Madonna's Gamen op de Playstation 3 leuk voor zakelijke ladies' Waarom de koningin van Engeland weinig lacht Fotolijstjes 24 Zaterdag 24 maart 2007 PZC KOOP door Wouter Klootwijk Nederland sauzenland. Een supermarkt heeft - ik ben gaan tellen - meer dan honderd sauzen op de schap pen. En hier worden in grote hoeveelheden on-Hol- landse sauzen gemaakt. Vijfjaar geleden begon Kikkoman een fabriek in Sappemeer. Want dat ligt midden in Europa, legden Japanners uit toen ik de fabriek bezocht, waar het geheim van de sojasaus van Kikkoman geheim bleef. Ik was ook ooit in een ketchupfabriek waar men zei dat het geheim van Heinz nooit het mijne zal zijn. Vooral hoeveel suiker in ketchup gaat was toen topsecret. In Eist. En Eist heeft er inmiddels een ge heim bij. Engelsen in de rouw. De productie van hun nationale saus in een hoog vierkant flesje is gestaakt. Bruine saus die wat smaak betreft het midden houdt tussen ketchup voorbij de houdbaar heidsdatum en mislukt dropwater. Honderd jaar oud, naar ge heim recept. De saus werd HP Sauce ge noemd, zo gaat het verhaal, toen de fabrikant hoorde dat parle mentariërs in hun eigen restau rant grootgebruikers waren. HP van de Houses of Parliament. Op de zijkant van het flesje staat het wapen van de koningin. Het hof gebruikt de saus ook, je kunt het aan de gezichten zien. Want typisch Engels: de saus is niet lekker. Azijn, tomaten, dadels, suiker en het geheim: vies. Dit doe je je warme eten niet aan, zou je denken. Toch, honderd jaar geen klacht over gehoord in Engeland. Tot in de hoogste poli tieke kringen zijn (waren) ze er aan verslaafd. Het flesje is de wereld nog niet uit. De productie is alleen ver huisd. Naar Nederiand, het land van Calvé, maar ook van Heinz en Kikkoman. Ze hadden het kunnen zien aankomen in Engeland. De sausfa- briek en dus ook het merk - wat in de multinationale handel meer waard is dan wat in het flesje zit - was al enige tijd eigen dom van Danone. Een Fransoos, gespecialiseerd in zo weinig mogelijk yoghurt voor zo veel mogelijk geld, gaat in de Engelse saus die geen hond op het Europese vasteland door zijn keel krijgt. Dat kan niks worden en dat zagen ze bij Danone zelf ook in. HP Sauce werd doorverkocht aan Heinz. Amerikaanse ketchupboeren die tomatenketchup laten maken in de voorma lige Theo puddingsausfabriek 'in Eist. Er is in dat bedrijf nog ruimte om de flesjes HP Sauce te vullen. Makkelijk genoeg, je mengt wat natte drop, dadelpulp en het Engelse geheim door je ketchup en heel Engeland vindt het lekker. Maar er zijn in de HP-fabriek bij Birmingham ook 125 mensen ontslagen. Ze zijn gekrenkt, de Britten. Door Heinz. Veel min of meer bekende Engelsen hebben publiekelijk gezworen nooit meer HP Sauce te gebruiken als het niet meer van eigen bodem komt. Dat zou voor HP de doodklap zijn. Daarom een tip. Voor je De HP Sauce van Heinz is typisch Engels: niet lekker nooit meer te weten kunt komen welke saus Engel sen bij hun ontbijt ge bruikten van worstjes, witte bonen en veel te hard gebakken eieren met geblakerde randen en wel ke saus ze verder de hele dag zo'n beetje over alles goten wat ze aten, er staat nog een oud partijtje van de saus bij grote Albert Heijnen. Met een Neder lands plakkertje er op over de oorspronkelijke tekst op het etiket. Op dat plakkertje staat dat de saus van Grandfood komt. Een Haags handels huis in eetwaren. Vreemd, maar als je het plakkertje er voorzichtig afhaalt komt de naam Da none tevoorschijn. Het is dus een oud flesje want Heinz nam HP al in 2005 over van Danone. Voor verzamelaars des te beter. Het heeft nu al zeldzaam- heidswaarde. Popdiva Madonna ontwierp voor H&M een kledinglijn, 'M by Madonna'. De echte fashionista's tonen zich nog niet erg onder de indruk. Uiteraard kon ook een bodysuit niet ontbreken in de collectie van Ma donna. door Koos van Wees foto's CPD Ze verscheen in een cam pagne van modehuis Versace, maakte reclame voor kleding van het Amerikaanse merk Gap en is op het podium een warm pleitbezorg ster van Jean Paul Gaultier. Madon na hééft iets met mode. Het wachten was op het moment dat ze haar eigen modelijn zou uit brengen. Het werd een collectie voor winkelketen H&M, 'M by Ma donna', waarvoor ze misschien niet zelf de lijnen trok, maar die wel duidelijk haar handtekening draagt. „Het zijn echt haar eigen fa vorieten, kledingstukken waarvan ze vindt dat die eigenlijk in nie- mands kast mogen ontbreken, zo als de trenchcoat, avondjurk en het leren jack", aldus een woord voerster van het Zweedse mode concern. Vandaar misschien dat het er uit ziet alsof de diva zelf er gisteren nog in rondstapte. De kleding werd ontworpen door Margaretha van den Bosch, hoofd van de ont werpafdeling, en Madonna zelf Hoe die samenwerking precies ver liep blijft een beetje in het vage, maar volgens Van den Bosch is Ma donna „tot in de kleinste details betrokken geweest bij het ont werp van ieder kledingstuk". Dat klinkt geloofwaardig, gezien de pofmouwtjes, jurken met strikken, witte schoolmeisjesblouses en an dere items die op een of andere manier als 'typisch Madonna' gel den. Het lijkt alsof de ster revan che wilde nemen voor het ook aan haar gekoppelde trainingspak, dat H&M vorig jaar verkocht rond haar Confessions Tour. Nog steeds spreken op mode-websites de fas hionista's hun afschuw uit over dat ontwerp. Dertig stukken telt de nieuwe col lectie en een paar handenvol acces soires, zoals schoenen, zonnebril len en riemen. Het zijn vrij klassie ke, maar heel vrouwelijke ontwer pen, met een paar stukken die er echt bovenuit steken. De zijden ki monojurk bijvoorbeeld, de avond jurk en het met een driekwart broek te combineren satijnen jack. lurken hebben geheel volgens de laatste mode vrijwel allemaal een riem of plooi rond de taille en ook de jacks en tops zijn daarmee uit gerust. Alles voor prijzen rond de vijftig euro. Alleen de leren trench coat steekt daar met 249 euro nog al bovenuit. De computerbeurs CeBIT in Hannover verkeerde lichtelijk in mineur. Minder exposanten, hoewel de bezoekers bleven komen. Want aan nieuwigheidjes geen gebrek. door Maarten van de Rakt foto's CPO Duitse humor: een Leder- hose waarin een mp3-speler is verwerkt. De bezoekers aan de computerbeurs CeBIT in Han nover liepen er afgelopen dagen ginnegappend langs. De oer-Duit- se firma Lodenfrey (sinds 1842) te kende voor deze 'frisse verschij ning' in de wereld van de moeder borden en harde schijven. De be drading zit in het tuigje, de bedie ning in buttons op de linker-Hose- pijp. De computerbeurs heeft het al ja ren moeilijk: minder exposanten, minder hallen, minder dagen, min der bezoekers. Nokia, Motorola en Lenovo waren dit keer niet van de partij nadat voorgaande jaren Phi lips, Sony en HP al afhaakten. De bezoekersaantallen illustreren de mineur-stemming. In de hoogtijda gen, zo rond 2001, kwamen er 850.000 mensen naar Hannover, vorig jaar de helft. Dit jaar is voor zichtig herstel ingezet. CeBIT heeft een nieuwe koers aangekondigd en richt de tentoonstelling op zake lijke gebruikers, overheid en de di gitale levensstijl. Ondanks de te genwind waren er ruim zesdui zend exposanten in 24 immense hallen die met allerlei nieuwtjes pronkten. Een greep uit het aan bod dat straks in de winkels ligt: v- Digitale fotolijstjes zijn al langer in omloop. Samsung voegt er WiFi aan toe, een draadloze ver binding met de computer. Zo kan het kleurenscherm foto's en film pjes vertonen die we op de harde schijf hebben opgeslagen. Boven-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 24