Dorstig fenomeen
AUTO ABC AUTO ABC AUTO ABC AUTO ABC AUTO ABC AUTO ABC AUTO ABC
vw
isma I v55
PZC Zaterdag 24 maart 2007
icoon hebben gemaakt. De auto
media, die aanvankelijk nogal scep
tisch waren over VW's superspor
ter - deden de rest. In elke vergelij
kende test met de snelste Ferrari's,
Lamborghini's en Porsches toonde
de Bugatti zich superieur.
Het hoeft geen betoog dat de Vey-
ron dé publiekstrekker op de Auto-
Rai wordt, zeker nu Ferrari heeft
afgezegd. Hessing, vertegenwoordi
ger van Bugatti in ons land, heeft
beloofd er een mee te nemen. 'De
poster in het echt', zal jongenshar-v
ten sneller doen kloppen.
Of onze 'groene vriend' ook van
de partij zal zijn op de Hes-
sing-stand? Als hij zijn gelijkge
stemde collega's te vriend wil hou-
den, niet. Maar er is hoop voor
hem. Koenigsegg - de Zweedse fa
brikant van extreme sportwagens
- heeft op de autosalon van
Genève zijn nieuwste CCXR laten
zien. Maar liefst 1018 pk en een
top van 'ruim 400 kilometer per
uur' belooft de fabrikant. Het
mooiste: hij rijdt op het milieu
vriendelijkere), C02-neutrale
bio-ethanol.
Het hart van de Veyron: de zestien
cilinders pompen er 1001 pk uit.
De wijzer van de snelheidsmeter
kan ruim 400 km/u aangeven.
Toyota
Toyota, de grootste producent van
hybride auto's ter wereld, heeft twee
nieuwkomers: de zakelijke Auris en
de levendige Yaris TS. De concept Fi-
ne-T is voor het eerst in Nederland
te zien. De milieuvriendelijke auto
heeft een op waterstof werkende
brandstofcel en hybride aandrijving
op alle vier de wielen. Voor het interi
eur zijn plantaardige, C02-neutrale
materialen gebruikt. Toyota heeft we
reldwijd inmiddels meer dan
640.000 exemplaren van de hybride
Prius verkocht. De productiecapaci
teit is met meer dan 40 procent ver
hoogd tot 280.000 per jaar.
Volvo
Volvo showt in Amsterdam de derde
generatie van de nieuwe Volvo V70,
die vanaf september te koop komt
naast het huidige model. Hij is er
voor het eerst met zescilinder motor
en twee zesversnellingsbakken en
ook meteen als XC70 met 4wd.
Mooi is de studie XC60, afgeleid van
de LandRover Freelander.
De nieuwe V70 legt veel nadruk op
kindveiligheid en heeft op dat ge
bied een wereldprimeur: verlengde
gordijnairbags en geïntegreerde kin
derzitjes met keuze uit twee zithoog
ten. De Volvo C30 is vooral bedoeld
voor een jongere en vrouwelijke
doelgroep. Meest in het oog sprin
gend is de schuin geplaatste achter
ruit en de zwevende middenconsole.
Hij is er vanaf juni, maar wel al te
zien in Amsterdam: de derde genera
tie van de Golf Variant. Het bagage
ruim biedt 468/520 of 1550 liter. De
achterlichten zijn in de achterspat
borden geïntegreerd. Bij de zuinige
Passat BlueMotion (met A-label)
staat een supersnelle Passat R36 met
3,6-liter zescilindermotor en directe
benzine-inspuiting. Het blok levert
300 pk. Volkswagen laat ook de
CrossTouran zien. Die wordt stan
daard geleverd met 17 inch lichtme
talen wielen en dorpel- en spatbord-
verbreders. VW heeft ook een licht
vernieuwd topmodel, de Phaeton.
■Fjj Kijk op de site van deze krant naar
het overzicht van alle primeurs op
de AutoRai
Toyota Yaris TS.
Volvo XC70.
VW Golf Variant.
T*T| >1 'd ÉftfMK&df
achttien als met zestien cilin
ders. Steeds in prachtige two-tone
kleurencombinaties.
In 2000 kondigde Ferdinand
Piëch, bestuursvoorzitter van Bu-
gatti-eigenaar VW, de nieuwe Vey
ron officieel aan. Zijn belofte: de
snelste (meer dan 400 km/u),
krachtigste (meer dan 1000 pk) en
duurste (een miljoen euro, en dat
is in ons land nog zonder btw en
bpm) auto ter wereld.
koeling van de motor bezorgde de
ontwerpers hoofdbrekens. Tien
radiatoren bleken nodig om het
lichtmetalen hart in optimale om
standigheden zijn werk te laten
doen. En wat te denken van de
banden... Geen enkele 'normale' fa-
brieksband kon die ongelooflijke
snelheden die Piëch zijn cliëntèle
in het vooruitzicht had gesteld,
waarmaken. Michelin ontwikkelde
daarop speciaal low-flat rubber,
dat sterk genoeg is om de officiële
topsnelheid van 407 kilometer per
uur te halen. Maar eventjes trou
wens, want TopGear's presentator
James May - die de auto vorige
maand uitgebreid testte - bereken
de dat de banden na een kwartier
tje vol gas de geest geven. Erg?
Nee. Want de Veyron is al na 12
minuten racen op topspeed - zo'n
drie minuten vóór die deadline -
door z'n maximale benzinevoor
raad van 100 liter heen.
Het zijn dit soort verhalen
die de Veyron - de naam is
ontleend aan de Franse cou
reur Pierre Veyron, die in
in 1939 voor Bugatti de
24 uur van Le Mans
won - tot een
Zeker de milieu-adept zou
het nooit in zijn hoofd
halen: een Bugatti Veyron
kopen. Ook al had hij het
geld (1,8 miljoen euro)
ervoor. Want hoe vertelt hij
zijn 'groene vrienden' dat hij
niet de trein heeft gepakt
naar zijn werk, maar zich in
een supersportauto al
filerijdend richting Randstad
heeft gemanoeuvreerd?
de knip van milieu-minister Jaque-
line Cramer (PvdA) vloeit.
De Bugatti Veyron 16.4 zuipt meer
dan een uitgedroogde PC Hooft-
tractor. Om maximaal te kunnen
presteren heeft zijn zestien cilin
ders tellend hart bovendien zo'n
50.000 liter zuurstof per minuut
nodig - evenveel als een gemid
deld mens in vier dagen inademt.
Dat hij een boomontwortelende
tooi pk heeft, ruim 400 kilometer
per uur haalt en door deskundigen
als TopGear's Jeremy Clarkson tot
'beste auto aller tijden' is bestem
peld, daarvan raakt de groene
vriend niet onder de indruk.
Maar toch: alle zinnige argumen
ten om hem niet te kopen ten
spijt, de Bugatti Veyron is een fe
nomeen. Dat vinden ongetwijfeld
ook de zestig gefortuneerde lief
hebbers die hem tot nog toe heb
ben aangeschaft. Die magisch klin
kende typering heeft de sportwa
gen onder meer te danken aan zijn
moeizame geboorte. Want al in
1998 verscheen het eerste prototy
pe. Vele conceptcars volg
den, zowel
Toch duurde het nog jaren
voordat de supersportwa
gen eindelijk rijp was. De
technici hadden de groot
ste moeite om Piëchs ambitieuze
woorden werkelijkheid te maken.
Zo lukte het ze maar niet om de
auto bij snelheden boven de 350 ki
lometer per uur voldoende stabiel
te houden. Een detail, zo lijkt,
want wie kan waar dat soort snel
heden bereiken? Maar ja, belof
te maakt schuld.
Ook de
De Bugatti Veyron is een ware benzineslurper. Op topsnelheid verstookt hij 100 liter in 12 minuten.
door Jan van Mullem foto's GPD
Alsof dat alles is wat hij
heeft uit te leggen. Met
het schaamrood op de
kaken zal hij moeten op
biechten dat zijn heilige koe alles
behalve milieuvriendelijk is. Of
het zou moeten zijn dat een deel
van de bpm- en btw-opbrer
zo'n slordige 700.000 euro -
ter compensatie van dat
natuurgeweld ook in