AUTO ABC AUTO ABC AUTO ABC AUTO ABC AUTO ABC AUTO ABC AUTO ABC v52 Zaterdag 24 maart 2007 PZC Als je een auto koopt, wil je weten wat hij verbruikt, en of hij een beetje onder het gemiddelde zit wat emissie betreft. Vuistregel: hoe sneller hoe slechter. Zuinig wil overigens niet altijd zeggen schoon en schoon betekent lang niet altijd, dat de betreffende auto ook zuinig rijdt. Een auto die veel benzine verbruikt, kan weinig onverbrande koolwaterstoffen, stikstofoxide, koolmo noxide of/en kooldioxide uitstoten. Ook kan een zuinige auto toch veel vervuilende emissie hebben. In onderstaand overzicht wordt het verbruik aangegeven in kilometers per liter en de emissie door het aantal gram kool dioxide (ook wel broeikasgas genoemd; wordt in frisdrank gebruikt als koolzuur), dat per gereden kilometer de atmosfeer in gaat. Volgooien, Smart Fortwo Automerk, model en motorinhoud Verbruik MEEST ZUINIG OP BENZINE OToyota Prius hybride 1.5 1:23 -104 g/km CO2 i Smart Fortwo 1.0 1:21 -3132 g/km CO2 ©Honda Civic 1.0, 1:21 -3132 g/km CO2 ©Peugeot 107, 1:21 -3132 g/km CO2 ©Toyota Aygo 1:21-6109 g/km CO2 Uitstoot CO2 MEEST ZUINIG OP DIESEL ©Smart Fortwo 1:26-3101 g/km CO2 ©VW Polo 59 kW 1:25-6102 g/km CO2 ©Citroen C1 1.4 1:24-4109 g/km CO2 Toyota Aygo 1:24 -4109 g/km CO2 Fiat Panda 1.3 JTD 1:23 -3113 g/km CO2 MINST ZUINIG OP BENZINE, MIDDENKLASSE/MPV O Audi A3 V6 Quattro 1:9-4254 g/km CO2 k Chevrolet Tacuma 2.0 O 1:9-3265 g/km CO2 VW Golf R32 4 Motion 1:9-3257 g/km CO2 MINST ZUINIG OP DIESEL, MIDDENKLASSE/MPV Toyota Corolla Verso 2.2 D 1:14-7178 g/km CO2 ©VW Touran TDI 1:14 -5186 g/km CO2 ©Nissan Almera Tino 2.2 dCi 1:15 -6175 g/km CO2 MINST ZUINIG OP BENZINE, KLEINE MIDDENKLASSE Chevrolet Lacetti 1.8 1:11 -1218g/km CO2 Mini Cooper S 1:11 -1216 g/km CO2 VW Polo CTI 1:12 -8187 g/km CO2 MINST ZUINIG OP DIESEL, KLEINE MIDDENKLASSE O Kia Cerato 2.0 CRDI 1:16-7157 g/km CO2 ©Fiat Grande Punto1.9 JTD 1:17-5150 g/km CO2 l Mercedes A 200 CDI 1:17 -5149 g/km CO2 MINST ZUINIG OP BENZINE, GROTE MIDDENKLASSE O Audi RS4 FSI Quattro V8 1:7 -2334 g/km CO2 ©Kia Opirus 1:8-8273 g/km CO2 ©Mercedes C 55 AMG 1:8-4286 g/km CO2 MINST ZUINIG OP DIESEL, GROTE MIDDDENKLASSE O Peugeot 407 SW 2.7 V6 Hdi 1:11 -8226 g/km CO2 ©Fiat Croma 2.4 JTD 1:12-5212 g/km CO2 ®AudiA4 Quattro V6 TDI 1:12-2223 g/km CO2 MINST ZUINIG OP BENZINE, MINI'S O Ford Ka 1.6i 1:13-2182 g/km CO2 ©VW Fox 1:14-9161 g/km CO2 I OpelAgila MINST ZUINIG OP BENZINE, SPORTAUTO'S/LIMOUSINES OBugatti Veyron 16.4 1:4 - onbekend Ferrari F430 4,3 V8 1:16-7144 g/km CO2 1:5-8420 g/km CO2 Bentley Continental GT 1:5-8410 g/km CO2 Duurzame mobiliteit is een actueel thema. Alternatieve brandstoffen en nieuwe aandrijftechnologie vormen een van de grootste uitdagingen van deze eeuw. De afhankelijkheid van fossiele brandstoffen moet kleiner. Hybride-aandrijving is inmiddels doorgedrongen tot serieproductie, net als conventionele benzinemotoren nu geschikt zijn voor alternatieve brandstoffen als aardgas, biodiesel en E85 (bio-ethanol). door Rien van der Steen foto's CPD Op de autoshows gaat het bijna nergens an ders meer over. Het al ternatief voor aardolie is de voorbode van een nieuwe ge neratie auto's. Het vergt strategi sche beslissingen van de internatio nale auto-industrie, die een om slag moet maken naar schonere, lichtere en efficiëntere aandrijf- techniek. De Europese Commissie wil de uit stoot van CO2 van nieuwe auto's met 25 procent terugdringen. In 2012 moet de emissie van dat als broeikasgas gekenmerkte CO2 te ruggebracht zijn tot 130 gram per gereden kilometer. Momenteel heeft een op de vijf nieuwe Neder landse auto's een C02-emissie van minder dan 140 g/km. Na 2012 moet er nog tien gram per kilome ter afkunnen door biobrandstof te gebruiken, een zuiniger rijstijl aan te leren en banden met lagere rolweerstand te monteren. Nederland heeft daar ook een an der fiscaal regime voor nodig: mo menteel is dat wat auto's betreft gebaseerd op voertuiggewicht en nieuwprijs. Wanneer de emissie hoofdzaak wordt, zal de uitstoot van CO2 de basis moeten worden van de autobelasting. Allereerst zal de overheid alterna tieve brandstoffen moeten stimu leren. Zoals bio-ethanol, dat beter beschikbaar en vooral goedkoper moet worden. Een liter bio-etha nol kost nu aan de pomp onge veer 1,80 euro. Dat is teveel voor een automobilist die bewust heeft gekozen om Volvo, Saab of Ford te rijden, drie merken die een motor aanbieden die op infographic: JD foto's: GPD, EPA bron: VCS, SGN Saab biedt een motor aan die op E85 loopt, een mengsel van bio-ethanol en een beetje benzine. E85 loopt, een mengsel van bio-et hanol en een beetje benzine. Bio-ethanol wordt geproduceerd uit een uiteenlopend assortiment van agrarische gewassen als maïs, suikerbieten en biomassa. Het kan zelfs al efficiënter door 'Hgno-cellu- lose' te onttrekken aan bijproduc ten uit bos- en landbouw, zoals hout, stro en gras. Fossiele brandstoffen als benzine en diesel laten nieuwe hoeveelhe den CO2 vrij die onder de grond in olievoorraden waren opgesla gen. In tegenstelling tot benzine leidt verbranding van bio-ethanol volgens deskundigen niet tot een sterke toename van CO2 in de at mosfeer. De uitstoot van CO2 van een auto als de Saab BioPower zou bijvoorbeeld in balans zijn met de hoeveelheid CO2 die aan de atmo sfeer is onttrokken door de gewas sen, die in ethanol zijn omgezet. Intussen wil de Tweede Kamer het rijden op aardgas dit jaar aantrek kelijker maken. Er is al ingestemd met een aanpassing van de belas ting op aardgas als motorbrand stof Aardgas is goedkoop -en kan rond 30 procent op de brandstofkosten besparen ten opzichte van lpg en diesel. In vergelijking tot benzi ne rijdt aardgas zelfs 70 procent goedkoper. Aardgas is bovendien de schoonste motorbrandstof die in Nederland verkrijgbaar is. Als het verkrijg baar is tenminste, want pompen zijn er hoegenaamd (nog) niet. Jeep Na de Compass, de eerste compacte SUV van Jeep, debuteert nu de Pa triot. Meer gericht op avontuur: hoe kig, met vierwielaandrijving en met benzine- of dieselmotor. De nieuwe Wrangler en Wrangler Unlimited zien er conservatief - of noem het tijdloos - uit. Ze zijn alleen iets ge groeid. De stabilisator vóór is uit te schakelen voor langere veerwegen en dus betere terreinvaardigheid. De vierdeurs Unlimited krijgt standaard een softtop meegeleverd. Ook de ze- venzits Commander staat op de Rai. Kia Kia heeft een nieuw open studiemo del, de Ex-cee'd, gebaseerd op de Cee'd Sporty Hatch, waarvan de pro ductie in Slowakije in december start. Kia gaat met de Rio ook op de hybride toer. Lexus Bij Lexus prijken de nieuwe LS 460, de IS 250 en IS 220d, de RX 350 naast de hybride RX 400h, de CS 300, de hybride GS 450h en de coupé-cabriolet SC 430 op de stand. Lexus heeft inmiddels vijf modellen en groeit sterk omdat er nu ook die sels zijn. Het merk valt bovendien op vanwege de bovengemiddelde klant behandeling. Mazda De Mazda 2 is weer een 'ouderwets' hatchback-model in plaats van de huidige compacte mpv. De nieuwste conceptcar van Mazda heet Hakaze en is het vervolg op de designfiloso fie Nagare, ontwikkeld door de Ne derlander Laurens van den Acker. De Hakaze is speciaal ontworpen voor actieve en sportieve mensen als kite- surfers. Verder heeft Mazda de 3 CiTD HP met sterke turbodiesel. Mercedes Mercedes-Benz laat de perikelen rondom de zwakke Amerikaanse partner Chrysler even voor wat ze zijn en laat in Amsterdam de nieuwe C-Klasse zien. Ook 'honderd jaar vier wielaandrijving' staat in het middel punt. In totaal heeft Mercedes 48 personenauto's met vierwielaandrij ving. Op zo'n show wordt pas echt duidelijk hoeveel verschillende mo delreeksen het merk tegenwoordig heeft. Een Jaar of twintig geleden wa ren het er een stuk of vier, nu zeven tien. Inclusief de SLR McLaren, die ook in Amsterdam staat. Jeep Patriot. Mazda Hakaze. Mercedes-Benz C-Klasse.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 104