Dorstig fenomeen AUTO ABC AUTO ABC AUTO ABC AUTO ABC AUTO ABC AUTO ABC AUTO ABC vw isma I v55 PZC Zaterdag 24 maart 2007 icoon hebben gemaakt. De auto media, die aanvankelijk nogal scep tisch waren over VW's superspor ter - deden de rest. In elke vergelij kende test met de snelste Ferrari's, Lamborghini's en Porsches toonde de Bugatti zich superieur. Het hoeft geen betoog dat de Vey- ron dé publiekstrekker op de Auto- Rai wordt, zeker nu Ferrari heeft afgezegd. Hessing, vertegenwoordi ger van Bugatti in ons land, heeft beloofd er een mee te nemen. 'De poster in het echt', zal jongenshar-v ten sneller doen kloppen. Of onze 'groene vriend' ook van de partij zal zijn op de Hes- sing-stand? Als hij zijn gelijkge stemde collega's te vriend wil hou- den, niet. Maar er is hoop voor hem. Koenigsegg - de Zweedse fa brikant van extreme sportwagens - heeft op de autosalon van Genève zijn nieuwste CCXR laten zien. Maar liefst 1018 pk en een top van 'ruim 400 kilometer per uur' belooft de fabrikant. Het mooiste: hij rijdt op het milieu vriendelijkere), C02-neutrale bio-ethanol. Het hart van de Veyron: de zestien cilinders pompen er 1001 pk uit. De wijzer van de snelheidsmeter kan ruim 400 km/u aangeven. Toyota Toyota, de grootste producent van hybride auto's ter wereld, heeft twee nieuwkomers: de zakelijke Auris en de levendige Yaris TS. De concept Fi- ne-T is voor het eerst in Nederland te zien. De milieuvriendelijke auto heeft een op waterstof werkende brandstofcel en hybride aandrijving op alle vier de wielen. Voor het interi eur zijn plantaardige, C02-neutrale materialen gebruikt. Toyota heeft we reldwijd inmiddels meer dan 640.000 exemplaren van de hybride Prius verkocht. De productiecapaci teit is met meer dan 40 procent ver hoogd tot 280.000 per jaar. Volvo Volvo showt in Amsterdam de derde generatie van de nieuwe Volvo V70, die vanaf september te koop komt naast het huidige model. Hij is er voor het eerst met zescilinder motor en twee zesversnellingsbakken en ook meteen als XC70 met 4wd. Mooi is de studie XC60, afgeleid van de LandRover Freelander. De nieuwe V70 legt veel nadruk op kindveiligheid en heeft op dat ge bied een wereldprimeur: verlengde gordijnairbags en geïntegreerde kin derzitjes met keuze uit twee zithoog ten. De Volvo C30 is vooral bedoeld voor een jongere en vrouwelijke doelgroep. Meest in het oog sprin gend is de schuin geplaatste achter ruit en de zwevende middenconsole. Hij is er vanaf juni, maar wel al te zien in Amsterdam: de derde genera tie van de Golf Variant. Het bagage ruim biedt 468/520 of 1550 liter. De achterlichten zijn in de achterspat borden geïntegreerd. Bij de zuinige Passat BlueMotion (met A-label) staat een supersnelle Passat R36 met 3,6-liter zescilindermotor en directe benzine-inspuiting. Het blok levert 300 pk. Volkswagen laat ook de CrossTouran zien. Die wordt stan daard geleverd met 17 inch lichtme talen wielen en dorpel- en spatbord- verbreders. VW heeft ook een licht vernieuwd topmodel, de Phaeton. ■Fjj Kijk op de site van deze krant naar het overzicht van alle primeurs op de AutoRai Toyota Yaris TS. Volvo XC70. VW Golf Variant. T*T| >1 'd ÉftfMK&df achttien als met zestien cilin ders. Steeds in prachtige two-tone kleurencombinaties. In 2000 kondigde Ferdinand Piëch, bestuursvoorzitter van Bu- gatti-eigenaar VW, de nieuwe Vey ron officieel aan. Zijn belofte: de snelste (meer dan 400 km/u), krachtigste (meer dan 1000 pk) en duurste (een miljoen euro, en dat is in ons land nog zonder btw en bpm) auto ter wereld. koeling van de motor bezorgde de ontwerpers hoofdbrekens. Tien radiatoren bleken nodig om het lichtmetalen hart in optimale om standigheden zijn werk te laten doen. En wat te denken van de banden... Geen enkele 'normale' fa- brieksband kon die ongelooflijke snelheden die Piëch zijn cliëntèle in het vooruitzicht had gesteld, waarmaken. Michelin ontwikkelde daarop speciaal low-flat rubber, dat sterk genoeg is om de officiële topsnelheid van 407 kilometer per uur te halen. Maar eventjes trou wens, want TopGear's presentator James May - die de auto vorige maand uitgebreid testte - bereken de dat de banden na een kwartier tje vol gas de geest geven. Erg? Nee. Want de Veyron is al na 12 minuten racen op topspeed - zo'n drie minuten vóór die deadline - door z'n maximale benzinevoor raad van 100 liter heen. Het zijn dit soort verhalen die de Veyron - de naam is ontleend aan de Franse cou reur Pierre Veyron, die in in 1939 voor Bugatti de 24 uur van Le Mans won - tot een Zeker de milieu-adept zou het nooit in zijn hoofd halen: een Bugatti Veyron kopen. Ook al had hij het geld (1,8 miljoen euro) ervoor. Want hoe vertelt hij zijn 'groene vrienden' dat hij niet de trein heeft gepakt naar zijn werk, maar zich in een supersportauto al filerijdend richting Randstad heeft gemanoeuvreerd? de knip van milieu-minister Jaque- line Cramer (PvdA) vloeit. De Bugatti Veyron 16.4 zuipt meer dan een uitgedroogde PC Hooft- tractor. Om maximaal te kunnen presteren heeft zijn zestien cilin ders tellend hart bovendien zo'n 50.000 liter zuurstof per minuut nodig - evenveel als een gemid deld mens in vier dagen inademt. Dat hij een boomontwortelende tooi pk heeft, ruim 400 kilometer per uur haalt en door deskundigen als TopGear's Jeremy Clarkson tot 'beste auto aller tijden' is bestem peld, daarvan raakt de groene vriend niet onder de indruk. Maar toch: alle zinnige argumen ten om hem niet te kopen ten spijt, de Bugatti Veyron is een fe nomeen. Dat vinden ongetwijfeld ook de zestig gefortuneerde lief hebbers die hem tot nog toe heb ben aangeschaft. Die magisch klin kende typering heeft de sportwa gen onder meer te danken aan zijn moeizame geboorte. Want al in 1998 verscheen het eerste prototy pe. Vele conceptcars volg den, zowel Toch duurde het nog jaren voordat de supersportwa gen eindelijk rijp was. De technici hadden de groot ste moeite om Piëchs ambitieuze woorden werkelijkheid te maken. Zo lukte het ze maar niet om de auto bij snelheden boven de 350 ki lometer per uur voldoende stabiel te houden. Een detail, zo lijkt, want wie kan waar dat soort snel heden bereiken? Maar ja, belof te maakt schuld. Ook de De Bugatti Veyron is een ware benzineslurper. Op topsnelheid verstookt hij 100 liter in 12 minuten. door Jan van Mullem foto's GPD Alsof dat alles is wat hij heeft uit te leggen. Met het schaamrood op de kaken zal hij moeten op biechten dat zijn heilige koe alles behalve milieuvriendelijk is. Of het zou moeten zijn dat een deel van de bpm- en btw-opbrer zo'n slordige 700.000 euro - ter compensatie van dat natuurgeweld ook in

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 107