jagend groot', van binnen 'eigenlijk best normaal'
54.130 werknemers bij Airbus in Europa
'De luchtvaartmarkt groeit nog steeds. Vooral in China. Bovendien zijn er
internationale knooppunten in opkomst'. Luchtvaarteconoom jan veldhuis.
PZC Woensdag 21 maart 2007 1 1
m
V
Aantal orders voor de A380 Emirates 43 Lufthansa 15/ Qantas 12 Air France
10 Singapore Airlines 10 FedEx 10 Int. Lease Finance 10 UPS 10 Malaysia
Airlines 6/Thai Airways 6 Virgin Atlantic 6China Southern Airlines 5 Korean Air
5 Kingfisher Airlines 5 Etihad Airways 4 Qatar Airways 2 totaal 159
infographic RW, ANP, bron AFP/AIR8US
Frankrijk 21.408 Gr.-Brittannië 9.691
[~~1 Spanje 3.063 Q3 Duitsland 19.968
St.Nazaire
Bremen
- Nordenham
lllescas
Productie
motoren
buiten
Airbus
Belangrijkste
vestigingen en
transportlijnen
Filton Broughton
Méaulte
Nantes
stel rap gevuld. De passagiers prij
zen vrijwel unaniem de ruimte en
het moderne design. Toch valt ook
op dat het vliegtuig - in de woor
den van de Amerikaan Marvin
Johnson - 'eigenlijk best normaal
is'. Hij is mee namens Panasonic,
verantwoordelijk voor de enter-
tainmentschermpjes achter op de
stoelen. Hij zit 'economy' en heeft
niet meer ruimte dan in de meeste
andere toestellen. Van buiten is de
A380 angstaanjagend groot, bin
nenin lijkt het de opeenstapeling
van twee exemplaren.
Al voor de officiële vertrektijd van
negen uur komt het toestel in be
weging. „Voor het eerst dat een
Lufthansavliegtuig op tijd ver
trekt", grapt een Duitse passagier.
Eenmaal op de vertrekbaan trekt
het vliegtuig in enkele seconden
op tot 280 kilometer per uur, waar
na het moeiteloos van de grond
komt.
Het maakt opmerkelijk weinig la
waai. De motoren zoemen stille
tjes. Het vliegtuig met spanwijdte
van tachtig meter is keurig in ba
lans.
Over Keulen, Amsterdam en Du
blin voert de vlucht voor het eerst
de Atlantische Oceaan over. Het
kon niet uitblijven: van meerdere
kanten klinken Titanic-grappen.
„Dat was ook zo'n fraai staaltje
Britse makelij", zegt Chris Ruane,
een goedlachse Brit die een kiesdis
trict in Wales vertegenwoordigt in
het parlement in Londen. De Air-
busfabriek in het plaatsje
Broughton maakt de vleugels van
de A380, die vervolgens per opleg
ger en boot naar Toulouse in
Zuid-Frankrijk worden vervoerd,
waar het vliegtuig in elkaar wordt
gezet. Ruane: „De vleugels, dat
zijn wij."
Hij waagt zich als eerste aan het
verstelknopje van zijn stoel in de
businessklasse, die hem bijna tot
180 graden brengt. „Voor een 'big
man' als ik, is dit de perfecte ma
nier van vliegen", zegt hij. „Nu
maar hopen dat de vleugels een
beetje werken, anders hebben we
in Wales een probleem."
De vlucht verloopt voorspoedig,
nauwelijks gehinderd door turbu
lentie. „Kijk, daar vliegt een mi-
ni-Jumbo van British Airways",
wijst de piloot de reizigers op een
Boeing 747, met maximaal 350 pas
sagiers tot nu toe het grootste com
merciële vliegtuig. De A380 kan
ruim 60 procent meer reizigers ver
voeren, maximaal zo'n 550.
Vol zelfvertrouwen vervolgt de pi
loot dat hij niet eens op volle snel
heid koerst 'om het ontvangstco
mité in New York de tijd te geven
zich voor te bereiden'.
Na een extra rondje langs de skyli
ne van Manhattan in New York
daalt het vliegtuig af naar John F.
Kennedy Airport. De landing
wordt gewaardeerd met een luid
applaus.
Naast de landingsbaan staan twee
bussen met tientallen Amerikaan
se journalisten. Met tv-camera's
en fototoestellen rennen ze op het
vliegtuig af. De A380 valt goed in
de smaak in het land van Boeing,
waar grootheid gewaardeerd
wordt. Even later is zelfs de niet al
tijd even hartelijke Amerikaanse
douane opvallend vriendelijk te
gen reizigers van de vlucht van het
megavliegtuig.
Terwijl Airbusmedewerkers op
meerdere plekken in Europa de af
gelopen weken hebben gedemon
streerd tegen het herstructurerings
plan Power 8 van Airbus, waarbij
tienduizend banen verdwijnen,
komt dit succes bijzonder gelegen.
De vertraagde levering van de
A380 was een van de belangrijkste
oorzaken van de problemen en
het verlies van vorig jaar. De vlieg
tuigbouwer hoopt dat deze en an
dere testvluchten de komende tijd
het vertrouwen van de maatschap
pijen in Airbus herstellen.