1.3 JTD
Vi/ 1:23,3-113 g/km CO2
MINST ZUINIG OP BENZINE,
MIDDENKLASSE/MPV
/T\ Chevrolet Tacuma 2.0
W 1:9,3-265 g/km CO2
VW Golf R32 4 Motion
W 1:9,3-257 g/km CO2
/T\ Audi A3 V6 Quattro
Vi/ 1:9,4-254 g/km CO2
MINST ZUINIG OP DIESEL,
MIDDENKLASSE/MPV
s~\ VWTouran TDI
W 1:14,5-186 g/km CO2
x Nissan Almera Tino 2.2 dCi
v£/ 1:15,6-175 g/km CO2
/T\ Toyota Corolla Verso 2.2 D
Vi7 1:14,7-178 g/km CO2
MINST ZUINIG OP BENZINE,
KLEINE MIDDENKLASSE
Chevrolet Lacetti 1.8
V2/ 1:11 - 1218g/kmC02
Mini Cooper S
1:11 -1216g/kmC02
VW Polo CTl
1:12-8187 g/km CO2
MINST ZUINIG OP DIESEL,
KLEINE MIDDENKLASSE
Kia Cerato 2.0 CR Dl
VI/ 1:16-7157 g/km CO2
a Fiat Grande Puntol.9 JTD
Vi/ 1:17-5150 g/km CO2
Mercedes a 200 cdi
Vi7 1:17-5149 g/km CO2
MINST ZUINIG OP BENZINE,
GROTE MIDDENKLASSE
Audi RS4 FSI Quattro V8
1:7,2 -334 g/km CO2
✓-s Mercedes C SS AMC
W 1:8,4 - 286 g/km CO2
/t\ Kia Opirus
Vy 1:8,8-273 g/km CO2
MINST ZUINIG OP DIESEL,
GROTE MIDDDENKLASSE
s-\ Peugeot 407 SW 2.7 V6 Hdi
vy 1:11,8-226 g/km CO2
Audi A4 Quattro V6 TDI
"Vi/ 1:12,2-223 g/km CO2
Fiat Croma 2.4 JTD
vy 1:12,5 -212 g/km CO2
MINST ZUINIG OP BENZINE, MINI'S
FordKa1.6i
W 1:13,2-182 g/km CO2
/7\ VWFox
W 1:14,9-161 g/km CO2
/t\ Opel Agila
W 1:16,7 -144 g/km CO2
MINST ZUINIG OP BENZINE,
SPORTAUTO'S/LIMOUSINES
Bugatti Veyron 16.4
1:4,2 - onbekend
Ferrari F430 4,3 V8
VI/ 1:5,8-420 g/km CO2
Bentley Continental GT
Vy 1:5,8-410 g/km CO2
infograpliic JD foto's: GPD, EPA bron: VCS, SGN
Fiat heeft de intentie het de ko
mende jaren helemaal te
gaan maken. Dat kan in het
compacte segment lukken met de
nieuwe 500 en in de middenklasse
met de nieuwe Bravo.
De Bravo, de opvolger van de Sti-
lo, heeft verbazingwekkende kwali
teiten. Een eerste impressie in Ita
lië was al positief Maar een lange
re rit door het 1\ventse platteland
en over de Duitse Autobahn liet
een nog betere indruk achter. All-
ween kunnen we ons voorstellen
dat er chauffeurs zijn die een min
der strakke afstemming van het on
derstel wensen. Want hij is aan de
sportieve kant. Groot voordeel is
wel, dat hij veel preciezer stuurt
dan welke Fiat tot
nu toe.
Rollen en duiken
doet de carrosserie
niet. De (elektri
sche) stuurbekrach
tiging is direct
maar niet overdre
ven en wordt on
dersteund door
een Cityknop, zo
dat inparkeren een
fluitje van een cent
is.
De nieuwe Bravo is feiten,
gebouwd op de ba
sis van de slecht verkochte Stilo,
die wel wat stijver gemaakt is. Ach
ter zit een gemoderniseerde tor
sie-as en dat levert een flinke kof
ferruimte op.
Anders dan de vroegere Bravo
(ook bekend als Brava, met drie-
en vijf deuren) is dit nieuwe vijf-
deurs-model voor een groot deel
met de computer ontworpen. Dat
scheelde geld en tijd.
Verrassend is de kwaliteitsbele
ving in het interieur: het instru
mentarium ziet er prima uit, het
dashboard maakt een fraaie en de
gelijke indruk. De zittingen van de
stoelen zijn lang genoeg maar bie
den niet gek veel steun: de instel
baarheid laat niets te wensen over.
Er is merkbaar veel aandacht be
steed aan de afwerking van deze
Italiaan. De buitenspiegels trilden
in Duitsland een tikje, maar toen
reden we ook al 190 km/u met een
gewone 115 pk 1.9 diesel.
Een moderne voorziening is de
usb-poort, waar je een stick met
muziek in kunt stoppen, die het
audiosysteem meteen overneemt.
De nieuwe Fiat Bravo heeft verbazingwekkende kwali-
foto GPD
Als je de versie met Blue8cMe
koopt, kun je op die stick ook navi-
gatiekaarten zetten.
Er komt ook een stationwagon
van de Bravo maar dat duurt nog
een paar jaar. De Bravo is er met
eenvoudige 1.4 benzinemotor (van
af 17.995 euro), maar natuurlijk
ook met de 1.9 Multijet diesels
(vanaf 22.995 euro).
Geiimiteerde oplage
Corvette Ron Fellows
GM heeft een Corvette Z06 Ron
Fellows Edition ontwikkeld als eer
betoon aan de Canadese Corvet-
te-coureur. De auto komt in een
gelimiteerde oplage van 399 exem
plaren, waarvan er 33 voor Europa
zijn. Hij kost 134.289 euro. De
'Ron Fellows edition' is gebaseerd
op de Z06 met de 512 pk V8.
Stoere Skoda Roomster
door het leven als Scout
Skoda heeft een bijzondere uitvoe
ring van de Roomster, de Scout.
Zoals VW zijn modellen oppept
met Cross-versies, moet deze Sko
da ook stoer overkomen. Hij heeft
off-road-elementen als grotere wie
len, stootlijsten, een speciaal interi
eur en een beschermplaat aan de
achterkant. Hij kost 20.625 euro.
Vredestein en Giugiaro
op Rai met autoband
Vredestein showt zijn nieuwste
band op de AutoRai. De Ultrac Ses-
santa ultra high-performance ban
den, bedoeld voor supersportwa
gens, zitten onder een 500 pk ster
ke Ford Mustang. Vredestein - nu
in Russische handen - heeft de
band samen met het Italiaanse de
signhuis Giugiaro ontwikkeld.
Grijs en blauw populair
als lakkleur nieuwe auto
Hoewel autofabrikanten hun mo
dellen in steeds meer verschillen
de kleuren (wit neemt toe) aanbie
den, wordt 70 procent van alle
nieuwe auto's geleverd in grijs of
zwart. Dat blijkt uit cijfers van
RDC Datacentrum. Blauw en
rood doen het goed op een hatch
back, beige op een mpv.