v17
PZC Zaterdag 24 maart 2007
In de studio van gameproducent Spellborn in Scheveningen wordt hard gewerkt aan de miljoenenproductie The Cronicies ofSpettborn.
laars. „We moeten als regio aantrekkelijk
worden. Gamesstudio's gaan zich hier ves
tigen als ze weten dat ze goede mensen
kunnen vinden en dat er goede opleidin
gen zijn." Die opleidingen zijn inmiddels
ruim voorhanden. Vijfjaar geleden startte
de Utrechtse Hogeschool voor de Kunsten
als eerste met een hbo-opleiding die zich
helemaal richt op het maken van compu
terspellen. Inmiddels hebben Amsterdam
en Breda vergelijkbare opleidingen. Op aca
demisch niveau is de Universiteit Utrecht
met de opleiding Mediatechnologie hoofd
rolspeler. Zelfs op mbo-niveau kunnen stu
denten vanaf komend schooljaar terecht
voor een opleiding gaming.
Gamingopleidingen zijn nóg een
teken dat de branche volwas
sen wordt, meent Nederlands
eerste professor gaming Mark
Overmars van de Universiteit Utrecht. Al
wil hij te veel enthousiasme over de ar
beidsmarkt wel iets temperen. Jonge men
sen moeten volgens hem niet de illusie
hebben dat ze na zo'n opleiding meteen
aan megaproducties als Killzone of The
Chronicles kunnen meewerken. Die banen
blijven schaars en de eisen die gesteld wor
den, zijn hoog.
Overmars: „Je moet niet alleen technisch
onderlegd zijn, je moet die kennis ook op
een creatieve manier kunnen gebruiken en
goed onder druk kunnen werken in team
verband. Mbo'ers zullen minimaal moeten
doorstromen naar het hbo om bij de grote
studio's een kans te maken."
Er is meer dan alleen de grote studio's.
Ook de vraag naar eenvoudige spelletjes,
bijvoorbeeld voor websites van bedrijven,
neemt volgens de gamingprofessor toe.
Op het Deltion College in Zwolle bereiden
de eerste mbo'ers zich voor op een leven
in de gamesbranche. Hemelsbreed 150 kilo
meter van de Spellborn-studio in Den
Haag werken ook zij druk aan een nieuw
spel, alleen dan met een fractie van het
Spellborn-budget. De meester van Swolle is
het stageproject van vijf studenten Anima
tie en Games. Stuk voor stuk dromen ze
ervan ooit aan een miljoenenproject als
The Chronicles of Spellborn mee te mogen
werken. Hoewel de mbo-opleiding ga
ming pas in september officieel van start
gaat, heeft de school al flink wat ervaring.
In 2004 begon een eerste groep studenten
er aan de opleiding, als voorloper van de
gamingopleiding die later dit jaar begint.
Van die eerste lichting studenten stopte de
helft in het eerst jaar. „Dat zijn de mensen
die alleen maar komen omdat ze zelf graag
spelletjes spelen", weet Kimber Pluygers
(18). Als enige meisje zit ze inmiddels in
het derde jaar van de opleiding. „De afha
kers dachten dat je meteen de spellen gaat
maken die je ook thuis speelt. Ie begint na
tuurlijk bij nul."
Pluygers en haar collega-studenten sluiten
zich de komende tijd vrijwillig op. De
school heeft een klaslokaaltje van zes bij
zes meter voor ze gereserveerd, waar ze in
alle rust aan het project kunnen werken.
De muren van de ruimte hangen vol met
schetsen van personages die hun spel
straks bevolken.
Verspreid over de grote werktafel,
die in het midden van het lokaal
staat, liggen losse velletjes pa
pier met aantekeningen tussen
koppen koudgeworden koffie en lege zak
ken snoep. „We zitten hier zo'n veertig
uur per week, vandaar de rotzooi", veront
schuldigt Pluygers zich.
De gamingstudenten gaan een mooie toe
komst tegemoet, meent Overmars. „De in
dustrie heeft de tijdgeest mee. Vijfjaar gele
den was er nauwelijks geld beschikbaar
voor onderzoek. Computerspelletjes wer
den nog niet als een serieus wetenschappe
lijk onderzoeksveld gezien."
Dat die tijd voorbij is, bewijst de tien mil
joen euro aan aardgasbaten die de regering
onlangs aan het onderzoeksinstituut van
Overmars toekende. Binnen zijn Centre
for Advanced Gaming en Simulation
(AGS) werkt Overmars samen met TNO
en de Utrechtse Hogeschool voor de Kun
sten. Eén van de speerpunten is het econo
misch rendabel maken van de aanwezige
kennis over gaming in Nederland.
Zo ziet de hoogleraar op het gebied van se
rious gaming een belangrijke rol voor Ne
derland weggelegd. „Je moet dan denken
aan simulators voor autorijscholen of toe
passingen in de zorg of het onderwijs. Ons
onderzoek naar serieuze gametoepassin-
gen is voor Europa toonaangevend. De
markt voor serieuze computerspellen is in
potentie groter dan die van de entertain-
mentspelletjes, omdat de toepassingen
veel talrijker zijn."
Bij Spellborn gaan ze voor het vermaak.
Als het spel in juni op de markt komt, dan
staan ze met zijn vijftigen en met een paar
flessen champagne klaar. Al heeft geluids
mixer Florianz, die vorige zomer geen tijd
had voor het strand, vooral andere plan
nen. „Als dit af is, ben ik het liefst een paar
maanden het land uit."