ONVZ zorgverzekeraar Het is nogal hypocriet van een verzekeraar om nu te zeggen dat de consument te veel heeft gedeclaiceid. Anita Direcks, Nederlandse Patiënten Consumenten Federlatie PZC Vrijdag 23 maart 2007 I Patiënten Federatie „We hadden wel verwacht dat dit zou kunnen gebeuren", zegt woordvoerster Anita Direcks van de Nederlandse Patiën ten Consumenten Federatie (NPCF) over de maatregelen die ONVZ heeft ge nomen. „Een aanvullende verzekering is gewoon een commercieel product. Het is nogal hypocriet van een verzekeraar om nu te zeggen dat de consument te veel heeft gedeclareerd en dat daardoor de voorwaarden tussentijds worden ver anderd. De waarheid is dat ONVZ een product tegen een te lage prijs in de markt heeft gezet. Dat is gebeurd in de strijd met concurrenten. Dan is het toch van de gekke dat na drie maanden wordt gezegd dat verzekerden straks voor hetzelfde geld minder vergoed krij gen." De opmerking van ONVZ dat verzeker den over kunnen stappen naar concur renten stemt de patiëntenorganisatie ook niet tevreden. „Mensen kunnen dat wel doen, maar dan krijg je toch te ma ken met een soort van koppeling die vaak wordt gelegd tussen basis- en aan vullende verzekering. Als mensen alleen voor een aanvullende verzekering bij een andere verzekeraar aankloppen dan kan die extra geld vragen. Er zijn bij ons voorbeelden bekend van mensen van wie bij een overstap 100 procent opslag werd gevraagd." Reden temeer voor de NPCF om te volharden in een pleidooi voor een bredere basisverzekering 'met daarin alle noodzakelijke zorg'. Z*» er loste. ftnub hM tKAnUort O** o-w m. Agn UM. KM 3009966.3 *9* H.v„ «v* ITOS»? «W*ingAob,Kv*4U»6W9 Historie Rond 1780 ontstaan de eerste zieken fondsen voor minvermogenden. In 1902 zijn er 606 fondsen met bijna 1 miljoen verzekeren. In 1909 verschijnt de eerste particuliere polis. 1941 Ziekenfondsbesluit: alle werkne mers met een inkomen onder een be paald niveau (4,5 miljoen mensen) die nen zich aan te sluiten bij een erkend ziekenfonds. De staat houdt toezicht. 1964 Invoering van de Ziekenfondswet. 1968 Algemene Wet Bijzondere Ziekte kosten (AWBZ) van kracht, vooral be doeld om chronisch zieken en gehandi capten financieel te steunen. 2006 Invoering nieuw zorgstelsel. Ver schillen tussen ziekenfonds, particulier of ambtenarenregeling worden opgehe ven. Het zorgstelsel bestaat uit drie on derdelen. In het eerste zitten de grote medische risico's waarvan de kosten als individu niet op te brengen zijn zoals ge handicaptenzorg. Gefinancierd door de AWBZ. Geen marktwerking. Het tweede compartiment betreft de reguliere medi sche zorg, verzekerd via het wettelijk vastgestelde basispakket. Beperkte marktwerking mogelijk. In het derde deel zitten de aanvullende verzekerin gen. Concurrentie mogelijk. Consequenties nieuwe stelsel: Zo'n 35.000 bijstandsgerechtigden dreigen per 1 juli aanstaande uit hun basisverze kering te worden gezet omdat ze een onoverbrugbare betalingsachterstand hebben. Er zijn al veel wanbetalers uit de aanvullende verzekering geroyeerd. Achmea zorg kondigt aan 1200 van de 3600 banen te gaan schrappen. Sinds de invoering van het nieuwe stelsel maakt de verzekeraar 15 miljoen euro per maand verlies. Andere maatschappij en denken na over een fusie. gen aan u zelf H M*Y •ztkeriw Trim 58 t t/pgrvrnt vm rfcer I Jï assstL heeft altijd exceptionele polisvoorwaarden gehad.' Martin Bontje, directeur van Zorgverzekeraars Nederland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 15