Zelf een auto
importeren
kan lonend zijn
Einde van onrechtvaardige
Wie maakt het mooiste
brandblusapparaat?
'Foute' kunst voor prikkie
1 6 Dinsdag 20 maart 2QQ7 PZC
DENKWIJZER
door Bert bakker
Hoe kon het gebeuren
dat Berchem voor
velen onbekend is?
Als in Maastricht de Tefaf wordt gehouden, zoals de
voorbije anderhalve week, ademt de Limburgse hoofd
stad stad geld. Bentleys en Maserati's van rijke verza
melaars zoeven om je heen. Tefaf is bepaald een van de laatste
plaatsen waar je op kunstgebied 'koopjes' verwacht. En van de
ruim tweehonderd beursdeelnemers is de stand van Noort-
man Master Paintings (de kunsthandel van de in januari over
leden mede-Tefafoprichter Rob Noortman) zeker niet de eer
ste die je opzoekt om voordelig inkopen te doen. Toch zag ik
juist daar iets... Even een maand terug. Ik was in het Haarlem
se Frans Hals Museum om daar de (nog tot 15 april lopende)
tentoonstelling Nicolaes Berchem. In het licht van Italië te gaan
bekijken. Een indrukwekkend werk van Berchem dat ik zeven
jaar geleden in de tentoonstelling 'De Glorie van de Gouden
Eeuw' in het Rijksmuseum zag, was op mijn netvlies blijven
branden. Een weids Italiaans landschap in bruinige tinten,
met op de voorgrond twee figuren die door hun kledij, fel
rood, blauw en geel, helder afsta
ken. Dat maakte me nieuwsgie
rig naar de allereerste over
zichtstentoonstelling ooit van de
ze kunstenaar (1620-1683) die
geldt als een van de meest bege
nadigde onder de zogeheten Ita-
lianisanten. Dat waren kunstenaars die vaak gefantaseerde Itali
aanse landschappen schilderden, maar die meestal ook echt
enkele jaren in Italië woonden om de 'couleur locale' in de vin
gers te krijgen. Half bij toeval werd ik kort daarna meegesleept
naar een voordracht in het Amsterdamse Maagdenhuis van
Henk van Os. Een eye-opener! Binnen drie kwartier maakte 's
land bekendste kunsthistoricus duidelijk hoe het kon gebeu
ren dat Berchem, wiens werk in de zeventiende en achttiende
eeuw bij Franse en Engelse kunstminnaars net zo gezocht en
dus kostbaar was als dat van Rembrandt of Jacob van Ruisdael,
nu voor velen een onbekende is. En dientengevolge tot van
daag op veilingen in binnen- en buitenland een fractie op
brengt - voor dertig- tot vijftigduizend euro heb je een echte
Berchem - van wat bekendere Oude Meesters doen. In Van
Os' presentatie getiteld Zijn Italianisanten culturele landverra
ders?, liet hij zien dat een op zeker moment heersende moraal
de waardering van een kunstenaarsoeuvre volledig kan laten
omslaan. Toen Nederland begin negentiende eeuw, na het ver
trek van Napoleons troepen, politiek weer op eigen benen
stond, raakte het land in de ban van een sterk cultureel natio
nalisme. Italianisanten verheerlijkten niet Nederland, maar Ita
lië. Schande! Vanaf die tijd waren ze, zo betoogde Van Os,
'hartstikke fout'. Dat verklaart waarom aan Berchem pas twee
honderd jaar later een serieuze tentoonstelling wordt gewijd.
Wel een eerste teken dat het tij keert. Bij Noortman hangt
zo'n 'Berchempje'. 'Boerenmeisje met vruchtenmand'. Vraag
prijs 170.000 euro. Veel? Misschien vergeleken bij de recente
veilingresultaten. Maar naast de prijzen van andere Oude en
Jonge Meesters op de Tefaf leek het mij te geef
SI Bert Bakker is financieel-economisch journalist
Om de Nederlandse huishou
dens meer bewust te ma
ken van het belang van
brandpreventie heeft het Verbond
van Verzekeraars de ontwerpwed
strijd 'Mooi uit de brand' georgani
seerd. Het idee achter de wedstrijd
is dat de meeste brandpreventie
middelen misschien wel nuttig
zijn, maar niet mooi.
Ze staan vaak lelijk in het interi
eur.
Volgens het Verbond blijkt uit on
derzoek dat veel mensen wel we
ten welke preventiemiddelen te
koop zijn, maar deze nauwelijks
aanschaffen of installeren. Minder
dan de helft van de Nederlandse
huishoudens beschikt over wer
kende rookmelders en slechts een
De forse bedragen die in Nederland aan belasting moeten
worden betaald, maken het importeren van een auto het
overwegen waard.
door Johan Bosveld illustratie Ronald Visser
kleine minderheid heeft een
brandblusser of branddeken in
huis. De wedstrijd moet verande
ring brengen in deze slechte score.
Mooie rookmelders of brandblus
sers zouden wellicht eerder wor
den aangeschaft, hoopt het Ver
bond.
Inmiddels heeft de jury van de
wedstrijd de tien beste ideeën ge
nomineerd. De inzendingen varië
ren van rookmelders en vluchtlad-
ders tot blusdekens en vluchtweg
systemen. De genomineerden krij
gen een maand de tijd om hun
idee verder uit te werken. Eind
april beslist de jury welk brandpre
ventiemiddel wint.
ra Zie ook www.mooiuitdebrand.nl
Door autorijders wordt het
vaak gezien als een van de
meest onrechtvaardige
belastingen in ons land.
Maar de Belasting van
Personenauto's en
Motorrijwielen (BPM) heeft
zijn langste tijd gehad.
door Rik Elfrink
n overheidskringen wordt
heel wat positiever gedacht
over de Belasting van Perso
nenauto's en Motorrijwielen
(BPM) dan onder particulie
ren. De BPM zorgt jaarlijks voor
bijna 3,5 miljard euro aan inkom
sten. En als het aan de huidige re
gering ligt, komt daar de komende
jaren nog eens 150 miljoen euro
per jaar bij. Het kopen van een ver
vuilende auto wordt zwaarder be
last. De particulier beschouwt de
BPM echter als misschien wel de
meest onrechtvaardige belasting
die er bestaat.
Ondanks de kabinetsplannen lijkt
BPM in de huidige vorm zijn lang
ste tijd te hebben gehad. De Euro
pese Commissie hekelt de autobe
lasting al langer en wil dat Neder
land, maar ook bijvoorbeeld Dene
marken, Griekenland en Portugal,
tot afschaffing overgaan. Deskundi
gen verwachten dat binnen enkele
jaren duidelijkheid volgt.
„Zodra in Nederland de kilometer
heffing zijn intrede doet, zal de
BPM uiteindelijk helemaal verdwij
nen", verwacht Bovag-woordvoer-
der Rob Boon. „Wij pleiten ervoor
om zo snel mogelijk te beginnen
met het afschaffen van de BPM en
dat uit te smeren over een termijn
van bijvoorbeeld acht jaar. Als je
de BPM ineens afschaft, ontstaan
grote problemen op de automarkt.
Nieuwe auto's worden
weliswaar goedkoper,
maar een tweedehands
auto levert ineens veel
minder op. Voor de huidige auto
bezitter, maar ook voor garages
met veel voorraden, is dat onrede
lijk."
De BPM maakt auto's in Neder
land fors duurder dan in het bui
tenland. Door de luxebelasting
zijn de kosten ruim 45 procent ho
ger dan de catalogusprijs. Over dat
*SÉSI