Meningen Seksuele voorlichting in lespakket Historici schrijven voor verzoening op Balkan 8 Maandag 19 maart 2007 PZC Basisscholen en ouders kunnen kinderen met praten juist helpen. door Carine Neefjes den haag - Op de meeste basis scholen zit seksuele voorlichting niet in het lespakket. Dat is een taak van ouders, vinden scholen. Maar ook die praten liever niet met hun kind over seks. Als er een zoenend stelletje op de schooltelevisie verschijnt, dan draaien twee Marokkaanse jon gens zich om. Met hun rug naar de tv gekeerd, zitten zij in de klas. Pas als de 'kus-scène' voorbij is, durven de jongens weer te kijken. Juf Vivia Leter reageert verbaasd: „Hebben jullie je papa en mama nog nooit zien zoenen?" „Nee", roepen de jongens, dat mogen wij niet zien." In groep acht van de 'zwarte' basis school De Klimop in Amsterdam zit seksuele voorlichting niet in het lespakket. Maar als er een aan leiding is om over seksualiteit te praten, dan doet juf Vivia dat ze ker. Thuis bij de kinderen wordt er nauwelijks over seksualiteit gespro ken. Sommige allochtone meisjes met oudere zussen weten wel wat menstruatie is, maar anderen heb ben echt géén idee. „Ik vertel hen dat zij dan in verwachting kunnen raken en dat zij zich dus niet op in tieme plekken moeten laten betas ten." Uit een inventarisatie van het na tionale gezondheidsinstituut NIGZ blijkt dat op 6o procent van de basisscholen seksuele voorlich ting niet in het lespakket zit. Scho len die wel aan seksuele vorming doen, beperken zich vooral tot de groepen 7 en 8. Het onderzoek is gehouden onder 336 basisscholen. Kinderen die geen seksuele voor lichting krijgen, gaan zelf op zoek naar informatie. Met alle gevaren van dien, waarschuwt seksuologe Sanderijn van der Doef van het NIGZ. „Op internet kunnen zij pornografische beelden tegenko men. Maar ook op televisie ge beurt er genoeg. Onlangs ging het over groepsverkrachting in 'Onder weg naar morgen', een zeer popu lair programma bij basisschoolleer lingen. Zo'n scène geeft veel nega tieve informatie over seksualiteit. Het is belangrijk dat ouders én lera ren hier uitleg over geven." Scholen die niets aan seksuele vor ming doen, vinden dat een taak van ouders, zo blijkt uit een rond gang. „Wij doen het bewust niet", zegt Carola Peters, directeur van de basisschool Het Mozaiek in Arn hem. „Seksuele voorlichting hoort bij de opvoeding. Ouders zijn daar verantwoordelijk voor. Je kunt al- 'ln twintig jaar heb ik nog nooit een zwangere leerling gezien op de basisschool' les wel op het bord van de school schuiven." Natuurlijk zijn ook hier de juffen en meesters alert op sig nalen van leerlingen. „Als meisjes na de gymles in de kleedkamer heel spastisch doen met allerlei handdoeken, maken wij daar wel een opmerking over. Maar als school gaan wij daar echt geen uren in steken om dit gedrag te veranderen. De omgeving thuis heeft hier toch het meeste invloed op." Peters vindt dat het belang van seksuele voorlichting op de ba sisschool niet moet worden over dreven. „In twintig jaar heb ik nog nooit een zwangere leerling ge zien." Anno 2007 blijken ouders ook lie ver niet met hun kind over seks te praten. Dat geldt zowel voor hoog- als laagopgeleide ouders, autocht oon en allochtoon. Seksuologe Van der Doef: „Ouders zijn bang dat als zij over seksualiteit praten, hun kinderen al op jonge leeftijd seksueel actief worden. Maar uit onderzoek blijkt het tegendeel. Licht hen goed voor, dan gaan zij verstandig om met seks." „Ouders praten wel over de geva ren, maar niet over het plezier", zegt Channah Zwiep, pedagoge van het projectbureau Kind Zo in Amsterdam. Na de openheid ten tijde van de seksuele revolutie in de jaren zeventig, heeft er een ommekeer plaatsgevonden, signa leert Zwiep. „Ouders zijn tegen woordig veel behoudender. Dat heeft te maken met alle negatieve publiciteit over seksualiteit. Incest, loverboys, groepsverkrachtingen, pedofielen en porno op internet: de risico's van seks voeren de bo ventoon." Directeur Theo Gunsing van de is lamitische basisschool De Roos in Zaandam wil zijn leerlingen juist behoeden voor die gevaren en geeft wél seksuele voorlichting. „Veel islamitische ouders schamen zich over dit onderwerp en dur ven hun kinderen nauwelijks iets te vertellen. Tegelijkertijd willen zij wel dat hun dochter als maagd het huwelijk in gaat", aldus Gun sing. Op zijn school worden jongens en meisjes in aparte groepen voorge licht. Zij krijgen informatie over hun lichaam, maar ook over lover boys. „Het zijn vaak Turkse en Ma rokkaanse jongens die verwikkeld raken in die netwerken. Wij vertel len onze leerlingen dat het niet normaal is dat een jongen een meisje misbruikt. Hij maakt haar gevoelsleven kapot" Week van de Lentekriebels DEN HAAG - Deze week wordt op ruim tweehonderd basisscholen de 'Week van de Lentekriebels' gehouden. De meesters en juffen in groep 1 tot en met 8 besteden extra aandacht aan seksualiteit en relaties. In de onderbouw vertellen zij over de geboorte van baby's en over de verschil len tussen jongens en meisjes. In de bovenbouw gaat het over het verschil tussen 'verliefdheid' en 'hou den van' en krijgen leerlingen informatie over verschillende relatievor men, zoals bijvoorbeeld homoseksualiteit. Verder komt de verandering van het lichaam in de puberteit en het gebruik van voorbehoedsmidde len aan bod. Geschiedenispro j eet wil de vijand een menselijk gezicht geven. door Nicole Itano Athene - In 1453 veroverde het Ot tomaanse leger Constantinopel (nu Istanboel). Een Griek spreekt over de teloorgang van een groot se, christelijke stad. Een Turk heeft het over een roemrijke verovering. Geschiedenis krijgt een nationalis tische tint waarbij het onrecht van de ander de hoofdrol speelt. Een groep docenten en wetenschap pers wil dat veranderen. Een nieuwe manier waarop in het zuidoosten van Europa - van Tur kije tot Kroatië - tegen het verle den wordt aangekeken om zo vol keren te verzoenen: dat is het doel van zestig docenten en weten schappers uit dit gebied. Zij schrij ven nieuwe geschiedenisboeken. „Geschiedenis speelt een belangrij ke rol bij de vorming van de natio nale identiteit", stelt de Griekse Christiane Koulouri, professor ge schiedenis en mede-auteur. „Wij vrezen voor de toekomst van de Balkanstaten. Met goede geschied- schijving en onderwijs kan weder zijds begrip gekweekt worden. De meeste studenten weten weinig over hun buurlanden, ondanks het gezamenlijke verleden en het feit dat er veel relatief jonge landen op de Balkan zijn." Scholen maken ge bruik van door de overheid gedic teerde geschiedenisboeken, waarin de vele oorlogen die de regio door de eeuwen heen hebben geteisterd worden neergezet als 'wij tegen hen', met nadruk op door 'hen' ge pleegde misdaden. Het Gezamelijke Geschiedenis Pro ject onder leiding van het in Grie kenland gevestigde Centrum voor Democratie en Verzoening in Zuid- 'Het gaat ook over vrouwen en kinderen, niet alleen over soldaten, politici en helden' oost-Europa, wil dat beeld bijstel len. Naast de nieuwe geschiedenis boeken wil het centrum ook leer krachten 'bijspijkeren'. Dubravka Stojanovic, professor ge schiedenis aan de Universiteit van Belgrado, heeft zelf meegemaakt hoe geschiedenis werd misbruikt voor politieke doeleinden. Onder Slobodan Milosevic werden in 1993 tijdens de oorlog met Bosnië de geschiedenisboeken aangepast. „Het doel hiervan was aan te to nen dat de bevolkingsgroepen in Joegoslavië al sinds de twaalfde eeuw constant met elkaar in con flict waren. Dat oorlog gewoon was. Dat het normaal was dat Ser viërs en Kroaten elkaar haatten. Nu worden de teksten door de re gering weer aangepast. Dit keer om de communisten zwart te ma ken." De Servische regering stond oorspronkelijk achter het Project. Maar nadat critici de boeken als an ti-Servisch bestempelden, trok de regering haar steun in. Het Project is niet alleen bedoeld om docenten beter lesmateriaal in handen te geven. Hen moet tevens geleerd worden op een andere ma nier les te geven. Geschiedenisles bestaat nu uit een serie 'feiten' die studenten uit het hoofd moeten kennen. Het Project is erop gericht studenten zelf het verleden te la ten analiseren. Door zich te concen treren op cultuur en sociale ge schiedenis, probeert het Project de genen die vaak als de vijand wor den gezien, te humaniseren. „In onze boeken gaat het ook over vrouwen en kinderen, niet alleen over soldaten, politici en helden", aldus Koulouri. „Wij willen laten zien dat het verdriet en de ellende van een oorlog niet exclusief tot één natie behoren."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 8