De nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse
Spotten met profeet mag
Passagier winnaar luchtvaartverdrag
Topman Total
aangeklaagd
voor corruptie
pzc Vrijdag 23 maart 2007 9
C-for yourself. Vanaf 24 maart in onze showroom.
Groot nieuws in onze showroom. automatisch aan de conditie van elk wegdek
De nieuwe C-Klasse staat er vanaf 24 maart! aanpast. Tel daarbij de verbeterde vier- en
Een auto die expressief en karakteristiek zescilindermotoren op en de uitkomst is een
is aan de buitenkant, met onder de kap auto met een geweldige rijdynamiek en uit-
de nieuwste technologieën. Zoals AGILITY zonderlijk rijcomfort.
CONTROL: een dempingssysteem dat zich De C-Klasse luistert niet alleen naar de weg,
maar óók naar zijn bestuurder. Dankzij het
optionele LINGUATRONIC bedient uw stem
de cd-speler, het navigatiesysteem én de tele
foon. Zo geniet u nog meer van het sublieme
rijgedrag. Wilt u dit zelf ervaren, kom dan
langs voor een proefrit. Altijd verder.
Mercedes-Benz
Albert Plesmanweg 2, 4462 GC Goes, tel. 0113 - 21 27 30
Productiestraat 4, 4538 BX Terneuzen, tel. 0115 - 62 04 00
E-mail info@vanoeveren-vervaet.nl
Van Oeveren-Vervaet
Ster IN MOBILITEIT
C-Klasse Sedan v.a. 37.400,- excl. verwijderingsbijdrage, BPM-differentiatie C02 en kosten rijklaar maken. Leasetarief v.a. 669,- excl. btw, o.b.v. Operationele Service Lease, 48 mnd., 20.000 km p.j.
Brandstofverbruik: variërend van 6,1-9,7 1/100 km, 16,4-10,3 km/1. CO,-uitstoot: 160-232 g/km.
Franse rechter maakt
voor islam geen
uitzondering.
door Olivier van Beemen
parijs - Over één ding zijn de Fran
se politieke leiders het eens: de
profeet Mohammed moet bespot
kunnen worden, net als Jezus en
andere religieuze figuren. De rech
ter gaf ze gisteren gelijk', blasfemie
wordt niet gerechtelijk vervolgd,
ook niet wanneer de islam slacht
offer is.
Het was een geruchtmakende
rechtszaak bij het strafhof van Pa
rijs. In navolging en ter ondersteu
ning van de Deense krant 'Jyllands
Posten' had het Franse weekblad
'Charlie Hebdo' een jaar geleden
een 'Mohammedspecial' uitgege
ven, met publicatie van de Deense
en van eigen spotprenten. Een aan
tal verontwaardigde moslimorgani
saties spande een proces aan tegen
de directeur van het blad, Philippe
Val. Die had maximaal een half
jaar gevangenisstraf kunnen krij
gen en een boete van 22.500 euro.
Drie van de tekeningen, waaron
der een Deense prent van Moham
med met een tulband in de vorm
van een grote bom, waren volgens
de moslims 'een belediging, die
mensen stigmatiseert wegens hun
geloof. De Franse tekening die vol
gens de aanklagers niet door de
beugel kan, toont Mohammed ten
einde raad. „Wat is het toch zwaar
door eikels bemind te worden",
luidt het bijschrift. Francois Bay-
rou, de rijzende ster in het politie
ke midden, en Francois Hollande,
leider van de Socialistische Partij,
kwamen in eigen persoon naar de
rechtszaal om te pleiten voor de
vrijheid van meningsuiting. Onver
wachte steun kwam er van de
rechtse minister van Binnenlandse
Zaken, Nicolas Sarkozy. Hij is
De blasfemische uitlatingen van
het Franse weekblad Charlie Heb
do worden niet veroordeeld. Met
religieuze figuren mag gespot
worden, ongeacht het geloof.
meestal een van de favoriete doel
witten van Charlie Hebdo. „Ik sta
volledig achter uw blad", schreef
hij. „Ik begrijp dat enkele tekenin
gen in strijd zijn met de religieuze
overtuigingen van moslims, maar
ik geef de voorkeur aan een over
daad aan spotprenten, dan aan de
afwezigheid daarvan." Charlie Heb
do publiceerde in de week van het
proces overigens weer een reeks
nieuwe spotprenten van Moham
med.
De advocaat van Charlie Hebdo
prees de uitspraak, die volgens
hem bewees dat er geen gemeen
schap is die op een andere manier
behandeld wordt dan de rest van
de Fransen.
parijs - De topman van het Franse
olieconcern Total, Christophe de
Margerie, is gisteravond aange
klaagd voor corruptie. Total zou
zich met 100 miljoen Zwitserse
frank (60 miljoen euro) aan smeer
geld toegang hebben verschaft tot
Iraanse gasvelden.
De Margerie werd al enkele dagen
verhoord in het kader van het on
derzoek, dat in december begon.
Justitie plaatste vraagtekens bij
een overeenkomst die Total in
1997 sloot met het Iraanse staats-
oliebedrijf NIOC over de winning
van aardgas. De Margerie (55)
werd vorige maand bestuursvoor
zitter van Total.
Open luchtruim maakt
reis naar VS makkelijker
en goedkoper.
brussel - De passagier is de grote
winnaar van het kersverse lucht
vaartverdrag tussen de Europese
Unie en de Verenigde Staten. „De
consumenten krijgen meer moge
lijkheden om naar de VS te vlie
gen voor een betere prijs", zei mi
nister Camiel Eurlings (Verkeer)
donderdag.
De 27 landen van de Europese
Unie hebben ingestemd met een
praktisch open luchtruim met de
VS. De ministers van Verkeer ga
ven donderdag unaniem hun ze
gen aan een onderhandelaarsak
koord hierover met de VS. Als het
Amerikaanse Congres ook in
stemt, mogen Europese en Ameri
kaanse luchtvaartmaatschappijen
overal waar ze maar willen landen
op eikaars luchthavens. Nu is dat
veelal beperkt.
Eurlings verwacht een daling van
de prijzen voor vluchten tussen de
VS en Europa. „Net als er binnen
de EU prijsvechters zijn, zullen die
ook naar de VS opkomen." Het
verdrag is volgens hem ook voor
Schiphol en KLM en zijn Ameri
kaanse partner Northwest Airlines
gunstig. „KLM en Schiphol zou
den al snel in problemen zijn geko
men als er geen akkoord was."
KLM is tevreden met het akkoord,
maar verwacht niet binnenkort al
vanaf een andere Europese lucht
haven dan Schiphol naar de VS te
vliegen. Wel is het speelveld voor
de luchtvaartmaatschappij ver
groot, verduidelijkte een woord
voerder. „Het verdrag verruimt on
ze mogelijkheden." Zo acht hij het
'Als de VS niet toegeeft,
hebben we een stok achter
de deur'
mogelijk dat passagiers straks een
KLM-ticket kunnen kopen voor
een vlucht van partner Northwest
vanaf Frankfurt naar de VS.
Het overleg nam minstens vier
jaar in beslag. De EU en later de
VS hadden in deze periode voor
stellen verworpen, omdat die niet
evenwichtig zouden zijn. Dit keer
stribbelden alleen de Britten enigs
zins tegen. De nationale luchtvaart
maatschappij British Airways
vreest zijn dominantie op het
vliegveld Heathrow door de deal
te verliezen.
De Europese Commissie is groot
voorstander van een vrij verkeer
op de drukste luchtvaartroute ter
wereld. Volgens het dagelijks be
stuur van de Europese Unie leidt
het 'open skies'-akkoord in de VS
en EU tot 12 miljard euro aan voor
delen en 80.000 nieuwe banen
aan beide zijden van de Atlan
tische Oceaan. Het akkoord wordt
op 31 maart 2008 van kracht.
Minister Eurlings en de Europese
Commissie zien de overeenkomst
als een voorbeeld voor andere lan
den om ook dergelijke akkoorden
af te sluiten. Europees commissa
ris Barrot (Verkeer) verklaarde 'ex
treem verheugd' te zijn over het re
sultaat.
Het akkoord duurt voorlopig zo'n
vier jaar. Eurlings hoopt dat de VS
daarna instemmen met verder
gaande vrijheid, waarbij Europese
bedrijven ook Amerikaanse lucht
vaartmaatschappijen mogen over
nemen. „Als de VS niet toegeeft,
hebben we een stok achter de
deur: Brussel kan een deel van de
markt weer beperken. Maar mijn
stellige overtuiging is dat we die
stok niet hoeven te gebruiken."