ONVZ
zorgverzekeraar
Het is nogal hypocriet van een verzekeraar om nu te zeggen dat de consument te veel heeft gedeclaiceid.
Anita Direcks, Nederlandse Patiënten Consumenten Federlatie
PZC
Vrijdag 23 maart 2007 I
Patiënten Federatie
„We hadden wel verwacht dat dit zou
kunnen gebeuren", zegt woordvoerster
Anita Direcks van de Nederlandse Patiën
ten Consumenten Federatie (NPCF)
over de maatregelen die ONVZ heeft ge
nomen. „Een aanvullende verzekering is
gewoon een commercieel product. Het
is nogal hypocriet van een verzekeraar
om nu te zeggen dat de consument te
veel heeft gedeclareerd en dat daardoor
de voorwaarden tussentijds worden ver
anderd. De waarheid is dat ONVZ een
product tegen een te lage prijs in de
markt heeft gezet. Dat is gebeurd in de
strijd met concurrenten. Dan is het toch
van de gekke dat na drie maanden
wordt gezegd dat verzekerden straks
voor hetzelfde geld minder vergoed krij
gen."
De opmerking van ONVZ dat verzeker
den over kunnen stappen naar concur
renten stemt de patiëntenorganisatie
ook niet tevreden. „Mensen kunnen dat
wel doen, maar dan krijg je toch te ma
ken met een soort van koppeling die
vaak wordt gelegd tussen basis- en aan
vullende verzekering. Als mensen alleen
voor een aanvullende verzekering bij
een andere verzekeraar aankloppen dan
kan die extra geld vragen. Er zijn bij ons
voorbeelden bekend van mensen van
wie bij een overstap 100 procent opslag
werd gevraagd." Reden temeer voor de
NPCF om te volharden in een pleidooi
voor een bredere basisverzekering 'met
daarin alle noodzakelijke zorg'.
Z*» er loste. ftnub hM tKAnUort
O**
o-w m. Agn UM. KM 3009966.3
*9* H.v„ «v* ITOS»?
«W*ingAob,Kv*4U»6W9
Historie
Rond 1780 ontstaan de eerste zieken
fondsen voor minvermogenden. In 1902
zijn er 606 fondsen met bijna 1 miljoen
verzekeren. In 1909 verschijnt de eerste
particuliere polis.
1941 Ziekenfondsbesluit: alle werkne
mers met een inkomen onder een be
paald niveau (4,5 miljoen mensen) die
nen zich aan te sluiten bij een erkend
ziekenfonds. De staat houdt toezicht.
1964 Invoering van de Ziekenfondswet.
1968 Algemene Wet Bijzondere Ziekte
kosten (AWBZ) van kracht, vooral be
doeld om chronisch zieken en gehandi
capten financieel te steunen.
2006 Invoering nieuw zorgstelsel. Ver
schillen tussen ziekenfonds, particulier
of ambtenarenregeling worden opgehe
ven. Het zorgstelsel bestaat uit drie on
derdelen. In het eerste zitten de grote
medische risico's waarvan de kosten als
individu niet op te brengen zijn zoals ge
handicaptenzorg. Gefinancierd door de
AWBZ. Geen marktwerking. Het tweede
compartiment betreft de reguliere medi
sche zorg, verzekerd via het wettelijk
vastgestelde basispakket. Beperkte
marktwerking mogelijk. In het derde
deel zitten de aanvullende verzekerin
gen. Concurrentie mogelijk.
Consequenties nieuwe stelsel: Zo'n
35.000 bijstandsgerechtigden dreigen
per 1 juli aanstaande uit hun basisverze
kering te worden gezet omdat ze een
onoverbrugbare betalingsachterstand
hebben. Er zijn al veel wanbetalers uit
de aanvullende verzekering geroyeerd.
Achmea zorg kondigt aan 1200 van de
3600 banen te gaan schrappen. Sinds
de invoering van het nieuwe stelsel
maakt de verzekeraar 15 miljoen euro
per maand verlies. Andere maatschappij
en denken na over een fusie.
gen aan u zelf
H M*Y
•ztkeriw Trim
58 t
t/pgrvrnt vm rfcer I Jï
assstL
heeft altijd exceptionele polisvoorwaarden gehad.'
Martin Bontje, directeur van Zorgverzekeraars Nederland