d en werK belasting is in zicht PZC Dinsdag 20 maart 2007 j 1 7 Wie niet opziet tegen het nodige regel en papierwerk en zich niet laat af schrikken door een andere taal, zou het importeren van een auto kunnen overwegen. Er zijn wel voorwaarden die ervoor zorgen dat zo'n importauto inderdaad goedkoper is dan hetzelfde model in Nederland. De belangrijkste voorwaarde is dat het om een tweedehands auto gaat. Alleen bij occasions hoeft geen BTW te wor den betaald, terwijl het bedrag dat aan BPM (Belasting op Personen auto's en Motorrijwielen) moet worden betaald lager wordt naar mate de auto ouder is. Een andere voorwaarde is dat de auto uit een EU-land komt. Is dat niet het geval dan gelden andere import- en belastingregels die het importeren een stuk duurder ma ken. Zo vervalt onder meer het BTW-voordeel. Het is daarom dui delijk dat veel particuliere auto-im porteurs Duitsland als het favorie te land zien waar men op zoek gaat naar de ideale occasion. Duit se auto's zijn bovendien meestal goed onderhouden, er zijn vol doende 'A-merken' te koop en de officiële instanties waarmee de ko per te maken krijgt, zijn betrouw baar. Een rondje langs dealers en gara ges in de buurt is bij aankoop in Duitsland minder makkelijk, maar internet kan dan een uitkomst bie den. Er zijn verschillende websites die specifiek zoeken op de Duitse markt (zie kader met internet adressen) mogelijk maken. Daarbij blijkt dat niet elke auto goedkoper is dan hetzelfde model in Neder land. Vergelijken van prijzen is dus belangrijk. Bij het vergelijken van prijzen moet uiteraard rekening worden gehouden met het feit dat over de verkoopprijs nog BPM wordt geheven. Het BPM-percenta- ge is afhankelijk van de leeftijd van de auto (zie kader). Verder gaat het kiezen van een au to natuurlijk op dezelfde manier als in Nederland: welk merk, welk type, hoe oud, het zijn allemaal persoonlijke overwegingen. Net zo als de vraag of er met een hande laar, dealer of particulier zaken worden gedaan. Als er eenmaal een selectie is gemaakt, kunnen af spraken worden gemaakt voor be zichtiging en proefritten. Een tele foontje is daarvoor meestal vol doende en vlak over de grens spre ken de dealers soms ook nog een woordje Nederlands. Schroom ove rigens niet om iemand mee te ne men die 'echt' verstand van auto's heeft. En maak goede afspraken BPM afschrijvingstabel Leeftijd voertuig vermindering BPM over de garantie. Als dan uiteindelijk de keuze is ge maakt en de auto is gekocht (en meestal contant betaald), moet er het nodige worden geregeld. Zo mag de auto pas in Nederland wor den geïmporteerd als het voertuig op naam is gezet. Dat gebeurt in Duitsland door de afdeling Stras- senverkehr van de betreffende Landkreis (de dealer weet waar die te vinden is). De nieuwe eige naar krijgt daar een export-kente ken dat veertien dagen geldig is. Daarmee is de auto weliswaar in Duitsland verzekerd, maar nog niet in Nederland. Het is dus zaak dat meteen ook een Nederlandse verzekering (al of niet tijdelijk) wordt afgesloten. Onverzekerd rondrijden is strafbaar en kan tot grote financiële risico's leiden. Voor het transport in Ne derland moet vervolgens in Nederland bij de RDW (Rijksdienst Weg verkeer) een eendagskenteken wor den aangevraagd. In Nederland mag namelijk niet met een export kenteken worden gereden. Bij bin nenkomst in Nederland hoeft men met een gebruikte auto (die meer dan zesduizend kilometer heeft gereden) uit een EU-land niet langs het douanekantoor te rij den. Zo'n auto is vrijgesteld van het betalen van invoerrechten en BTW. Dit is dus het eerste mo ment dat echt geld wordt ver diend. Eenmaal in Nederland moet voor een gebruikte auto de BPM wor den betaald. Om de BPM te bereke nen wordt de zogeheten BPM-kor- tingstabel gebruikt (zie kader). Simpel gezegd komt het er op neer dat hoe ouder de auto is, des te minder BPM er betaald hoeft te worden. Dit is dus het tweede mo ment dat er geld verdiend kan wor den. Om het BPM-tarief verder te verla gen kunnen dure accessoires (zo als velgen en audio-installaties) tij delijk worden verwijderd; de BPM wordt namelijk over de totale waarde van de auto berekend. Om geen ruzie met de belastingdienst te krijgen, kan het handig zijn de auto te laten taxeren. Als de BPM is betaald, ontvangt de eigenaar het Nederlandse kente ken en kan er eindelijk worden ge reden. Internetadressen Rijksdienst voor het Wegverkeer, informatie over im- en exporteren van auto's: www.rdw.nl Gebruikte auto's in Duitsland: www.mobile.de - Gebruikte auto's in België: www.autozone.be - Informatie over belasting op auto's: www.belastingdienst.nl Invoeren van een auto: www.cartuning-guide.com/auto-importeren.html BPM-calculator en aangifteformulier voor douane: www.autotelex.nl - Kale autoprijzen in EU-landen volgens de Europese Commissie: http://ec.europa.eu/comm/competition/sectors /motor_vehicles/prices/report.html Bureau voor voertuigdocumentatie en -informatie VWE: www.vwe.nl Zelf of met hulp een auto kopen in het buitenland: www.importautos.nl laatste bedrag moet ook nog BTW worden afgedragen, waardoor de werkelijk door de overheid opge legde verhoging zelfs boven de 50 procent uitkomt. Mogelijkheden om de autobelas ting te ontduiken, zijn er volgens juristen niet meer. Twee jaar gele den leek het er even op dat via een constructie met een Luxemburgse of Belgische huurauto omzeiling kon plaatsvinden. Het Europees Hof van Justitie bepaalde destijds dat de belastingregeling bij auto huur in deze landen niet van toe passing was. „Inmiddels heeft de overheid hier een stokje voor ge stoken en de Nederlandse wetge ving aangepast. Het miljardenbe- lang van de BPM is erg groot", zegt fiscaal jurist S. van den Eist van Jongbloed Fiscaal Juristen in Enschede. „Aan de BPM valt mo menteel niet te ontkomen. Wie met een buitenlandse huurauto in Nederland rondrijdt, moet de auto belasting betalen over de periode dat de wagen in Nederland is ge bruikt." Kan het desondanks inte ressant kan zijn om een wagen uit het buitenland te importeren? „Bij exclu sieve types kan wel eens sprake zijn van flinke prijsverschillen en is vergelijking met het buitenland soms aan te raden. Vooral voor de genen die dichtbij België en Duits land wonen. De haal- en brengkos- ten zijn dan laag", zegt Boon. Een aantal bedrijven exploiteert er zelfs websites voor. „Wel is het goed om te bedenken dat een bui tenlandse garage niet snel auto's van Nederlandse particulieren in ruilt. Dat betekent dat je meestal op de particuliere markt je huidige auto moet verkopen. Over het alge meen levert dat minder op." Overigens signaleert Boom dat de export van Nederlandse auto's is toegenomen. „Garagebedrijven die een tweedehands auto over de grens verkopen krijgen de resteren de BPM terug, afhankelijk van de leeftijd van de auto." Van den Eist: „Je ziet ook dat garages hierdoor moeilijk verkoopbare delen van hun wagenpark in het buitenland gaan stallen. De afschrijving op een auto die een jaar lang in het buitenland staat, is minder groot. Wordt de wagen na een jaar weer geïmporteerd, dan hoeft minder BPM te worden betaald dan in eer ste instantie werd ontvangen. De normale afschrijving gaat uiter aard gewoon door." BPM loopt in de papieren - De hoogte van de BPM be draagt 45,2 procent van de ca talogusprijs van een auto. Over dat percentage moet ook nog BTW worden afgedragen. Bij auto's met een dieselmotor wordt bij het BPM-bedrag nog eens 328 euro opgeteld. Voor een nieuwe dieselauto met een catalogusprijs van 20.000 euro bedraagt de BPM daardoor 9368 euro. De BTW bedraagt 3800 euro. Voorwagens met een benzine motor geldt een korting van 1540 euro. Voor een benzi- ne-auto van 20.000 euro be draagt de BPM 7500 euro. Daarbovenop komt nog de BTW: 3800 euro. Actie tegen krapte op de arbeidsmarkt Het Centrum voor Werk en Inko men (CWI) gaat actie onderne men om de toenemende krapte op de arbeidsmarkt aan te pakken. De komende weken besteden CWI-vestigingen extra aandacht aan de vacatures in de 'krappe' branches. Tijdens de Branchewe- ken worden branchespecifieke ba- nenmarkten en andere activiteiten georganiseerd om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Deze week is de sector techniek aan de beurt. Het gaat daarbij om drie branches: metalektro, metaal en technisch in stallatiebedrijf Werksfeer reden om andere baan te zoeken Voor bijna een kwart (24 procent) van de werknemers is werksfeer de belangrijkste reden om op zoek te gaan naar een nieuwe werkge ver. Het salaris is nauwelijks een re den voor vertrek. Voor 18 procent is slecht management de reden.In totaal gaven bijna 1700 mensen hun mening op de vraag van uit zendbureau Unique: Wat is voor jou de belangrijkste reden om een andere baan te gaan zoeken? De ondernemerswebsite www.zibb.nl citeert deze cijfers uit een onder zoek van uitzendbureau Unique. Beleggen in Russische kunst is winstgevend foto GPD Beleggers die graag aan kunst wil len verdienen, kunnen het beste hun geld inzetten op Russische kunst en antiek. Volgens kunstver zekeraar Hiscox staan Russische kunst en antiek bovenaan de lijst van meest renderende kunstmark ten. Op de tweede plaats staan he dendaagse kunst, juwelen en wijn. Wie belegd had in kunst en antiek zag zijn bezit het afgelopen jaar met gemiddeld elf procent toene men. Prijzen stijgen ook door Rus sen die de kunst willen terugbren gen naar hun vaderland. 'Besmette' bedrijven veranderen hun naam FEM Business maakte een lijstje van 'besmette' bedrijfsnamen. Het gaat om bedrijven die zo negatief in het nieuws kwamen dat ze uit eindelijk hun naam veranderen. Bovenaan staan World Online (werd Tiscali) en Slavenburg Bank (werd Credit Lyonais Bank Neder land). Verder staan op het lijstje Newconomy van Maurice de Hond (werd Real Time Company en binnenkort Vivenda Media Groep) en Imca Vastgoed (het be drijf van Eric de Vlieger werd na diens vertrek Maeyveld).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 17