Zeeland Zeeland Seaports uit elkaar berco Onderhoud tolplein tunnel duurt langer Gezag Van der Hart: een degelijke vent op de verkeerde plek voor de meest uitgebreide collectie van FRANKWALDER SERRY WEBER Vragen over bewaking zeehavens Waterstanden vallen mee PZC Woensdag 21 maart 2007 3 Onverenigbaarheid van karakters, botsende ambities en een zwalkend beleid. Toch maar geen Westerschelde Container Terminal? Daarvoor in de plaats de Verbrugge Container Terminal? Ontbinding van de samenwerking met Rotterdam? Verzelfstandiging van het havenschap? Er moeten knopen worden doorgehakt. De gelegenheid daarvoor doet zich ook voor. De komende weken wordt een nieuw dagelijks provinciebestuur gesmeed. De toekomst van havenschap Zeeland Seaports zal hoog op het beleidsprogramma van het college van Gedeputeerde Staten staan. Hans van der Hart geboren 8-8-1951 in Kruinin- gen. 1970-1983: diverse financiële functies bij gemeente Goes. 1983-2003: diverse financiële functies bij havenschap. »- vanaf 2004: algemeen direc teur Zeeland Seaports. door Ben Jansen MIDDELBURG - Geen kwaad woord over Hans van der Hart. Hij is de gelijk, misschien een beetje stijfjes, maar best wel aardig en in elk ge val hardwerkend. Maar hij zit op de verkeerde stoel. Het was nooit de bedoeling dat Van der Hart alge meen directeur van havenschap Zeeland Seaports zou worden. Vijf jaar geleden, toen het hier en daar in Zeeland nog gloeide van enthousiasme over versterking van de samenwerking tussen het Zeeuwse havenschap en het Ha venbedrijf Rotterdam, was een tweeledige opzet bedacht. Het sa menwerkingsverband Exploitatie maatschappij Schelde Maas (ESM) zou met een eigen directie de com merciële taken op zich nemen en Zeeland Seaports zou een beheer maatschappij worden. Voor die laatste functie leek Hans van der Hart, tot dan hoofd financieel-eco- nomische zaken van het ha venschap, geknipt. Ron Barbé, oud-burgemeester van Terneuzen en oud-havenschapsbe- stuurder, verbaasde zich er zeer over dat Van der Hart ook in beeld bleef toen duidelijk werd dat Zee land Seaports de commerciële ta ken niet wenste over te dragen. „Dat past niet bij zijn achtergrond en zijn attitude. Van der Hart staat met zijn boekhoudkundige kennis ongetwijfeld zijn mannetje als het om cijfers gaat, maar de commer ciële ontwikkeling van een haven gebied vraagt om een directeur die conceptueel en commercieel kan denken. Die eigenschappen heb ik nooit in hem herkend." De Statenfractie van Groenlinks heeft zich de afgelopen jaren na drukkelijk in het havenschap ver diept. Daarbij heeft fractievoorzit ter Marten Wiersma Van der Hart leren kennen als een degelijke man. „Een goede beheerder, geen grote visie. Ik heb zijn taakom schrijving nooit gezien, dus ik weet ook niet wat van hem mag worden verwacht. Het is duidelijk dat weinig mensen goed functione ren in een sfeer van haat en nijd. Ie kunt wel stellen dat de sfeer bij Zeeland Seaports goed is verpest." Vertegenwoordigers van bedrijven in Vlissingen-Oost en de Zeeuws-Vlaamse kanaalzone hou den zich op de vlakte over de troe belen bij het havenschap in het al gemeen en over Van der Hart in het bijzonder. Ze moeten verder met Zeeland Seaports en achten het daarom niet raadzaam tegen zere schenen te schoppen. 'Hans van der Hart staat ongetwijfeld zijn mannetje als het om cijfers gaat' Dat geldt ook voor het Havenbe drijf Rotterdam. In december merkte president-directeur Hans Smits nog op dat de handelwijze van Van der Hart een goede en zorgvuldige discussie over de toe komst van de haven van Vlissin- gen en de samenwerking vertroe belt. Rotterdam plaatste Zeeland Seaports bovendien min of meer onder curatele door de ESM-begro- ting niet goed te keuren, waardoor Van der Hart voor elke uitgave aan kade- en havenwerken hoger dan 5000 euro toestemming moet vra gen. Hans van der Hart. foto Camile Schelstraete lange vorslstraat - goes door Jocri Wisse terneuzen - Onderhoud aan appa ratuur van het tolplein van de Westerscheldetunnel duurt langer dan verwacht. Boosdoener is een onderdelenfabrikant die kampt met lange levertijden. Een deel van de poortjes is daar om 'afgekruisd': met een dik rood kruis afgesloten voor alle verkeer. Woordvoerder I. de Moor garan deert'echter dat er voldoende be mande kassa's open zijn en dat het verkeer geen grote hinder on dervindt van de afgesloten Tanen'. Hij gaat er vanuit dat het onder houd voor de zomerdrukte is afge rond. Dan moeten alle veertien poortjes open zijn. Alle lanen zijn al wel voorzien van zachte slagbo men. Uit een evaluatie moet blij ken of die en de lagere maximum snelheid het tolplein veiliger heb ben1 •gémaakt,'- DEN HAAG - De WD wil van het kabinet weten hoe het zit met de bewaking van kleine luchthavens en zeehavens tegen terrorisme. An derhalf jaar geleden concludeerde de Algemene Rekenkamer dat vliegveld Midden-Zeeland en de haven van Breskens zwakke plek ken zijn in de grens. De WD re kent ook de Terneuzense haven daartoe en vraagt of de douanecon trole moet worden opgevoerd. COMMENTAAR Een succesvolle actie van de ondernemingsraad van havenschap Zeeland Seaports: dinsdag maakt de or wereldkundig niet verder te willen met de voorzitter van het havenschap, PvdA-Gedeputeerde Maria le Roy. Een dag later legt zij haar werkzaamheden neer. WD-collega (acques Suurmond neemt de taken tot nader order over. De ondernemingsraad heeft nog meer wensen. Ook de samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam moet beëindigd worden. Die wens heeft de or al eerder geuit. Op dit vlak lijkt de ondernemingsraad kansloos, want de Ondernemingskamer van het Gerechtshof in Amsterdam liet in 2003 al klip en klaar weten dat de or daar niets over te vertellen heeft. Ook de politieke werkelijkheid is anders. Er tekent zich een duidelijke voorkeur voor behoud van samenwerking met Rotterdam af De or wijst op de rol die de nieuwe commissaris van de koningin Karla Peijs zou kunnen spelen. Dankzij haar goede contacten in Den Haag hebben we Rotterdam niet nodig, oppert de or. Peijs zelf denkt daar heel anders over. Al in haar eerste interview met de PZC gaf ze aan juist voorstander te zijn van die samenwerking. Het resultaat van de actie van de ondernemingsraad: Zeeland Seaports en Rotterdam blijven samenwerken en Le Roy is voorzitter-af Overigens was al zonneklaar dat deze portefeuille niet bij Le Roy zou belanden, indien zij terugkeert in het nieuwe college van Gedeputeerde Staten. In dat licht bezien is de oogst van de actie van or bijzonder schraal. Feitelijk heeft die slechts geleid tot de ernstige beschadiging van een politica. De hardnekkigheid waarmee de ondernemingsraad buiten zijn bevoegdheden tracht te treden, werkt ontwrichtend. Als de ondernemingsraad realiteitszin mist, dient niet de positie van de voorzitter maar van de directeur van het bedrijf, Hans van der Hart, ter discussie te staan. goes - De verwachte hoge water standen vielen gisteren in Zeeland erg mee. Weliswaar waren de twee water schappen aan het eind van de och tend in verhoogde staat van paraat heid, maar uiteindelijk kwam de hoogte van het water ruim onder de voorspellingen uit. Wel waren de mensen die, volgens de draaiboeken dijkbeveiliging, een taak hebben paraat. Bij contro les van de waterkeringen bleek dat er beperkte schade is opgetreden aan de duinen bij Domburg, bij de strandovergang Vijgeter bij Vlissin- gen en naast de stormvloedkering op Noord-Beveland.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 3