Plotseling rukt hij het snorretje af, is hij gewoon zichzelf, zo lijkt het Maar is dat dan toch weer een rol die hij speelt? PZC Maandag 26 maart 2007 21 AGENDA OP PAD Meezingen Elke maandagavond meezingen, van smartlap tot dijenkletser. Vlissingen, Café de Concurrent, 22.00 uur. p- Stadsvogels De gemeente Terneuzen en Natuur&Zo houden een informatieavond over het project Stadsvogels. Er wordt informatie gegeven over broedvogels, natuurbeheer en vogelvriendelijke tuinieren. Ook wordt de film Vogels in de tuin vertoond. Terneuzen, Stadhuis, 19.30 uur. Alzheimercafé Adviseurs van het Centrum Indicatiestel ling Zorg geven uitleg. Ter sprake komt het zoeken naar zorg en ondersteuning van mensen met een geheugenprobleem. Goes, Ter Valcke, 19.00 uur. Rozenplezier Elsie de Raedt, rozenexpert en schrijfster geeft op uitnodiging van Groei en Bloei een lezing. Serooskerke (W)De Zandput, 20.00 uur. THEATER Mind the Gap Danshuis Station Zuid heeft twee choreo grafen met twee verschillende culturele achtergronden uitgedaagd een voorstel ling te maken. Middelburg, Stadsschouwburg, 20.00 uur. FILMS BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel 300: 20.00 uur; Norbit: 20.00 uur; Music Lyrics: 20.00 uur; Buddha's lost child ren: 20.30 uur. HULST Koning van Engeland 300: 20.00 uur; Eden: 20.00 uur; Music and Lyrics: 20.00 uur; Night at the Mu seum: 20.00 uur; Norbit: 20.00 uur. MIDDELBURG Schuttershof Ten Canoes: 20.00 uur. TERNEUZEN Merral 300: 20.00 uur; Music Lyrics: 20.00 uur; Norbit: 20.00 uur. UITGAANSTIP OOSTBURG Ledeltheater Miss Potter: 20.00 uur. Scène uit de film 300. foto GPD Mind the gap is de overkoepelende titel van de voorstelling die Station Zuid, het danshuis voor Zuid-Nederland, vanavond in de Stadsschouwburg in Middelburg presenteert (20.00 uur). Het programma omvat twee nogal uiteenlopende choreografieën: Wishes and fears van Vaclav Kunes en Dandy (foto) van Stephen Shropshire. Deze worden uitgevoerd door dezelfde groep van acht dansers, afkomstig uit Zwitserland, Italië, Israël, Slovenië, de Verenigde Staten, Spanje en Nederland. VLISSINGEN Cinecity. 300: 13.30, 16.15,19.00 en 21.45 uur; Beestenboel: 13.45 uur; Blood Diamond: 21.45 uur; Das Leben der Anderen: 13.30, 16.15 en 19.00 uur; Dennis P: 16.00 en 22.00 uur; Dreamgirls: 13.30 uur; Ernst, Bobbie en de geslepen onix: 14.00 uur; Freedom Writers: 19.00 uur; Hannibal Rising: 22.00 uur; Kicks: 16.15 uur; La Vie en Rose: 16.00 en 19.00 uur; Music and Lyrics: 16.15,19.00 en 21.45 uur; Night at the Museum: 13.45 en 19.00 uur; Norbit: 13.45, 16.15, 19.15 uur; The Good Shepherd: 21.15 uur; Sneak: 22.00 uur. Meer agendanieuws op www.pzc.nl NADER BESCHOUWD De vis wordt duur betaald. Het be roemdste zinnetje uit de Neder landse toneelschat. Heb ik al thans geleerd, vroeger. En het is nog altijd zo. Ik ken tenminste geen be roemdere. En wat ik ook heb geleerd is dat het publiek de zaal vol verontwaardi ging moest verlaten. Verontwaardigd over zoveel onrecht, zoveel misstand. Dat was toen. In een tijd dat vakbonden nog moesten worden opgericht en een staking steevast eindigde met ontslag. Dat de schoolstrijd nog moest beginnen. En zelfs toen al heeft - voor zover ik weet - geen enkele van de duizenden voorstellin gen tot relletjes geleid. Wat de vraag doet rijzen hoeveel effect een toneelstuk op kan roepen. Woensdag ben ik naar Adolf gegaan. Ik had geen zin in een voorstelling die er als een zoet broodje in zou gaan. Zoals Zeeuwse nachten II in 't Beest of Stef Bos in De Mythe. Een goede zanger, mooie liedjes, maatschappelijk relevant ook nog wel, die teksten. Natuurlijk zou ik die goed vinden. En de avond zou welbe steed zijn. Maar soms wil een mens wel eens iets buiten de platgetreden paden. In Adolf speelt de Engelse acteur Pip Ut- ton inderdaad de Duitse Führer. Het ver haal speelt in Hitiers bunker in het Ber lijn van 1945. Adolf gaat er tekeer tegen door Willem Nijssen sis- en stootklanken kan toch niks over blijven in dé taal van het understate ment. En toen ik op de pathetische hoog tepunten dat verzet moest opgeven en meegezogen dreigde te worden in de te rugkerende conclusie 'Het zijn de jo den...', kwam het schrap zetten tegen die drogreden. En tegen dat akelige mannetje in de kroeg, die iets te gemakkelijk en te popi alles aangrijpt om zijn gelijk te krij gen. Dertig mensen kunnen niet daverend ap plaudisseren, dat is waar, maar dit ap plaus was hééél mager. Dat heeft Pip Ut- ton gevoeld. Maar dat is okay, zegt hij zelf. „Ik weet dat. Ik creëer antipathie. En dat is wat ik wil. Of course!" Ik weet nog dat indertijd mijn eerste Kniertje en haar duurbetaalde vis inderdaad iets van ver ontwaardiging opriep. Maar het was lang geleden dat een theatervoorstelling mij nog zo in het verzet heeft gebracht. Pip Utton in Adolf. ken met Adolf. Dat speelt hij dus nu al ne gen jaar! (Even opgezocht: The Mousetrap is nu in zijn 55e jaar. Die Engelsen toch...) Adolf van Pip Utton. Na negen jaar nog uitverkocht in Tilburg. En bijna overal el ders. Maar niet in Goes. Adolf wordt daar gespeeld voor dertig mensen. Op het po dium van De Mythe. En voor het eerst in mijn leven krijg ik als toeschouwer een re censie. Want ik spreek na afloop even met Pip Utton. En hij zegt meteen: „Ik heb je zien zitten. Je zat daar echt met een gezicht van: mij krijg je niet aan het lachen." En inderdaad: zo was het. Van de eerste seconde - daarvoor al, bij het zien van dat hakenkruis-decor - zat ik schrap. Eerst kwam de ergernis. Wie gaat er nu in godsnaam Hitier spelen in het Engels? De man sprak het niet, Engeland was zijn natuurlijke vijand, al vanaf de loopgraven in de Eerste Wereldoorlog. Van het opzwepende staccato van Duitse zijn naaste omgeving, zijn (overgebleven) generaals en adjudanten, die zijn oorlog hebben verloren. En dan plotseling rukt hij het snorretje af, is hij gewoon zichzelf zo lijkt het, en vraagt hij om een hè-hè-pfff-sigaretje. Maar is dat dan toch weer een rol die hij speelt? Want de man die nu ontstaat, lijkt toch al direct weer erg veel op iemand in een kroeg. Iemand met praatjes, menselijke praatjes. Over het Engelse koningshuis (een link met dat hakenkruis, want één van de prinsen heeft toch...). Over politiek, dus. Over Wilders dan ineens. En een citaat van Sta lin: „De dood van één man is een trage die, de dood van miljoenen is een statis tiek." En zo mengen boosaardige volks praatjes zich met fascistische leuzen en weet je niet meer waar en hoe je kijken of luisteren moet. Interessante man, die Pip Utton. Als zijn eigen website niet liegt, is hij elf jaar geleden zomaar ineens begonnen aan een leven als acteur. Zonder voor opleiding. Zomaar. Ineens. Daar zit na tuurlijk meer achter. Misschien, zeker we ten, méér dan bij wie ook. Hij moet toen al boven de veertig geweest zijn. Midlife crisis waarschijnlijk. Eindelijk doen wat je altijd al gewild hebt. Dat zijn de bes ten, soms. In 1998 is hij dan doorgebro-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 63