AUTO ABC AUTO ABC AUTO ABC AUTO ABC AUTO ABC AUTO ABC AUTO ABC
v53
PZC Zaterdag 24 maart 2007
maar
wat
moet
erin?
Het is de bedoeling dat het aantal
aardgastankstations in Nederland
de komende jaren vertienvoudigt.
Nu zijn het nog voornamelijk be
drijfsvoertuigen en bussen die er
op rijden.
De EU heeft de lidstaten opgedra
gen om het aandeel van biobrand
stof in de energiebehoefte van het
wegverkeer te laten groeien naar
5,75 procent in 2010. Een andere
richtlijn schrijft een verlaging of
zelfs vrijstelling voor van heffin
gen op biobrandstoffen.
Zweden loopt op dat terrein ver
voor. Het land wilde eind 2008 zes
honderd E85-tankstations hebben.
Nu zijn het er al 650. Andere Euro
pese landen volgen. De Franse re
gering wil dit jaar vijfhonderd
tankstations met E85.
Omdat E85 in toenemende mate
ook in de VS te koop is, is bio-et-
hanol op dit moment de 'snelst
groeiende' alternatieve brandstof
ter wereld. Voordeel voor de con
structeurs is het hoge octaangetal
van biobrandstof, waardoor met
name turbomotoren er uitsteken
de prestaties mee leveren.
Overigens zijn er ook veel vragen:
op bio-ethanol zou een automotor
80 procent minder CO2 uitstoten.
Chemici beweren echter dat het
hoogstens de helft is. Dat heeft
dan te maken met de 'energiedicht
heid' die bij bio-ethanol veel gerin
ger is dan van benzine. Anders ge
zegd: je hebt van die alternatieve
brandstof veel meer nodig dan van
benzine.
Ook bij het rijden op al
cohol (gebruikelijk in
Brazilië) gaat dat op.
Want de alcohol is ge
woonweg eerder op dan benzine.
En de productie van de alcohol,
die ontstaat door een vergistings
proces uit suikers, levert per kilo al
leen al ook een kilo CO2 op.
In een iets verdere toekomst gaan
gonnen. Ook ginds wordt inmid
dels flink gemopperd op hogere
brandstofprijzen. De diesel, die er
tot nu toe uitsluitend voor de
trucks was, wordt de Amerikanen
nu onder de neus gewreven als
schoon, stil en sterk en dus een se
rieus alternatief voor de huidige
hybride-techniek waarmee Toyota
de wereld probeert te veroveren.
De diesel staat in Amerika voor
een doorbraak. Niet alleen vanwe
ge de gunstige prijs per gallon
(bijna vier liter), maar ook door
de nieuwe milieudiesel: praktisch
zonder zwavel en louterende roet-
filtertechniek.
Bovendien leveren Mercedes en
VW/Audi er diesels met speciale
techniek, waarbij een additief de
stikstofoxide in de uitlaat omzet in
(onschadelijke) stikstof en water
damp.
Bij een concern als Daimler-
Chrysler gaan ze uit van
vijf stappen naar de ener
gie van de toekomst. Ver
dere verfijning van de verbran
dingsmotor, betere raffinage van
brandstoffen, meer bio-brandstof-
fen, hybride-aandrijving en tenslot
te de brandstofcel. Met als enige
nul komma nul schadelijke uit
stoot.
Op weg daarheen heeft Daimler-
Chrysler een dieselmotor klaar
staan met lage compressie, die de
sterke punten van een benzine- en
een dieselmotor combineert. Met
andere woorden: meer rende
ment, veel schoner en zuiniger en
met bijvoorbeeld een voorziening
die de warmte uit uitlaat en radia-
tor terug kan winnen. Straks zul je
bij de pomp kunnen kiezen voor
(dure) fossiele brandstoffen of een
stuk of wat alternatieve brandstof
fen. Het is dus nog niet gedaan
met onze trouwe verbrandingsmo
tor, een directe afgeleide van de an
tieke stoommachine.
Er wordt veel geld geïnvesteerd in duurzame aandrijving, zoals hier bij VW in een brandstofcel.
de olie en veel mechanische syste
men, zeg maar de verbrandings
motor, plaats maken vooor brand
stofcelaandrijving, waterstof en
elektrische systemen. General Mo
tors is van plan de grootste te wor
den met auto's die elektrisch aan
gedreven worden door een brand
stofcel. Dat zegt het Amerikaanse
concern op bijna hetzelfde mo
ment dat Toyota beweert zich de
kaas niet van het brood te laten
eten met de hybride-techniek. In
Europa houden we tot nog toe
braaf het midden met biobrand
stof en verbrandingsmotoren op
waterstof
Tegelijkertijd zijn Daimler-
Chrysler en VW in de Verenigde
Staten een groot dieseloffensief be-
Mitsubishi
Volgens zijn bedenkers heeft de
tweede generatie van de Mitsubishi
Outlander een opvallende 'Mount
Fuji-grille'. De Outlander met 2.0
DI-D-motor kost 35.999 euro. In de
loop van dit jaar komen er een 2.2
Dl-D en een 2.4 benzinemotor bij.
Nissan
Bij Nissan is het vooral de opvallen
de Qashqai die bezoekers zal trek
ken. De auto houdt het midden tus
sen een forse middenklasser met ho
ge instap en een suv. De X-trail heeft
een compleet nieuw onderstel, meer
laadruimte, drie nieuwe motoren en
betere terreinvaardigheid.
Opel
Bij Opel mikken ze duidelijk op jon
ger publiek: de Corsa OPC (29.195
euro) is de sterkste Corsa ooit. De
roadster GT en de vernieuwde Astra
zullen ook de jeugd aanspreken. De
vierde generatie van de Corsa heeft
in OPC-versie 192 pk. De fraai vorm
gegeven en in de VS geproduceerde
GT doet het met 264 pk. De vierzits
coupé met 2,8-liter V6 heeft elektro
nisch gestuurde vierwielaandrijving.
Opel onthulde ook een prachtige
GTC Concept (Gran Turismo Coupé)
op de autobeurs in Genève.
Peugeot
Peugeot laat zes Nederlandse pri
meurs zien, waaronder twee studie
modellen. Behalve de open 207 CC,
de rappe 207 RC, de suv 4007 en de
praktische Expert Tepee wordt de
toekomst ingeluid met de 207 SW
Outdoor en de ultieme vierpersoons
limousine 908 RC, een studie met
V12 dieselmotor. De 206 Flex Fuel
rijdt op E85, een alternatieve brand
stof. De 205 GTI, 206 GTI en 206 RC
krijgen een opvolger in de vorm van
de 207 RC. De 1.6 motor heeft direc
te benzine-inspuiting en een turbo:
175 pk is het antwoord. De Expert
Tepee is de personenuitvoering van
de nieuwe Expert met twee of drie
zitrijen.
Renault
Na vijftien jaar trouwe dienst werd
het hoog tijd voor een nieuwe Twin-
go. Renault heeft hem vanaf juni.
Met vier separate, verschuifbare stoe
len, dit keer wel zij-airbags en groter,
want gebouwd op basis van de Clio.
Sportiever uiterlijk, meer motoren
en gebouwd in de Sloveense fabriek
van het merk.
Mitsubishi Outlander. Nissan Qashqai.
Peugeot 4007.
Waterstof komt eraan, maar het tanken en opslaan is nog ingewikkeld.