Concert met een hoog zoutwater gehalte
Vlaamse band Nailpin wil stapje
voor stapje Nederland veroveren
Tentoonstelling Zeeuws licht in
Gemeentemuseum Den Haag
HET ZEEUWS ORKEST
SCHELDELOODSENKOOR
20 Maandag 26 maart 2007 PZC
Het zal niemand verbazen,
dat het Michiel de Ruyter-
jaar Het Zeeuws Orkest
heeft geïnspireerd tot een concert
in het teken van de zee in het alge
meen en de te herdenken zeeheld
in het bijzonder.
Ter afsluiting van de openingsdag
van het herdenkingsjaar werden
in de Vlissingse St. Jacobskerk, in
samenwerking met het Schelde-
loodsenkoor, onder meer een aan
de Ruyter gewijde cantate en or
kestsuite ten gehore gebracht. Een
en ander aangevuld met een aan
tal klassieke werken, waarvan het
merendeel met een hoog zoutwa
tergehalte.
Eén van de zilte hoogtepunten uit
het programma waren de 'Sea pic
tures' van Elgar, waarin het orkest
haar beste beentje voorzette en alt
Helena Rasker met haar fraaie
stem en dictie de kern van deze
schitterende liederen subliem wist
te raken.
Het orkest was trouwens de gehele
avond goed op dreef. Ook de ou
verture van Rameau's 'Les Inde Ga-
lantes' werd verrassend fraai en
met een opvallend Frans barok
parfum vertolkt.
In de overige delen van deze ballet
suite raakte men de stilistische
weg toch weer kwijt en werd de
vertolking wat plichtmatig. Het
weglaten van het in deze muziek
zo onontbeerlijke klavecimbel is
wel een regelrechte faux pas.
Een heerlijk, muzikantesk inter
Michiel de Ruyter Concert door
Het Zeeuws Orkest en
Scheldeloodsenkoor, m.m.v. Henk
Smit, bas en Helena Rasker, alt.
Gezien: vrij. 23/3, St. Jacobskerk,
Vlissingen.
door Jos Verpoorten
mezzo later op de avond waren de
'Bestevaeriaties' van de hand van
Léon Bours, de dirigent van het
Scheldeloodsenkoor, die hij ook
zelf dirigeerde. Fris, fruitig en met
groot vakmanschap voor symfo
nieorkest geschreven.
Ook als dirigent staat Bours zijn
mannetje; de mannen van het
loodsenkoor hingen bij wijze van
spreken aan zijn vingers. Te pas en
te onpas gebruikte termen als en
thousiast, geconcentreerd, gedisci
plineerd en 'bezielende leiding'
zijn hier volledig op zijn plaats.
Hoe goed het orkest deze avond
ook voor de dag kwam, wat de bla
zers betreft was er een klein min
puntje. Iets te veel bijdragen van
deze groep muzikanten waren
licht onzuiver. Jammer, want daar
door krijgt de klank een grauw
sluier.
In de door dirigent Joan Berk-
hemer geschreven Cantate 'de laat
Het Zeeuws Orkest was vrijdagavond goed op dreef. Alt Helena Rasker wist de kern van de liederen subliem te ra
ken. foto Lex de Meester
ste zeeslag van de Ruyter', het
pièce de resistance van de avond,
was een glansrol weggelegd voor
bas-bariton Henk Smit. Met zijn
volle, sonore stem is hem zijn leef
tijd absoluut niet aan te horen.
Ronduit storend waren de met gul
le hand over de kerk verdeelde
beeldschermen. Zelfs voor de luis
teraars, waaronder uw recensent,
die gedwongen waren een en an
der vanuit een zijbeuk, met het
zicht op een dikke pilaar te volgen,
hadden deze ondingen niet de ge
ringste meerwaarde.
Punkrockband treedt
komend weekeinde op
in de Piek in Vlissingen.
VLISSINGEN - België en Japan lig
gen al aan de voeten van punkrock
groep Nailpin en nu willen de vier
Vlamingen ook Nederland verove
ren. „We doen het stapje voor stap
je", zegt zanger Sean (aan achterna
men doet het kwartet niet). Nail
pin staat deze zomer op diverse fes
tivals in Nederland en België, waar
onder waarschijnlijk Lowlands. Za
terdag speelt de band in De Piek
in Vlissingen.
Nailpin bestaat sinds zooi en
scoorde haar eerste hits met num
mers zoals Movin' on en Together.
Drie jaar geleden toerden de vier
door Japan, als voorprogramma
van Avril Lavigne. Dat herhaalden
zij vorig jaar op eigen kracht.
De nieuwe single They don't know
about us van het viertal wordt mo
menteel geregeld op de radiozen
ders gedraaid. Het is de derde sin
gle van hun tweede album White
lies butterflies uit 2006. „Momen
teel werken we aan de derde cd,
die eind van het jaar uitkomt",
zegt gitarist Shaun.
Qua geluid zit er al een groot ver
schil tussen de eerste (12 to go,
2004) en tweede cd, doordat zan
ger Niko de band verliet en Sean
de nieuwe frontman werd. „De
teksten zoals die op de eerste cd
staan, daar zou ik nu niet meer te
vreden mee zijn", zegt de zanger.
„Je hoort dat we zijn gegroeid",
zegt Shaun.
Ook de derde cd moet weer een
heel ander geluid geven. „We zijn
Shaun en Sean van de band Nailpin.
op zoek naar een producer in Ame
rika." Nailpin was in 2005 in de
Verenigde Staten voor het pro
gramma Road Rally van MTV. Ze
namen het daar op tegen Di-rect.
Beide bands moesten proberen
zonder geld en met zo veel moge
lijk optredens van New York naar
Los Angeles te reizen.
„De mensen daar vonden ons erg
Amerikaans klinken en daar zijn
wij het mee eens. Daarom probe
ren we een goede producer daar te
vinden."
De band speelt al geregeld in Ne
derland. Ze merkt wel wat verschil
tussen Nederlandse en Belgische
fans. Sean: „Belgen hebben meest
al op internet een grote mond
maar zijn dan een beetje verlegen
als ze voor je staan. Nederlanders
hebben op internet een grote
Rinus Souisa vertelt
over tatoeagekunst
VLISSINGEN - De Middelburgse ta-
toeëerder Rinus Souisa vertelt mor
genavond over zijn vak, onder het
motto You think it, I'll ink it. Dat ge
beurt op uitnodiging van HZ-Cult,
die vanuit Hogeschool Zeeland cul
turele evenementen organiseert.
Souisa gaat in op de cultuur en ge
schiedenis achter tattoos en toont
zijn werk. De bijeenkomst in het
Arsenaaltheater in Vlissingen be
gint om 19.00 uur.
Bijna alles verkocht bij
veiling Motel Insomnia
VLISSINGEN - Bij de veiling van het
interieur van de Vlissingse kunst
manifestatie Motel Insomnia is gis
termiddag vrijwel alles van de
hand gegaan. De veiling bracht en
kele duizenden euro's op, waar
mee de begroting van het project
sluitend kan worden gemaakt.
Motel Insomnia, in de Oude Tim
merfabriek, trok ongeveer 2400 be
zoekers en zo'n dertig klassen uit
basis- en voortgezet onderwijs.
foto Rick Nederstigt/ANP
mond en dat hebben ze nog steeds
als ze voor je staan!" In Vlissingen
heeft Nailpin zaterdag een Zeeuw
se support-act: It Takes 1\vo. De
groep is voortgekomen uit Din-
ner-Time, dat in 2002 begon als
punkpoptrio. Inmiddels heeft de
muziek wat meer emotionele diep
gang, is de naam veranderd en
heeft de groep een tweede gitarist
gekregen en een andere drummer,
zodat de vroegere drummer (Vik
tor de Dreu) de zang voor zijn re
kening kon gaan nemen. De band
bestaat nu verder uit: Martijn de
Wilde (bas, zang), Hubrecht Evers-
dijk (gitaar), Jasper Vollaard (gi
taar) en Laurens Troost (drums).
Nailpin en It Takes Two, zaterdag 31
maart in De Piek in Vlissingen.
Aanvang: 21.15 uur.
Expositie belicht
invloed op loopbaan
van Piet Mondriaan.
door Rolf Bosboom
DEN HAAG - Het Gemeentemu
seum in Den Haag wijdt dit jaar
een expositie aan het Zeeuwse
licht en de invloed die dat had op
de ontwikkeling van Piet Mond
riaan. De tentoonstelling gaat zater
dag 28 april open en loopt tot en
met zondag 5 augustus.
Mondriaan werd op de bijzondere
lichtval langs de kust gewezen
door Jan Toorop, die al vanaf 1903
regelmatig inspiratie opdeed in
Domburg. Toorop toonde in 1908
tijdens de jaarlijkse expositie van
de Amsterdamse schildersvereni
ging Sint Lucas zijn Domburgse
werken en beïnvloedde daarmee
jongere leden zoals Jan Sluijters,
Mies Elout-Drabbe, Jacoba van
Heemskerck én Piet Mondriaan.
Een groot aantal van hen trok na
dien regelmatig naar Zeeland om
het licht uit te beelden en voelbaar
te maken. Mondriaan toonde in
1910, tijdens de Sint Lucas-exposi-
tie in Amsterdam, voor het eerst
zijn vernieuwende Domburgse
werken en trok daarmee direct alle
aandacht.
In de jaren erna verbleef Mond
riaan afwisselend in Parijs en Ne
derland en bleef hij regelmatig
Domburg bezoeken. Onder in
vloed van het kubisme raakte zijn
werk steeds verder verwijderd van
de realiteit. Domburgse elementen
zoals de kerk, de bomen, de zee en
de paalhoofden waren nog wel het
vertrekpunt, maar de kunstenaar
bracht ze terug tot een lijnenspel
van horizontalen en verticalen. De
diagonalen en gebogen lijnen ver
dwenen geleidelijk uit zijn werk.
In het kader van de tentoonstel
ling brengt Staatsbosbeheer het
boek Zeeuws licht uit, geschreven
door Marcel van Ooi, Anton van
Haperen en Matthijs Schouten. Zij
gaan in op de geschiedenis van het
Zeeuwse kustgebied en de bad- en
kunstenaarscultuur in Domburg,
met de nadruk op Mondriaan.