trambaan in gevaar Marina Port Zélande aast op jachthavens Vragen over rol en adviestaak dorpsraad sPZC Woensdag 21 maart20Q7 23 Roep om betere afspraken over verantwoordelijkheden. KERKWERVE - De gezamenlijke stads- en dorpsraden willen meer duidelijkheid over hun adviestaak. Vooral de vraag aan wie de (onge vraagde) adviezen moeten worden gericht, dringt zich volgens de ra den op. Moeten adviezen nu naar de ge meenteraad of juist het college van burgemeester en wethouders? Daarover bestaat onduidelijkheid. De stads- en dorpsraden vragen in een gezamenlijke brief aan de ge meenteraad om helderheid te bie den. De dorpsraden willen ook betere afspraken over verantwoordelijk heid en aansprakelijkheid als ge meentelijke taken worden overge nomen. „Sommige dorpsraden be heren bijvoorbeeld hertenkamp jes. Wie is verantwoordelijk als daar wat gebeurt? En hoe zit het met de verzekering. Moeten we die afzonderlijk afsluiten? Of komt er een collectieve verzekering?", zegt P. van Langeraad namens de gezamenlijke stads- en dorpsra den. De vragen van de stads- en dorps raden komen op het juiste mo ment, geeft P. Maris van de ge meente Schouwen-Duiveland aan. Onlangs is een begin gemaakt met een notitie over de rol en werkwij ze van de raden. „Dat stond al op de raadskalender om afgelopen najaar op te pakken maar dat heeft wat vertraging op gelopen. We zijn nu kortgeleden begonnen met het maken van een discussienota." De stads- en dorpsraden vragen om goede communicatie met de gemeente en nieuwe afspraken over aansprakelijkheid als taken worden overgenomen. RTM-bestuurslid A. Baars bij de '394'. Dit oude houten personenrijtuig werd in 1953 gerestaureerd op Schouwen-Duiveland. „Het is een bijzonder rijtuig, want ondanks de watersnoodramp is de restauratie toch afgerond." foto Marijke Folkertsma Gemeente wil af van ligplaatsen Scharendijke en Brouwershaven. door Ton van den Nouweland OUDDORP - Marina Port Zélande is geïnteresseerd in overname van de gemeentelijke jachthavens in Scha rendijke en Brouwershaven. De directie van de commerciële jachthaven aan de Kabbelaarsbank bij Ouddorp reageert hiermee op het voornemen van de gemeente Schouwen-Duiveland om deze twee jachthavens aan het Grevelin- genmeer te privatiseren. In een brief aan het gemeentebestuur meldt Port Zélande te streven naar 'een gezonde situatie voor zowel havens, watersporters en hun vere nigingen, de ondernemers en de lokale economie'. De directie van Marina Port Zélande wil hier met het gemeentebestuur over komen praten. Aannemelijk is dat dit gesprek nog even zal moeten wachten, want er zitten allerlei haken en ogen aan het afstoten van deze twee havens. Zo moet privatisering van de ha ven van Scharendijke passen in een toekomstvisie, die voorziet in een forse uitbreiding van de haven gecombineerd met woningbouw. Daarbij gaat het om 300 nieuwe ligplaatsen, deels voor de deur van waterwoningen en -appartemen ten. Voor de haven van Brouw geldt dat de gemeente in een clausule heeft vastgelegd bij privatisering als eerste te onderhandelen met de watersportvereniging Brouwers haven. Bovendien is ook de water sportvereniging Scharendijke niet vies van zeggenschap over de ha ven. Van eigendom is hier maar Als de gemeentelijke jachthavens aan het Grevelingemeer worden geprivatiseerd wil commerciële jachthaven Marina Port Zélande daarbij van de partij zijn ten dele sprake. Grond en water zijn van het waterschap Zeeuwse Eilanden, de gemeente is pachter en zou deze pacht over willen dra gen. In Brouwershaven is de ge meente wél eigenaar van grond en water. De gemeente zou deze in pacht willen uitgeven. In beide ha vens is Schouwen-Duiveland eige naar van steigers en gebouwen en die kunnen worden verkocht. Burgemeester en wethouders heb ben de exploitatie van de jachtha vens tegen het licht gehouden en de conclusie luidt dat de gemeente niet de aangewezen instantie is om de havens te exploiteren. De si tuatie dat de gemeente verant woordelijk is voor de passanten en de verenigingen voor de vaste lig plaatshouders, maakt een goede exploitatie niet mogelijk. Boven dien heeft de gemeente geen zin in het lopen van financiële risico's. Een exploitant zou moeten inspe len op marktontwikkelingen en een jachthaven moet maximaal bij dragen aan de lokale economie en bovendien zorgen voor versterking van het toeristisch product. Het voorstel tot privatisering van beide havens komt donderdag 29 maart aan de orde in de vergade ring van de gemeenteraad. De raad wordt gevraagd de conclusies van het onderzoek te onderschrij ven en geld beschikbaar te stellen voor een vervolgonderzoek door een bureau. Wat dat onderzoek moet kosten is niet bekend omdat er nog geen offertes liggen. Grond en water van jachthaven Brouwershaven wil de gemeente verpach ten. Steigers en gebouwen mogen worden verkocht, foto Marijke Folkertsma

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 33