Goese hiphopscene heeft amper podium v4 Zaterdag 24 maart 2007 PZC mm Graffitikunstenaar Stefan aan het werk. Het zijn de buurjon gens uit de straat, gasten die je ge woon tegenkomt in de supermarkt, maar wie weet wat hen drijft en wat ze doen in hun vrije tijd? De Goese hiphopscene bestaat, lééft zelfs, maar slechts ondergronds. Voor rock is wel volop ruimte, is de klacht. Kijk naar de evenementen op de Grote Markt, zeggen de hip hoppers. „Een paar keer per jaar mag daar een concert plaatsvin den", constateert Marciano Geer- ling, alias dj Bonanza. Hij zet zich sinds een tijdje in voor meer hip hop in het Goese en Zeeuwse uit gaansleven. „Maar voor zo'n con cert nodigen ze bands uit als Blof Racoon en Guus Meeuwis. Niks mis mee, maar waar is de hiphop?" Om eens goed uit te gaan, zoeken ze daarom hun heil in clubs of op feesten in Antwerpen of Rotter dam. Kan het niet anders? Eens in de zoveel tijd is er iets van hiphop te ontwaren in Podium't Beest, maar ook daar is het groten deels rock wat de klok slaat. El Toro had een paar weken terug een rapavond georganiseerd. „Dat was organisatorisch slecht gere geld", gromt Marciano. „De gast die over het geluid ging was hem gesmeerd voordat de rappers zou den optreden. Zij waren hevig te leurgesteld, maar het lag niet aan hen." foto's Ronald den Dekker Goese Polder, de multiculturele wijk van Goes. Thuis van de rappers in Goes. Achter de muren van de rijtjeshuizen en de flats en op voetbalveldjes leven deze jongeren in hun eigen wereld. Die wereld is hiphop, vierentwintig uur per dag, zeven dagen in de week. Een jonge cultuur die lééft, maar nergens is een podium om hiphop uit te dragen. door Lilian Dominicus Zelfs Chris Smith (dj Vindictiv) uit Middelburg, die nota bene twee jaar geleden in het voorprogram ma stond van Public Enemy, en in mei de show van De La Soul in sporthal Baskensburg in Vlissingen opwarmt met zijn act, heeft grote moeite in Zeeland voet aan de grond te krijgen. De hele Zeeuwse hiphopscene kent en erkent hem als een groot artiest, maar de me dia weten hem nauwelijks te vin den. Of hij de media niet? „Ik ben er mee opgehouden persberichten te sturen", verzucht hij. „Ze doen er niets mee." Optredens in Zee land? Zelden, behalve dus het voor programma van De La Soul. In Bel gië is dat volkomen anders. Daar geeft hij masterclasses scratchen, daar zijn culturele huizen waar ruimte is voor acts die buiten de mainstream cultuur vallen. „Er wordt daar ook meer geld van over heidswege aan besteed", is Chris' indruk. Ook de b-boys, oftewel de break- dancers, komen louter uit in wed strijden buiten de provincie. Ze oe fenen in Goes, bij dansschool Jan vier en leren moves van elkaar. Ze reizen heel wat af om op work shops, festivals en jams bij te leren. „Goh", zegt secretaris Dini Osté van de Culturele Raad Goes, ver baasd. „Eigenlijk is dat signaal bij ons nooit doorgekomen. We heb ben wel een beleidsplan waarin we de jongeren meer ruimte willen ge ven. Het is zeker een idee om iets met hiphop te doen, alleen is het moeilijk om de hiphoppers te berei ken. Waar zitten die jongens? Het Jongerenplatform is bezig met een poppodium op 15 juni. Misschien kunnen we een deel van het pro gramma inruimen voor hiphop." De Goese hiphopscene leren ken nen, het is voor wie er niet midden in zit een ware ontdekkingsreis door de wereld van dj's, graffiti's, rappers en b-boys en -girls. Die el kaar onderling kennen, hun eigen taal spreken en hun ontmoetings plekken uit nood zelf creëren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 122