De nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse Spotten met profeet mag Passagier winnaar luchtvaartverdrag Topman Total aangeklaagd voor corruptie pzc Vrijdag 23 maart 2007 9 C-for yourself. Vanaf 24 maart in onze showroom. Groot nieuws in onze showroom. automatisch aan de conditie van elk wegdek De nieuwe C-Klasse staat er vanaf 24 maart! aanpast. Tel daarbij de verbeterde vier- en Een auto die expressief en karakteristiek zescilindermotoren op en de uitkomst is een is aan de buitenkant, met onder de kap auto met een geweldige rijdynamiek en uit- de nieuwste technologieën. Zoals AGILITY zonderlijk rijcomfort. CONTROL: een dempingssysteem dat zich De C-Klasse luistert niet alleen naar de weg, maar óók naar zijn bestuurder. Dankzij het optionele LINGUATRONIC bedient uw stem de cd-speler, het navigatiesysteem én de tele foon. Zo geniet u nog meer van het sublieme rijgedrag. Wilt u dit zelf ervaren, kom dan langs voor een proefrit. Altijd verder. Mercedes-Benz Albert Plesmanweg 2, 4462 GC Goes, tel. 0113 - 21 27 30 Productiestraat 4, 4538 BX Terneuzen, tel. 0115 - 62 04 00 E-mail info@vanoeveren-vervaet.nl Van Oeveren-Vervaet Ster IN MOBILITEIT C-Klasse Sedan v.a. 37.400,- excl. verwijderingsbijdrage, BPM-differentiatie C02 en kosten rijklaar maken. Leasetarief v.a. 669,- excl. btw, o.b.v. Operationele Service Lease, 48 mnd., 20.000 km p.j. Brandstofverbruik: variërend van 6,1-9,7 1/100 km, 16,4-10,3 km/1. CO,-uitstoot: 160-232 g/km. Franse rechter maakt voor islam geen uitzondering. door Olivier van Beemen parijs - Over één ding zijn de Fran se politieke leiders het eens: de profeet Mohammed moet bespot kunnen worden, net als Jezus en andere religieuze figuren. De rech ter gaf ze gisteren gelijk', blasfemie wordt niet gerechtelijk vervolgd, ook niet wanneer de islam slacht offer is. Het was een geruchtmakende rechtszaak bij het strafhof van Pa rijs. In navolging en ter ondersteu ning van de Deense krant 'Jyllands Posten' had het Franse weekblad 'Charlie Hebdo' een jaar geleden een 'Mohammedspecial' uitgege ven, met publicatie van de Deense en van eigen spotprenten. Een aan tal verontwaardigde moslimorgani saties spande een proces aan tegen de directeur van het blad, Philippe Val. Die had maximaal een half jaar gevangenisstraf kunnen krij gen en een boete van 22.500 euro. Drie van de tekeningen, waaron der een Deense prent van Moham med met een tulband in de vorm van een grote bom, waren volgens de moslims 'een belediging, die mensen stigmatiseert wegens hun geloof. De Franse tekening die vol gens de aanklagers niet door de beugel kan, toont Mohammed ten einde raad. „Wat is het toch zwaar door eikels bemind te worden", luidt het bijschrift. Francois Bay- rou, de rijzende ster in het politie ke midden, en Francois Hollande, leider van de Socialistische Partij, kwamen in eigen persoon naar de rechtszaal om te pleiten voor de vrijheid van meningsuiting. Onver wachte steun kwam er van de rechtse minister van Binnenlandse Zaken, Nicolas Sarkozy. Hij is De blasfemische uitlatingen van het Franse weekblad Charlie Heb do worden niet veroordeeld. Met religieuze figuren mag gespot worden, ongeacht het geloof. meestal een van de favoriete doel witten van Charlie Hebdo. „Ik sta volledig achter uw blad", schreef hij. „Ik begrijp dat enkele tekenin gen in strijd zijn met de religieuze overtuigingen van moslims, maar ik geef de voorkeur aan een over daad aan spotprenten, dan aan de afwezigheid daarvan." Charlie Heb do publiceerde in de week van het proces overigens weer een reeks nieuwe spotprenten van Moham med. De advocaat van Charlie Hebdo prees de uitspraak, die volgens hem bewees dat er geen gemeen schap is die op een andere manier behandeld wordt dan de rest van de Fransen. parijs - De topman van het Franse olieconcern Total, Christophe de Margerie, is gisteravond aange klaagd voor corruptie. Total zou zich met 100 miljoen Zwitserse frank (60 miljoen euro) aan smeer geld toegang hebben verschaft tot Iraanse gasvelden. De Margerie werd al enkele dagen verhoord in het kader van het on derzoek, dat in december begon. Justitie plaatste vraagtekens bij een overeenkomst die Total in 1997 sloot met het Iraanse staats- oliebedrijf NIOC over de winning van aardgas. De Margerie (55) werd vorige maand bestuursvoor zitter van Total. Open luchtruim maakt reis naar VS makkelijker en goedkoper. brussel - De passagier is de grote winnaar van het kersverse lucht vaartverdrag tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten. „De consumenten krijgen meer moge lijkheden om naar de VS te vlie gen voor een betere prijs", zei mi nister Camiel Eurlings (Verkeer) donderdag. De 27 landen van de Europese Unie hebben ingestemd met een praktisch open luchtruim met de VS. De ministers van Verkeer ga ven donderdag unaniem hun ze gen aan een onderhandelaarsak koord hierover met de VS. Als het Amerikaanse Congres ook in stemt, mogen Europese en Ameri kaanse luchtvaartmaatschappijen overal waar ze maar willen landen op eikaars luchthavens. Nu is dat veelal beperkt. Eurlings verwacht een daling van de prijzen voor vluchten tussen de VS en Europa. „Net als er binnen de EU prijsvechters zijn, zullen die ook naar de VS opkomen." Het verdrag is volgens hem ook voor Schiphol en KLM en zijn Ameri kaanse partner Northwest Airlines gunstig. „KLM en Schiphol zou den al snel in problemen zijn geko men als er geen akkoord was." KLM is tevreden met het akkoord, maar verwacht niet binnenkort al vanaf een andere Europese lucht haven dan Schiphol naar de VS te vliegen. Wel is het speelveld voor de luchtvaartmaatschappij ver groot, verduidelijkte een woord voerder. „Het verdrag verruimt on ze mogelijkheden." Zo acht hij het 'Als de VS niet toegeeft, hebben we een stok achter de deur' mogelijk dat passagiers straks een KLM-ticket kunnen kopen voor een vlucht van partner Northwest vanaf Frankfurt naar de VS. Het overleg nam minstens vier jaar in beslag. De EU en later de VS hadden in deze periode voor stellen verworpen, omdat die niet evenwichtig zouden zijn. Dit keer stribbelden alleen de Britten enigs zins tegen. De nationale luchtvaart maatschappij British Airways vreest zijn dominantie op het vliegveld Heathrow door de deal te verliezen. De Europese Commissie is groot voorstander van een vrij verkeer op de drukste luchtvaartroute ter wereld. Volgens het dagelijks be stuur van de Europese Unie leidt het 'open skies'-akkoord in de VS en EU tot 12 miljard euro aan voor delen en 80.000 nieuwe banen aan beide zijden van de Atlan tische Oceaan. Het akkoord wordt op 31 maart 2008 van kracht. Minister Eurlings en de Europese Commissie zien de overeenkomst als een voorbeeld voor andere lan den om ook dergelijke akkoorden af te sluiten. Europees commissa ris Barrot (Verkeer) verklaarde 'ex treem verheugd' te zijn over het re sultaat. Het akkoord duurt voorlopig zo'n vier jaar. Eurlings hoopt dat de VS daarna instemmen met verder gaande vrijheid, waarbij Europese bedrijven ook Amerikaanse lucht vaartmaatschappijen mogen over nemen. „Als de VS niet toegeeft, hebben we een stok achter de deur: Brussel kan een deel van de markt weer beperken. Maar mijn stellige overtuiging is dat we die stok niet hoeven te gebruiken."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 9