tot design weg van ontwerpster Rianne de Witte nspiratie zomermode is nde van de zo- a interceding, itbaar voor het iroduct is lang. 'trpster. :h Uit een eer- pjoeieh. Rianne het door haar ie enpotlood', dt naam. Ik ge- 'it de natuur oet als ontwer- oor wat er :ir.3 Oe andere lat uitgroeit tot iet direct te lei- ar of twee jaar ten soms eerst hoekje in mijn twee opgesto- n jaar later een lx pièce', met Handschoenen aal om je heen iet om je heen eid. Daar wilde in de serie An Mode-ontwerpers bewandelen eigenlijk een tegennatuur lijk weg. Ze moeten altijd ver vooruit denken. De voor jaarsmode van dit jaar is voor hen allang een gepasseerd station. Het voorjaar 2008 staat voor de deur en de eerste gedachten aan winter 2008 steken de kop al op. „Ja, dat is wel wennen, je werkt nooit in het seizoen waarin je leeft. Ik heb een tijd getracht tegen die modemolen in te gaan, maar dat is niet reëel. Bovendien, ik wil graag verkopen en dan moet je op de juiste tijd je kleding klaar hebben." „De eerste ontwerpschets zet de trend voor de hele collec tie. Naar aanleiding daarvan ontstaan de andere modellen. Die eerste schets is, als ik voor mijn eigen collectie ont werp, heel ruw. Een paar lijnen die een beeld geven van wat ik voor ogen heb. Als ik in opdracht werk, is zo'n schets wat uitgewerkter." „Van een verder uitgewerkte schets maak ik een werkteke ning en daarna de patronen." Rianne laat een aantal patro nen zien behorend bij een zouavenbroek met strapless bo venlijfje. „Ik maak daarna een proefmodel, een zogenaam de toile, en dat wordt op een model doorgepast om te kij ken hoe de kleding valt. Je ziet dan ook gelijk waar je nog correcties moet aanbrengen. Als ik dan een tweede toile maak in de stof die ik heb uitgekozen voor het ontwerp, zie je pas echt hoe het ontwerp zit. Iedere stof heeft zo zijn eigen valling en daar moet je goed op letten. In het ene materiaal kan zo'n ontwerp mooi zitten maar in een ander materiaal kan dat heel anders uitpakken." Bamboe In haar voorjaarscollectie Fairy skins heeft Rianne veel mi lieuvriendelijke hightech stoffen verwerkt, gebaseerd op grondstoffen als maïs, bamboe en sojabonen. Door de zachtheid en soepelheid ervan doen ze denken aan 'huid', zeker gezien de nude-tinten in de collectie. Daarnaast maakt ze gebruik van onder meer biologisch leer, linnen, hennep en biologische katoen. De ontwerpster is met haar collectie verbonden aan het overkoepelende label Ma- de-By voor duurzaam geproduceerde mode. Herkenbaar aan een lichtblauw knoopje met witte letters. Rianne heeft inmiddels een naam opgebouwd, onder meer door een collectie voor V&D in samenwerking met Wendy van Dijk, opdrachten voor derden, shows en exposities. Maar ze laat zich niet meeslepen. „Ik ga mijn weg zoals bij mij past, met kleine stapjes." SI Fotoalbum van het ontwerpproces te schets en uitwerking daarvan ktekening 3on maken te proefmodel rpas proefmodel (toile) en correcties aanbrengen ede proefmodel op pasmodel in te gebruiken stof en correcties aanbrengen en van stof op kwaliteit en verwerking ste productiemonster anen productieklaar maken en vervolgens via computer graderen in benodigde maten fen, garen en fournituren bestellen, waslabels en merklabels worden gemaakt lijden patronen in de stoffen, gesneden pakketten en fournituren naar producent werp wordt geproduceerd met behulp van werktekening, productiemonster en de informatie over fournituren en labels, laakte kleding wordt naar afnemers verzonden en wordt getoond aan het publiek.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 65