Hulst wil vaart achter woonwinkel van Morres Globalisering Meerderheid Philippine is voor verplaatsen wozoco Spuikompark Nieuwe start voor de laatste der Milado's Politiek wil geen commissie Inburgering 26 Donderdag 22 maart 2007 PZC Z Distributiecentrum en kantoren verhuizen naar Hogeweg. door Harold de Puysseleijr HULST - De gemeente Hulst wil de omvorming van woonwinkel Mor res versneld laten uitvoeren. Het college vraagt de provincie Zee land daarvoor medewerking te ver lenen. Dat zegt wethouder P. Weemaes (Ruimtelijke Ordening). Nog voor het nieuwe bestemmingsplan Sta tie definitief is goedgekeurd, wil de gemeente het meubelbedrijf al toestemming geven aan de slag te gaan in het gebied. Het plan van Morres bestaat uit verschillende onderdelen. Ruw weg gesproken is het de bedoeling de huidige woonwinkel aan de rand van Hulst uit te breiden tot een breed opgezet woonthemacen- trum van 57.000 vierkante meter, het dubbele van de winkel die er nu staat. Ruimte daarvoor wil de meubelgi gant scheppen door het distributie centrum en de kantoren te laten verhuizen naar nieuwbouw op het terrein tegenover het bedrijf, op de hoek van de Absdaalseweg en de rijksweg 60 op het bedrijventer rein Hogeweg. Daarnaast wü de gemeente een ge heel nieuw winkelgebied creëren tussen Morres en de binnenstad. Langs een winkelpromenade aan een waterpartij op het terrein waar voorheen Karwei was geves tigd, moeten bezoekers de winkel van Morres in en uit kunnen om van daaruit naar de binnenstad te worden gelokt. De gemeente wil dat in het tussen gebied een hotel van veertig tot zestig kamers komt. Ook is daar ruimte voor vestiging van een gro- TT* De gemeente Hulst wil toestem- ming van de provincie voor een versnelde procedure zodat dit jaar nog kan worden begonnen met het Plan Morres. te elektronicawinkel of fietsen- zaak, legt Weemaes uit. Het nieuwe bestemmingsplan dat al die ontwikkelingen mogelijk maakt is in de maak. Het vooront werp is zo goed als gereed en de provincie is positief zegt G. Totté, het hoofd van de ambtenarensec- tor Ruimte. Het duurt echter nog minstens een jaar voordat de volledige be stemmingsplanprocedure gelopen is. Daarom wil de gemeente van de provincie alvast groen licht om de bouw van het distributiecen trum en kantoren op het bedrij venterrein aan de Hogeweg dit jaar nog mogelijk te maken. Bovendien moet dan de invulling van de eerste vijftienduizend vier kante meter van het woonthema- centrum al zijn beslag krijgen. In de loop van de komende drie ja ren moet het hele plan uitgevoerd zijn en is Morres met nieuwe win kels vanaf de Absdaalseweg en de Stationsweg vastgekoppeld aan het centrum. door Raymond de Frel TERNEUZEN - Een meerderheid van de inwoners van Philippine is voor stander van de bouw van een woonzorgcentrum (wozoco) aan de oostelijke kant van het Spui kompark. Een actie van inwoner D. de Bock leverde 743 handteke ningen (52,6 procent) van 1414 on dervraagden op. Twintig procent ziet meer in het huidige plan om het zorgcentrum aan de kant van de Braakmanweg te bouwen, tien procent maakt het niet uit. De overige tien procent van de doelgroep was niet thuis tij dens de tekenrondes. Volgens De Bock levert een verplaatsing van het huidige ontwerp naar de kant van de Vergaertdijk een paar flin ke voordelen op. Het gebouw valt volgens hem op die plek minder op en het uitzicht van de bewo ners wordt mooier. In plaats van zicht op de drukke Braakmanweg en Kasteelstraat, hebben zij vanaf de alternatieve stek zicht op de pol ders richting Zandstraat. De Bock overhandigde de handtekeningen lijst gisteren aan wethouder J. van Schaik. Die zegde toe dat er se rieus naar het alternatief wordt ge keken. „Maar we mogen niet uit het oog verliezen dat het in alle va rianten primair om een goede vorm van wonen met zorg blijft gaan." De Bock liet de bewoners van het Spuikompark bewust bui ten zijn actie. Zij zijn bijna alle maal tegen bouw bij hun huizen. D. de Bock. foto Wim Kooyman Rederij in Breskens is grote werkgever in de regio. door Frank van Cooten breskens - Internationaal scheep vaartbedrijf Vroon in Breskens is zo goed als zeker de beste ambassa deur van Zeeuws-Vlaanderen. Tan kers van de Vroon-vloot varen on der Nederlandse vlag in het Cari- bisch gebied met 'Breskens' op de achtersteven. Het zegt alles over de globalisering van de rederij. Het kantoor daar is het zenuwcentrum van waaruit de vloot wereldwijd wordt aange stuurd. Ronald Niemeijer, P&O- manager: „We zijn over de hele we reld actief, maar in Breskens weten maar weinig mensen wat we doen. Onze schepen liggen im mers niet aan de kade. De mees ten zijn te groot voor Breskens. Bij Vroon Offshore Services in Den Helder komen onze schepen voor de kant, maar die werken dan ook op het Nederlands continentaal plat en het Engels plat." Vroon zorgt voor veel werkgelegen heid in West-Zeeuws-Vlaanderen. „We werken hard met een gezon de dosis Zeeuwse nuchterheid. Ons bedrijf is ook nog echt Zeeuws. We hebben veel Zeeuwen in dienst. Zowel aan wal als op de schepen." Het bedrijf werd eind negentiende eeuw opgericht door de familie Vroon. Het bedrijf handelde aan vankelijk in kolen, meststoffen en andere agrarische producten. Het eerste schip werd in 1952 ge bouwd. Vroon bv is vandaag de dag een ambitieus internationaal opererend bedrijf De vloot telt on geveer tachtig schepen. In de hal Rederij Vroon Rederij Vroon is eind negentiende eeuw opgericht door de gelijknamige familie in de haven van Breskens. In 1952 werd het eerste schip gebouwd. - De vloot telt momenteel rond de tachtig schepen die over alle wereldzee ën varen en participeert bij de bouw van 35 nieuwe schepen. Vroon vervoert onder meer vee, containers, olie en auto's. De hoofdvestiging in Breskens is het zenuwcentrum. staat een van de vele scheepsma- quettes, een schaalmodel van het veeschip Cormo Express. Het kan ruim zeventigduizend schapen ver voeren. Veetransport over de we reldzeeën, van koeien en geiten tot varkens en kamelen, is slechts een van de activiteiten van Vroon. „We vervoeren inmiddels ook on der meer containers, auto's en olie", zegt operation manager Bab Reijntjes. „De wereldmarkt, waar onder de productie in China, is enorm gegroeid. Dit heeft onze ontwikkeling gestimuleerd." Vroon investeert in de bouw van nieuwe schepen. Eigen teams bege leiden de nieuwbouw van 35 sche pen op werven in Korea, India, Roemenië, Polen en China. Op dit moment wordt veel geïnvesteerd 'Steeds meer charteraars kie zen voor kwaliteit. Die klop pen bij ons aan' in offshore schepen, tankers, bulk-carriërs en car-carriërs. Reijntjes kent ze, de cowboys on der de rederijen die hun personeel op krakkemikkige schepen laten werken onder erbarmelijke om standigheden. Hij is niet bang voor valse concur rentie van bedrijven, die onder de marktprijzen werken. „Steeds meer charteraars kiezen voor kwa liteit en die weten ons te vinden. Het verloop aan boord van onze schepen is minimaal. Wij investe ren veel in de leef- en werkomstan digheden aan boord. De meerder heid van de zeevarenden werkt al jarenlang voor ons. Dat zegt na tuurlijk wel iets over onze kwalitei ten." George Buis (80) uit Hulst leeft nog altijd voor zijn muziek. door Raymond de Frel HULST - Hij weet het nog niet. Moet-ie nou verder als De Mila do's of als Milado? Feit is in elk ge val dat George Buis (80) uit Hulst de laatste der Milado's is. Althans, de laatste van het seniorenorkest die nog muziek voor publiek wil maken. Oprichter en voorman Buis zag zijn in 2002 opgerichte orkest vo rig jaar beetje bij beetje afbrokke len. „In korte tijd overleden twee leden, een derde werd ziek en de vierde moest er op doktersadvies ook mee stoppen. Van lieverlee bleef ik dus alleen over. Dat was een behoorlijke klap. Ik viel daar door in een enorm gat, maar uit eindelijk trek ik mij altijd weer op aan de muziek", vertelt Buis. De Hulstenaar ging op zoek naar nieu we muzikanten, maar diverse ad vertenties leverden niets op. „Vraag me niet waarom, maar ik kreeg gewoon niemand te pakken. En dus doe ik het voortaan maar alleen met mijn keyboard. Weet je wat het is? Ik kan ook geen men sen van dertig jaar gebruiken. Ik speel voornamelijk in verzorgings centra in Zeeuws-Vlaanderen, als oudere voor ouderen. Da's voorna melijk overdag, dus is het een voor waarde dat je niet meer werkt. Bo vendien, jongelui kennen onze muziek niet. Ik speel voornamelijk liedjes uit grootmoederstijd." Eigenlijk is zijn behoefte om op te treden geen kwestie van alleen maar 'willen', Buis 'moet' voor zijn gevoel muziek maken. „Het is een levensbehoefte, ik kan er alles in kwijt. Ik sta op, ontbijt en kruip achter mijn orgel. En ik wil nog al George Buis gaat voortaan als Milado alleen op pad. tijd beter worden. Daarom krijg ik sinds een tijdje weer één keer per maand les van een conservato riumstudent. Muziek is mijn le ven, ik heb er vreugde en chagrijn van. En zolang lichaam en geest het toelaten, ga ik door." De vrolijke gezichten van leeftijds genoten, het onder de mensen zijn, Buis kan en wil het niet mis sen. Hoewel hij ook bedreven is foto Camile Schelstraete op trompet en accordeon, gaat hij vooral op pad met zijn keyboard. En met zijn stem, niet te vergeten, ook al is die niet meer zo sterk als vroeger. „Mijn leider bij de scou ting riep altijd 'de beste zanger in huis, dat is de kleine dikke Buis'. Die tijd is voorbij, mijn zanggeluid is niet meer wat het geweest is. Door het ouder worden is mijn stem een beetje gebroken." terneuzen - De meerderheid van de Terneuzense politiek voelt niets voor het instellen van een commis sie die moet beoordelen of allocht onen die niet aan hun inburge- ringsplicht voldoen een boete krij gen. Raadslid P. Clijsen (GroenLinks) kaartte de zaak aan in de commis sie Samenleving. Volgens de veror dening ligt de beoordelingstaak bij de ambtenaren. Die kunnen vol gens Clijsen echter minder goed oordelen over de persoonlijke om standigheden van de betrokkenen. „Ie kunt het niet maken om ie mand die getraumatiseerd is zo maar plompverloren een boete op te leggen. Daarom zou het goed zijn, er mensen van buiten bij te halen, bijvoorbeeld van Vluchtelin genwerk." Wethouder Van Schaik stelde dat toetsing voldoende is. Bovendien betekent een commis sie weer extra bureaucratie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 62