v17 PZC Zaterdag 24 maart 2007 In de studio van gameproducent Spellborn in Scheveningen wordt hard gewerkt aan de miljoenenproductie The Cronicies ofSpettborn. laars. „We moeten als regio aantrekkelijk worden. Gamesstudio's gaan zich hier ves tigen als ze weten dat ze goede mensen kunnen vinden en dat er goede opleidin gen zijn." Die opleidingen zijn inmiddels ruim voorhanden. Vijfjaar geleden startte de Utrechtse Hogeschool voor de Kunsten als eerste met een hbo-opleiding die zich helemaal richt op het maken van compu terspellen. Inmiddels hebben Amsterdam en Breda vergelijkbare opleidingen. Op aca demisch niveau is de Universiteit Utrecht met de opleiding Mediatechnologie hoofd rolspeler. Zelfs op mbo-niveau kunnen stu denten vanaf komend schooljaar terecht voor een opleiding gaming. Gamingopleidingen zijn nóg een teken dat de branche volwas sen wordt, meent Nederlands eerste professor gaming Mark Overmars van de Universiteit Utrecht. Al wil hij te veel enthousiasme over de ar beidsmarkt wel iets temperen. Jonge men sen moeten volgens hem niet de illusie hebben dat ze na zo'n opleiding meteen aan megaproducties als Killzone of The Chronicles kunnen meewerken. Die banen blijven schaars en de eisen die gesteld wor den, zijn hoog. Overmars: „Je moet niet alleen technisch onderlegd zijn, je moet die kennis ook op een creatieve manier kunnen gebruiken en goed onder druk kunnen werken in team verband. Mbo'ers zullen minimaal moeten doorstromen naar het hbo om bij de grote studio's een kans te maken." Er is meer dan alleen de grote studio's. Ook de vraag naar eenvoudige spelletjes, bijvoorbeeld voor websites van bedrijven, neemt volgens de gamingprofessor toe. Op het Deltion College in Zwolle bereiden de eerste mbo'ers zich voor op een leven in de gamesbranche. Hemelsbreed 150 kilo meter van de Spellborn-studio in Den Haag werken ook zij druk aan een nieuw spel, alleen dan met een fractie van het Spellborn-budget. De meester van Swolle is het stageproject van vijf studenten Anima tie en Games. Stuk voor stuk dromen ze ervan ooit aan een miljoenenproject als The Chronicles of Spellborn mee te mogen werken. Hoewel de mbo-opleiding ga ming pas in september officieel van start gaat, heeft de school al flink wat ervaring. In 2004 begon een eerste groep studenten er aan de opleiding, als voorloper van de gamingopleiding die later dit jaar begint. Van die eerste lichting studenten stopte de helft in het eerst jaar. „Dat zijn de mensen die alleen maar komen omdat ze zelf graag spelletjes spelen", weet Kimber Pluygers (18). Als enige meisje zit ze inmiddels in het derde jaar van de opleiding. „De afha kers dachten dat je meteen de spellen gaat maken die je ook thuis speelt. Ie begint na tuurlijk bij nul." Pluygers en haar collega-studenten sluiten zich de komende tijd vrijwillig op. De school heeft een klaslokaaltje van zes bij zes meter voor ze gereserveerd, waar ze in alle rust aan het project kunnen werken. De muren van de ruimte hangen vol met schetsen van personages die hun spel straks bevolken. Verspreid over de grote werktafel, die in het midden van het lokaal staat, liggen losse velletjes pa pier met aantekeningen tussen koppen koudgeworden koffie en lege zak ken snoep. „We zitten hier zo'n veertig uur per week, vandaar de rotzooi", veront schuldigt Pluygers zich. De gamingstudenten gaan een mooie toe komst tegemoet, meent Overmars. „De in dustrie heeft de tijdgeest mee. Vijfjaar gele den was er nauwelijks geld beschikbaar voor onderzoek. Computerspelletjes wer den nog niet als een serieus wetenschappe lijk onderzoeksveld gezien." Dat die tijd voorbij is, bewijst de tien mil joen euro aan aardgasbaten die de regering onlangs aan het onderzoeksinstituut van Overmars toekende. Binnen zijn Centre for Advanced Gaming en Simulation (AGS) werkt Overmars samen met TNO en de Utrechtse Hogeschool voor de Kun sten. Eén van de speerpunten is het econo misch rendabel maken van de aanwezige kennis over gaming in Nederland. Zo ziet de hoogleraar op het gebied van se rious gaming een belangrijke rol voor Ne derland weggelegd. „Je moet dan denken aan simulators voor autorijscholen of toe passingen in de zorg of het onderwijs. Ons onderzoek naar serieuze gametoepassin- gen is voor Europa toonaangevend. De markt voor serieuze computerspellen is in potentie groter dan die van de entertain- mentspelletjes, omdat de toepassingen veel talrijker zijn." Bij Spellborn gaan ze voor het vermaak. Als het spel in juni op de markt komt, dan staan ze met zijn vijftigen en met een paar flessen champagne klaar. Al heeft geluids mixer Florianz, die vorige zomer geen tijd had voor het strand, vooral andere plan nen. „Als dit af is, ben ik het liefst een paar maanden het land uit."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 135