Zeeland Het brieventasje van Michiel 36 Vrijdag 23 maart 2007 PZC Schilderij over de slag bij Bellevois. foto's Ruben Oreel Expositie over Gouden Eeuw, door de ogen van Michiel de Ruyter. door Wendy van den Hurk vlissingen - Pfiew. Eindelijk eens niet een opeenstapeling van bio grafieën en portretten. Het Muzee- um doet niet aan persoonsverheer lijking. Het maritieme museum in Vlissingen gooit het over een ande re boeg: een expositie over de we reld van Michiel de Ruyter, en niet alleen over de zeeheld zelf Een dag voordat de tentoonstelling start, lijkt de opening nog mijlen ver. Bij de museumstukken ontbre ken nog tekstbordjes, plasmascher men zitten nog in de doos, het gor dijn moet nog onder de naaimachi ne. En zoals altijd is directeur Wil- bert Weber verwikkeld in vier ge sprekken tegelijk. Maar alles komt goed, verzekert voorlichter Daniel le Otten. „Die hectiek hoort erbij." Vier zalen heeft het Muzeeum ge vuld met schilderijen, gravures en gebruiksvoorwerpen die herinne ren aan de Gouden Eeuw. Echte topstukken mocht het Muzeeum lenen van particulieren, en grote broers als het Scheepvaartmu seum, het Rijksmuseum en het Na tional Maritime Museum Green wich. Michiel de Ruyter werd geboren in een glorierijke tijd, waarin Vlissin gen gold als wereldmacht. Zeker op zee, en dat is te zien ook. Op het ene schilderij zijn de schepen nog groter dan op het andere. Met als klapstuk natuurlijk het schip de Zeven Provinciën, waarvan Wil lem van de Velde de Oudere rond 1670 het beraad op de vooravond van de Vierdaagse Zeeslag vastleg de. De Leidse schilder annex oor logsverslaggever was even tevoren nog aan boord geweest; vandaar de perfecte details. Handig voor de modelbouwer, die de Zeven Pro vinciën namaakte. Ook dat mooie model staat in het Muzeeum. Hoe de Zeeuwen zoveel geld kon den verdienen? Kaapvaart, walvis vaart. Een schilderij van Abraham Storck toont hoe rijk de Noordelij ke IJszee was aan walvissen en hoe rijk de ijsschotsen aan ijsberen. Francois Rijckhals heeft de tijd ge nomen om een spartelende kabel jauw minutieus af te beelden. Kennelijk raakten mensen in de ze ventiende eeuw nieuwsgierig naar Verwacht in de brieven van De Ruyter geen ick mis je soo. de wereld om hen heen. In Middel burg werd de verrekijker uitgevon den. Een van de eerste exemplaren ligt op de tentoonstelling. Weten schappers deden ontdekkingen. Dat een vlinder vroeger een rups was, bijvoorbeeld, en dat een vlieg begint als made. De nieuwsgierig heid prikkelde een zekere verza- meldrang; ineens legde iedere wel gestelde een rariteitenkabinet van exotische voorwerpen aan. De bur gemeester van Delft stond er des tijds bekend om. Dus toen Michiel de Ruyter tij dens een verveelmoment in Messi na, op Sicilië, een zeepaardje opvis te, liet hij dat opsturen naar Delft. Twee dagen later stierf De Ruyter. Maar het zeepaardje kwam aan en de burgemeester maakte er een te kening van. Die tekening, met een zeventiende-eeuws zeepaardje (he laas niet-dat van De Ruyter), lig gen achter Muzeeum-glas. Net als een leren brieventasje, dat Michiel de Ruyter op reis altijd bij zich had. Ook de brieven aan en van echtgenote Anna van Gelder zijn tentoongesteld. Verwacht ech ter geen ick mis je soo of erotisch getinte teksten; de corresponden tie was vaak puur zakelijk. Aange zien vrouwen de bevoorrading aan wal regelden, schreef De Ruyter vooral welk voedsel hij behoefde. Een dure gravure laat zien hoe gi gantisch de staatsbegrafenis was, die De Ruyter als laatste admiraal van Nederland kreeg. Als symbool droeg iemand een harnas, dat hem volgens Wilbert Weber de volgen de dag nog het leven heeft gekost. Zo zwaar was het. Ook dat harnas heeft de museumdirecteur binnen gehaald. Het staat onder het toe ziend oog van jongste zoon Engel de Ruyter, die door ]an Andrea Lie- vens de Jonge is geportretteerd. Want ja, natuurlijk zijn er ook por tretten. Zeker ook van Michiel. Wel meer dan een zelfs. De tentoonstelling De Trots van Zee land is te zien tot en met 30 oktober. Het Muzeeum heeft een extra zaal ingericht met beeldmateriaal van de De Ruyter-herdenking van 1957. Het oudste portret van Michiel de Op zijn reizen nam Michiel altijd zijn brieventasje mee. Dat is nu te zien in Een model van het schip de Zeven Het beroemde 'wiel van Michiel', vei- Ruyter. het Muzeeum. Provinciën. lig achter glas. Een model van het schip de Zeven Provinciën.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 38