9 10 Dinsdag 20 maart 2007 PZC De Mol zoekt elegante uitweg In Hilversum regent het speculaties over het naderend einde van Tien in zijn huidige vorm. Staat er een samenwerking met RTL of SBS op stapel, of trekt De Mol alsnog zijn eigen plan om de zender te redden? door Berrit de Lange illustratie Ruud Willems In de omroepgebouwen gonst het van de geruchten, maar bijna niemand durft openlijk te speculeren over de toekomst van het noodlij dende Tien (voorheen Talpa). Een samenwerking van de zender van John de Mol met RTL lijkt het meest voor de hand te liggen. „We praten met meerdere strategische partners", zegt een woordvoerder van Tien. RTL-topman Fons van Westerloo is minder terughou dend. Hij verwacht 'binnen enkele dagen een aankondiging over een samenwerking'. Duidelijk is dat De Mol naarstig op zoek is naar een oplossing om zijn teleurstellende tv-avontuur uit het slop te trekken. Een jaar na de start in augustus 2005 zou de zender van de mediamagnaat 10 procent marktaandeel moeten ha len. Dat is nooit gelukt, het markt aandeel zweeft rond de 6 procent. Kijkers en adverteerders kunnen maar geen heldere lijn ontdekken in de programmering van Tien. Programma's die met veel bomba rie werden geïntroduceerd sneuvel den roemloos, daar tegenover staan kijkcijfertoppers als eredivi sievoetbal, Gordon en Joling, Gooi- sche Vrouwen en Postcodeloterij Deal or no deal. De zender werd verguisd om De Gouden Kooi, in middels is de veelbesproken Big John de Mol Brother-variant uitgegroeid tot een van de succesnummers van Tien. Nijpend probleem blijft het imago van het tv-station. Talpa zou bij de introductie een brede familiezen der moeten worden naar het voor beeld van RTL 4. Maar met pro gramma's als Komt een man bij de dokter (met het platvloerse konijn Ab Normaal), Anatomie voor begin ners en de ternauwernood afge wende Masturbatie Marathon, lijkt de zender steeds verder van die koers af te wijken. „We kunnen nu óf verder door meer zenders op te zetten, of door aansluiting te zoeken bij bestaan de bedrijven", zegt een woordvoer der van Tien. Bij de zender hou- - den ze bovendien stug vol dat de resultaten altijd veel somberder worden voorgesteld dan ze in wer kelijkheid zijn. Tien trekt bijvoor beeld meer kijkers dan RTL 7, Net 5 en Veronica. Maar in een tv-land- schap dat wordt gedomineerd door grote mediabedrijven als RTL en SBS is het bijna ondoen lijk om als eenling het hoofd bo ven water te houden. Tel de recente 'comeback' van de Publieke Omroep erbij - met dank aan een nieuwe, heldere program mering is het marktaandeel van vooral Nederland 1 omhoog ge schoten - en Tien staat voor een onhaalbare opgave. Volgens schat tingen bedraagt het verlies zo'n tachtig miljoen per jaar. Zo'n geld verslindend tv-avontuur zal zelfs De Mol op zeker moment te gek zijn. Maar de mediaondernemer zal er alles aan doen om een nieu we nederlaag na het debacle met Sport 7 - ruim tien jaar geleden - te voorkomen. Een samenwerking met RTL zou in ieder geval een elegante uitweg zijn. Het programmaboeket van Tien - voornamelijk sport, drama en reality - zou op de drie RTL-zenders (RTL 4, 5 en 7) veel beter tot zijn recht komen. De Mol brengt vooral een voor RTL aan trekkelijk voetbalpakket mee. Tien zou kunnen worden omgedoopt tot bijvoorbeeld RTL 10 of RTL 8. Ook is denkbaar is dat Tien wordt omgebouwd tot een nieuwe sport zender met een mix van RTL- en Tien-programma's. Daarnaast heeft De Mol plannen om het door hem en Joop van den Ende opgerichte productiebedrijf Endemol terug te kopen. In een sa menwerkingscontract met RTL kan dan meteen de afname van Endemol-programma's worden ge regeld. RTL is overigens niet de enige par tij die aast op Tien. SBS zou ook weer in beeld zijn, hoewel eerdere onderhandelingen vorig jaar op niets uitliepen. Daarnaast praat De Mol nog met kabel- en telecombe- drijven als UPC en KPN over sa menwerking. Volgens De Mols voormalig com pagnon Joop van den Ende is de oplossing veel simpeler: „John wei gert in de marketing van zijn pro duct zichzelf mee te nemen", al dus de entertainmentmagnaat. „Ik denk dat dat de belangrijkste re den is dat het niet wil lukken met Tien. Want kijkers denken dat zijn hart er niet in zit. Terwijl dat er voor 200 procent in zit." Marktaandeel televisiezenders Marktaandeel per televisiezender in procenten per maand in 2006 en 2007, 35% O© 'tl4} •■♦15) rtl?l mi 30 25 20 Reclame-inkomsten per zender JAN. FEBR. MRT. APR. MEI JUNI JULI AUG. SEPT. OKT. NOV. DEC. 2006 WK Voetbal JAN. FEBR. MRT. 2007 De totale bruto televisie reclame-inkomsten in de periode 01 -01 -2006 tot 11 -3-2007 bedroegen 3.179.960,-. Hierbij is geen rekening gehouden met eventuele kortingen of individuele prijsafspraken. 24,05% infographic: )D, GN bron:Stichting Kijkonderzoek (SKO) infographic. JD, GN bron: Nielsen Media Research

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 10