Zeeland
Zeeland Seaports uit elkaar
berco
Onderhoud tolplein
tunnel duurt langer
Gezag
Van der Hart: een degelijke vent
op de verkeerde plek
voor de meest uitgebreide collectie van
FRANKWALDER SERRY WEBER
Vragen over bewaking zeehavens
Waterstanden
vallen mee
PZC Woensdag 21 maart 2007 3
Onverenigbaarheid van karakters,
botsende ambities en een
zwalkend beleid.
Toch maar geen Westerschelde
Container Terminal? Daarvoor in
de plaats de Verbrugge Container
Terminal? Ontbinding van de
samenwerking met Rotterdam?
Verzelfstandiging van het
havenschap? Er moeten knopen
worden doorgehakt. De
gelegenheid daarvoor doet zich
ook voor. De komende weken
wordt een nieuw dagelijks
provinciebestuur gesmeed. De
toekomst van havenschap
Zeeland Seaports zal hoog op het
beleidsprogramma van het
college van Gedeputeerde Staten
staan.
Hans van der Hart
geboren 8-8-1951 in Kruinin-
gen.
1970-1983: diverse financiële
functies bij gemeente Goes.
1983-2003: diverse financiële
functies bij havenschap.
»- vanaf 2004: algemeen direc
teur Zeeland Seaports.
door Ben Jansen
MIDDELBURG - Geen kwaad woord
over Hans van der Hart. Hij is de
gelijk, misschien een beetje stijfjes,
maar best wel aardig en in elk ge
val hardwerkend. Maar hij zit op
de verkeerde stoel. Het was nooit
de bedoeling dat Van der Hart alge
meen directeur van havenschap
Zeeland Seaports zou worden.
Vijf jaar geleden, toen het hier en
daar in Zeeland nog gloeide van
enthousiasme over versterking van
de samenwerking tussen het
Zeeuwse havenschap en het Ha
venbedrijf Rotterdam, was een
tweeledige opzet bedacht. Het sa
menwerkingsverband Exploitatie
maatschappij Schelde Maas (ESM)
zou met een eigen directie de com
merciële taken op zich nemen en
Zeeland Seaports zou een beheer
maatschappij worden. Voor die
laatste functie leek Hans van der
Hart, tot dan hoofd financieel-eco-
nomische zaken van het ha
venschap, geknipt.
Ron Barbé, oud-burgemeester van
Terneuzen en oud-havenschapsbe-
stuurder, verbaasde zich er zeer
over dat Van der Hart ook in beeld
bleef toen duidelijk werd dat Zee
land Seaports de commerciële ta
ken niet wenste over te dragen.
„Dat past niet bij zijn achtergrond
en zijn attitude. Van der Hart staat
met zijn boekhoudkundige kennis
ongetwijfeld zijn mannetje als het
om cijfers gaat, maar de commer
ciële ontwikkeling van een haven
gebied vraagt om een directeur die
conceptueel en commercieel kan
denken. Die eigenschappen heb ik
nooit in hem herkend."
De Statenfractie van Groenlinks
heeft zich de afgelopen jaren na
drukkelijk in het havenschap ver
diept. Daarbij heeft fractievoorzit
ter Marten Wiersma Van der Hart
leren kennen als een degelijke
man. „Een goede beheerder, geen
grote visie. Ik heb zijn taakom
schrijving nooit gezien, dus ik
weet ook niet wat van hem mag
worden verwacht. Het is duidelijk
dat weinig mensen goed functione
ren in een sfeer van haat en nijd.
Ie kunt wel stellen dat de sfeer bij
Zeeland Seaports goed is verpest."
Vertegenwoordigers van bedrijven
in Vlissingen-Oost en de
Zeeuws-Vlaamse kanaalzone hou
den zich op de vlakte over de troe
belen bij het havenschap in het al
gemeen en over Van der Hart in
het bijzonder. Ze moeten verder
met Zeeland Seaports en achten
het daarom niet raadzaam tegen
zere schenen te schoppen.
'Hans van der Hart staat
ongetwijfeld zijn mannetje
als het om cijfers gaat'
Dat geldt ook voor het Havenbe
drijf Rotterdam. In december
merkte president-directeur Hans
Smits nog op dat de handelwijze
van Van der Hart een goede en
zorgvuldige discussie over de toe
komst van de haven van Vlissin-
gen en de samenwerking vertroe
belt. Rotterdam plaatste Zeeland
Seaports bovendien min of meer
onder curatele door de ESM-begro-
ting niet goed te keuren, waardoor
Van der Hart voor elke uitgave aan
kade- en havenwerken hoger dan
5000 euro toestemming moet vra
gen.
Hans van der Hart.
foto Camile Schelstraete
lange vorslstraat - goes
door Jocri Wisse
terneuzen - Onderhoud aan appa
ratuur van het tolplein van de
Westerscheldetunnel duurt langer
dan verwacht. Boosdoener is een
onderdelenfabrikant die kampt
met lange levertijden.
Een deel van de poortjes is daar
om 'afgekruisd': met een dik rood
kruis afgesloten voor alle verkeer.
Woordvoerder I. de Moor garan
deert'echter dat er voldoende be
mande kassa's open zijn en dat
het verkeer geen grote hinder on
dervindt van de afgesloten Tanen'.
Hij gaat er vanuit dat het onder
houd voor de zomerdrukte is afge
rond. Dan moeten alle veertien
poortjes open zijn. Alle lanen zijn
al wel voorzien van zachte slagbo
men. Uit een evaluatie moet blij
ken of die en de lagere maximum
snelheid het tolplein veiliger heb
ben1 •gémaakt,'-
DEN HAAG - De WD wil van het
kabinet weten hoe het zit met de
bewaking van kleine luchthavens
en zeehavens tegen terrorisme. An
derhalf jaar geleden concludeerde
de Algemene Rekenkamer dat
vliegveld Midden-Zeeland en de
haven van Breskens zwakke plek
ken zijn in de grens. De WD re
kent ook de Terneuzense haven
daartoe en vraagt of de douanecon
trole moet worden opgevoerd.
COMMENTAAR
Een succesvolle actie van
de ondernemingsraad
van havenschap
Zeeland Seaports:
dinsdag maakt de or
wereldkundig niet verder te
willen met de voorzitter van
het havenschap,
PvdA-Gedeputeerde Maria le
Roy. Een dag later legt zij haar
werkzaamheden neer.
WD-collega (acques
Suurmond neemt de taken tot
nader order over.
De ondernemingsraad heeft
nog meer wensen. Ook de
samenwerking met het
Havenbedrijf Rotterdam moet
beëindigd worden. Die wens
heeft de or al eerder geuit. Op
dit vlak lijkt de
ondernemingsraad kansloos,
want de Ondernemingskamer
van het Gerechtshof in
Amsterdam liet in 2003 al klip
en klaar weten dat de or daar
niets over te vertellen heeft.
Ook de politieke werkelijkheid
is anders. Er tekent zich een
duidelijke voorkeur voor
behoud van samenwerking met
Rotterdam af De or wijst op de
rol die de nieuwe commissaris
van de koningin Karla Peijs zou
kunnen spelen. Dankzij haar
goede contacten in Den Haag
hebben we Rotterdam niet
nodig, oppert de or. Peijs zelf
denkt daar heel anders over. Al
in haar eerste interview met de
PZC gaf ze aan juist
voorstander te zijn van die
samenwerking.
Het resultaat van de actie van
de ondernemingsraad: Zeeland
Seaports en Rotterdam blijven
samenwerken en Le Roy is
voorzitter-af Overigens was al
zonneklaar dat deze portefeuille
niet bij Le Roy zou belanden,
indien zij terugkeert in het
nieuwe college van
Gedeputeerde Staten. In dat
licht bezien is de oogst van de
actie van or bijzonder schraal.
Feitelijk heeft die slechts geleid
tot de ernstige beschadiging van
een politica.
De hardnekkigheid waarmee de
ondernemingsraad buiten zijn
bevoegdheden tracht te treden,
werkt ontwrichtend. Als de
ondernemingsraad realiteitszin
mist, dient niet de positie van
de voorzitter maar van de
directeur van het bedrijf, Hans
van der Hart, ter discussie te
staan.
goes - De verwachte hoge water
standen vielen gisteren in Zeeland
erg mee.
Weliswaar waren de twee water
schappen aan het eind van de och
tend in verhoogde staat van paraat
heid, maar uiteindelijk kwam de
hoogte van het water ruim onder
de voorspellingen uit.
Wel waren de mensen die, volgens
de draaiboeken dijkbeveiliging,
een taak hebben paraat. Bij contro
les van de waterkeringen bleek dat
er beperkte schade is opgetreden
aan de duinen bij Domburg, bij de
strandovergang Vijgeter bij Vlissin-
gen en naast de stormvloedkering
op Noord-Beveland.