Maks uitgesmeerde verjaarsfeestje
EÏSTar Frivole madonna's en oerkrachten
PZC Woensdag 21 maart 2007 29
Schrijver van het
Boekenweekgeschenk
in De Mythe in Goes.
door Rolf Bosboom
goes - „Ben je niet bekaf?", vraagt
Kees Slager wat bezorgd aan Geert
Mak, dit jaar schrijver van het Boe
kenweekgeschenk (De brug). „Ach,
je wordt wel moe, vooral door de
grote hoeveelheid mensen", ant
woordt deze minzaam. „Maar je
wordt ook meer dan anders in de
watten gelegd. Het is een soort uit
gesmeerd verjaarsfeestje."
Hij is over de helft. Zeeland is de
zevende halte in wat Maks Twaalf
Provinciëntour wordt genoemd.
Het schema is strak: overdag signe
ren, 's avonds 'optreden' ofwel een
openbaar interview door telkens
een andere journalist. Zoals gister
avond in De Mythe, het Goese
theater dat toch niet helemaal vol
liep voor de gevierde schrijver.
Mak is de eerste om de aandacht
dezer dagen rond zijn persoon -
de 'hype', zoals Slager het noemt,
te relativeren. „De organisatie van
de Boekenweek is zeer bedreven
in het opkloppen ervan." Hij her
innert zelf even aan zondag, toen
170.000 mensen met de trein reis
den met het Boekenweekgeschenk
als - gratis - kaartje. „Dan ga je wel
even glimmen."
Hij heeft geleerd met de roem om
te gaan, met de vele vaak leuke kar
retjes waarvoor mensen hem wil
len spannen, maar ook met com
merciële lieden die brood in hem
zien. „Ik ga mijn ziel echt niet ver
kopen. Ie moet leren door soms
stormachtig weer te kanoën. Mijn
vrouw, mijn vrienden maar ook
het leven in Friesland houden me
bij de gewone wereld."
De enorme verkoopcijfers van zijn
non-fictieboeken - met name Hoe
God verdween uit lorwerd (1996),
De eeuw van mijn vader (1999) en
In Europa (2004) - verraden een
groeiende hang naar het verleden.
„Dat verlangen, het feit dat ieder
een in een soort melancholie
schuift, vind ik wel symptoma
Geert Mak (r) in gesprek met Kees Slager.
tisch. Maar je moet ook niet terug
willen naar een verleden dat niet
heeft bestaan, de mythologie van
de negentiende eeuw. Ik zet met
mijn boeken vraagtekens bij de
vanzelfsprekende vooruitgang,
want daar is soms ook een flinke
prijs voor betaald." Zijn Boeken
weekgeschenk beschrijft het leven
op een brug in Istanboel. „Er ge
beurt daar heel veel. Het is een
stad in een stad, maar ook de ver
binding tussen een islamitisch
deel en een meer westers deel. Te-
'lk beschrijf de Turk als
mens. Dat vinden sommige
mensen al heel erg'
gelijkertijd is Istanboel een brug-
stad tussen Europa en Azië.
Over de kritiek die hier en daar op
De brug is geuit ('Mak schrijft Tur
kije in één klap Europa in'), haalt
hij zijn schouders op. „Ik beschrijf
de Turk als mens. Dat vinden som
mige mensen al heel erg."
Uiteindelijk, binnen enkele decen
nia, moet Turkije wel bij de Euro
pese Unie komen, vindt hij, juist
vanwege de brugfunctie van het
land. „Het is bepaald geen ideaal
land, maar ik denk dat we er niet
onderuit komen. Volgens mij is
foto Dirk-Jan Gjeltema
het op de lange termijn een strate
gische fout als Europa Turkije zou
afstoten."
Voorlopig komt er geen grote nieu
we 'Mak'. „Ik wil de tijd nemen
om het hoofd leeg te maken. Sinds
lorwerd ben ik in één knal doorge
gaan, met boeken die als dakpan
nen over elkaar heen schoven.
Voor het eerst sinds tien jaar maak
ik even pas op de plaats. Daarna
zien we wel weer verder."
veere - Energiebedrijf Delta geeft
de Zeeuwse violist Mathieu van
Bellen (t8) een bijzondere viool in
bruikleen. Deze is gemaakt door
de Italiaanse vioolbouwer Ales-
sandro Gagliano in het begin van
de achttiende eeuw.
Het instrument wordt Van Bellen
officieel overhandigd op vrijdag 27
april in de Grote Kerk in Veere. De
dag erna geeft hij er een openbaar
recital, begeleid door pianist Jaap
Kooi.
Voorstelling van
Wereldband afgelast
heinkenszand - De try-outvoor-
stelling KEET van de Wereldband
morgenavond in Heinkenszand,
gaat niet door. De band zou optre
den in De Stenge, maar omdat de
leden van de groep andere ver
plichtingen bleken te hebben, kan
de voorstelling in Heinkenszand
niet doorgaan.
In overleg met de organisator, de
Culturele Raad Borsele, is besloten
het optreden te verplaatsen naar
Vrijdag 28 december.
Evert van Hemert
en Paul Beckers
exposeren in Esprit.
door Anita Tournois
clinge - „Alle vrouwen zijn toch
onschuldige wezens?" Deze consta
tering van kunstenaar Evert van
Hemert klinkt zowel vragend als
bevestigend, maar verklaart af
doende zijn beeld van de vrouw.
Het is een visie die resulteert in
een unieke weergave van talloze
portretten van het zogenaamd
zwakke geslacht. Afbeeldingen van
engelachtige, maar tevens 0 zo on
deugende vrouwen, trekken aan
het oog voorbij op de huidige ex
positie in galerie Esprit in Clinge.
Het gaat om keurig verpakte wel
lust, uitgedrukt in viriele lijven
met voluptueuze vormen van im
posante bilpartijen met daarboven
kleine parmantige borstjes van
een eindeloze onschuldigheid.
Weelderige koperkleurige haarbos
sen omkransen hun madonna-ach-
tig uiterlijk, de blik onschuldig, de
lipjes immer getuit. Voetjes van de
ze nimfen zijn vaak verstopt in ro
de hooggehakte schoentjes. Wel
lustig of engelachtig? Feit is dat ze
de nimmer aflatende belangstel
ling hebben van deze van oor
sprong Haarlemse kunstenaar, die
in Friesland woont.
De vrouwen worden solo gepor
tretteerd, in diverse hoedanighe
den: koninklijk, Bourgondisch,
sportief en vaak ook te paard geze
ten, een dier waarvoor de kunste
naar een duidelijk zwak vertoont.
Met verve drukt hij hun trots en ei
genzinnigheid uit. Als beeldhou
wer geeft hij naast viriele vrouwen
en paarden ook krachtige stieren
vorm in brons. Al zijn werk straalt
grote vitaliteit en levenslust uit,
steeds gelardeerd met een flinke
dosis humor.
In het werk van mede-exposant
Paul Beckers ontbreken menselijke
sporen. Zijn gemengde technieken
op paneel en papier zijn gebaseerd
op de oerkrachten: ongerepte, ein
deloze landschappen, vormgege
ven met krijt en verf, in een sub
tiel spel van licht en schaduw. Af
beeldingen van woestijnen, glet
sjers, bergen en dalen lijken door
de natuur zelf gevormd. Zijn sculp
turen in terracotta en ijzeroxide of
keramiek vertonen diezelfde oer
kracht. Steigerende paarden, krach
tige bizons, kraanvogels en ibissen
wekken de indruk thuis te horen
in die desolate gebieden.
In Esprit stellen ook andere vaste
exposanten hun werk in diverse
technieken ten toon in een doorlo
pende groepstentoonstelling.
Evert van Hemert (t/m 31 maart)
en Paul Beckers (t/m 29 april) in ga
lerie Esprit, Gravenstraat 99, Clinge.
Geopend: vr. 13.30-17.30 uur en
19.00-21.00 uur, za. 13.30-17.30
uur en voorlopig ook elke laatste
zondagmiddag van de maand.