Superjumbo 'K! Van buiten 'angstaai 10 I Woensdag 21 maart 2007 PZC Airbus geen luchtkasteel Geschiedenis van een Europees luchtvaartbedrijf Airbus SAS ontstond in 1970 als samenwerkingsver- band tussen Aerospatiale (Frankrijk) en Deutscher Aerospace (Duitsland). Het Spaanse CASA trad in 1971 toe en British Aerospace in 1979. Die laatste heeft in april 2006 te kennen gegeven zijn aandeel weer te willen verkopen. Het doel van de samenwer king was tegenwicht te kunnen bieden aan de Ameri kaanse concurrenten. Het eerste vliegtuig van Airbus was de A300 die in 1972 klaar was. Airbus introduceerde als eerste vliegtuigbouwer een reeks passagierstoestellen die uitgerust waren met het zogenaamde 'Fly-by-wire' systeem; elektronische in plaats van mechanische besturing. In 2005 had Airbus het eerste prototype van de A380 af. Airbus heeft minstens twee jaar vertraging opgelo pen wegens problemen met de bekabeling. Dit leidde tot een winstwaarschuwing voor moeder bedrijf EADS. Airbus wil het eerste toestel nu in okto ber afleveren aan Singapore Airlines. De A380 is dan het grootste passagiersvliegtuig ter we reld. In de standaarduitvoering passen 550 personen. Meerdere luchthavens hebben voor dit model hun lan dings- en taxibanen en gates aangepast. In 1998 verkocht Airbus voor het eerst meer vliegtui gen dan de Amerikaanse concurrent Boeing. Tot 2000 hadden Aerospatiale en Deutsche Aerospace ieder 38 procent van de aandelen, British Aerospace 20 procent en CASA 4 procent. In dat jaar werd het vroegere losse consortium verder samengevoegd als European Aeronautic, Defence and Space Company (EADS), met uitzondering van British Aerospace. Airbus werd een zelfstandig bedrijf (Airbus SAS), ge vestigd te Parijs. Airbus SAS is voor 80 procent eigen dom van EADS en voor 20 procent eigendom van Bri tish Aerospace. Duizenden Franse, Duitse en Spaanse werknemers van Airbus hebben vorige week vrijdag geprotesteerd te gen saneringsplannen, waarin tienduizend banen ver loren gaan. De vakbonden dreigen met hardere acties. Airbus heeft last van de zwakke dollar, de valuta die in de vliegtuigbouw wordt gebruikt, en loopt 5 miljard euro winst mis doordat de A380 vertraagd is. Het concern sleepte vorige week donderdag wel twee mega-orders van in totaal 23 miljard euro binnen. Het Russische Aeroflot wil 22 A350-toestellen en Qa tar Airways wil tachtig A350's kopen. Dit is één van de grootste bestellingen in de Airbusgeschiedenis. Het megavliegtuig A380 van Airbus maakte maandag zijn eerste transatlantische vlucht, van Frankfurt naar New York. door Olivier van Beemen ijk aan uw rechterhand", zegt de co-piloot van de Lufthansavlucht zondag middag van Parijs naar Frankfurt. „Daar staat de A380, het nieuwe vliegtuig van Airbus. Morgenoch tend maakt het de eerste vlucht naar New York." Vol bewondering staren de passagiers door de raam pjes. De A380 van de Europese fabri kant Airbus is meer dan een vlieg tuig, het is een ware attractie. Op het balkon van het luchthavenge bouw komen tientallen belangstel lenden samen. Trots torent de A380 uit boven kleinere modellen Airbus, enkele Boeings en een Wit-Russische Toepolev. Maandagmorgen. Spanning en op winding overheersen bij de 492 ge lukkigen die mee mogen op de eer ste transatlantische vlucht van de A380, uitgevoerd door de Duitse maatschappij Lufthansa. De mees ten zijn werkzaam in de vliegtuig industrie of hebben er direct mee te maken. Met champagne worden ze ontvangen. Tijd om aan boord te gaan. Met liefst drie vertrekslurven is het toe- Ziet Veldhuis markttechnisch ge zien een zonnige toekomst voor de superjumbo, iets anders ligt het bij de logistiek op de grond. ,In de A380 passen maximaal liefst acht honderd stoelen. Hoe krijg je al die passa giers en hun bagage snel erin en eruit? Dat gaat de economische marges bij Ondanks een fikse vertraging bij de bouw van de A380 en onrust wegens tienduizend ontslagen die dreigen, was het deze week mi l feest bij vliegtuigbouwer Airbus. door James McGonigal infografic: Grafie News Het meest ambitieuze project uit de luchtvaartgeschiedenis is nu echt van de grond geko men. De A380, de nieuwe dubbeldekker van Airbus, vloog met liefst 492 passagiers succesvol de Atlantische Oceaan over. Er kunnen nog veel meer mensen in het supervliegtuig, maar de vraag is: zitten toeristen en de luchtvaartindustrie wel op dit bulkver- voer te wachten? Volgens luchtvaarteconoom Jan Veldhuis is er zeker een markt voor de superjum bo. Dat tot dusver geen enkele Amerikaan se luchtvaartmaatschappij een order heeft geplaats bij het kwakkelende Airbus, zegt volgens hem nog niets. „Denk aan de routes tussen Azië en Europa, waar het nu al erg druk is. Die markt groeit met dubbele cijfers. Bovendien zijn er in Eu ropa knooppunten waar capaciteitsgebrek is. Daar zai dit grote toestel ook welkom zijn." Jan Veldhuis is verbonden aan SEO Econo misch Onderzoek, afdeling Amsterdam Avia tion. Het instituut is gelieerd aan de Univer siteit van Amsterdam. Airbus heeft goed na gedacht toen het jaren geleden de A380 in ontwikkeling nam, meent hij. „De lucht vaartmarkt groeit nog steeds. Vooral in Chi na. Bovendien zijn er internationale knoop punten in opkomst, zoals Dubai en Qatar. Deze landen willen de draaischijf worden tussen Azië en Europa." Dat nog geen Amerikaanse maatschappijen de A380 hebben besteld, vindt hij niet gek. „Die hebben traditioneel een veel grotere binnenlandse markt. Daar is de behoefte aan zo'n groot toestel minder dringend." Veldhuis is niet bang dat de maatschap pijen die voor de superjumbo A380 kie zen, zich uitleveren aan het 'hub and spoke'- systeem, waarbij passagiers in een kleiner vliegtuig moeten overstap pen op een knooppunt. Het andere sys teem is 'point to point', waarbij de eindbe stemming rechtstreeks wordt bereikt. Op dit laatste zet Boeing in met zijn nieuwe 787 Dreamliner (maximaal 250 passa giers) omdat de Amerikaanse con current van Airbus denkt dat passa giers liever niet overstappen. Veldhuis: „Er is in de luchtvaart wereld genoeg ruimte voor bei de systemen. Maatschappijen vliegen al heel lang met succes met kleinere in tercontinentale vlieg tuigen, naast het tot nu toe groot ste toestel, de Hij voorziet dat in China de komende jaren zo'n enorme vraag naar vliegtuigstoelen zal ontstaan, dat hele grote toestellen ook ge bruikt zullen worden voor regionale vluch ten. „Zo is het twintig jaar geleden ook ge gaan met de 747. In Japan werd dit intercon tinentale toestel al snel ingezet voor vluch ten van één of anderhalf uur." Hij heeft zelf wel eens zo'n vlucht gehad. „Het vliegtuig wordt volgepropt met stoe len. Er zijn geen keukens aan boord en am per toiletten. Het is net een afgeladen bio scoopzaal die de lucht in gaat," herinnert hij zich. het gebruik van dit toestel bepalen: hoe kort kan de grondtijd zijn?" Luchthavens belanden volgens Veldhuis in een 'nachtmerrie' als enkele superjumbo's tegelijk zouden vertrekken of landen. „De af handeling op de grond moet anders. Daar lopen nu al experimenten mee, zo kun je bijvoorbeeld thuis via internet je instap- kaart printen, dat scheelt tijd met in checken. Je ziet dat vliegmaatschappijen al les proberen om de wachtrijen te beper ken." Ook voor het verwerken van de enorme stroom bagage bij landen of ver trek moet nog veel werk verricht wor den. Want niemand vindt het leuk om na een vlotte vlucht uren op zijn kof fer te wachten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 10