Zeeland
Groei is ook niet alles
Fly-drive COSTA DEL SOL
Durf keuzes te
maken in program
.NL
boek online of bel 0900 - 9697
PZC Donderdag 29 maart 2007 33
Geachte formateur, beste Toine,
Begrijp dat je aardig op stoom be
gint te komen met de programma
besprekingen. Het zal niet meeval
len, want in het maken van keuzes
is de provinciale politiek nu een
maal niet sterk. En keuzes moeten
er gemaakt worden, zeker op het
gebied van ruimtelijke ordening,
natuur en water.
Er is één onderwerp dat komende
tijd die zaken overstijgt. Zonder
mee te willen doen aan de waan
van de dag, wil ik je aandacht vra
gen voor de klimaatverandering.
Er zijn mensen die daarin niet ge
loven, maar je hoeft geen weerkun
dige te zijn om vast te stellen dat
het klimaat ook in Zeeland ver
schuift. Een sneller stijgende zee
spiegel, hogerë rivierafvoeren,
zwaardere regenbuien en stormen.
Onze deltaprovincie ligt in de
frontlinie van de klimaatverande
ring, mogen gedeputeerden graag
roepen. Het is hoog tijd voor een
samenhangende aanpak van de na
delige gevolgen. Op bescheiden
schaal kan in Zeeland heus wat ge
daan worden (denk aan energiebe
sparing) en moét er ook wat ge
daan worden (denk aan nieuwe
zeeweringen). Het onderwerp
leent zich prima voor het aanwij
zen van een projectgedeputeerde.
Ik neem aan dat je niet om het on
derwerp getij dennatuur, ofwel ont-
polderen, heen kunt. Hier is de
keuze: op de een of andere manier
ermee doorgaan, of de uitvoering
van het natuurpakket Westerschel-
de (inclusief 300 miljoen euro
compensatie) teruggeven aan mi
nister Verburg van LNV. Dat laat
ste duidt niet bepaald op bestuurs
kracht.
Op de een of andere manier er
mee doorgaan, dat wil zeggen: nog
eens goed kijken naar oplossingen
waarvoor geen polders onder wa
ter gezet moeten worden. Om de
natuurschade van een derde ver
dieping te voorkomen, is het idee
van slim baggerstorten bedacht.
Diezelfde slimheid kan ook wor
den toegepast bij het buitendijks
omzetten van (ondiep) water in
slik en jong schor.
Vergeet niet serieus werk te ma-
'Wijs voor aanpak
klimaatverandering een
projectgedeputeerde aan'
ken van onderzoek naar buiten
dijkse alternatieven voor natuur-
herstel. Die belofte aan de bevol
king moet worden nagekomen.
Nu ze in Zeeuws-Vlaanderen de
hakken in het zand zetten is het
zaak als provincie de knoop door
te hakken over een fusie van de
twee waterschappen. Niet blijven
hangen in de vage formulering dat
fusie van onderop moet komen,
want dan gebeurt er weer niks. De
voordelen zijn klip en klaar.
Benieuwd of in het nieuwe regeer
akkoord ook echte keuzes gemaakt
worden.
Vriendelijk groetend,
Rinus Antonisse, verslaggever PZC
Toine Poppelaars praat met
CDA, PvdA, SGP en VVD
over een nieuw dagelijks
provinciebestuur. Lezers en
verslaggevers van de PZC
plaatsen accenten bij de
onderwerpen die in het
programma moeten komen.
Functiebeperking
Mensen met een ziekte of handi
cap hebben vaak wat extra's nodig
om aan het werk te komen of te
blijven. Soms is een aanpassing op
de werkplek nodig, soms is een fi
nanciële tegemoetkoming nodig
om ook een werkgever over de
streep te trekken. De provincie
heeft heel weinig mensen met een
functiebeperking in dienst. Neem
in het nieuwe provinciale beleids
programma op dat het provinciaal
bestuur, tevens toonaangevende
Zeeuwse werkgever, zich zal in
spannen om in haar wervings- en
selectiebeleid condities op te ne
men, waardoor ook mensen met
een handicap of chronische ziekte,
kansen krijgen om als werknemer
van de provincie in dienst te tre
den.
Peter Brakman, Middelburg
Ongebreidelde groei
De politiek zet in het algemeen te
veel in op welvaart in plaats van
meer oog te hebben voor het alge
meen welzijn. Ik constateer dat
met de stijging van de welvaart on
ze tevredenheid alleen maar lijkt
af te nemen. 'Hoe meer hoe beter'
lijkt de slogan te zijn van onze
tijd. Ik ben niet overtuigd van de
noodzaak van alsmaar meer econo
mische groei. Deze groei heeft ook
geleid tot achteruitgang. De wegen
zitten overvol, het gaat slecht met
natuur en milieu en de kwaliteit
van allerlei voorzieningen loopt te
rug. Economische groei belooft
ons steeds meer te bieden, maar
we bereiken het tegenovergestelde.
We groeien en moeten de schade
die we aan onder meer het milieu
toebrengen weer repareren. De we
reld op z'n kop. Laafde politiek in
zien dat er grenzen zijn aan onge
breidelde groei.
Peter Berkvens
Geen WCT
De WCT vergt grote publieke in
vesteringen en (later) onderhouds
kosten, om de enorme vervoers
stromen op te vangen: verbreding
wegen, extra sluis in Hansweert,
bestrijding/voorkomen geluids- en
trillingshinder. Deze kosten ko
men ten laste van de overheden,
dus van de belastingbetaler. Boven
dien nemen congesties, hinder en
milieuvervuiling toe. Kortom, de
kosten voor de gemeenschap zijn
groter dan de baten voor de ge
meenschap (namelijk de kleine
toename van de werkgelegen
heid).
S. P. van der Zee, Middelburg
Zuinig op landbouw
Zuinig zijn op onze landbouw. Er
zal op korte termijn gebrek zijn
aan goede landbouwgrond. Op we
reldschaal wordt steeds meer
grond gebruikt voor energiegewas
sen, hierdoor wordt minder voed
sel geproduceerd en stijgen de prij
zen. Dit biedt kansen voor onze
landbouw. We moeten zorgen dat
er goede grond beschikbaar blijft
en dat er nog boeren zijn om ze te
bewerken (in 2006 stopten er
18.000 land- en tuinbouwbedrij
ven).
P. Dieleman, Terneuzen
Westerschelde
De verdieping leidt tot aantasting
van het milieu in de Westerschel
de. Het herstel van de natuurwaar
den in de rivier dient voortvarend
te worden aangepakt.
Hierover zijn in een volkenrechte
lijke overeenkomst afspraken ge
maakt. Om de betrouwbaarheid
van Nederland als betrouwbare
partnet waar te maken, dienen de
ze afspraken te worden nageko
men.
De boerenlobby en hun spinners
kunnen dan ook niet worden geho
noreerd. Dit geldt des te meer om
dat men heeft nagelaten acceptabe
le alternatieven aan te dragen. Het
kan niet zo zijn dat de beschikbare
gelden worden aangewend voor
natuurherstel op een andere plaats
(dat anders ook moet gebeuren).
Het gaat hier niet om de belangen
behartiging van een bepaalde
groep, maar om een belangenafwe
ging waarbij ook natuur- en mi
lieubelangen moeten worden be
trokken.
A. de Feijter, Middelburg
Spectaculaire 8-daagse ontdekkingstocht Spanje
1 .1
TOPAANBIEDING
4-sterren hotel inclusief ontbijt, diner huurauto!
SUPER
VOORDELIG!
vanaf
Graft Hotel Co sta del Sol
Spanje-liefhebbers opgelet! KRAS heeft nu
wel een heel spectaculair geprijsde fly-drive
ingekocht! U boekt deze 8-daagse reis met ver
blijf in een luxe 4-sterren hotel al v.a. slechts
499! En bij deze spotprijs is het volgende
allemaal inbegrepen: de vliegreis, 7 x 24 uur
autohuur, 7 nachten verblijf in het luxe 4-ster-
ren Gran Hotel Costa del Sol, het ontbijt- én het
dinerbuffet, luchthavenbelastingen én de reser-
veringskosten! Kortom, een buitenkansje dat u
niet mag laten lopen! Maar wees er snel bij,
want voor deze complete fly-drive verwachten
we een enorme stormloop en vol vol!
DIT MAG U ZEKER NIET MISSEN...
Tijdens deze reis kunt u prima dagtochten
maken. Bezoek bijvoorbeeld de stad Sevilla
met het prachtige paleis Alcazar en de Santa
Maria kathedraal, één van de grootste kerken ter
wereld. U kunt uiteraard ook een bezoek bren
gen aan Ronda, Cadiz en Córdoba, ooit de
grootste stad van Europa. Bezienswaardig zijn
hier o.a. de moskee de Mezquita, de tuinen van
het Alcazar en de oude joodse wijk met de syna
goge. De voormalige koningsstad Granada
staat bekend om het beroemde Alhambra met
het Alcazaba en het Alcazar.
GRAN HOTEL COSTA DEL SOL****
Dit luxe 4-sterren hotel, dat recentelijk geopend
is, ligt direct aan het strand en het hotel beschikt
o.a. over een restaurant, 2 bars, animatiepro
gramma en een buitenzwembad.
INCLUSIEF: vliegreis Amsterdam-Malaga, 7 x
24 uur autohuur Cat. A of E (afhankelijk van de
bezetting), CDW, persoonlijke inzittende ver
zekering (PAI), wegenkaart, 7 nachten verblijf
in het luxe 4-sterreri Gran Hotel Costa del Sol,
ontbijt- én dinerbuffet, luchthavenbelastingen
én de reserveringskosten.
Vrijwel iedere di. en do. van 10/4 t/m 23/10
April v.a.€499 Augustus v.a.€575
Mei v.a.€499 September v.a.€ 515
Juni v.a. 529 Oktober v.a. €499
Juli v.a.€ 579
Toeslagen: brandstof, afkoop eigen risico en
deposit voor een volle tank. Prijzen zijn per
persoon, o.b.v. bezetting van 4 personen.
Vertrek do. vanaf Amsterdam (Martinair):
Reisnr. EZ 24.168, zie www.kras.nl/24168
Vertrek di. vanaf Amsterdam, Rotterdam
of Eindhoven (transavia.com):
Reisnr. EZ 24.167, zie www.kras.nl/24167
Noot: Creditcard verplicht (voor autohuur).
waarom zou je verder zoeken
110.000 VAKANTIEWONINGEN, boek ONLINE voor de LAAGSTE PRIJS!