AUTO ABC AUTO ABC AUTO ABC AUTO ABC AUTO ABC AUTO ABC AUTO ABC v53 PZC Zaterdag 24 maart 2007 maar wat moet erin? Het is de bedoeling dat het aantal aardgastankstations in Nederland de komende jaren vertienvoudigt. Nu zijn het nog voornamelijk be drijfsvoertuigen en bussen die er op rijden. De EU heeft de lidstaten opgedra gen om het aandeel van biobrand stof in de energiebehoefte van het wegverkeer te laten groeien naar 5,75 procent in 2010. Een andere richtlijn schrijft een verlaging of zelfs vrijstelling voor van heffin gen op biobrandstoffen. Zweden loopt op dat terrein ver voor. Het land wilde eind 2008 zes honderd E85-tankstations hebben. Nu zijn het er al 650. Andere Euro pese landen volgen. De Franse re gering wil dit jaar vijfhonderd tankstations met E85. Omdat E85 in toenemende mate ook in de VS te koop is, is bio-et- hanol op dit moment de 'snelst groeiende' alternatieve brandstof ter wereld. Voordeel voor de con structeurs is het hoge octaangetal van biobrandstof, waardoor met name turbomotoren er uitsteken de prestaties mee leveren. Overigens zijn er ook veel vragen: op bio-ethanol zou een automotor 80 procent minder CO2 uitstoten. Chemici beweren echter dat het hoogstens de helft is. Dat heeft dan te maken met de 'energiedicht heid' die bij bio-ethanol veel gerin ger is dan van benzine. Anders ge zegd: je hebt van die alternatieve brandstof veel meer nodig dan van benzine. Ook bij het rijden op al cohol (gebruikelijk in Brazilië) gaat dat op. Want de alcohol is ge woonweg eerder op dan benzine. En de productie van de alcohol, die ontstaat door een vergistings proces uit suikers, levert per kilo al leen al ook een kilo CO2 op. In een iets verdere toekomst gaan gonnen. Ook ginds wordt inmid dels flink gemopperd op hogere brandstofprijzen. De diesel, die er tot nu toe uitsluitend voor de trucks was, wordt de Amerikanen nu onder de neus gewreven als schoon, stil en sterk en dus een se rieus alternatief voor de huidige hybride-techniek waarmee Toyota de wereld probeert te veroveren. De diesel staat in Amerika voor een doorbraak. Niet alleen vanwe ge de gunstige prijs per gallon (bijna vier liter), maar ook door de nieuwe milieudiesel: praktisch zonder zwavel en louterende roet- filtertechniek. Bovendien leveren Mercedes en VW/Audi er diesels met speciale techniek, waarbij een additief de stikstofoxide in de uitlaat omzet in (onschadelijke) stikstof en water damp. Bij een concern als Daimler- Chrysler gaan ze uit van vijf stappen naar de ener gie van de toekomst. Ver dere verfijning van de verbran dingsmotor, betere raffinage van brandstoffen, meer bio-brandstof- fen, hybride-aandrijving en tenslot te de brandstofcel. Met als enige nul komma nul schadelijke uit stoot. Op weg daarheen heeft Daimler- Chrysler een dieselmotor klaar staan met lage compressie, die de sterke punten van een benzine- en een dieselmotor combineert. Met andere woorden: meer rende ment, veel schoner en zuiniger en met bijvoorbeeld een voorziening die de warmte uit uitlaat en radia- tor terug kan winnen. Straks zul je bij de pomp kunnen kiezen voor (dure) fossiele brandstoffen of een stuk of wat alternatieve brandstof fen. Het is dus nog niet gedaan met onze trouwe verbrandingsmo tor, een directe afgeleide van de an tieke stoommachine. Er wordt veel geld geïnvesteerd in duurzame aandrijving, zoals hier bij VW in een brandstofcel. de olie en veel mechanische syste men, zeg maar de verbrandings motor, plaats maken vooor brand stofcelaandrijving, waterstof en elektrische systemen. General Mo tors is van plan de grootste te wor den met auto's die elektrisch aan gedreven worden door een brand stofcel. Dat zegt het Amerikaanse concern op bijna hetzelfde mo ment dat Toyota beweert zich de kaas niet van het brood te laten eten met de hybride-techniek. In Europa houden we tot nog toe braaf het midden met biobrand stof en verbrandingsmotoren op waterstof Tegelijkertijd zijn Daimler- Chrysler en VW in de Verenigde Staten een groot dieseloffensief be- Mitsubishi Volgens zijn bedenkers heeft de tweede generatie van de Mitsubishi Outlander een opvallende 'Mount Fuji-grille'. De Outlander met 2.0 DI-D-motor kost 35.999 euro. In de loop van dit jaar komen er een 2.2 Dl-D en een 2.4 benzinemotor bij. Nissan Bij Nissan is het vooral de opvallen de Qashqai die bezoekers zal trek ken. De auto houdt het midden tus sen een forse middenklasser met ho ge instap en een suv. De X-trail heeft een compleet nieuw onderstel, meer laadruimte, drie nieuwe motoren en betere terreinvaardigheid. Opel Bij Opel mikken ze duidelijk op jon ger publiek: de Corsa OPC (29.195 euro) is de sterkste Corsa ooit. De roadster GT en de vernieuwde Astra zullen ook de jeugd aanspreken. De vierde generatie van de Corsa heeft in OPC-versie 192 pk. De fraai vorm gegeven en in de VS geproduceerde GT doet het met 264 pk. De vierzits coupé met 2,8-liter V6 heeft elektro nisch gestuurde vierwielaandrijving. Opel onthulde ook een prachtige GTC Concept (Gran Turismo Coupé) op de autobeurs in Genève. Peugeot Peugeot laat zes Nederlandse pri meurs zien, waaronder twee studie modellen. Behalve de open 207 CC, de rappe 207 RC, de suv 4007 en de praktische Expert Tepee wordt de toekomst ingeluid met de 207 SW Outdoor en de ultieme vierpersoons limousine 908 RC, een studie met V12 dieselmotor. De 206 Flex Fuel rijdt op E85, een alternatieve brand stof. De 205 GTI, 206 GTI en 206 RC krijgen een opvolger in de vorm van de 207 RC. De 1.6 motor heeft direc te benzine-inspuiting en een turbo: 175 pk is het antwoord. De Expert Tepee is de personenuitvoering van de nieuwe Expert met twee of drie zitrijen. Renault Na vijftien jaar trouwe dienst werd het hoog tijd voor een nieuwe Twin- go. Renault heeft hem vanaf juni. Met vier separate, verschuifbare stoe len, dit keer wel zij-airbags en groter, want gebouwd op basis van de Clio. Sportiever uiterlijk, meer motoren en gebouwd in de Sloveense fabriek van het merk. Mitsubishi Outlander. Nissan Qashqai. Peugeot 4007. Waterstof komt eraan, maar het tanken en opslaan is nog ingewikkeld.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 105