AUTO ABC AUTO ABC AUTO ABC AUTO ABC AUTO ABC AUTO ABC AUTO ABC
v52
Zaterdag 24 maart 2007 PZC
Als je een auto koopt, wil je weten wat hij verbruikt, en of hij een beetje onder
het gemiddelde zit wat emissie betreft. Vuistregel: hoe sneller hoe slechter.
Zuinig wil overigens niet altijd zeggen schoon en schoon betekent lang niet
altijd, dat de betreffende auto ook zuinig rijdt. Een auto die veel benzine
verbruikt, kan weinig onverbrande koolwaterstoffen, stikstofoxide, koolmo
noxide of/en kooldioxide uitstoten. Ook kan een zuinige auto toch veel
vervuilende emissie hebben. In onderstaand overzicht wordt het verbruik
aangegeven in kilometers per liter en de emissie door het aantal gram kool
dioxide (ook wel broeikasgas genoemd; wordt in frisdrank gebruikt als
koolzuur), dat per gereden kilometer de atmosfeer in gaat.
Volgooien,
Smart Fortwo
Automerk, model en motorinhoud Verbruik
MEEST ZUINIG OP BENZINE
OToyota Prius hybride 1.5
1:23 -104 g/km CO2
i Smart Fortwo 1.0
1:21 -3132 g/km CO2
©Honda Civic 1.0,
1:21 -3132 g/km CO2
©Peugeot 107,
1:21 -3132 g/km CO2
©Toyota Aygo
1:21-6109 g/km CO2
Uitstoot CO2
MEEST ZUINIG OP DIESEL
©Smart Fortwo
1:26-3101 g/km CO2
©VW Polo 59 kW
1:25-6102 g/km CO2
©Citroen C1 1.4
1:24-4109 g/km CO2
Toyota Aygo
1:24 -4109 g/km CO2
Fiat Panda 1.3 JTD
1:23 -3113 g/km CO2
MINST ZUINIG OP BENZINE,
MIDDENKLASSE/MPV
O Audi A3 V6 Quattro
1:9-4254 g/km CO2
k Chevrolet Tacuma 2.0
O
1:9-3265 g/km CO2
VW Golf R32 4 Motion
1:9-3257 g/km CO2
MINST ZUINIG OP DIESEL,
MIDDENKLASSE/MPV
Toyota Corolla Verso 2.2 D
1:14-7178 g/km CO2
©VW Touran TDI
1:14 -5186 g/km CO2
©Nissan Almera Tino 2.2 dCi
1:15 -6175 g/km CO2
MINST ZUINIG OP BENZINE,
KLEINE MIDDENKLASSE
Chevrolet Lacetti 1.8
1:11 -1218g/km CO2
Mini Cooper S
1:11 -1216 g/km CO2
VW Polo CTI
1:12 -8187 g/km CO2
MINST ZUINIG OP DIESEL,
KLEINE MIDDENKLASSE
O Kia Cerato 2.0 CRDI
1:16-7157 g/km CO2
©Fiat Grande Punto1.9 JTD
1:17-5150 g/km CO2
l Mercedes A 200 CDI
1:17 -5149 g/km CO2
MINST ZUINIG OP BENZINE,
GROTE MIDDENKLASSE
O Audi RS4 FSI Quattro V8
1:7 -2334 g/km CO2
©Kia Opirus
1:8-8273 g/km CO2
©Mercedes C 55 AMG
1:8-4286 g/km CO2
MINST ZUINIG OP DIESEL,
GROTE MIDDDENKLASSE
O Peugeot 407 SW 2.7 V6 Hdi
1:11 -8226 g/km CO2
©Fiat Croma 2.4 JTD
1:12-5212 g/km CO2
®AudiA4 Quattro V6 TDI
1:12-2223 g/km CO2
MINST ZUINIG OP BENZINE, MINI'S
O Ford Ka 1.6i
1:13-2182 g/km CO2
©VW Fox
1:14-9161 g/km CO2
I OpelAgila
MINST ZUINIG OP BENZINE,
SPORTAUTO'S/LIMOUSINES
OBugatti Veyron 16.4
1:4 - onbekend
Ferrari F430 4,3 V8
1:16-7144 g/km CO2
1:5-8420 g/km CO2
Bentley Continental GT
1:5-8410 g/km CO2
Duurzame mobiliteit is een actueel thema. Alternatieve brandstoffen en nieuwe
aandrijftechnologie vormen een van de grootste uitdagingen van deze eeuw. De
afhankelijkheid van fossiele brandstoffen moet kleiner. Hybride-aandrijving is inmiddels
doorgedrongen tot serieproductie, net als conventionele benzinemotoren nu geschikt zijn
voor alternatieve brandstoffen als aardgas, biodiesel en E85 (bio-ethanol).
door Rien van der Steen foto's CPD
Op de autoshows gaat
het bijna nergens an
ders meer over. Het al
ternatief voor aardolie
is de voorbode van een nieuwe ge
neratie auto's. Het vergt strategi
sche beslissingen van de internatio
nale auto-industrie, die een om
slag moet maken naar schonere,
lichtere en efficiëntere aandrijf-
techniek.
De Europese Commissie wil de uit
stoot van CO2 van nieuwe auto's
met 25 procent terugdringen. In
2012 moet de emissie van dat als
broeikasgas gekenmerkte CO2 te
ruggebracht zijn tot 130 gram per
gereden kilometer. Momenteel
heeft een op de vijf nieuwe Neder
landse auto's een C02-emissie van
minder dan 140 g/km. Na 2012
moet er nog tien gram per kilome
ter afkunnen door biobrandstof
te gebruiken, een zuiniger rijstijl
aan te leren en banden met lagere
rolweerstand te monteren.
Nederland heeft daar ook een an
der fiscaal regime voor nodig: mo
menteel is dat wat auto's betreft
gebaseerd op voertuiggewicht en
nieuwprijs. Wanneer de emissie
hoofdzaak wordt, zal de uitstoot
van CO2 de basis moeten worden
van de autobelasting.
Allereerst zal de overheid alterna
tieve brandstoffen moeten stimu
leren. Zoals bio-ethanol, dat beter
beschikbaar en vooral goedkoper
moet worden. Een liter bio-etha
nol kost nu aan de pomp onge
veer 1,80 euro. Dat is teveel voor
een automobilist die bewust
heeft gekozen om Volvo, Saab of
Ford te rijden, drie merken die
een motor aanbieden
die op
infographic: JD foto's: GPD, EPA bron: VCS, SGN
Saab biedt een motor aan die op E85 loopt, een mengsel van bio-ethanol
en een beetje benzine.
E85 loopt, een mengsel van bio-et
hanol en een beetje benzine.
Bio-ethanol wordt geproduceerd
uit een uiteenlopend assortiment
van agrarische gewassen als maïs,
suikerbieten en biomassa. Het kan
zelfs al efficiënter door 'Hgno-cellu-
lose' te onttrekken aan bijproduc
ten uit bos- en landbouw, zoals
hout, stro en gras.
Fossiele brandstoffen als benzine
en diesel laten nieuwe hoeveelhe
den CO2 vrij die onder de grond
in olievoorraden waren opgesla
gen. In tegenstelling tot benzine
leidt verbranding van bio-ethanol
volgens deskundigen niet tot een
sterke toename van CO2 in de at
mosfeer. De uitstoot van CO2 van
een auto als de Saab BioPower zou
bijvoorbeeld in balans zijn met de
hoeveelheid CO2 die aan de atmo
sfeer is onttrokken door de gewas
sen, die in ethanol zijn omgezet.
Intussen wil de Tweede Kamer het
rijden op aardgas dit jaar aantrek
kelijker maken. Er is al ingestemd
met een aanpassing van de belas
ting op aardgas als motorbrand
stof Aardgas is goedkoop
-en kan rond 30 procent
op de brandstofkosten
besparen ten opzichte
van lpg en diesel. In
vergelijking tot benzi
ne rijdt aardgas zelfs 70
procent goedkoper.
Aardgas is bovendien de schoonste
motorbrandstof die in Nederland
verkrijgbaar is. Als het verkrijg
baar is tenminste, want pompen
zijn er hoegenaamd (nog) niet.
Jeep
Na de Compass, de eerste compacte
SUV van Jeep, debuteert nu de Pa
triot. Meer gericht op avontuur: hoe
kig, met vierwielaandrijving en met
benzine- of dieselmotor. De nieuwe
Wrangler en Wrangler Unlimited
zien er conservatief - of noem het
tijdloos - uit. Ze zijn alleen iets ge
groeid. De stabilisator vóór is uit te
schakelen voor langere veerwegen
en dus betere terreinvaardigheid. De
vierdeurs Unlimited krijgt standaard
een softtop meegeleverd. Ook de ze-
venzits Commander staat op de Rai.
Kia
Kia heeft een nieuw open studiemo
del, de Ex-cee'd, gebaseerd op de
Cee'd Sporty Hatch, waarvan de pro
ductie in Slowakije in december
start. Kia gaat met de Rio ook op de
hybride toer.
Lexus
Bij Lexus prijken de nieuwe LS 460,
de IS 250 en IS 220d, de RX 350
naast de hybride RX 400h, de CS
300, de hybride GS 450h en de
coupé-cabriolet SC 430 op de stand.
Lexus heeft inmiddels vijf modellen
en groeit sterk omdat er nu ook die
sels zijn. Het merk valt bovendien op
vanwege de bovengemiddelde klant
behandeling.
Mazda
De Mazda 2 is weer een 'ouderwets'
hatchback-model in plaats van de
huidige compacte mpv. De nieuwste
conceptcar van Mazda heet Hakaze
en is het vervolg op de designfiloso
fie Nagare, ontwikkeld door de Ne
derlander Laurens van den Acker. De
Hakaze is speciaal ontworpen voor
actieve en sportieve mensen als kite-
surfers. Verder heeft Mazda de 3
CiTD HP met sterke turbodiesel.
Mercedes
Mercedes-Benz laat de perikelen
rondom de zwakke Amerikaanse
partner Chrysler even voor wat ze
zijn en laat in Amsterdam de nieuwe
C-Klasse zien. Ook 'honderd jaar vier
wielaandrijving' staat in het middel
punt. In totaal heeft Mercedes 48
personenauto's met vierwielaandrij
ving. Op zo'n show wordt pas echt
duidelijk hoeveel verschillende mo
delreeksen het merk tegenwoordig
heeft. Een Jaar of twintig geleden wa
ren het er een stuk of vier, nu zeven
tien. Inclusief de SLR McLaren, die
ook in Amsterdam staat.
Jeep Patriot.
Mazda Hakaze.
Mercedes-Benz C-Klasse.