Maks uitgesmeerde verjaarsfeestje EÏSTar Frivole madonna's en oerkrachten PZC Woensdag 21 maart 2007 29 Schrijver van het Boekenweekgeschenk in De Mythe in Goes. door Rolf Bosboom goes - „Ben je niet bekaf?", vraagt Kees Slager wat bezorgd aan Geert Mak, dit jaar schrijver van het Boe kenweekgeschenk (De brug). „Ach, je wordt wel moe, vooral door de grote hoeveelheid mensen", ant woordt deze minzaam. „Maar je wordt ook meer dan anders in de watten gelegd. Het is een soort uit gesmeerd verjaarsfeestje." Hij is over de helft. Zeeland is de zevende halte in wat Maks Twaalf Provinciëntour wordt genoemd. Het schema is strak: overdag signe ren, 's avonds 'optreden' ofwel een openbaar interview door telkens een andere journalist. Zoals gister avond in De Mythe, het Goese theater dat toch niet helemaal vol liep voor de gevierde schrijver. Mak is de eerste om de aandacht dezer dagen rond zijn persoon - de 'hype', zoals Slager het noemt, te relativeren. „De organisatie van de Boekenweek is zeer bedreven in het opkloppen ervan." Hij her innert zelf even aan zondag, toen 170.000 mensen met de trein reis den met het Boekenweekgeschenk als - gratis - kaartje. „Dan ga je wel even glimmen." Hij heeft geleerd met de roem om te gaan, met de vele vaak leuke kar retjes waarvoor mensen hem wil len spannen, maar ook met com merciële lieden die brood in hem zien. „Ik ga mijn ziel echt niet ver kopen. Ie moet leren door soms stormachtig weer te kanoën. Mijn vrouw, mijn vrienden maar ook het leven in Friesland houden me bij de gewone wereld." De enorme verkoopcijfers van zijn non-fictieboeken - met name Hoe God verdween uit lorwerd (1996), De eeuw van mijn vader (1999) en In Europa (2004) - verraden een groeiende hang naar het verleden. „Dat verlangen, het feit dat ieder een in een soort melancholie schuift, vind ik wel symptoma Geert Mak (r) in gesprek met Kees Slager. tisch. Maar je moet ook niet terug willen naar een verleden dat niet heeft bestaan, de mythologie van de negentiende eeuw. Ik zet met mijn boeken vraagtekens bij de vanzelfsprekende vooruitgang, want daar is soms ook een flinke prijs voor betaald." Zijn Boeken weekgeschenk beschrijft het leven op een brug in Istanboel. „Er ge beurt daar heel veel. Het is een stad in een stad, maar ook de ver binding tussen een islamitisch deel en een meer westers deel. Te- 'lk beschrijf de Turk als mens. Dat vinden sommige mensen al heel erg' gelijkertijd is Istanboel een brug- stad tussen Europa en Azië. Over de kritiek die hier en daar op De brug is geuit ('Mak schrijft Tur kije in één klap Europa in'), haalt hij zijn schouders op. „Ik beschrijf de Turk als mens. Dat vinden som mige mensen al heel erg." Uiteindelijk, binnen enkele decen nia, moet Turkije wel bij de Euro pese Unie komen, vindt hij, juist vanwege de brugfunctie van het land. „Het is bepaald geen ideaal land, maar ik denk dat we er niet onderuit komen. Volgens mij is foto Dirk-Jan Gjeltema het op de lange termijn een strate gische fout als Europa Turkije zou afstoten." Voorlopig komt er geen grote nieu we 'Mak'. „Ik wil de tijd nemen om het hoofd leeg te maken. Sinds lorwerd ben ik in één knal doorge gaan, met boeken die als dakpan nen over elkaar heen schoven. Voor het eerst sinds tien jaar maak ik even pas op de plaats. Daarna zien we wel weer verder." veere - Energiebedrijf Delta geeft de Zeeuwse violist Mathieu van Bellen (t8) een bijzondere viool in bruikleen. Deze is gemaakt door de Italiaanse vioolbouwer Ales- sandro Gagliano in het begin van de achttiende eeuw. Het instrument wordt Van Bellen officieel overhandigd op vrijdag 27 april in de Grote Kerk in Veere. De dag erna geeft hij er een openbaar recital, begeleid door pianist Jaap Kooi. Voorstelling van Wereldband afgelast heinkenszand - De try-outvoor- stelling KEET van de Wereldband morgenavond in Heinkenszand, gaat niet door. De band zou optre den in De Stenge, maar omdat de leden van de groep andere ver plichtingen bleken te hebben, kan de voorstelling in Heinkenszand niet doorgaan. In overleg met de organisator, de Culturele Raad Borsele, is besloten het optreden te verplaatsen naar Vrijdag 28 december. Evert van Hemert en Paul Beckers exposeren in Esprit. door Anita Tournois clinge - „Alle vrouwen zijn toch onschuldige wezens?" Deze consta tering van kunstenaar Evert van Hemert klinkt zowel vragend als bevestigend, maar verklaart af doende zijn beeld van de vrouw. Het is een visie die resulteert in een unieke weergave van talloze portretten van het zogenaamd zwakke geslacht. Afbeeldingen van engelachtige, maar tevens 0 zo on deugende vrouwen, trekken aan het oog voorbij op de huidige ex positie in galerie Esprit in Clinge. Het gaat om keurig verpakte wel lust, uitgedrukt in viriele lijven met voluptueuze vormen van im posante bilpartijen met daarboven kleine parmantige borstjes van een eindeloze onschuldigheid. Weelderige koperkleurige haarbos sen omkransen hun madonna-ach- tig uiterlijk, de blik onschuldig, de lipjes immer getuit. Voetjes van de ze nimfen zijn vaak verstopt in ro de hooggehakte schoentjes. Wel lustig of engelachtig? Feit is dat ze de nimmer aflatende belangstel ling hebben van deze van oor sprong Haarlemse kunstenaar, die in Friesland woont. De vrouwen worden solo gepor tretteerd, in diverse hoedanighe den: koninklijk, Bourgondisch, sportief en vaak ook te paard geze ten, een dier waarvoor de kunste naar een duidelijk zwak vertoont. Met verve drukt hij hun trots en ei genzinnigheid uit. Als beeldhou wer geeft hij naast viriele vrouwen en paarden ook krachtige stieren vorm in brons. Al zijn werk straalt grote vitaliteit en levenslust uit, steeds gelardeerd met een flinke dosis humor. In het werk van mede-exposant Paul Beckers ontbreken menselijke sporen. Zijn gemengde technieken op paneel en papier zijn gebaseerd op de oerkrachten: ongerepte, ein deloze landschappen, vormgege ven met krijt en verf, in een sub tiel spel van licht en schaduw. Af beeldingen van woestijnen, glet sjers, bergen en dalen lijken door de natuur zelf gevormd. Zijn sculp turen in terracotta en ijzeroxide of keramiek vertonen diezelfde oer kracht. Steigerende paarden, krach tige bizons, kraanvogels en ibissen wekken de indruk thuis te horen in die desolate gebieden. In Esprit stellen ook andere vaste exposanten hun werk in diverse technieken ten toon in een doorlo pende groepstentoonstelling. Evert van Hemert (t/m 31 maart) en Paul Beckers (t/m 29 april) in ga lerie Esprit, Gravenstraat 99, Clinge. Geopend: vr. 13.30-17.30 uur en 19.00-21.00 uur, za. 13.30-17.30 uur en voorlopig ook elke laatste zondagmiddag van de maand.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 49