zijn Je moet terloops grappig kunnen Oratorium is lang niet altijd kerkmuziek MODESHOW Voorpremière film Nue propriété pzc Dinsdag 20 maart 2007 29 foto Friso Keuris/CPD Vlaamse schrijver Herman Brusselmans te gast in Middelburg. door Nico de Boer middelburg - Zijn hoofdpersonen zijn geen lachebekjes. Toch valt er in de boeken van Herman Brussel mans (1957), vanavond te gast bij SLAZ in Middelburg, veel te la chen. Ook in Muggepuut, zijn jong ste, 38e roman. De 'oppergod van de Vlaamse lite ratuur' is een humoristische schrij ver, een van die zeldzame auteurs bij wiens werk je bij voortduring in de lach schiet. „Ja, ik waag me wel eens aan een grap", zegt hij met gevoel voor understatement. „Muggepuut is echt bedoeld als grappig boek. Ie bent ervoor of te gen, je kunt er mee lachen of niet. Er zijn ook niet veel schrijvers die grossieren in humor en grappen. De literatuur is ernstig, kun je wel zeggen." „En dan nog, wat is humor?", zegt de bijna vijftigjarige schrijver met de nog immer volle, lange manen, met een verwijzing naar het the ma van de Boekenweek. „Mijn vrouw koopt wel eens een boek voor me. Leest ze op de achterflap iets over hilarische humor. Denkt ze: dit is iets voor hem. Enfin, ik begin te lezen. Maar ik lees niks hi larisch, hooguit een lichte ironi sche toets, zoals bij Grunberg. In diens werk komt ook wel eens een grap langs of een humorachtig frag ment. Maar je kunt toch niet zeg gen dat hij een grappige schrijver is?" „Dat ik wel zo gezien word, werkt tegen mij. Misschien dat ze daar om tegen mij aankijken als een soort clown, een pias, een paljas. Terwijl het toch een verdienste zou moeten zijn omdat er al zo weinigen zijn die een echt grappig boek kunnen schrijven. Ik onder vind natuurlijk wel de appreciatie van lezers die zeggen: 'ik lees je boeken graag want er valt wel 'ns wat mee te lachen', maar door het literaire establishment, door de mensen die de prijzen en subsi dies weggeven, word ik helemaal niet ernstig genomen." Brusselmans' kracht schuilt in de eigenzinnige toon en de gortdroge, soms wrange humor. De hoofdfi guur in zijn nieuwe roman is de schrijver Danny Muggepuut, een typisch brusselmansiaans karakter, allerminst een lachebekje. „Je moet van jezelf of van je hoofdper sonage nooit een lachebek maken. Als iemand zegt: 'zal ik eens een fantastische mop vertellen', is het eigenlijk al gedaan. Er zijn maar weinig mensen die een goede grap kunnen vertellen, een op honderd. Je moet terloops, met een soort koelheid, grappig zijn." 'Er zijn niet veel schrijvers die grossieren in humor en grappen' Het verhaal van Muggepuut wordt knap uitgewerkt. Toch moet de ro man het niet hebben van zijn plot. „De plot is, toegegeven, een hiaat in mijn talent. Je kunt op tien ma nieren talent hebben als schrijver of kunstenaar. Alleen de ware gro ten beheersen het hele gamma. Vandaar dat ik geen echte grote ben. Ik heb wel eens overwogen om een thriller te schrijven, waar bij je op het puntje van je stoel zit als lezer. Maar ik heb daar het ta lent niet voor." Brusselmans hoofdfiguren, veelal zijn alter ego's, zijn doorgaans een zelvige figuren die door het be staan struikelen. „Het zijn schle mielen ja, maar dat ben ik ook. Ik speel in de top van de tweede klas se." Herman Brusselmans, vanavond in de Zeeuwse Bibliotheek in Middel burg. Aanvang: 20.00 uur. Herman Brusselmans: „Door het literaire establishment word ik niet ernstig genomen." Middelburgs koor voert twee keer Handels 'Judas Maccabaeus' uit. door Rolf Bosboom MIDDELBURG - Een oratorium van Handel, in de passietijd nog wel. Dat moet wel kerkmuziek zijn. Zou je denken. Het Middelburgs Kamerkoor wil met de uitvoering van Judas Maccabaeus (1747) - don derdag in Middelburg, zaterdag in Antwerpen - juist laten zien dat het een groot misverstand is. Toch is het wel begrijpelijk. Bachs oratoria zijn bijvoorbeeld onmis kenbaar religieus. Dat geldt ook voor Handels bekendste werk: Mes siah. ,Maar de Messiah was juist een uitzondering", zegt Andrew Wise, die sinds anderhalf dirigent is van het Middelburgs Kamer koor. „Zijn andere oratoria zijn juist dramatische verhalen. Die wil len we weer tot leven brengen." „Handel baseerde zich op oud-tes- tamentische verhalen, omdat die destijds gemeengoed waren bij het publiek. Het waren boeiende, dra matische verhalen. Dat de oratoria meestal worden vereenzelvigd met kerkmuziek, komt vooral door de lange uitvoeringspraktijk. Ze wor den veel gezongen door toonkunst koren in Engeland en dat is meest al in de kerk. Maar dat is niet zoals het was in de tijd van Handel." Het libretto van Judas Maccabaeus is van de theoloog Thomas Morell. Het gaat over de overwinning van Judas de Makkabeeër, die het jood se volk bevrijdde van vreemde machthebbers. Dat is slechts de bo venste laag, want het oratorium is vooral bedoeld als eerbetoon aan William Augustus, hertog van Cumberland, die in 1746 - een jaar voor de première - met zijn leger de opstand van achtduizend Schot se Highlanders wist neer te slaan. Wise: „Handels publiek kon zich goed identificeren met het joodse volk in het Oude Testament." De uitvoeringen van deze week worden mede gegeven in het ka der van een onderzoek dat wordt uitgevoerd binnen de werkgroep oude muziek van het conservato rium in Antwerpen. De solisten komen ook van dat instituut en bovendien werkt het orkest van het conservatorium mee. „Het onderzoek bestaat er onder meer uit dat we aan het oratorium een bescheiden enscenering toe voegen", zegt Wise. „Op die ma nier willen we het uit de sfeer van de kerkmuziek en het plechtige trekken en proberen het verhaal le vendig en levensvatbaar te maken. Om dezelfde reden is ook de volle dige tekst in het programmaboek je opgenomen." Het is een deels geënsceneerde uit voering geworden, aldus de diri gent. „De solisten hebben het stuk zo ingestudeerd dat ze het van bui ten kunnen zingen en niet vanach ter een boek. Ze komen nu ook op en af" SI Oratorium 'Judas Maccabaeus' door Middelburgs Kamerkoor en solisten en orkest Koninklijk Vlaams Conser vatorium Antwerpen, donderdag 22 maart in Burgerzaal van stadhuis in Middelburg en zaterdag 24 maart in deSingel (Blauwe Zaal) in Antwer pen. Aanvang: 20.00 uur. VLISSINGEN - Film by the Sea heeft vanavond Nue propriété als voor première. De voorstelling in de Vlissingse bioscoop Cine City be gint om 19.30 uur. De film van de Franse regisseur Joachim Lafosse gaat over de op handen zijnde verkoop van een huis, die zorgt voor het genadelo ze verval van een gezin waarin een gescheiden moeder (Isabelle Huppert) en haar tweelingzoons (Yannick en Jérémie Renier) el kaar gevangen houden in weder zijdse afhankelijkheid. Na een ge welddadige uitbarsting lijkt er ruimte te komen voor een gezon der evenwicht. Nue propriété draait vanaf 5 april in de Nederlandse bioscopen. DONDERDAG 22 MAART VANDAAG 20 MAART AANVANG: AANVANG. 10.00 - 13.30 - 16.00 - 19,00 uur 10.00 - 13.30 - 16.00 uur gratis toegang, reserveren is wel gewenst KOOPZONDAG 1 APRIL KOOPZONDAG 25 MAART DELFT f6 MIDDELBURG TEL.NO. 0118 - 612036 WALSTRAAT 199 VLISSINGEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 31