m Het hangertje van Cameron (Diaz), de armband van Jennifer (Aniston of Lo pez) of de ring van Paris (Hilton). Voor een paar euro kun je je een heu se beroemdheid wanen met nepjuwe- len van de sterren. Gewoon even op internet surfen. Een hele industrie gaat schuil achter het namaken van de peperdure sieraden van celebrity's. En het gaat snel. Er hoeft maar één beroemdheid door een paparazzi gesnapt te worden met iets nieuws aan nek, pols of vinger en in no time zijn er al talloze neppers in om loop. Tik de woorden 'sieraden' en 'ster ren' of 'celebrity's' in op Google en de sites met de nepglitters van de sterren vliegen je om de oren. Die van Caroline Rovers-Kettenburg bij voorbeeld. Op www.strass-shop.nl ver koopt ze namaakbijous van de sterren. En het loopt als een tierelier. Niet zo raar overigens, want na enig speurwerk blijkt zij toch ook wel een van de goed koopste aanbieders te zijn. „Dit soort sieraden gaat inderdaad als warme broodjes over de toonbank. De concurrentie is dan ook moordend", zegt de webshopeigenaresse, die nauwe lijks een jaar geleden uit pure liefhebbe rij begon met het aanbieden van ster rensieraden. Voor een paar tientjes ben je al eige naar van een 'blingding', waarvoor een celebrity misschien wel miljoenen heeft betaald. Zo is er bijvoorbeeld de ring die de Amerikaanse basketbal-superster Kobe Bryant zijn vrouw Vanessa cadeau deed. Een opvallend exemplaar met een gigantische diamant, waarvoor de populaire basketballer maar liefst vier miljoen dollar heeft uitgegeven. De zilveren nepper met zirkonia kost op internet slechts 21,75 euro. Ook de replica van de verlovingsring die Enrique Iglesias aan Anna Kournikova gaf, ligt in die prijscategorie. De zanger betaalde zo'n 5,4 miljoen dollar voor het kleinood met de grote druppelvor mige diamant. Jennifer Lopez met ring David Beckham Vooral verlovingsringen doen het erg goed bij de gewone stervelingen. Ook al bestaat het huwelijk allang niet meer (Jessica Simpson en Nick Lachey, Jenni fer Aniston en Brad Pitt), heeft het nooit plaatsgevonden (Jennifer Lopez en Ben Affleck, Paris Hilton en we kun nen niet meer bijhouden wie), of is er helemaal geen sprake van een echte ver loving, maar eentje in een televisieserie (Charlotte en Harry in 'Sex and the ci ty'). De ringen gaan grif van de hand. Niet aan te slepen de laatste tijd is de goedkope versie (28,90 euro) van de ring die Prins Willem-Alexander destijds aan Maxima gaf. Caroline Rovers-Ketten burg: „Dat komt natuurlijk door alle aandacht die er was rond het vijfjarig huwelijk. Ik merk als iets in de media geweest is, het meteen storm loopt. Daarna ebt de belangstelling snel weg. Je moet heel vlug weer met iets nieuws komen." Nieuw zijn bijvoorbeeld de Mariah Ca- rey-vlinderring, de rode diamanten ring van Nicole Ritchie en de druppelvormi ge kristallen hanger van Jennifer Lopez, een regelrechte bestseller. Kopers zijn niet alleen jonge meisjes zijn die graag hun idool willen imiteren. Caroline Rovers-Kettenburg: „Het zijn mensen van allerlei pluimage die bij mij kopen. Meiden van rond de twintig, maar ook mensen van 40 tot 50 jaar." Ook mannen overigens. „Mannensiera- den heb ik helaas nog niet veel. Alleen de diamanten studs van David Beck ham. Die zijn razend populair. Ik draag ze zelf trouwens ook." De glimmende oorbelletjes van de Britse stervoetballer zijn er al vanaf 7,95 euro. Waarom zijn de mensen eigenlijk zo dol op alles wat hun idolen dragen? De web shopeigenaresse: „Het ademt toch een rijkdom uit die voor de gewone mens onbereikbaar is. Veel mensen in Neder land hebben het echt niet breed, maar willen af en toe ook wel eens iets leuks voor zichzelf kopen. Op televisie zien ze een ster iets moois dragen en als ze dat dan voor een zacht prijsje kunnen kopen, geeft dat toch een beetje een gevoel van luxe." Voor deze trend is al een woord bedachtglamourize. Online: Weblinks Paris Hilton Mariah Carey

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 79