jagend groot', van binnen 'eigenlijk best normaal' 54.130 werknemers bij Airbus in Europa 'De luchtvaartmarkt groeit nog steeds. Vooral in China. Bovendien zijn er internationale knooppunten in opkomst'. Luchtvaarteconoom jan veldhuis. PZC Woensdag 21 maart 2007 1 1 m V Aantal orders voor de A380 Emirates 43 Lufthansa 15/ Qantas 12 Air France 10 Singapore Airlines 10 FedEx 10 Int. Lease Finance 10 UPS 10 Malaysia Airlines 6/Thai Airways 6 Virgin Atlantic 6China Southern Airlines 5 Korean Air 5 Kingfisher Airlines 5 Etihad Airways 4 Qatar Airways 2 totaal 159 infographic RW, ANP, bron AFP/AIR8US Frankrijk 21.408 Gr.-Brittannië 9.691 [~~1 Spanje 3.063 Q3 Duitsland 19.968 St.Nazaire Bremen - Nordenham lllescas Productie motoren buiten Airbus Belangrijkste vestigingen en transportlijnen Filton Broughton Méaulte Nantes stel rap gevuld. De passagiers prij zen vrijwel unaniem de ruimte en het moderne design. Toch valt ook op dat het vliegtuig - in de woor den van de Amerikaan Marvin Johnson - 'eigenlijk best normaal is'. Hij is mee namens Panasonic, verantwoordelijk voor de enter- tainmentschermpjes achter op de stoelen. Hij zit 'economy' en heeft niet meer ruimte dan in de meeste andere toestellen. Van buiten is de A380 angstaanjagend groot, bin nenin lijkt het de opeenstapeling van twee exemplaren. Al voor de officiële vertrektijd van negen uur komt het toestel in be weging. „Voor het eerst dat een Lufthansavliegtuig op tijd ver trekt", grapt een Duitse passagier. Eenmaal op de vertrekbaan trekt het vliegtuig in enkele seconden op tot 280 kilometer per uur, waar na het moeiteloos van de grond komt. Het maakt opmerkelijk weinig la waai. De motoren zoemen stille tjes. Het vliegtuig met spanwijdte van tachtig meter is keurig in ba lans. Over Keulen, Amsterdam en Du blin voert de vlucht voor het eerst de Atlantische Oceaan over. Het kon niet uitblijven: van meerdere kanten klinken Titanic-grappen. „Dat was ook zo'n fraai staaltje Britse makelij", zegt Chris Ruane, een goedlachse Brit die een kiesdis trict in Wales vertegenwoordigt in het parlement in Londen. De Air- busfabriek in het plaatsje Broughton maakt de vleugels van de A380, die vervolgens per opleg ger en boot naar Toulouse in Zuid-Frankrijk worden vervoerd, waar het vliegtuig in elkaar wordt gezet. Ruane: „De vleugels, dat zijn wij." Hij waagt zich als eerste aan het verstelknopje van zijn stoel in de businessklasse, die hem bijna tot 180 graden brengt. „Voor een 'big man' als ik, is dit de perfecte ma nier van vliegen", zegt hij. „Nu maar hopen dat de vleugels een beetje werken, anders hebben we in Wales een probleem." De vlucht verloopt voorspoedig, nauwelijks gehinderd door turbu lentie. „Kijk, daar vliegt een mi- ni-Jumbo van British Airways", wijst de piloot de reizigers op een Boeing 747, met maximaal 350 pas sagiers tot nu toe het grootste com merciële vliegtuig. De A380 kan ruim 60 procent meer reizigers ver voeren, maximaal zo'n 550. Vol zelfvertrouwen vervolgt de pi loot dat hij niet eens op volle snel heid koerst 'om het ontvangstco mité in New York de tijd te geven zich voor te bereiden'. Na een extra rondje langs de skyli ne van Manhattan in New York daalt het vliegtuig af naar John F. Kennedy Airport. De landing wordt gewaardeerd met een luid applaus. Naast de landingsbaan staan twee bussen met tientallen Amerikaan se journalisten. Met tv-camera's en fototoestellen rennen ze op het vliegtuig af. De A380 valt goed in de smaak in het land van Boeing, waar grootheid gewaardeerd wordt. Even later is zelfs de niet al tijd even hartelijke Amerikaanse douane opvallend vriendelijk te gen reizigers van de vlucht van het megavliegtuig. Terwijl Airbusmedewerkers op meerdere plekken in Europa de af gelopen weken hebben gedemon streerd tegen het herstructurerings plan Power 8 van Airbus, waarbij tienduizend banen verdwijnen, komt dit succes bijzonder gelegen. De vertraagde levering van de A380 was een van de belangrijkste oorzaken van de problemen en het verlies van vorig jaar. De vlieg tuigbouwer hoopt dat deze en an dere testvluchten de komende tijd het vertrouwen van de maatschap pijen in Airbus herstellen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 11