Concert met een hoog zoutwater gehalte Vlaamse band Nailpin wil stapje voor stapje Nederland veroveren Tentoonstelling Zeeuws licht in Gemeentemuseum Den Haag HET ZEEUWS ORKEST SCHELDELOODSENKOOR 20 Maandag 26 maart 2007 PZC Het zal niemand verbazen, dat het Michiel de Ruyter- jaar Het Zeeuws Orkest heeft geïnspireerd tot een concert in het teken van de zee in het alge meen en de te herdenken zeeheld in het bijzonder. Ter afsluiting van de openingsdag van het herdenkingsjaar werden in de Vlissingse St. Jacobskerk, in samenwerking met het Schelde- loodsenkoor, onder meer een aan de Ruyter gewijde cantate en or kestsuite ten gehore gebracht. Een en ander aangevuld met een aan tal klassieke werken, waarvan het merendeel met een hoog zoutwa tergehalte. Eén van de zilte hoogtepunten uit het programma waren de 'Sea pic tures' van Elgar, waarin het orkest haar beste beentje voorzette en alt Helena Rasker met haar fraaie stem en dictie de kern van deze schitterende liederen subliem wist te raken. Het orkest was trouwens de gehele avond goed op dreef. Ook de ou verture van Rameau's 'Les Inde Ga- lantes' werd verrassend fraai en met een opvallend Frans barok parfum vertolkt. In de overige delen van deze ballet suite raakte men de stilistische weg toch weer kwijt en werd de vertolking wat plichtmatig. Het weglaten van het in deze muziek zo onontbeerlijke klavecimbel is wel een regelrechte faux pas. Een heerlijk, muzikantesk inter Michiel de Ruyter Concert door Het Zeeuws Orkest en Scheldeloodsenkoor, m.m.v. Henk Smit, bas en Helena Rasker, alt. Gezien: vrij. 23/3, St. Jacobskerk, Vlissingen. door Jos Verpoorten mezzo later op de avond waren de 'Bestevaeriaties' van de hand van Léon Bours, de dirigent van het Scheldeloodsenkoor, die hij ook zelf dirigeerde. Fris, fruitig en met groot vakmanschap voor symfo nieorkest geschreven. Ook als dirigent staat Bours zijn mannetje; de mannen van het loodsenkoor hingen bij wijze van spreken aan zijn vingers. Te pas en te onpas gebruikte termen als en thousiast, geconcentreerd, gedisci plineerd en 'bezielende leiding' zijn hier volledig op zijn plaats. Hoe goed het orkest deze avond ook voor de dag kwam, wat de bla zers betreft was er een klein min puntje. Iets te veel bijdragen van deze groep muzikanten waren licht onzuiver. Jammer, want daar door krijgt de klank een grauw sluier. In de door dirigent Joan Berk- hemer geschreven Cantate 'de laat Het Zeeuws Orkest was vrijdagavond goed op dreef. Alt Helena Rasker wist de kern van de liederen subliem te ra ken. foto Lex de Meester ste zeeslag van de Ruyter', het pièce de resistance van de avond, was een glansrol weggelegd voor bas-bariton Henk Smit. Met zijn volle, sonore stem is hem zijn leef tijd absoluut niet aan te horen. Ronduit storend waren de met gul le hand over de kerk verdeelde beeldschermen. Zelfs voor de luis teraars, waaronder uw recensent, die gedwongen waren een en an der vanuit een zijbeuk, met het zicht op een dikke pilaar te volgen, hadden deze ondingen niet de ge ringste meerwaarde. Punkrockband treedt komend weekeinde op in de Piek in Vlissingen. VLISSINGEN - België en Japan lig gen al aan de voeten van punkrock groep Nailpin en nu willen de vier Vlamingen ook Nederland verove ren. „We doen het stapje voor stap je", zegt zanger Sean (aan achterna men doet het kwartet niet). Nail pin staat deze zomer op diverse fes tivals in Nederland en België, waar onder waarschijnlijk Lowlands. Za terdag speelt de band in De Piek in Vlissingen. Nailpin bestaat sinds zooi en scoorde haar eerste hits met num mers zoals Movin' on en Together. Drie jaar geleden toerden de vier door Japan, als voorprogramma van Avril Lavigne. Dat herhaalden zij vorig jaar op eigen kracht. De nieuwe single They don't know about us van het viertal wordt mo menteel geregeld op de radiozen ders gedraaid. Het is de derde sin gle van hun tweede album White lies butterflies uit 2006. „Momen teel werken we aan de derde cd, die eind van het jaar uitkomt", zegt gitarist Shaun. Qua geluid zit er al een groot ver schil tussen de eerste (12 to go, 2004) en tweede cd, doordat zan ger Niko de band verliet en Sean de nieuwe frontman werd. „De teksten zoals die op de eerste cd staan, daar zou ik nu niet meer te vreden mee zijn", zegt de zanger. „Je hoort dat we zijn gegroeid", zegt Shaun. Ook de derde cd moet weer een heel ander geluid geven. „We zijn Shaun en Sean van de band Nailpin. op zoek naar een producer in Ame rika." Nailpin was in 2005 in de Verenigde Staten voor het pro gramma Road Rally van MTV. Ze namen het daar op tegen Di-rect. Beide bands moesten proberen zonder geld en met zo veel moge lijk optredens van New York naar Los Angeles te reizen. „De mensen daar vonden ons erg Amerikaans klinken en daar zijn wij het mee eens. Daarom probe ren we een goede producer daar te vinden." De band speelt al geregeld in Ne derland. Ze merkt wel wat verschil tussen Nederlandse en Belgische fans. Sean: „Belgen hebben meest al op internet een grote mond maar zijn dan een beetje verlegen als ze voor je staan. Nederlanders hebben op internet een grote Rinus Souisa vertelt over tatoeagekunst VLISSINGEN - De Middelburgse ta- toeëerder Rinus Souisa vertelt mor genavond over zijn vak, onder het motto You think it, I'll ink it. Dat ge beurt op uitnodiging van HZ-Cult, die vanuit Hogeschool Zeeland cul turele evenementen organiseert. Souisa gaat in op de cultuur en ge schiedenis achter tattoos en toont zijn werk. De bijeenkomst in het Arsenaaltheater in Vlissingen be gint om 19.00 uur. Bijna alles verkocht bij veiling Motel Insomnia VLISSINGEN - Bij de veiling van het interieur van de Vlissingse kunst manifestatie Motel Insomnia is gis termiddag vrijwel alles van de hand gegaan. De veiling bracht en kele duizenden euro's op, waar mee de begroting van het project sluitend kan worden gemaakt. Motel Insomnia, in de Oude Tim merfabriek, trok ongeveer 2400 be zoekers en zo'n dertig klassen uit basis- en voortgezet onderwijs. foto Rick Nederstigt/ANP mond en dat hebben ze nog steeds als ze voor je staan!" In Vlissingen heeft Nailpin zaterdag een Zeeuw se support-act: It Takes 1\vo. De groep is voortgekomen uit Din- ner-Time, dat in 2002 begon als punkpoptrio. Inmiddels heeft de muziek wat meer emotionele diep gang, is de naam veranderd en heeft de groep een tweede gitarist gekregen en een andere drummer, zodat de vroegere drummer (Vik tor de Dreu) de zang voor zijn re kening kon gaan nemen. De band bestaat nu verder uit: Martijn de Wilde (bas, zang), Hubrecht Evers- dijk (gitaar), Jasper Vollaard (gi taar) en Laurens Troost (drums). Nailpin en It Takes Two, zaterdag 31 maart in De Piek in Vlissingen. Aanvang: 21.15 uur. Expositie belicht invloed op loopbaan van Piet Mondriaan. door Rolf Bosboom DEN HAAG - Het Gemeentemu seum in Den Haag wijdt dit jaar een expositie aan het Zeeuwse licht en de invloed die dat had op de ontwikkeling van Piet Mond riaan. De tentoonstelling gaat zater dag 28 april open en loopt tot en met zondag 5 augustus. Mondriaan werd op de bijzondere lichtval langs de kust gewezen door Jan Toorop, die al vanaf 1903 regelmatig inspiratie opdeed in Domburg. Toorop toonde in 1908 tijdens de jaarlijkse expositie van de Amsterdamse schildersvereni ging Sint Lucas zijn Domburgse werken en beïnvloedde daarmee jongere leden zoals Jan Sluijters, Mies Elout-Drabbe, Jacoba van Heemskerck én Piet Mondriaan. Een groot aantal van hen trok na dien regelmatig naar Zeeland om het licht uit te beelden en voelbaar te maken. Mondriaan toonde in 1910, tijdens de Sint Lucas-exposi- tie in Amsterdam, voor het eerst zijn vernieuwende Domburgse werken en trok daarmee direct alle aandacht. In de jaren erna verbleef Mond riaan afwisselend in Parijs en Ne derland en bleef hij regelmatig Domburg bezoeken. Onder in vloed van het kubisme raakte zijn werk steeds verder verwijderd van de realiteit. Domburgse elementen zoals de kerk, de bomen, de zee en de paalhoofden waren nog wel het vertrekpunt, maar de kunstenaar bracht ze terug tot een lijnenspel van horizontalen en verticalen. De diagonalen en gebogen lijnen ver dwenen geleidelijk uit zijn werk. In het kader van de tentoonstel ling brengt Staatsbosbeheer het boek Zeeuws licht uit, geschreven door Marcel van Ooi, Anton van Haperen en Matthijs Schouten. Zij gaan in op de geschiedenis van het Zeeuwse kustgebied en de bad- en kunstenaarscultuur in Domburg, met de nadruk op Mondriaan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 62