Tribeca is superdikke Outback
www.autozeeland.nl
Nieuw 'rugzakje' van Fiat Lichtvoetige Italiaanse
spreekt tot verbeelding BMW's op twee wielen
Altijd een occasion in de buurt!
www.karels.com
m m m
PZC Vrijdag 23 maart 2007
17
Subaru wil meedoen in het
topsegment. Of dat met de
B9 Tribeca gaat lukken? Wie
geeft heel veel geld uit aan
een grote Kia of Hyundai?
Juist. Een Subaru van 57
mille is ook een tikje
vergezocht.
door Rien van der Steen
De Subaru B9 Tribeca ziet
er gewaagd uit. Is dat
ook. De Outback, voor
malig vlaggenschip van
Subaru, staat op weinig verlang
lijstjes en is een regelrecht buiten
beentje gebleven. Hoe dat dan met
deze giga Subaru-suv verder moet,
op dezelfde basis gebouwd als de
Legacy Outback, is een belangrijk
vraagstuk.
Toch is het een genoegen met de
ze auto te rijden, tenminste totdat
je de pomp bezoekt. Daar maakt
zich plots pijnlijk duidelijk dat het
merk (nog) niet in diesels doet.
Volgend jaar verschijnt pas de eer
ste Subaru-diesel ten tonele. Een
viercilinder boxer, dus voor de Tri
beca zal hij te klein van stuk zijn.
Bij Subaru heeft een tijdje een de
signer gewerkt die van Fiat afkom
stig was. Vandaar wellicht de grille
en de achterlichten van de Tribe-
(erg) dure luxe variant (64.105 eu
ro) biedt plek aan zeven mensen.
De bank in het midden is te ver
schuiven. Dat heeft zijn voordelen
voor de been- of bagageruimte.
In de VS is de Tribeca al langer be
kend. Hij zit daar tussen de fraaie
Nissan Murano en Lexus RX (bei
de ook uitsluitend met benzinemo
tor) in. Subaru, vroeger van GM
en tegenwoordig onderdeel van
Toyota, is specialist in vierwie-
laandrijving en dat merk je als je
korte draaien maakt met deze per
manent vierwielaanged reven suv.
De meeste kracht gaat naar de ach
terwielen (circa 60 procent). We
hebben het niet geprobeerd, maar
de Tribeca zal best zijn mannetje
staan in het terrein.
In veel opzichten is deze Subaru
een uit zijn krachten gegroeide
Legacy Outback. Zonde van dat
heftige motorgeluid bij optrekken,
het windgeruis op snelheid en het
gewichtige gedrag van de auto, al
valt het overhellen van de carrosse
rie in de bocht weer tamelijk mee.
Subaru-rijders zijn volgens Duits
onderzoek zeer tevreden automo
bilisten. Dat kunnen ze ook wor
den in deze B9 Tribeca.
Aan de standaarduitrusting zal het
in ieder geval niet liggen. Die is
best omvangrijk met onder meer
zes airbags, tractiecontrole en elek
tronische remkrachtverdeling, elek
trische stoelverstelling voorin,
boordcomputer met display en air
conditioning.
ca, die trekjes hebben van Alfa Ro
meo en Seat. Het dashboard ziet
er heel modern uit, met prachtige
welvingen.
De grote Japanner wordt gebouwd
in de VS en is wellicht daarom als
afkorting vernoemd naar een hip
pe wijk in New York. Als reisauto
doet hij het beslist niet slecht,
maar hij is te groot en zwaar om
in het dagelijks verkeer handig te
zijn. Althans aan deze kant van de
oceaan.
De vering is soepel, de stoelen
voorin van flink formaat en het rij
gedrag vooral geschikt voor lange
ritten. Hoe rechter de wegen dan
zijn hoe liever, want deze knoe-
pert heeft een hekel aan bochtige
wegen. Dat komt door zijn indirec
te besturing en bovenmatig heftig
onderstuurde karakter.
Het is jammer dat de 3.0 liter zesci
linder boxermotor (245 pk) niet
iets stiller gemaakt is. Wie zoveel
geld neertelt voor een auto, wil
waarschijnlijk ook bij accelereren
nog gewoon kunnen telefoneren.
De Tribeca is er in de gewone ver
sie met vijf zitplaatsen, maar de
De Tribeca is in elk geval een opvallende Subaru, niet alleen vanwege zijn maatvoering. foto GPD
Publiciteit laat zich zelden keu
rig sturen. De afgelopen we
ken sijpelden al foto's van de
nieuwe Fiat 500 door op diverse
websites. Maar de Italiaanse autofa
brikant heeft geprobeerd de offi
ciële presentatie van de eerste fo
to's te regisseren. Eerst op de eigen
website www.fiat500.com, een dag
je later voor de (internationale) ge
drukte media.
Op 4 juli 1957 zag de Fiat 500 het
levenslicht. Het mini-autootje van
het formaat rugzak - tevens de bij
naam van het model - maakte Itali
anen in de jaren '60 mobiel. In
achttien jaar tijd rolden er 3,9 mil
joen exemplaren van de lopende
band.
Voor Fiat betekende het succes een
soort wedergeboorte van het be
drijf na de Tweede Wereldoorlog.
Exact vijftig jaar na dato komt Fiat
met een eigentijds Calimero-karre-
tje. Het autootje moet net zo be
langrijk worden voor de fabrikant
als zijn illustere voorganger.
Trefwoorden bij de nieuwe 500
zijn genieten, fan en entertain
ment, praktisch, milieuvriendelijk,
toegankelijk en tot de verbeelding
sprekend.
De nieuwe Fiat 500 wordt gepro
duceerd in het Poolse lychy. Vol
gend jaar moet de fabriek op volle
toeren kunnen draaien en 120.000
500's kunnen afleveren. De drie-
deurs meet 3,55 bij 1,65 meter en is
1,49 hoog bij een wielbasis van 2,3
meter. Hij wordt uitgerust met
drie motoren, een 75 pk 1.3 i6v
multijet turbodiesel en twee benzi
nemotoren; een 69 pk 1.2 8v en
een 100 pk 1.4 i6v. Naar keuze
wordt de krachtbron gekoppeld
aan een vijf of zesversnellingsbak.
BMW heeft het op een ak
koordje gegooid met het Ita
liaanse Aprilia voor de op
volger van de F 650 GS en GS Da
kar modellen. Die blijven nog wel
een half jaar, maar motorrijders
kunnen nu kiezen uit drie stuks
nieuwe motoren. Voor de asfaltrid-
der of de modderfanaat.
Ie moet wennen aan de hoge zit,
maar wie met een behoorlijk lich
te en wendbare motorfiets aan de
slag wil, moet beslist bij BMW
langs. Op basis van de F 650 eenci
linders heeft BMW een trio nieu
we machines, die in navolging van
de automobielen van het merk de
aanduiding Serie krijgen. De G Se
rie in dit geval.
De eencilinder motorblokken zijn
afkomstig van Rotax in Oostenrijk
en precies dezelfde als die van de
vroegere 650 modellen van BMW
- die overigens dit jaar gewoon
nog in productie blijven. Het ran
ke blok, het kleinste van het huis,
heeft 53 pk. Als je geen hekel hebt
aan tamelijk veel schakelen kun je
rap met dit 7000 toeren draaiende
vloeistofgekoelde motorfietsje uit
de voeten. Vooral omdat de motor
met 160 kilo nogal licht is.
Wil je er veelvuldig mee het ter
rein in, dan is de G 650 Xchallenge
Hard Enduro met zijn luchtvering
de aangewezen machine. Blijf je
op verhard wegdek, neem dan de
650 Xmoto Street. Mocht je niet
weten waar je dag eindigt, kies
dan de Xcountry Scrambler. Goed
voor op de weg, maar ook geschikt
'weg van de weg'.
Drie verschillende versies, die
vooral door de verschillende ban
den natuurlijk, maar ook uiterlijk
De fraai ogende Xmoto. foto CPD
uiteenlopen. We deden een och
tend ervaring op met de offroader,
maar hadden later meer plezier op
de fraai ogende Xmoto Street.
Wie snaaraandrijving verwacht,
komt bedrogen uit. BMW en Apri
lia vertrouwen voor de G Serie op
een ketting. Het vierkleps motor
blok hangt in een buizenframe
van staal met aluminium delen.
Imposant is het remvermogen van
deze lichte motor. BMW levert
desgewenst een tweekanaals
abs-systeem, dat met een grote
knop aan het stuur ook afgezet
kan worden. Hij heeft verder vijf
versnellingen en een smeersys-
teem met een aparte olietank.
De Xmoto kost precies tien mille,
de offroad-varianten zitten daar
enkele honderden euro's onder.
Nieuwe V6 turbodiesel
van GM voor Europa
General Motors heeft een nieuwe
2.9 liter V6 turbodiesel onthuld,
voorzien van geavanceerde in
spuit- en verbrandingstechnologie
voor minimale emissie en maxima
le prestaties. De 250 pk-motor, die
samen met Fiat en specialist VM
Motori is ontworpen, is voorname
lijk bedoeld voor Europa.
In 2010 levert Honda
commercieel vliegtuig
Honda bouwt zijn eerste commer
ciële vliegtuig, de Hondalet, in een
nieuwe fabriek in de VS. De eerste
jets worden in 2010 geleverd. De
romp wordt gemaakt van compo
sietmateriaal. De Honda-straalmo-
toren zitten boven de vleugels en
de achtpersoons jet kan op heel
korte banen opstijgen en landen.
Aantal autokilometers
in Nederland gedaald
Het aantal afgelegde autokilome
ters in Nederland is voor het eerst
sinds jaren met 2 procent gedaald
tot bijna 149 miljard. Dat blijkt uit
nieuwe cijfers van het Centraal Bu
reau voor de Statistiek. Het autobe
zit stijgt daarentegen wel. In 1995
had één op de zeven huishoudens
twee auto's. Nu is dat één op 2,5.
Nieuwe Tonge - S 0187 - 652222