Tribeca is superdikke Outback www.autozeeland.nl Nieuw 'rugzakje' van Fiat Lichtvoetige Italiaanse spreekt tot verbeelding BMW's op twee wielen Altijd een occasion in de buurt! www.karels.com m m m PZC Vrijdag 23 maart 2007 17 Subaru wil meedoen in het topsegment. Of dat met de B9 Tribeca gaat lukken? Wie geeft heel veel geld uit aan een grote Kia of Hyundai? Juist. Een Subaru van 57 mille is ook een tikje vergezocht. door Rien van der Steen De Subaru B9 Tribeca ziet er gewaagd uit. Is dat ook. De Outback, voor malig vlaggenschip van Subaru, staat op weinig verlang lijstjes en is een regelrecht buiten beentje gebleven. Hoe dat dan met deze giga Subaru-suv verder moet, op dezelfde basis gebouwd als de Legacy Outback, is een belangrijk vraagstuk. Toch is het een genoegen met de ze auto te rijden, tenminste totdat je de pomp bezoekt. Daar maakt zich plots pijnlijk duidelijk dat het merk (nog) niet in diesels doet. Volgend jaar verschijnt pas de eer ste Subaru-diesel ten tonele. Een viercilinder boxer, dus voor de Tri beca zal hij te klein van stuk zijn. Bij Subaru heeft een tijdje een de signer gewerkt die van Fiat afkom stig was. Vandaar wellicht de grille en de achterlichten van de Tribe- (erg) dure luxe variant (64.105 eu ro) biedt plek aan zeven mensen. De bank in het midden is te ver schuiven. Dat heeft zijn voordelen voor de been- of bagageruimte. In de VS is de Tribeca al langer be kend. Hij zit daar tussen de fraaie Nissan Murano en Lexus RX (bei de ook uitsluitend met benzinemo tor) in. Subaru, vroeger van GM en tegenwoordig onderdeel van Toyota, is specialist in vierwie- laandrijving en dat merk je als je korte draaien maakt met deze per manent vierwielaanged reven suv. De meeste kracht gaat naar de ach terwielen (circa 60 procent). We hebben het niet geprobeerd, maar de Tribeca zal best zijn mannetje staan in het terrein. In veel opzichten is deze Subaru een uit zijn krachten gegroeide Legacy Outback. Zonde van dat heftige motorgeluid bij optrekken, het windgeruis op snelheid en het gewichtige gedrag van de auto, al valt het overhellen van de carrosse rie in de bocht weer tamelijk mee. Subaru-rijders zijn volgens Duits onderzoek zeer tevreden automo bilisten. Dat kunnen ze ook wor den in deze B9 Tribeca. Aan de standaarduitrusting zal het in ieder geval niet liggen. Die is best omvangrijk met onder meer zes airbags, tractiecontrole en elek tronische remkrachtverdeling, elek trische stoelverstelling voorin, boordcomputer met display en air conditioning. ca, die trekjes hebben van Alfa Ro meo en Seat. Het dashboard ziet er heel modern uit, met prachtige welvingen. De grote Japanner wordt gebouwd in de VS en is wellicht daarom als afkorting vernoemd naar een hip pe wijk in New York. Als reisauto doet hij het beslist niet slecht, maar hij is te groot en zwaar om in het dagelijks verkeer handig te zijn. Althans aan deze kant van de oceaan. De vering is soepel, de stoelen voorin van flink formaat en het rij gedrag vooral geschikt voor lange ritten. Hoe rechter de wegen dan zijn hoe liever, want deze knoe- pert heeft een hekel aan bochtige wegen. Dat komt door zijn indirec te besturing en bovenmatig heftig onderstuurde karakter. Het is jammer dat de 3.0 liter zesci linder boxermotor (245 pk) niet iets stiller gemaakt is. Wie zoveel geld neertelt voor een auto, wil waarschijnlijk ook bij accelereren nog gewoon kunnen telefoneren. De Tribeca is er in de gewone ver sie met vijf zitplaatsen, maar de De Tribeca is in elk geval een opvallende Subaru, niet alleen vanwege zijn maatvoering. foto GPD Publiciteit laat zich zelden keu rig sturen. De afgelopen we ken sijpelden al foto's van de nieuwe Fiat 500 door op diverse websites. Maar de Italiaanse autofa brikant heeft geprobeerd de offi ciële presentatie van de eerste fo to's te regisseren. Eerst op de eigen website www.fiat500.com, een dag je later voor de (internationale) ge drukte media. Op 4 juli 1957 zag de Fiat 500 het levenslicht. Het mini-autootje van het formaat rugzak - tevens de bij naam van het model - maakte Itali anen in de jaren '60 mobiel. In achttien jaar tijd rolden er 3,9 mil joen exemplaren van de lopende band. Voor Fiat betekende het succes een soort wedergeboorte van het be drijf na de Tweede Wereldoorlog. Exact vijftig jaar na dato komt Fiat met een eigentijds Calimero-karre- tje. Het autootje moet net zo be langrijk worden voor de fabrikant als zijn illustere voorganger. Trefwoorden bij de nieuwe 500 zijn genieten, fan en entertain ment, praktisch, milieuvriendelijk, toegankelijk en tot de verbeelding sprekend. De nieuwe Fiat 500 wordt gepro duceerd in het Poolse lychy. Vol gend jaar moet de fabriek op volle toeren kunnen draaien en 120.000 500's kunnen afleveren. De drie- deurs meet 3,55 bij 1,65 meter en is 1,49 hoog bij een wielbasis van 2,3 meter. Hij wordt uitgerust met drie motoren, een 75 pk 1.3 i6v multijet turbodiesel en twee benzi nemotoren; een 69 pk 1.2 8v en een 100 pk 1.4 i6v. Naar keuze wordt de krachtbron gekoppeld aan een vijf of zesversnellingsbak. BMW heeft het op een ak koordje gegooid met het Ita liaanse Aprilia voor de op volger van de F 650 GS en GS Da kar modellen. Die blijven nog wel een half jaar, maar motorrijders kunnen nu kiezen uit drie stuks nieuwe motoren. Voor de asfaltrid- der of de modderfanaat. Ie moet wennen aan de hoge zit, maar wie met een behoorlijk lich te en wendbare motorfiets aan de slag wil, moet beslist bij BMW langs. Op basis van de F 650 eenci linders heeft BMW een trio nieu we machines, die in navolging van de automobielen van het merk de aanduiding Serie krijgen. De G Se rie in dit geval. De eencilinder motorblokken zijn afkomstig van Rotax in Oostenrijk en precies dezelfde als die van de vroegere 650 modellen van BMW - die overigens dit jaar gewoon nog in productie blijven. Het ran ke blok, het kleinste van het huis, heeft 53 pk. Als je geen hekel hebt aan tamelijk veel schakelen kun je rap met dit 7000 toeren draaiende vloeistofgekoelde motorfietsje uit de voeten. Vooral omdat de motor met 160 kilo nogal licht is. Wil je er veelvuldig mee het ter rein in, dan is de G 650 Xchallenge Hard Enduro met zijn luchtvering de aangewezen machine. Blijf je op verhard wegdek, neem dan de 650 Xmoto Street. Mocht je niet weten waar je dag eindigt, kies dan de Xcountry Scrambler. Goed voor op de weg, maar ook geschikt 'weg van de weg'. Drie verschillende versies, die vooral door de verschillende ban den natuurlijk, maar ook uiterlijk De fraai ogende Xmoto. foto CPD uiteenlopen. We deden een och tend ervaring op met de offroader, maar hadden later meer plezier op de fraai ogende Xmoto Street. Wie snaaraandrijving verwacht, komt bedrogen uit. BMW en Apri lia vertrouwen voor de G Serie op een ketting. Het vierkleps motor blok hangt in een buizenframe van staal met aluminium delen. Imposant is het remvermogen van deze lichte motor. BMW levert desgewenst een tweekanaals abs-systeem, dat met een grote knop aan het stuur ook afgezet kan worden. Hij heeft verder vijf versnellingen en een smeersys- teem met een aparte olietank. De Xmoto kost precies tien mille, de offroad-varianten zitten daar enkele honderden euro's onder. Nieuwe V6 turbodiesel van GM voor Europa General Motors heeft een nieuwe 2.9 liter V6 turbodiesel onthuld, voorzien van geavanceerde in spuit- en verbrandingstechnologie voor minimale emissie en maxima le prestaties. De 250 pk-motor, die samen met Fiat en specialist VM Motori is ontworpen, is voorname lijk bedoeld voor Europa. In 2010 levert Honda commercieel vliegtuig Honda bouwt zijn eerste commer ciële vliegtuig, de Hondalet, in een nieuwe fabriek in de VS. De eerste jets worden in 2010 geleverd. De romp wordt gemaakt van compo sietmateriaal. De Honda-straalmo- toren zitten boven de vleugels en de achtpersoons jet kan op heel korte banen opstijgen en landen. Aantal autokilometers in Nederland gedaald Het aantal afgelegde autokilome ters in Nederland is voor het eerst sinds jaren met 2 procent gedaald tot bijna 149 miljard. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bu reau voor de Statistiek. Het autobe zit stijgt daarentegen wel. In 1995 had één op de zeven huishoudens twee auto's. Nu is dat één op 2,5. Nieuwe Tonge - S 0187 - 652222

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 17