Hulst wil vaart achter
woonwinkel van Morres
Globalisering
Meerderheid Philippine is voor
verplaatsen wozoco Spuikompark
Nieuwe start voor de
laatste der Milado's
Politiek wil
geen commissie
Inburgering
26 Donderdag 22 maart 2007 PZC
Z
Distributiecentrum en
kantoren verhuizen
naar Hogeweg.
door Harold de Puysseleijr
HULST - De gemeente Hulst wil de
omvorming van woonwinkel Mor
res versneld laten uitvoeren. Het
college vraagt de provincie Zee
land daarvoor medewerking te ver
lenen.
Dat zegt wethouder P. Weemaes
(Ruimtelijke Ordening). Nog voor
het nieuwe bestemmingsplan Sta
tie definitief is goedgekeurd, wil
de gemeente het meubelbedrijf al
toestemming geven aan de slag te
gaan in het gebied.
Het plan van Morres bestaat uit
verschillende onderdelen. Ruw
weg gesproken is het de bedoeling
de huidige woonwinkel aan de
rand van Hulst uit te breiden tot
een breed opgezet woonthemacen-
trum van 57.000 vierkante meter,
het dubbele van de winkel die er
nu staat.
Ruimte daarvoor wil de meubelgi
gant scheppen door het distributie
centrum en de kantoren te laten
verhuizen naar nieuwbouw op het
terrein tegenover het bedrijf, op
de hoek van de Absdaalseweg en
de rijksweg 60 op het bedrijventer
rein Hogeweg.
Daarnaast wü de gemeente een ge
heel nieuw winkelgebied creëren
tussen Morres en de binnenstad.
Langs een winkelpromenade aan
een waterpartij op het terrein
waar voorheen Karwei was geves
tigd, moeten bezoekers de winkel
van Morres in en uit kunnen om
van daaruit naar de binnenstad te
worden gelokt.
De gemeente wil dat in het tussen
gebied een hotel van veertig tot
zestig kamers komt. Ook is daar
ruimte voor vestiging van een gro-
TT* De gemeente Hulst wil toestem-
ming van de provincie voor een
versnelde procedure zodat dit
jaar nog kan worden begonnen
met het Plan Morres.
te elektronicawinkel of fietsen-
zaak, legt Weemaes uit.
Het nieuwe bestemmingsplan dat
al die ontwikkelingen mogelijk
maakt is in de maak. Het vooront
werp is zo goed als gereed en de
provincie is positief zegt G. Totté,
het hoofd van de ambtenarensec-
tor Ruimte.
Het duurt echter nog minstens
een jaar voordat de volledige be
stemmingsplanprocedure gelopen
is. Daarom wil de gemeente van
de provincie alvast groen licht om
de bouw van het distributiecen
trum en kantoren op het bedrij
venterrein aan de Hogeweg dit
jaar nog mogelijk te maken.
Bovendien moet dan de invulling
van de eerste vijftienduizend vier
kante meter van het woonthema-
centrum al zijn beslag krijgen. In
de loop van de komende drie ja
ren moet het hele plan uitgevoerd
zijn en is Morres met nieuwe win
kels vanaf de Absdaalseweg en de
Stationsweg vastgekoppeld aan het
centrum.
door Raymond de Frel
TERNEUZEN - Een meerderheid van
de inwoners van Philippine is voor
stander van de bouw van een
woonzorgcentrum (wozoco) aan
de oostelijke kant van het Spui
kompark. Een actie van inwoner
D. de Bock leverde 743 handteke
ningen (52,6 procent) van 1414 on
dervraagden op.
Twintig procent ziet meer in het
huidige plan om het zorgcentrum
aan de kant van de Braakmanweg
te bouwen, tien procent maakt het
niet uit. De overige tien procent
van de doelgroep was niet thuis tij
dens de tekenrondes. Volgens De
Bock levert een verplaatsing van
het huidige ontwerp naar de kant
van de Vergaertdijk een paar flin
ke voordelen op. Het gebouw valt
volgens hem op die plek minder
op en het uitzicht van de bewo
ners wordt mooier. In plaats van
zicht op de drukke Braakmanweg
en Kasteelstraat, hebben zij vanaf
de alternatieve stek zicht op de pol
ders richting Zandstraat. De Bock
overhandigde de handtekeningen
lijst gisteren aan wethouder J. van
Schaik. Die zegde toe dat er se
rieus naar het alternatief wordt ge
keken. „Maar we mogen niet uit
het oog verliezen dat het in alle va
rianten primair om een goede
vorm van wonen met zorg blijft
gaan." De Bock liet de bewoners
van het Spuikompark bewust bui
ten zijn actie. Zij zijn bijna alle
maal tegen bouw bij hun huizen.
D. de Bock.
foto Wim Kooyman
Rederij in Breskens
is grote werkgever
in de regio.
door Frank van Cooten
breskens - Internationaal scheep
vaartbedrijf Vroon in Breskens is
zo goed als zeker de beste ambassa
deur van Zeeuws-Vlaanderen. Tan
kers van de Vroon-vloot varen on
der Nederlandse vlag in het Cari-
bisch gebied met 'Breskens' op de
achtersteven.
Het zegt alles over de globalisering
van de rederij. Het kantoor daar is
het zenuwcentrum van waaruit de
vloot wereldwijd wordt aange
stuurd. Ronald Niemeijer, P&O-
manager: „We zijn over de hele we
reld actief, maar in Breskens weten
maar weinig mensen wat we
doen. Onze schepen liggen im
mers niet aan de kade. De mees
ten zijn te groot voor Breskens. Bij
Vroon Offshore Services in Den
Helder komen onze schepen voor
de kant, maar die werken dan ook
op het Nederlands continentaal
plat en het Engels plat."
Vroon zorgt voor veel werkgelegen
heid in West-Zeeuws-Vlaanderen.
„We werken hard met een gezon
de dosis Zeeuwse nuchterheid.
Ons bedrijf is ook nog echt
Zeeuws. We hebben veel Zeeuwen
in dienst. Zowel aan wal als op de
schepen."
Het bedrijf werd eind negentiende
eeuw opgericht door de familie
Vroon. Het bedrijf handelde aan
vankelijk in kolen, meststoffen en
andere agrarische producten. Het
eerste schip werd in 1952 ge
bouwd. Vroon bv is vandaag de
dag een ambitieus internationaal
opererend bedrijf De vloot telt on
geveer tachtig schepen. In de hal
Rederij Vroon
Rederij Vroon is eind negentiende eeuw opgericht door de gelijknamige
familie in de haven van Breskens.
In 1952 werd het eerste schip gebouwd.
- De vloot telt momenteel rond de tachtig schepen die over alle wereldzee
ën varen en participeert bij de bouw van 35 nieuwe schepen.
Vroon vervoert onder meer vee, containers, olie en auto's.
De hoofdvestiging in Breskens is het zenuwcentrum.
staat een van de vele scheepsma-
quettes, een schaalmodel van het
veeschip Cormo Express. Het kan
ruim zeventigduizend schapen ver
voeren. Veetransport over de we
reldzeeën, van koeien en geiten tot
varkens en kamelen, is slechts een
van de activiteiten van Vroon.
„We vervoeren inmiddels ook on
der meer containers, auto's en
olie", zegt operation manager Bab
Reijntjes. „De wereldmarkt, waar
onder de productie in China, is
enorm gegroeid. Dit heeft onze
ontwikkeling gestimuleerd."
Vroon investeert in de bouw van
nieuwe schepen. Eigen teams bege
leiden de nieuwbouw van 35 sche
pen op werven in Korea, India,
Roemenië, Polen en China. Op dit
moment wordt veel geïnvesteerd
'Steeds meer charteraars kie
zen voor kwaliteit. Die klop
pen bij ons aan'
in offshore schepen, tankers,
bulk-carriërs en car-carriërs.
Reijntjes kent ze, de cowboys on
der de rederijen die hun personeel
op krakkemikkige schepen laten
werken onder erbarmelijke om
standigheden.
Hij is niet bang voor valse concur
rentie van bedrijven, die onder de
marktprijzen werken. „Steeds
meer charteraars kiezen voor kwa
liteit en die weten ons te vinden.
Het verloop aan boord van onze
schepen is minimaal. Wij investe
ren veel in de leef- en werkomstan
digheden aan boord. De meerder
heid van de zeevarenden werkt al
jarenlang voor ons. Dat zegt na
tuurlijk wel iets over onze kwalitei
ten."
George Buis (80) uit
Hulst leeft nog altijd
voor zijn muziek.
door Raymond de Frel
HULST - Hij weet het nog niet.
Moet-ie nou verder als De Mila
do's of als Milado? Feit is in elk ge
val dat George Buis (80) uit Hulst
de laatste der Milado's is. Althans,
de laatste van het seniorenorkest
die nog muziek voor publiek wil
maken.
Oprichter en voorman Buis zag
zijn in 2002 opgerichte orkest vo
rig jaar beetje bij beetje afbrokke
len. „In korte tijd overleden twee
leden, een derde werd ziek en de
vierde moest er op doktersadvies
ook mee stoppen. Van lieverlee
bleef ik dus alleen over. Dat was
een behoorlijke klap. Ik viel daar
door in een enorm gat, maar uit
eindelijk trek ik mij altijd weer op
aan de muziek", vertelt Buis. De
Hulstenaar ging op zoek naar nieu
we muzikanten, maar diverse ad
vertenties leverden niets op.
„Vraag me niet waarom, maar ik
kreeg gewoon niemand te pakken.
En dus doe ik het voortaan maar
alleen met mijn keyboard. Weet je
wat het is? Ik kan ook geen men
sen van dertig jaar gebruiken. Ik
speel voornamelijk in verzorgings
centra in Zeeuws-Vlaanderen, als
oudere voor ouderen. Da's voorna
melijk overdag, dus is het een voor
waarde dat je niet meer werkt. Bo
vendien, jongelui kennen onze
muziek niet. Ik speel voornamelijk
liedjes uit grootmoederstijd."
Eigenlijk is zijn behoefte om op te
treden geen kwestie van alleen
maar 'willen', Buis 'moet' voor
zijn gevoel muziek maken. „Het is
een levensbehoefte, ik kan er alles
in kwijt. Ik sta op, ontbijt en kruip
achter mijn orgel. En ik wil nog al
George Buis gaat voortaan als Milado alleen op pad.
tijd beter worden. Daarom krijg ik
sinds een tijdje weer één keer per
maand les van een conservato
riumstudent. Muziek is mijn le
ven, ik heb er vreugde en chagrijn
van. En zolang lichaam en geest
het toelaten, ga ik door."
De vrolijke gezichten van leeftijds
genoten, het onder de mensen
zijn, Buis kan en wil het niet mis
sen. Hoewel hij ook bedreven is
foto Camile Schelstraete
op trompet en accordeon, gaat hij
vooral op pad met zijn keyboard.
En met zijn stem, niet te vergeten,
ook al is die niet meer zo sterk als
vroeger. „Mijn leider bij de scou
ting riep altijd 'de beste zanger in
huis, dat is de kleine dikke Buis'.
Die tijd is voorbij, mijn zanggeluid
is niet meer wat het geweest is.
Door het ouder worden is mijn
stem een beetje gebroken."
terneuzen - De meerderheid van
de Terneuzense politiek voelt niets
voor het instellen van een commis
sie die moet beoordelen of allocht
onen die niet aan hun inburge-
ringsplicht voldoen een boete krij
gen.
Raadslid P. Clijsen (GroenLinks)
kaartte de zaak aan in de commis
sie Samenleving. Volgens de veror
dening ligt de beoordelingstaak bij
de ambtenaren. Die kunnen vol
gens Clijsen echter minder goed
oordelen over de persoonlijke om
standigheden van de betrokkenen.
„Ie kunt het niet maken om ie
mand die getraumatiseerd is zo
maar plompverloren een boete op
te leggen. Daarom zou het goed
zijn, er mensen van buiten bij te
halen, bijvoorbeeld van Vluchtelin
genwerk." Wethouder Van Schaik
stelde dat toetsing voldoende is.
Bovendien betekent een commis
sie weer extra bureaucratie.