Cultuur De schilder komt w( Lux Feestelijke heropening Muziekschool houdt tweede fiuitdag Motorstunt verkoopt aan duivel De verbouwing is voltooid!!! met vele speciale aanbiedingen 36 Donderdag 29 maart 2007 PZC VRAGEN AAN F. VAN DIXHOORN Het zijn drukke dagen voor dichter F. van Dixhoorn. Vandaag wordt zijn nieuwe bun del gepresenteerd. Ook is hij curator van de komende expositie in De Bewaerschole. Naam: F. van Dixhoorn Woonplaats: Middelburg Leeftijd: 58 Beroep: dichter door Rolf Bosboom De nieuwe bundel 'Twee piepjes', uw vijfde inmiddels, bevat in totaal welge teld 282 woorden en 29 getallen. Een man van weinig woorden? „Inderdaad. Minimalistische poëzie, zo wordt het vaak genoemd. Er zijn steeds meer overeenkomsten met de minimale muziek - mensen zoals John Cage en Philip Glass - en de beeldende kunst." Toch is het een bundel waarin je blijft lezen. Is dat ook uw streven? „Mijn bedoeling is dat de lezer steeds bladert en terugbladert en zo gelei delijk de compositie ontdekt die erin zit. Die ontstaat vanuit een thema, in dit geval twee piepjes, waarbij zich geleidelijk een doorgaande lijn ontwikkelt. Rob Schouten schreef in Vrij Nederland over mijn vorige bundel dat deze een half jaar op zijn nachtkastje had gelegen, omdat hij er steeds in bleef bladeren. Dat vind ik heel mooi om te horen." U bent aangesteld als samensteller van de nieuwe tentoonstelling in De Be waerschole in Burgh-Haamstede, die zaterdag wordt geopend. Een dichter als curator van een expositie, is dat niet vreemd? „Nee, zeker niet. In de zomermaanden nodig ik regelmatig groepen men sen bij mij thuis uit. Daar zitten ook heel veel beeldend kunstenaars bij. Je ziet dat zij ook geïnteresseerd raken in wat andersoortige poëzie en in de combinatie van muziek met beeldende kunst of poëzie, zoals ik dat zelf ook ben. Een van hen is Marinus van Dijke van De Bewaerschole. Hij vond het daarom leuk om voor de nieuwe tentoonstelling een keer een dichter te vragen." Had u daarbij de vrije hand? „Ja. Eerst wilde ik iets doen met mijn dichtregels 'Wat is lekker bij wat', totdat ik ergens in de Lange Delft iemand die uit de Hema kwam op z'n Zeeuws 'blij mee' hoorde zeggen. Dat is ook de titel geworden: Blijmee, aan elkaar geschreven, net zoals pluimvee, heimwee en hoezee. Voor de openingsdag heb ik een aantal mensen uitgenodigd die ook met andere dingen dan dichten bezig zijn, zoals Astrid Lampe, B. Zwaai en Tsead Bruinja. Op de laatste dag, 9 juni, komt Samuel Vriezen, die vorig jaar op basis van mijn derde bundel een compositie schreef Dat was zeer ge slaagd. Dit is een mooie gelegenheid om, in samenwerking met Muziek- podium Zeeland, het nog een keer uit te voeren." De eigenlijke expositie wordt ingevuld door beeldend kunstenaar William Verstraeten. Waarom hij? „Dat is een zeer bewuste keuze. Ik vind William een heel spannende kunstenaar, die heel goed ideeën kan uitwisselen. Zijn werk kent een strenge basis, maar tegelijk kan hij daar ongelooflijk goed mee spelen. Hij is nog bezig met de invulling van de tentoonstelling, dus ik ben zelf ook heel benieuwd wat eruit komt." F. van Dixhoorn, Twee piepjes. Uitgeverij De Bezige Bij, 40 blz., 12,90 euro. De expositie Meeeens van William Verstraeten in De Bewaerschole, Weststraat 18, Burgh-Haamstede (t/m 9 juni) begint zaterdag met Blijmee, m.m.v Teun de Lange, Hein Verwer, Tsead Bruinja, Astrid Lampe en B. Zwaai. Aanvang: 16.00 uur. Ewoudde Kat (1904-1974) is niet eens een vergeten schilder. Hoe productief ook, hij is nooit echt bekend geworden. Veere was zijn inspiratiebron. Daar keert hij nu terug, in Museum De Schotse Huizen. door Jan van Oamme Eerder deze week waren de twee zoons Kees (69) en Ewoud jr. (59) op de bovenverdieping van het Veerse museum er nog niet helemaal uit. Moeten alle tekeningen bij elkaar? Is er ruimte om een wandkleed op te hangen? Dat soort vragen, (oost Bakker, ini tiatiefnemer van de expositie en galeriehouder in Middelburg, mengt zich niet in de discussie. Voor hem is de tentoonstelling hoe dan ook een feestje. Hij toon de al eerder werk van De Kat, in een expositie met Zeeuwse expres sionisten als Jan Baartmans en Dolf Jaspers. In 2003 dook De Kat weer op, deze keer tijdens de ten toonstelling 'Heel de wereld trekt naar Veere'. Nu is het pas echt raak en worden alle olieverven, te keningen, gouaches en collages, die de beide zoons nog in bezit hebben, voor het eerst getoond. Toeval bestaat niet, reageren de zoons De Kat als Joost Bakker ver telt hoe hij erachter kwam dat schilder Ewoud de Kat levende erf genamen had. Dat ging zo, Bak kers dochter Fieke werkte op het Kohnstamm Instituut in Amster dam. Ze woonde daar nog niet zo riant, zodat Bakker haar vroeg of ze geen koffiezetapparaat van thuis wilde meenemen. Hoeft niet, reageerde ze, want ik ga altijd koffie drinken bij Ewoud de Kat. Nu kende Bakker een schilder met die naam. Bij navraag bleek het daadwerkelijk om een zoon te gaan. Kees en Ewoud jr. zeggen bij de tentoonstelling in Veere een goed gevoel te hebben. Niet dat ze het belangrijk vinden dat hun vader na zijn dood alsnog beroemd wordt. Het is meer dat zijn werk in het stadje aan het Veerse Meer thuishoort. De haven met boten, de Grote Kerk, de Campveerse To ren: op de expositie komen ze in diverse stijlen voorbij. De Kat wordt op 10 maart 1904 in Vlissingen geboren, als jongste zoon in een gezin met negen kin deren. Zijn vader werkt bij scheepswerf De Schelde, zijn drie broers vinden ook werk in die sec tor. Ewoud is anders, creatiever. In zijn vrije tijd neemt hij les bij Gerard Jacobs, een Vlaamse kun stenaar die in Vlissingen een schil dersschool runt. Na de HBS meldt hij zich aan op de tekenacademie in Rotterdam. Daar krijgt hij les van onder anderen David Bautz (1884-1955). Hij behaalt de akte middelbaar tekenen, trouwt met Akke Bakker uit Sneek en vestigt zich in Haarlem. Daar geeft hij te kenles en kunstgeschiedenis op middelbare scholen. En hij schil dert. De zoons weten dat hun vader Zeeland nooit is vergeten. Elke zo mer gingen ze er op vakantie, naar Veere. Kees herinnert zich dat zijn vader het er moeilijk mee had toen Walcheren in 1944 werd ge bombardeerd en onder water werd gezet. In 1946, toen hij voor de tweede keer in Overveen expo seerde, stelde hij de opbrengst van twee schilderijen beschikbaar voor hulp aan het getroffen eiland. Het huis in Haarlem was niet ruim, vader De Kat schilderde in de woonkamer. „Nooit anders ge weten dan natte schilderijen die te gen de muur stonden te drogen", zegt Ewoud jr. Hij herinnert zich ook de glazen asbak, die als een omgekeerde verrekijker werkte als je er doorheen keek. Kees heeft de asbak nog en overweegt hem zater dag naar de opening van de exposi tie mee te nemen. Ewoud: „Laten we nog eens door het wonderglas kijken, zei onze vader dan. Op die manier kreeg je meer afstand tot het schilderij, kon je beter de com positie beoordelen." Vader De Kat wilde niet dat zijn zoons in zijn voetsporen zouden treden. Kees hoopte reclametekenaar te wor den, Ewoud jr. zag de kunstacade mie wel zitten. Leer eerst maar een echt beroep, was het devies van hun vader. Zo werd Kees archi tect en Ewoud jr. psycholoog. Kees de Kat deelt het werk van zijn vader in ruwweg drie perio des in. Eerst nostalgisch, dik in de verf Dan, na een bezoek aan Parijs in 1948, wordt het werk lichter van toon, abstracter. In de jaren vijftig breekt een derde periode Boomgaard, olieverf op linnen. MIDDELBURG - De Zeeuwse Muziek school houdt zaterdag 21 april in Middelburg opnieuw een dwars fluitdag met de internationaal be kende pedagoog en fluitist Wil Of fermans. Aanleiding is het grote aantal aanmeldingen voor de eer ste fluitdag, drie weken geleden. De deelnemers krijgen eerst een demonstratie van Offermans. Daar na zijn er workshops op diverse lo caties. De dag wordt afgesloten met een presentatieconcert. Belangstellenden kunnen zich tot 7 april opgeven via www.zeeuwse- muziekschool.nl. DE VLIJT LINNEN Lange Vorststraat 60, Goes In het ooit zo verguisde genre van de stripverfilming zijn de afgelo pen jaren enorme sprongen ge maakt op technisch, artistiek en in houdelijk gebied. Vooral het super- helden-universum van uitgeverij Marvel bleek goed voor enkele ij- zersterke - en zeer lucratieve - spektakels rond de superhelden SpiderMan en X-Men. In hun kiel zog vonden helaas ook enkele min dere goden uit de Marvel-catalo gus hun weg naar het witte doek. Zo ontfermde regisseur en scena rist Mark Steven Johnson zich in 2003 over het karakter Daredevil, een blinde advocaat die zich 's nachts in een strak pak ontpopt tot de gesel van de georganiseerde misdaad. De film oogde fraai, - wat ook wel mag met een budget van 75 miljoen dollar - maar bleef inhoudelijk steken in een fletse imitatie van betere films in hetzelf de genre. Ondanks een matte ontvangst door critici en cartoon-fans lever de Daredevil zijn geld dubbel en CHOST RIDER Film. Regie: Mark Steven Johnson. Te zien in CineCity in Vlissingen. door Fritz de Jong dwars op, waarna Johnson zich met een nog groter budget mocht storten op Ghost Rider. Dit buitenissige karakter sjeest door de Texaanse nacht op een motor die verdacht veel lijkt op een vurig paard. En over vurig ge sproken: de in leer gehulde Rider draagt op zijn nek een in vlam men gehulde schedel, waarmee hij het boeventuig dat hij bestrijdt flink veel angst aanjaagt. Voordat we de Ghost Rider eindelijk zijn stalen ros zien bestijgen is de film al halverwege, want Johnson doet extreem lang over de voorgeschie denis. We zien hoe de jonge motorstun- ter Johnny Blaze (Matt Long) zijn ziel verkoopt aan de duivel (Peter Fonda) om zo zijn vader te redden van kanker, [aren later zien we hoe Blaze - nu vertolkt door een onnatuurlijk vermoeid ogende Ni colas Cage - tevergeefs onder het duivelspact uit probeert te komen door steeds gevaarlijker toeren uit te halen. De duivel staat niet toe dat Blaze zichzelf de dood in jaagt: hij heeft hem nodig om als Ghost Rider korte metten te maken met een opstandig satanskind. De bovennatuurlijke strijd gaat ge paard met branderige effecten en een luidruchtige soundtrack. Cage probeert zijn personage neer te zet ten als een door fouten uit het ver leden gekwelde man. Dat komt vooral goed uit de verfin enkele amusante scènes met de nog droef- geestigere grafdelver Sam Elliott. Helaas zijn dergelijke momenten in de minderheid en zijn Cage, El liott en de andere spelers overgele verd aan een zot scenario dat zich zelf niet eens al te serieus neemt, maar toch potsierlijk overkomt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 64