Stervende zeeheld maakt balans op Toegankelijke passiemuziek Festival samen met De Bijloke Vijfde Matthaus Passion van Vlissingse Oratorium Vereniging PZC Vrijdag 23 maart 2007 39 BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, 300: 21.15 uur; Norbit: 18.30 en 21.15 uur; Beestenboel: 18.4 5uur; Night at the museum: 18.30 uur; Hannibal rising: 21.15 uur; Music Lyrics: 18.30 en 21.15 uur; HULST Koning van Engeland, 19.15 en 21.30 uur; Eden: 19.00 ur; Han nibal rising: 19.00 en 21.30 uur; Kickes: 21.00 uur; Music Lyrics: 19.30 en 21.30 uur; Night at the museum: 19.00 en 21.30 uur; Norbit: 19.00 en 21.30 uur; MIDDELBURG Schuttershof, Ten Canoes: 19.30 uur; Babel: 22.00 uur; TERNEUZEN Merral, 300: 19.00 en 21.45 uu;r Hannibal rising: 19.30 en 22.00 uur ;Music lyrics: 19.00 en 21.30 uur; Norbit: 19.30 en 21.30 uur; VLISSINGEN CineCity, 13.30, 16.15, 19.00 en 21.45 uur; Bees tenboel: 13.45 uur; Blood Diamond: 21.45 uur; Das Leben der Anderen: 13.30 en 16.15 uur; Dennis P: 16.00 en 22.00 uur; Dreamgirls: 13.30 uur; Ernst, Bobbie en de geslepen onix: 14.00 uur; Freedom Writers: 19.00 uur; Hannibal Rising: 22.00 uur; Kicks: 16.15en 19.00 uur; La Vie en Rose: 16.00 en 19.00 uur; Music and Lyrics: 16.15, 19.00 en 21.45 uur; Night at the Museum: 13.45 en 19.00 uur; Norbit: 13.45, 16.15, 19.15 en 21.45 uur; The Good Shepherd: 21.1 Su; ZIERIKZEE FiZi, Borat: 20.30 uur Thema: 'Beeldende' kunst, muziek beleven met ogen en oren. door Jeanette Vergouwen TERNEUZEN - Het bestuur van het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen heeft voor de 19de editie samen werking gezocht met De Bijloke in Gent. Dat gebeurde na het vertrek van artistiek directeur Filips Pie- ters. Het thema dit jaar is 'beelden de' kunst; muziek ervaren met oren én ogen. De schilderijenten toonstelling van Moessorgski vormt waarschijnlijk de rode draad van het festival. Het evenement wordt gehouden van 5 tot en met 21 oktober en telt minimaal tien concerten en twee schoolvoorstellingen. Het muzi kaal kerkenpad, met drie recitals op één middag blijft bestaan. Er zijn twee concerten geprogram meerd in het Scheldetheater in Ter- neuzen: op 11 oktober Caucasian Chamber Orchestra (van beschermvrouw Sandra Roelofs) en het Hermes Ensemble verzorgt op 21 oktober een exclusief Pink Floyd project met beeldprojectie. Dit evenement moet een nieuw en jeugdig publiek opleveren. De opening vindt op 5 oktober plaats in Hulst met het Nationaal Orkest van België en solist Ma- thieu van Bellen. Momenteel wordt nog volop gesleuteld aan het programma. Op het verlang lijstje staan namen van toparties ten zoals Claire Chevallier. Marita Mathijsen debuteert als librettist met De Ruyter-cantate. door Rolf Bosboom VLISSINGEN - Het moet het hoogte punt worden van het Michiel de Ruyter-concert dat Het Zeeuws Or kest en het Scheldeloodsenkoor vanaf vandaag geven: de cantate De laatste zeeslag van Michiel de Ruyter, gecomponeerd door Joan Berkhemer, de dirigent van het or kest. Het libretto, de tekst van het stuk, is geschreven door Marita Mathij sen, hoogleraar Nederlandse letter kunde aan de Universiteit van Am sterdam. Zij is gespecialiseerd in de literatuur uit de negentiende eeuw en publiceerde diverse boe ken waarin zij het verleden op nieuw tot leven weet te brengen. Zij en Joan Berkhemer kennen el kaar al lange tijd. Hij vroeg haar vo rig jaar de tekst voor de cantate te schrijven, een verzoek waar ze wel even na moest denken. „Ik had zo iets nog nooit gedaan. Bovendien heb ik het momenteel erg druk. Maar goed, ik ben echt een opera liefhebber en vind dat Joan prachti ge dingen kan maken, dus daarom heb ik toch ja gezegd." Ze diende zich wel aan een paar voorwaarden te houden. „Het stuk was voor bariton, koor en orkest en mocht niet langer dan twintig minuten duren", zegt Mathijsen. „Dan ga je denken: hoe ga ik dat doen? Ik vond dat je in deze tijd niet meer kunt aankomen met een verheerlijking van Michiel de Ruyter. De mythes over hem zijn nogal overdreven. Dat moest er Ifcs V Marita Mathijsen. wel in komen. Daarnaast wist ik al vroeg dat ik een dialoog wilde tus sen het koor en de solist. Het koor vertolkt dan de stem uit de 21e eeuw die kritiek levert op De Ruy ter." Vooraf wist Mathijsen niet bijzon der veel van hem. „Ik kende alleen de blauwgeruite kiel en wist dat hij een zeeheld was. Toen ik me er verder in ging verdiepen, heb ik hem als persoon wel scherper voor ogen gekregen. Hij bleek bij voorbeeld opvliegend te zijn, maar ook heel straight, rechtschapen." De cantate beschrijft de laatste slag die De Ruyter leverde: het gevecht samen met de Spaanse vloot tegen de Fransen, in 1676 in de Straat van Messina bij Sicilië. Hij raakt ernstig gewond door een kanons kogel en overdenkt zijn leven. Te gelijk probeert hij zijn bemanning moed in te spreken door te wijzen op zijn vroegere successen. De zee lui zetten echter grote vraagtekens bij die heldendaden. Voor Mathijsen is schrijven over de zeventiende eeuw niet wezen lijk anders dan schrijven over de negentiende eeuw. „Bij weten schappelijk werk misschien wel, maar in dit geval niet. Het gaat om het verlevendigen van de geschie denis en daarvoor gebruik je toch dezelfde technieken. Je probeert er wat drama en ontroering in te krij gen. Wat ik normaal niet doe is de historie enigszins geweld aandoen. Ik heb De Ruyter laten sterven in korte tijd, terwijl het in werkelijk heid zeven dagen duurde." Het taalgebruik is opvallend hel der en klinkt vaak eigentijds. „Ik gebruik termen zoals 'ijzervreter' en 'Haagse mietjes'. Die klinken wel modern, maar het is oude taal. loan Berkhemer is met de tekst aan de slag gegaan. De cantate be vat uiteenlopende stijlen, met ele menten uit vier eeuwen muziek. „We hebben er veel over gepraat", zegt Mathijsen. „Soms heb ik een kleine aanpassing gedaan in de tekst, omdat het net niet helemaal lekker liep of om een wat steviger ritme te krijgen." Ze heeft alle vertrouwen in de uit voering. „Joan heeft het al een keer voor me gespeeld, op de pia no. Ik vond het prachtig, kreeg tra nen in mijn ogen, omdat ineens tot klinken werd gebracht wat je hebt opgeschreven. En met koor en orkest wordt het nóg mooier." 'Je kunt in deze tijd niet meer aankomen met een verheerlijking van De Ruyter' Michiel de Ruyterconcert Het Zeeuws Orkest geeft sa men met het Scheldeloodsen koor een serie concerten in het kader van het Michiel de Ruy- terjaar. Het orkest staat onder leiding van Joan Berkhemer. Het koor wordt gedirigeerd door Léon Bours. Hoogtepunt van het program ma is de cantate 'De laatste zeeslag van Michiel de Ruyter' van Joan Berkhemer, met tekst van Marita Mathijsen. De solisten zijn Henk Smit (ba riton) en Helena Rasker (mez zo-sopraan). Smit zingt en speelt in de cantate de rol van Michiel de Ruyter. Op het programma staan ver der: 'Les Indes Galantes' van Rameau, 'Meeresstille und glückliche Fahrf van Mendels sohn, 'Sea pictures' van Elgar, 'Finlandia' van Sibelius, enkele shanties en 'Bestevaeriaties', een suite van Léon Bours. De première is vanavond in de Sint Jacobskerk in Vlissingen (20.15 uur) in de vorm van een galaconcert. De concerten worden herhaald op donderdag 29 maart in het Scheldetheater in Terneuzen (20.00 uur), vrijdag 30 maart in de Grote Kerk in Goes (20.00 uur), donderdag 28 juni in de Grote Kerk in Brouwers haven (20.15 uur), vrijdag 29 juni in de Grote Kerk in Veere (20.00 uur) en zaterdag 30 juni in de Sint Baafskerk in Aarden- burg. Projectkoor verzorgt drie opvoeringen van The Crucifixion. door Ali Pankow ZIERIKZEE - Hij heeft Bach niet wil len kopiëren en zeker nooit naar de kroon willen stoten. Drijfveer bij het componeren van The Cruci fixion is voor de Engelse compo nist John Stainer (1840-1901) met eenvoudigere middelen een pas sie-oratorium te creëren, maar wel in de Bach-traditie. Secretaris David Vos van de Regio nale Zangersbond Zuidwest Neder land is er nog altijd dankbaar voor dat Stainer dat heeft gedaan. Niks ten nadele van Bach, maar volgens hem heeft Stainer met The Crucifix- ion passiemuziek voor bredere groepen toegankelijk gemaakt. Op initiatief van de Zangersbond staat een speciaal gevormd Project koor aan de vooravond van drie opvoeringen van The Crucifixion. Het Projectkoor wordt gevormd door ruim tachtig koorleden uit heel Zuidwest-Nederland. Vos om schrijft het repetitieproces als 'kort en hevig'. „De zangers en zangeres sen krijgen begin november de par tituren en een cd met de partijen in hun stemsoort toegestuurd. Ze hebben dan tot februari de tijd om thuis de stukken in te studeren. Bij de eerste collectieve repetitie blijkt of iedereen zijn huiswerk goed heeft gedaan." Werkte het Projectkoor vorig jaar nog samen met het Smalstads Mannenkoor uit Sint-Maartens dijk, dit keer doen er daarvan, na de opheffing van het koor, nog en kele zangers mee op persoonlijke titel. Voormalig dirigent Kees van Dis neemt nu de bassolo voor zijn rekening. Voor de tenorsolo's wordt een beroep gedaan op een professional: lelie Leistra uit Rot terdam. Zijn broer Arjen Leistra be- Repetitie van The Crucifixion in Zierikzee. foto Dirk-Jan Gjeltema speelt het orgel. De algehele muzi kale leiding is dit keer in handen van Rinus Verhage. Het verhaal in het passie-orato rium van Stainer begint op het moment dat Jezus met zijn discipe len in Gethsemane komt. Tegen de tijd dat het slotkoor de wereld oproept niet aan het kruis voorbij te gaan, rest nog een sober recita tief voor tenor en eindigt het werk met een triomfantelijke Hymne van Hoop: 'All for Jesus'. Volgens Vos kleeft aan The Crucifix ion slechts een nadeel: de tijds duur. „Vinden sommige mensen de Mattheus Passion van ruim tweeënhalf uur wat te veel van het goede, met de 72 minuten van The Crucifixion bieden we geen avond vullend programma." De secretaris is er echter van over tuigd dat er een passend voorpro gramma is samengesteld met het optreden van het Tienerkoor van Muziekschool De Bevelanden. CS The Crucifixion, zaterdag 24 maart, Catharijne kerk, Brielle; vrijdag 30 maart, Nieuwe Kerk, Middelburg; za terdag 31 maart, Nieuwe Kerk, Zie rikzee. Aanvang: 20.00 uur. VLISSINGEN - Voor de vijfde keer voert de Vlissingse Oratorium Ver eniging morgen - onder leiding van Lukas Groen - de Matthaus Passion van Bach uit, in de Sint Ja cobskerk in Vlissingen (19.30 uur). Er wordt gewerkt met professione le solisten. De Vlaamse tenor Ro bert Luts vertolkt de rol van evan gelist. De Christuspartij wordt ver zorgd door de uit Amerika afkom stige bas-bariton Mare Pantus. Ook sopraan Maja Roodveldt, te nor Joost van der Linden (aria's) en bas-bariton Julian Hartman (aria's) werken mee. De alt-mezzo Martine Straesser vervangt Ans van Dam, die wegens ziekte ver stek moet laten gaan. Het jongenskoor bestaat uit de so pranen van het Antwerps Kathe draalkoor. De organisten zijn Ruud Huijbregts en ]os Vogel. Het Brabantsch Muzyk Collegie ver zorgt op instrumenten uit Bachs tijd de muzikale begeleiding. De viola da gamba wordt bespeeld door Israel Castillo Hernandez.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 77