tot design
weg van ontwerpster Rianne de Witte
nspiratie
zomermode is
nde van de zo-
a interceding,
itbaar voor het
iroduct is lang.
'trpster.
:h Uit een eer-
pjoeieh. Rianne
het door haar
ie enpotlood',
dt naam. Ik ge-
'it de natuur
oet als ontwer-
oor wat er
:ir.3 Oe andere
lat uitgroeit tot
iet direct te lei-
ar of twee jaar
ten soms eerst
hoekje in mijn
twee opgesto-
n jaar later een
lx pièce', met
Handschoenen
aal om je heen
iet om je heen
eid. Daar wilde
in de serie An
Mode-ontwerpers bewandelen eigenlijk een tegennatuur
lijk weg. Ze moeten altijd ver vooruit denken. De voor
jaarsmode van dit jaar is voor hen allang een gepasseerd
station. Het voorjaar 2008 staat voor de deur en de eerste
gedachten aan winter 2008 steken de kop al op. „Ja, dat is
wel wennen, je werkt nooit in het seizoen waarin je leeft.
Ik heb een tijd getracht tegen die modemolen in te gaan,
maar dat is niet reëel. Bovendien, ik wil graag verkopen en
dan moet je op de juiste tijd je kleding klaar hebben."
„De eerste ontwerpschets zet de trend voor de hele collec
tie. Naar aanleiding daarvan ontstaan de andere modellen.
Die eerste schets is, als ik voor mijn eigen collectie ont
werp, heel ruw. Een paar lijnen die een beeld geven van
wat ik voor ogen heb. Als ik in opdracht werk, is zo'n
schets wat uitgewerkter."
„Van een verder uitgewerkte schets maak ik een werkteke
ning en daarna de patronen." Rianne laat een aantal patro
nen zien behorend bij een zouavenbroek met strapless bo
venlijfje. „Ik maak daarna een proefmodel, een zogenaam
de toile, en dat wordt op een model doorgepast om te kij
ken hoe de kleding valt. Je ziet dan ook gelijk waar je nog
correcties moet aanbrengen. Als ik dan een tweede toile
maak in de stof die ik heb uitgekozen voor het ontwerp,
zie je pas echt hoe het ontwerp zit. Iedere stof heeft zo
zijn eigen valling en daar moet je goed op letten. In het
ene materiaal kan zo'n ontwerp mooi zitten maar in een
ander materiaal kan dat heel anders uitpakken."
Bamboe
In haar voorjaarscollectie Fairy skins heeft Rianne veel mi
lieuvriendelijke hightech stoffen verwerkt, gebaseerd op
grondstoffen als maïs, bamboe en sojabonen. Door de
zachtheid en soepelheid ervan doen ze denken aan 'huid',
zeker gezien de nude-tinten in de collectie. Daarnaast
maakt ze gebruik van onder meer biologisch leer, linnen,
hennep en biologische katoen. De ontwerpster is met haar
collectie verbonden aan het overkoepelende label Ma-
de-By voor duurzaam geproduceerde mode. Herkenbaar
aan een lichtblauw knoopje met witte letters.
Rianne heeft inmiddels een naam opgebouwd, onder meer
door een collectie voor V&D in samenwerking met Wendy
van Dijk, opdrachten voor derden, shows en exposities.
Maar ze laat zich niet meeslepen. „Ik ga mijn weg zoals bij
mij past, met kleine stapjes."
SI Fotoalbum van het ontwerpproces
te schets en uitwerking daarvan
ktekening
3on maken
te proefmodel
rpas proefmodel (toile) en correcties aanbrengen
ede proefmodel op pasmodel in te gebruiken stof en correcties aanbrengen
en van stof op kwaliteit en verwerking
ste productiemonster
anen productieklaar maken en vervolgens via computer graderen in benodigde maten
fen, garen en fournituren bestellen, waslabels en merklabels worden gemaakt
lijden patronen in de stoffen, gesneden pakketten en fournituren naar producent
werp wordt geproduceerd met behulp van werktekening, productiemonster en de informatie over fournituren en labels,
laakte kleding wordt naar afnemers verzonden en wordt getoond aan het publiek.