trambaan in gevaar
Marina Port Zélande aast op jachthavens
Vragen
over rol en
adviestaak
dorpsraad
sPZC Woensdag 21 maart20Q7 23
Roep om betere
afspraken over
verantwoordelijkheden.
KERKWERVE - De gezamenlijke
stads- en dorpsraden willen meer
duidelijkheid over hun adviestaak.
Vooral de vraag aan wie de (onge
vraagde) adviezen moeten worden
gericht, dringt zich volgens de ra
den op.
Moeten adviezen nu naar de ge
meenteraad of juist het college van
burgemeester en wethouders?
Daarover bestaat onduidelijkheid.
De stads- en dorpsraden vragen in
een gezamenlijke brief aan de ge
meenteraad om helderheid te bie
den.
De dorpsraden willen ook betere
afspraken over verantwoordelijk
heid en aansprakelijkheid als ge
meentelijke taken worden overge
nomen. „Sommige dorpsraden be
heren bijvoorbeeld hertenkamp
jes. Wie is verantwoordelijk als
daar wat gebeurt? En hoe zit het
met de verzekering. Moeten we
die afzonderlijk afsluiten? Of komt
er een collectieve verzekering?",
zegt P. van Langeraad namens de
gezamenlijke stads- en dorpsra
den.
De vragen van de stads- en dorps
raden komen op het juiste mo
ment, geeft P. Maris van de ge
meente Schouwen-Duiveland aan.
Onlangs is een begin gemaakt met
een notitie over de rol en werkwij
ze van de raden.
„Dat stond al op de raadskalender
om afgelopen najaar op te pakken
maar dat heeft wat vertraging op
gelopen. We zijn nu kortgeleden
begonnen met het maken van een
discussienota."
De stads- en dorpsraden vragen
om goede communicatie met de
gemeente en nieuwe afspraken
over aansprakelijkheid als taken
worden overgenomen.
RTM-bestuurslid A. Baars bij de '394'. Dit oude houten personenrijtuig werd in 1953 gerestaureerd op Schouwen-Duiveland. „Het is een bijzonder rijtuig,
want ondanks de watersnoodramp is de restauratie toch afgerond." foto Marijke Folkertsma
Gemeente wil af van
ligplaatsen Scharendijke
en Brouwershaven.
door Ton van den Nouweland
OUDDORP - Marina Port Zélande is
geïnteresseerd in overname van de
gemeentelijke jachthavens in Scha
rendijke en Brouwershaven.
De directie van de commerciële
jachthaven aan de Kabbelaarsbank
bij Ouddorp reageert hiermee op
het voornemen van de gemeente
Schouwen-Duiveland om deze
twee jachthavens aan het Grevelin-
genmeer te privatiseren. In een
brief aan het gemeentebestuur
meldt Port Zélande te streven naar
'een gezonde situatie voor zowel
havens, watersporters en hun vere
nigingen, de ondernemers en de
lokale economie'. De directie van
Marina Port Zélande wil hier met
het gemeentebestuur over komen
praten.
Aannemelijk is dat dit gesprek nog
even zal moeten wachten, want er
zitten allerlei haken en ogen aan
het afstoten van deze twee havens.
Zo moet privatisering van de ha
ven van Scharendijke passen in
een toekomstvisie, die voorziet in
een forse uitbreiding van de haven
gecombineerd met woningbouw.
Daarbij gaat het om 300 nieuwe
ligplaatsen, deels voor de deur van
waterwoningen en -appartemen
ten.
Voor de haven van Brouw geldt
dat de gemeente in een clausule
heeft vastgelegd bij privatisering
als eerste te onderhandelen met
de watersportvereniging Brouwers
haven. Bovendien is ook de water
sportvereniging Scharendijke niet
vies van zeggenschap over de ha
ven. Van eigendom is hier maar
Als de gemeentelijke jachthavens
aan het Grevelingemeer worden
geprivatiseerd wil commerciële
jachthaven Marina Port Zélande
daarbij van de partij zijn
ten dele sprake. Grond en water
zijn van het waterschap Zeeuwse
Eilanden, de gemeente is pachter
en zou deze pacht over willen dra
gen. In Brouwershaven is de ge
meente wél eigenaar van grond en
water. De gemeente zou deze in
pacht willen uitgeven. In beide ha
vens is Schouwen-Duiveland eige
naar van steigers en gebouwen en
die kunnen worden verkocht.
Burgemeester en wethouders heb
ben de exploitatie van de jachtha
vens tegen het licht gehouden en
de conclusie luidt dat de gemeente
niet de aangewezen instantie is
om de havens te exploiteren. De si
tuatie dat de gemeente verant
woordelijk is voor de passanten en
de verenigingen voor de vaste lig
plaatshouders, maakt een goede
exploitatie niet mogelijk. Boven
dien heeft de gemeente geen zin
in het lopen van financiële risico's.
Een exploitant zou moeten inspe
len op marktontwikkelingen en
een jachthaven moet maximaal bij
dragen aan de lokale economie en
bovendien zorgen voor versterking
van het toeristisch product.
Het voorstel tot privatisering van
beide havens komt donderdag 29
maart aan de orde in de vergade
ring van de gemeenteraad. De
raad wordt gevraagd de conclusies
van het onderzoek te onderschrij
ven en geld beschikbaar te stellen
voor een vervolgonderzoek door
een bureau. Wat dat onderzoek
moet kosten is niet bekend omdat
er nog geen offertes liggen.
Grond en water van jachthaven Brouwershaven wil de gemeente verpach
ten. Steigers en gebouwen mogen worden verkocht, foto Marijke Folkertsma