Zelf een auto importeren kan lonend zijn Einde van onrechtvaardige Wie maakt het mooiste brandblusapparaat? 'Foute' kunst voor prikkie 1 6 Dinsdag 20 maart 2QQ7 PZC DENKWIJZER door Bert bakker Hoe kon het gebeuren dat Berchem voor velen onbekend is? Als in Maastricht de Tefaf wordt gehouden, zoals de voorbije anderhalve week, ademt de Limburgse hoofd stad stad geld. Bentleys en Maserati's van rijke verza melaars zoeven om je heen. Tefaf is bepaald een van de laatste plaatsen waar je op kunstgebied 'koopjes' verwacht. En van de ruim tweehonderd beursdeelnemers is de stand van Noort- man Master Paintings (de kunsthandel van de in januari over leden mede-Tefafoprichter Rob Noortman) zeker niet de eer ste die je opzoekt om voordelig inkopen te doen. Toch zag ik juist daar iets... Even een maand terug. Ik was in het Haarlem se Frans Hals Museum om daar de (nog tot 15 april lopende) tentoonstelling Nicolaes Berchem. In het licht van Italië te gaan bekijken. Een indrukwekkend werk van Berchem dat ik zeven jaar geleden in de tentoonstelling 'De Glorie van de Gouden Eeuw' in het Rijksmuseum zag, was op mijn netvlies blijven branden. Een weids Italiaans landschap in bruinige tinten, met op de voorgrond twee figuren die door hun kledij, fel rood, blauw en geel, helder afsta ken. Dat maakte me nieuwsgie rig naar de allereerste over zichtstentoonstelling ooit van de ze kunstenaar (1620-1683) die geldt als een van de meest bege nadigde onder de zogeheten Ita- lianisanten. Dat waren kunstenaars die vaak gefantaseerde Itali aanse landschappen schilderden, maar die meestal ook echt enkele jaren in Italië woonden om de 'couleur locale' in de vin gers te krijgen. Half bij toeval werd ik kort daarna meegesleept naar een voordracht in het Amsterdamse Maagdenhuis van Henk van Os. Een eye-opener! Binnen drie kwartier maakte 's land bekendste kunsthistoricus duidelijk hoe het kon gebeu ren dat Berchem, wiens werk in de zeventiende en achttiende eeuw bij Franse en Engelse kunstminnaars net zo gezocht en dus kostbaar was als dat van Rembrandt of Jacob van Ruisdael, nu voor velen een onbekende is. En dientengevolge tot van daag op veilingen in binnen- en buitenland een fractie op brengt - voor dertig- tot vijftigduizend euro heb je een echte Berchem - van wat bekendere Oude Meesters doen. In Van Os' presentatie getiteld Zijn Italianisanten culturele landverra ders?, liet hij zien dat een op zeker moment heersende moraal de waardering van een kunstenaarsoeuvre volledig kan laten omslaan. Toen Nederland begin negentiende eeuw, na het ver trek van Napoleons troepen, politiek weer op eigen benen stond, raakte het land in de ban van een sterk cultureel natio nalisme. Italianisanten verheerlijkten niet Nederland, maar Ita lië. Schande! Vanaf die tijd waren ze, zo betoogde Van Os, 'hartstikke fout'. Dat verklaart waarom aan Berchem pas twee honderd jaar later een serieuze tentoonstelling wordt gewijd. Wel een eerste teken dat het tij keert. Bij Noortman hangt zo'n 'Berchempje'. 'Boerenmeisje met vruchtenmand'. Vraag prijs 170.000 euro. Veel? Misschien vergeleken bij de recente veilingresultaten. Maar naast de prijzen van andere Oude en Jonge Meesters op de Tefaf leek het mij te geef SI Bert Bakker is financieel-economisch journalist Om de Nederlandse huishou dens meer bewust te ma ken van het belang van brandpreventie heeft het Verbond van Verzekeraars de ontwerpwed strijd 'Mooi uit de brand' georgani seerd. Het idee achter de wedstrijd is dat de meeste brandpreventie middelen misschien wel nuttig zijn, maar niet mooi. Ze staan vaak lelijk in het interi eur. Volgens het Verbond blijkt uit on derzoek dat veel mensen wel we ten welke preventiemiddelen te koop zijn, maar deze nauwelijks aanschaffen of installeren. Minder dan de helft van de Nederlandse huishoudens beschikt over wer kende rookmelders en slechts een De forse bedragen die in Nederland aan belasting moeten worden betaald, maken het importeren van een auto het overwegen waard. door Johan Bosveld illustratie Ronald Visser kleine minderheid heeft een brandblusser of branddeken in huis. De wedstrijd moet verande ring brengen in deze slechte score. Mooie rookmelders of brandblus sers zouden wellicht eerder wor den aangeschaft, hoopt het Ver bond. Inmiddels heeft de jury van de wedstrijd de tien beste ideeën ge nomineerd. De inzendingen varië ren van rookmelders en vluchtlad- ders tot blusdekens en vluchtweg systemen. De genomineerden krij gen een maand de tijd om hun idee verder uit te werken. Eind april beslist de jury welk brandpre ventiemiddel wint. ra Zie ook www.mooiuitdebrand.nl Door autorijders wordt het vaak gezien als een van de meest onrechtvaardige belastingen in ons land. Maar de Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen (BPM) heeft zijn langste tijd gehad. door Rik Elfrink n overheidskringen wordt heel wat positiever gedacht over de Belasting van Perso nenauto's en Motorrijwielen (BPM) dan onder particulie ren. De BPM zorgt jaarlijks voor bijna 3,5 miljard euro aan inkom sten. En als het aan de huidige re gering ligt, komt daar de komende jaren nog eens 150 miljoen euro per jaar bij. Het kopen van een ver vuilende auto wordt zwaarder be last. De particulier beschouwt de BPM echter als misschien wel de meest onrechtvaardige belasting die er bestaat. Ondanks de kabinetsplannen lijkt BPM in de huidige vorm zijn lang ste tijd te hebben gehad. De Euro pese Commissie hekelt de autobe lasting al langer en wil dat Neder land, maar ook bijvoorbeeld Dene marken, Griekenland en Portugal, tot afschaffing overgaan. Deskundi gen verwachten dat binnen enkele jaren duidelijkheid volgt. „Zodra in Nederland de kilometer heffing zijn intrede doet, zal de BPM uiteindelijk helemaal verdwij nen", verwacht Bovag-woordvoer- der Rob Boon. „Wij pleiten ervoor om zo snel mogelijk te beginnen met het afschaffen van de BPM en dat uit te smeren over een termijn van bijvoorbeeld acht jaar. Als je de BPM ineens afschaft, ontstaan grote problemen op de automarkt. Nieuwe auto's worden weliswaar goedkoper, maar een tweedehands auto levert ineens veel minder op. Voor de huidige auto bezitter, maar ook voor garages met veel voorraden, is dat onrede lijk." De BPM maakt auto's in Neder land fors duurder dan in het bui tenland. Door de luxebelasting zijn de kosten ruim 45 procent ho ger dan de catalogusprijs. Over dat *SÉSI

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 16