d en werK
belasting is in zicht
PZC Dinsdag 20 maart 2007 j 1 7
Wie niet opziet tegen
het nodige regel
en papierwerk en
zich niet laat af
schrikken door een andere taal,
zou het importeren van een auto
kunnen overwegen. Er zijn wel
voorwaarden die ervoor zorgen
dat zo'n importauto inderdaad
goedkoper is dan hetzelfde model
in Nederland. De belangrijkste
voorwaarde is dat het om een
tweedehands auto gaat. Alleen bij
occasions hoeft geen BTW te wor
den betaald, terwijl het bedrag dat
aan BPM (Belasting op Personen
auto's en Motorrijwielen) moet
worden betaald lager wordt naar
mate de auto ouder is.
Een andere voorwaarde is dat de
auto uit een EU-land komt. Is dat
niet het geval dan gelden andere
import- en belastingregels die het
importeren een stuk duurder ma
ken. Zo vervalt onder meer het
BTW-voordeel. Het is daarom dui
delijk dat veel particuliere auto-im
porteurs Duitsland als het favorie
te land zien waar men op zoek
gaat naar de ideale occasion. Duit
se auto's zijn bovendien meestal
goed onderhouden, er zijn vol
doende 'A-merken' te koop en de
officiële instanties waarmee de ko
per te maken krijgt, zijn betrouw
baar.
Een rondje langs dealers en gara
ges in de buurt is bij aankoop in
Duitsland minder makkelijk, maar
internet kan dan een uitkomst bie
den. Er zijn verschillende websites
die specifiek zoeken op de Duitse
markt (zie kader met internet
adressen) mogelijk maken. Daarbij
blijkt dat niet elke auto goedkoper
is dan hetzelfde model in Neder
land. Vergelijken van prijzen is dus
belangrijk. Bij het vergelijken van
prijzen moet uiteraard rekening
worden gehouden met het feit dat
over de verkoopprijs nog BPM
wordt geheven. Het BPM-percenta-
ge is afhankelijk van de leeftijd
van de auto (zie kader).
Verder gaat het kiezen van een au
to natuurlijk op dezelfde manier
als in Nederland: welk merk, welk
type, hoe oud, het zijn allemaal
persoonlijke overwegingen. Net zo
als de vraag of er met een hande
laar, dealer of particulier zaken
worden gedaan. Als er eenmaal
een selectie is gemaakt, kunnen af
spraken worden gemaakt voor be
zichtiging en proefritten. Een tele
foontje is daarvoor meestal vol
doende en vlak over de grens spre
ken de dealers soms ook nog een
woordje Nederlands. Schroom ove
rigens niet om iemand mee te ne
men die 'echt' verstand van auto's
heeft. En maak goede afspraken
BPM afschrijvingstabel
Leeftijd voertuig vermindering BPM
over de garantie.
Als dan uiteindelijk de keuze is ge
maakt en de auto is gekocht (en
meestal contant betaald), moet er
het nodige worden geregeld. Zo
mag de auto pas in Nederland wor
den geïmporteerd als het voertuig
op naam is gezet. Dat gebeurt in
Duitsland door de afdeling Stras-
senverkehr van de betreffende
Landkreis (de dealer weet waar
die te vinden is). De nieuwe eige
naar krijgt daar een export-kente
ken dat veertien dagen geldig is.
Daarmee is de auto weliswaar in
Duitsland verzekerd, maar nog
niet in Nederland. Het is dus zaak
dat meteen ook een Nederlandse
verzekering (al of niet tijdelijk)
wordt afgesloten. Onverzekerd
rondrijden is strafbaar en kan tot
grote financiële risico's leiden.
Voor het transport in Ne
derland moet vervolgens
in Nederland bij de
RDW (Rijksdienst Weg
verkeer) een eendagskenteken wor
den aangevraagd. In Nederland
mag namelijk niet met een export
kenteken worden gereden. Bij bin
nenkomst in Nederland hoeft
men met een gebruikte auto (die
meer dan zesduizend kilometer
heeft gereden) uit een EU-land
niet langs het douanekantoor te rij
den. Zo'n auto is vrijgesteld van
het betalen van invoerrechten en
BTW. Dit is dus het eerste mo
ment dat echt geld wordt ver
diend.
Eenmaal in Nederland moet voor
een gebruikte auto de BPM wor
den betaald. Om de BPM te bereke
nen wordt de zogeheten BPM-kor-
tingstabel gebruikt (zie kader).
Simpel gezegd komt het er op
neer dat hoe ouder de auto is, des
te minder BPM er betaald hoeft te
worden. Dit is dus het tweede mo
ment dat er geld verdiend kan wor
den.
Om het BPM-tarief verder te verla
gen kunnen dure accessoires (zo
als velgen en audio-installaties) tij
delijk worden verwijderd; de BPM
wordt namelijk over de totale
waarde van de auto berekend. Om
geen ruzie met de belastingdienst
te krijgen, kan het handig zijn de
auto te laten taxeren.
Als de BPM is betaald, ontvangt
de eigenaar het Nederlandse kente
ken en kan er eindelijk worden ge
reden.
Internetadressen
Rijksdienst voor het Wegverkeer, informatie over im- en exporteren van
auto's: www.rdw.nl
Gebruikte auto's in Duitsland: www.mobile.de
- Gebruikte auto's in België: www.autozone.be
- Informatie over belasting op auto's: www.belastingdienst.nl
Invoeren van een auto: www.cartuning-guide.com/auto-importeren.html
BPM-calculator en aangifteformulier voor douane: www.autotelex.nl
- Kale autoprijzen in EU-landen volgens de Europese Commissie:
http://ec.europa.eu/comm/competition/sectors
/motor_vehicles/prices/report.html
Bureau voor voertuigdocumentatie en -informatie VWE: www.vwe.nl
Zelf of met hulp een auto kopen in het buitenland: www.importautos.nl
laatste bedrag moet ook nog BTW
worden afgedragen, waardoor de
werkelijk door de overheid opge
legde verhoging zelfs boven de 50
procent uitkomt.
Mogelijkheden om de autobelas
ting te ontduiken, zijn er volgens
juristen niet meer. Twee jaar gele
den leek het er even op dat via een
constructie met een Luxemburgse
of Belgische huurauto omzeiling
kon plaatsvinden. Het Europees
Hof van Justitie bepaalde destijds
dat de belastingregeling bij auto
huur in deze landen niet van toe
passing was. „Inmiddels heeft de
overheid hier een stokje voor ge
stoken en de Nederlandse wetge
ving aangepast. Het miljardenbe-
lang van de BPM is erg groot",
zegt fiscaal jurist S. van den Eist
van Jongbloed Fiscaal Juristen in
Enschede. „Aan de BPM valt mo
menteel niet te ontkomen. Wie
met een buitenlandse huurauto in
Nederland rondrijdt, moet de auto
belasting betalen over de periode
dat de wagen in Nederland is ge
bruikt."
Kan het desondanks inte
ressant kan zijn om een
wagen uit het buitenland
te importeren? „Bij exclu
sieve types kan wel eens sprake
zijn van flinke prijsverschillen en
is vergelijking met het buitenland
soms aan te raden. Vooral voor de
genen die dichtbij België en Duits
land wonen. De haal- en brengkos-
ten zijn dan laag", zegt Boon. Een
aantal bedrijven exploiteert er
zelfs websites voor. „Wel is het
goed om te bedenken dat een bui
tenlandse garage niet snel auto's
van Nederlandse particulieren in
ruilt. Dat betekent dat je meestal
op de particuliere markt je huidige
auto moet verkopen. Over het alge
meen levert dat minder op."
Overigens signaleert Boom dat de
export van Nederlandse auto's is
toegenomen. „Garagebedrijven die
een tweedehands auto over de
grens verkopen krijgen de resteren
de BPM terug, afhankelijk van de
leeftijd van de auto." Van den Eist:
„Je ziet ook dat garages hierdoor
moeilijk verkoopbare delen van
hun wagenpark in het buitenland
gaan stallen. De afschrijving op
een auto die een jaar lang in het
buitenland staat, is minder groot.
Wordt de wagen na een jaar weer
geïmporteerd, dan hoeft minder
BPM te worden betaald dan in eer
ste instantie werd ontvangen. De
normale afschrijving gaat uiter
aard gewoon door."
BPM loopt in de papieren
- De hoogte van de BPM be
draagt 45,2 procent van de ca
talogusprijs van een auto. Over
dat percentage moet ook nog
BTW worden afgedragen.
Bij auto's met een dieselmotor
wordt bij het BPM-bedrag nog
eens 328 euro opgeteld. Voor
een nieuwe dieselauto met een
catalogusprijs van 20.000 euro
bedraagt de BPM daardoor
9368 euro. De BTW bedraagt
3800 euro.
Voorwagens met een benzine
motor geldt een korting van
1540 euro. Voor een benzi-
ne-auto van 20.000 euro be
draagt de BPM 7500 euro.
Daarbovenop komt nog de
BTW: 3800 euro.
Actie tegen krapte
op de arbeidsmarkt
Het Centrum voor Werk en Inko
men (CWI) gaat actie onderne
men om de toenemende krapte
op de arbeidsmarkt aan te pakken.
De komende weken besteden
CWI-vestigingen extra aandacht
aan de vacatures in de 'krappe'
branches. Tijdens de Branchewe-
ken worden branchespecifieke ba-
nenmarkten en andere activiteiten
georganiseerd om vraag en aanbod
bij elkaar te brengen. Deze week is
de sector techniek aan de beurt.
Het gaat daarbij om drie branches:
metalektro, metaal en technisch in
stallatiebedrijf
Werksfeer reden om
andere baan te zoeken
Voor bijna een kwart (24 procent)
van de werknemers is werksfeer
de belangrijkste reden om op zoek
te gaan naar een nieuwe werkge
ver. Het salaris is nauwelijks een re
den voor vertrek. Voor 18 procent
is slecht management de reden.In
totaal gaven bijna 1700 mensen
hun mening op de vraag van uit
zendbureau Unique: Wat is voor
jou de belangrijkste reden om een
andere baan te gaan zoeken? De
ondernemerswebsite www.zibb.nl
citeert deze cijfers uit een onder
zoek van uitzendbureau Unique.
Beleggen in Russische
kunst is winstgevend
foto GPD
Beleggers die graag aan kunst wil
len verdienen, kunnen het beste
hun geld inzetten op Russische
kunst en antiek. Volgens kunstver
zekeraar Hiscox staan Russische
kunst en antiek bovenaan de lijst
van meest renderende kunstmark
ten. Op de tweede plaats staan he
dendaagse kunst, juwelen en wijn.
Wie belegd had in kunst en antiek
zag zijn bezit het afgelopen jaar
met gemiddeld elf procent toene
men. Prijzen stijgen ook door Rus
sen die de kunst willen terugbren
gen naar hun vaderland.
'Besmette' bedrijven
veranderen hun naam
FEM Business maakte een lijstje
van 'besmette' bedrijfsnamen. Het
gaat om bedrijven die zo negatief
in het nieuws kwamen dat ze uit
eindelijk hun naam veranderen.
Bovenaan staan World Online
(werd Tiscali) en Slavenburg Bank
(werd Credit Lyonais Bank Neder
land). Verder staan op het lijstje
Newconomy van Maurice de
Hond (werd Real Time Company
en binnenkort Vivenda Media
Groep) en Imca Vastgoed (het be
drijf van Eric de Vlieger werd na
diens vertrek Maeyveld).