Zeeland Groei is ook niet alles Fly-drive COSTA DEL SOL Durf keuzes te maken in program .NL boek online of bel 0900 - 9697 PZC Donderdag 29 maart 2007 33 Geachte formateur, beste Toine, Begrijp dat je aardig op stoom be gint te komen met de programma besprekingen. Het zal niet meeval len, want in het maken van keuzes is de provinciale politiek nu een maal niet sterk. En keuzes moeten er gemaakt worden, zeker op het gebied van ruimtelijke ordening, natuur en water. Er is één onderwerp dat komende tijd die zaken overstijgt. Zonder mee te willen doen aan de waan van de dag, wil ik je aandacht vra gen voor de klimaatverandering. Er zijn mensen die daarin niet ge loven, maar je hoeft geen weerkun dige te zijn om vast te stellen dat het klimaat ook in Zeeland ver schuift. Een sneller stijgende zee spiegel, hogerë rivierafvoeren, zwaardere regenbuien en stormen. Onze deltaprovincie ligt in de frontlinie van de klimaatverande ring, mogen gedeputeerden graag roepen. Het is hoog tijd voor een samenhangende aanpak van de na delige gevolgen. Op bescheiden schaal kan in Zeeland heus wat ge daan worden (denk aan energiebe sparing) en moét er ook wat ge daan worden (denk aan nieuwe zeeweringen). Het onderwerp leent zich prima voor het aanwij zen van een projectgedeputeerde. Ik neem aan dat je niet om het on derwerp getij dennatuur, ofwel ont- polderen, heen kunt. Hier is de keuze: op de een of andere manier ermee doorgaan, of de uitvoering van het natuurpakket Westerschel- de (inclusief 300 miljoen euro compensatie) teruggeven aan mi nister Verburg van LNV. Dat laat ste duidt niet bepaald op bestuurs kracht. Op de een of andere manier er mee doorgaan, dat wil zeggen: nog eens goed kijken naar oplossingen waarvoor geen polders onder wa ter gezet moeten worden. Om de natuurschade van een derde ver dieping te voorkomen, is het idee van slim baggerstorten bedacht. Diezelfde slimheid kan ook wor den toegepast bij het buitendijks omzetten van (ondiep) water in slik en jong schor. Vergeet niet serieus werk te ma- 'Wijs voor aanpak klimaatverandering een projectgedeputeerde aan' ken van onderzoek naar buiten dijkse alternatieven voor natuur- herstel. Die belofte aan de bevol king moet worden nagekomen. Nu ze in Zeeuws-Vlaanderen de hakken in het zand zetten is het zaak als provincie de knoop door te hakken over een fusie van de twee waterschappen. Niet blijven hangen in de vage formulering dat fusie van onderop moet komen, want dan gebeurt er weer niks. De voordelen zijn klip en klaar. Benieuwd of in het nieuwe regeer akkoord ook echte keuzes gemaakt worden. Vriendelijk groetend, Rinus Antonisse, verslaggever PZC Toine Poppelaars praat met CDA, PvdA, SGP en VVD over een nieuw dagelijks provinciebestuur. Lezers en verslaggevers van de PZC plaatsen accenten bij de onderwerpen die in het programma moeten komen. Functiebeperking Mensen met een ziekte of handi cap hebben vaak wat extra's nodig om aan het werk te komen of te blijven. Soms is een aanpassing op de werkplek nodig, soms is een fi nanciële tegemoetkoming nodig om ook een werkgever over de streep te trekken. De provincie heeft heel weinig mensen met een functiebeperking in dienst. Neem in het nieuwe provinciale beleids programma op dat het provinciaal bestuur, tevens toonaangevende Zeeuwse werkgever, zich zal in spannen om in haar wervings- en selectiebeleid condities op te ne men, waardoor ook mensen met een handicap of chronische ziekte, kansen krijgen om als werknemer van de provincie in dienst te tre den. Peter Brakman, Middelburg Ongebreidelde groei De politiek zet in het algemeen te veel in op welvaart in plaats van meer oog te hebben voor het alge meen welzijn. Ik constateer dat met de stijging van de welvaart on ze tevredenheid alleen maar lijkt af te nemen. 'Hoe meer hoe beter' lijkt de slogan te zijn van onze tijd. Ik ben niet overtuigd van de noodzaak van alsmaar meer econo mische groei. Deze groei heeft ook geleid tot achteruitgang. De wegen zitten overvol, het gaat slecht met natuur en milieu en de kwaliteit van allerlei voorzieningen loopt te rug. Economische groei belooft ons steeds meer te bieden, maar we bereiken het tegenovergestelde. We groeien en moeten de schade die we aan onder meer het milieu toebrengen weer repareren. De we reld op z'n kop. Laafde politiek in zien dat er grenzen zijn aan onge breidelde groei. Peter Berkvens Geen WCT De WCT vergt grote publieke in vesteringen en (later) onderhouds kosten, om de enorme vervoers stromen op te vangen: verbreding wegen, extra sluis in Hansweert, bestrijding/voorkomen geluids- en trillingshinder. Deze kosten ko men ten laste van de overheden, dus van de belastingbetaler. Boven dien nemen congesties, hinder en milieuvervuiling toe. Kortom, de kosten voor de gemeenschap zijn groter dan de baten voor de ge meenschap (namelijk de kleine toename van de werkgelegen heid). S. P. van der Zee, Middelburg Zuinig op landbouw Zuinig zijn op onze landbouw. Er zal op korte termijn gebrek zijn aan goede landbouwgrond. Op we reldschaal wordt steeds meer grond gebruikt voor energiegewas sen, hierdoor wordt minder voed sel geproduceerd en stijgen de prij zen. Dit biedt kansen voor onze landbouw. We moeten zorgen dat er goede grond beschikbaar blijft en dat er nog boeren zijn om ze te bewerken (in 2006 stopten er 18.000 land- en tuinbouwbedrij ven). P. Dieleman, Terneuzen Westerschelde De verdieping leidt tot aantasting van het milieu in de Westerschel de. Het herstel van de natuurwaar den in de rivier dient voortvarend te worden aangepakt. Hierover zijn in een volkenrechte lijke overeenkomst afspraken ge maakt. Om de betrouwbaarheid van Nederland als betrouwbare partnet waar te maken, dienen de ze afspraken te worden nageko men. De boerenlobby en hun spinners kunnen dan ook niet worden geho noreerd. Dit geldt des te meer om dat men heeft nagelaten acceptabe le alternatieven aan te dragen. Het kan niet zo zijn dat de beschikbare gelden worden aangewend voor natuurherstel op een andere plaats (dat anders ook moet gebeuren). Het gaat hier niet om de belangen behartiging van een bepaalde groep, maar om een belangenafwe ging waarbij ook natuur- en mi lieubelangen moeten worden be trokken. A. de Feijter, Middelburg Spectaculaire 8-daagse ontdekkingstocht Spanje 1 .1 TOPAANBIEDING 4-sterren hotel inclusief ontbijt, diner huurauto! SUPER VOORDELIG! vanaf Graft Hotel Co sta del Sol Spanje-liefhebbers opgelet! KRAS heeft nu wel een heel spectaculair geprijsde fly-drive ingekocht! U boekt deze 8-daagse reis met ver blijf in een luxe 4-sterren hotel al v.a. slechts 499! En bij deze spotprijs is het volgende allemaal inbegrepen: de vliegreis, 7 x 24 uur autohuur, 7 nachten verblijf in het luxe 4-ster- ren Gran Hotel Costa del Sol, het ontbijt- én het dinerbuffet, luchthavenbelastingen én de reser- veringskosten! Kortom, een buitenkansje dat u niet mag laten lopen! Maar wees er snel bij, want voor deze complete fly-drive verwachten we een enorme stormloop en vol vol! DIT MAG U ZEKER NIET MISSEN... Tijdens deze reis kunt u prima dagtochten maken. Bezoek bijvoorbeeld de stad Sevilla met het prachtige paleis Alcazar en de Santa Maria kathedraal, één van de grootste kerken ter wereld. U kunt uiteraard ook een bezoek bren gen aan Ronda, Cadiz en Córdoba, ooit de grootste stad van Europa. Bezienswaardig zijn hier o.a. de moskee de Mezquita, de tuinen van het Alcazar en de oude joodse wijk met de syna goge. De voormalige koningsstad Granada staat bekend om het beroemde Alhambra met het Alcazaba en het Alcazar. GRAN HOTEL COSTA DEL SOL**** Dit luxe 4-sterren hotel, dat recentelijk geopend is, ligt direct aan het strand en het hotel beschikt o.a. over een restaurant, 2 bars, animatiepro gramma en een buitenzwembad. INCLUSIEF: vliegreis Amsterdam-Malaga, 7 x 24 uur autohuur Cat. A of E (afhankelijk van de bezetting), CDW, persoonlijke inzittende ver zekering (PAI), wegenkaart, 7 nachten verblijf in het luxe 4-sterreri Gran Hotel Costa del Sol, ontbijt- én dinerbuffet, luchthavenbelastingen én de reserveringskosten. Vrijwel iedere di. en do. van 10/4 t/m 23/10 April v.a.€499 Augustus v.a.€575 Mei v.a.€499 September v.a.€ 515 Juni v.a. 529 Oktober v.a. €499 Juli v.a.€ 579 Toeslagen: brandstof, afkoop eigen risico en deposit voor een volle tank. Prijzen zijn per persoon, o.b.v. bezetting van 4 personen. Vertrek do. vanaf Amsterdam (Martinair): Reisnr. EZ 24.168, zie www.kras.nl/24168 Vertrek di. vanaf Amsterdam, Rotterdam of Eindhoven (transavia.com): Reisnr. EZ 24.167, zie www.kras.nl/24167 Noot: Creditcard verplicht (voor autohuur). waarom zou je verder zoeken 110.000 VAKANTIEWONINGEN, boek ONLINE voor de LAAGSTE PRIJS!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 61