Helmert Woudenberg en Pim Fortuyn zijn generatiegenoten, maar het zijn vooral lotgenoten SÏ PZC Maandag 19 maart 2007 21 AGENDA OP PAD In het kader van de boekenweek. Voordracht middag in het woonzorgcen trum Rozenoord in Sluis. Ron Martens treedt op voor de .bewoners. Sluis, woonzorgcentrum Rozenoord, 14.00 tot 16.00 uur. Mundo Maya Zeeuwse Volksuniversiteit in Terneuzen start de cursus Mundo Maya: de wonder lijke wereld van de Maya's. Info via tel. 0118-634800 of vu-zeel1@csnet.nl. Terneuzen, Zeldenrustcollege, 19.30-21.00 uur. Voorlichting WMO Voorlichtingsbijeenkomst over de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Oostkapelle, Halve Maan, 14.00 uur. Quiznight Algemene kennisquiz met vragen over oa muziek, beroemdheden, logo's en gebou wen. Iedere maandagavond. Info: www.murphysquiznight.com. Vlissingen, Cinecity, 20.00 uur. meer agendanieuws op www.pzc.nl FILM BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Norbit: 20.00 uur; Music and Lyrics: 20.00 uur; Hannibal Rising: 20.00 uur; Babel: 20.30 uur; HULST Koning van Engeland, Norbit: 20.00 uur; Night at the Museum: 20.00 uur; The Good Sheperd: 20.00 uur; Music Ly rics: 20.00 uur; Hannibal Rising: 20.00 uur; P: 13.45, 16.00, 19.00 en 21.45 uur; Dreamgirls: 16.15 en 19.00 uur; Ernst, Bobbie en de geslepen onix: 14.00 uur; Freedom Writers: 22.00 uur; Hannibal Ri sing: 22.00 uur; Kicks: 16.15 en 19.00 uur; La Vie en Rose: 16.15 en 19.00 uur; Music Lyrics: 16.15, 19.00 en 21.45 uur; Night at the Museum: 13.45 uur; The Pursuit of Happyness: 13.45 uur; Sneak: 22.00 uur; MIDDELBURG Schuttershof, Babel: 20.00 uur; OOSTBURG Ledeltheater, Perfume: 20.00 uur; TERNEUZEN Merral, Norbit: 20.00 uur; Music Ly rics: 20.00 uur; Night at the Museum: 20.00 uur; Hannibal Rising: 20.00 uur; VLISSINGEN CineCity, Norbit: 13.45, 16.15, 19.15 en 21.45 uur; Beestenboel: 13.45 uur; Blood Diamond: 21.30 uur; Das Leben der An deren: 13.30,16.15 en 19.00 uur; Dennis UITGAANSTIP De grootste diamantroof in Nederland werd kinderlijk eenvou dig uitgevoerd. Een medewerker van een Amsterdamse handel Gassan Diamonds stopte in 2001 voor miljoenen aan diamanten in een magnetrondoos en liep daarmee probleemloos het pand uit. De dader, Dennis P, vluchtte na zijn daad naar Mexico, maar gaf zich enkele weken later aan bij de politie. Regisseur Pieter Kuijpers (Van God los, Offscreen) heeft er een film van gemaakt: Dennis P, die eind vorige week in première is gegaan en onder meer is te zien in de Vlissingse bioscoop Cine City. Kuijpers maakte van de diamantroof een onvervalst liefdes verhaal. Vanaf het moment dat Dennis (Edo Brunner, rechts op de foto, met Edwin de Vries) in een seksclub Tiffany (Nadja Hüp- scher) ontmoet, is hij smoorverliefd. Voor haar is hij een steenrij ke diamanthandelaar, maar daarvoor moet Dennis, als eenvou dig medewerker, wel steeds vaker een diamantje in zijn zak la ten glijden. Als de bedrijfsrechercheur (Haye van der Heyden) hem op het spoor komt, besluit Dennis de droom van zijn leven waar te maken en de complete voorraad te stelen. In de film spelen ook onder anderen mee: Willeke van Ammel- rooy, John Leddy, Sjoerd Pleijsier en Mary-Lou van Stenis. NADER BESCHOUWD En dat is dan ook het eerste en enige wat er in de voorstelling gebeurt. Fortuyn niet langer zien als de verpersoonlijking van het kwade. Hem afschilderen als mens. Een mens met zijn eigen geschiede nis. Altijd weer die jeugdtrauma's. Een va der die kleine Pim niet ziet staan. Een moeder die hij adoreert, maar die zelf niet kan openbloeien. En de ontdekking van zijn homoseksualiteit. De heftige ver liefdheden. De weerstanden, de overwin ningen. Helmert Woudenberg vat het in een in terview in het AD heel kort samen: „In feite is het heel basaal: Pim Fortuyn zocht zijn hele leven lang de erkenning van zijn vader." Ja, het lukt, de man krijgt van Woudenberg de menselijke dimensies die hij verdient. En een dood (aangrijpen de sobere slotscène) die hij niet verdient. Die innerlijke beweging maken, van vooroordeel naar begrip, dat is een aspect van theater. Die be weging móeten maken, omdat de acteur of het stuk je er min of meer toe dwingt, dat is één bepaalde definitie van goed theater. Dat één acteur met bijna geen andere middelen dan zijn stem, zijn lijf, zijn persoon zoiets kan, dat is helemaal meeslepend. Dat is ook waar om ik zo dol ben op solotoneel. En toch door Willem Nijssen Helmert Woudenberg speelt Pim Fortuyn. Afgelopen woensdag, in theater Vestzak99, Vlissingen. Daar reageer ik op als een muis op kaas. Helmert Woudenberg zien spe len is altijd een belevenis. Gegarandeerd is er eerst de verbazing. Dat een man met zulke vierkante bewegingen je binnen een paar minuten toch volledig in zijn ban heeft. Dat een stem die helemaal niet bij de man past (altijd wat hoger, wat dunner dan je verwacht) je toch weer meesleurt. Ik vind dat fascinerend. Over mijn eigen vooroordelen heen getild wor den. Niet elke voorstelling heeft dat te bie den. Toevallig kan dat bij een acteur als Helmert Woudenberg. Omdat het een heel aparte toneelspeler is. Maar het kan - in mijn geval - zéker als het om Pim For tuyn gaat. Vooroordelen genoeg. Waarom zou een mens in godsnaam nog in Pim Fortuyn geïnteresseerd zijn? (e mag niemand dood wensen, zo netjes ben ik nog wel opgevoed. Maar als bepaal de iemanden dan toch dood zijn, dan mag daar toch zeker wel zand over? De brave woorden uit de flyer wan de voor stelling zeggen me niks: 'Fascinatie voor een generatiegenoot'. Fascinatie voor het kwade, daar kan ik nog inkomen. Maar dat is natuurlijk al een kanjer van een vooroordeel. foto Clemens Boon mij tot de grondwet van de kunst, de ver beelding is heilig. Dus de regel is: ik zie Woudenberg los van zijn werk. Maar ik wil zijn keuze snappen. Woudenberg over deze voorstelling: „Ik ben geïnteresseerd in het innerlijke dra ma. Ik probeer hem na te voelen, te be grijpen. Ik ben op zoek naar de Fortuyn in mezelf" En even verder lees ik van al les over Woudenberg dat ik niet wist. Omdat ik onder meer een van zijn laat ste, veelgeprezen stukken (De Hel) heb ge mist. Dat ging over zijn eigen verleden, het verhaal van zijn ouders. Een zwaar NSB-verleden. Daar gaat het niet om. Het gaat me niet eens aan. Een kind is nooit schuldig. Dat is het hem juist. Maar het raakt wel beladen. Woudenberg en For tuyn zijn inderdaad generatiegenoten, maar het zijn dus vooral lotgenoten. Dat verklaart veel. Ook waarom deze voorstel ling zo boeide, van begin tot einde. Helmert Woudenberg als Pim Fortuyn. blijft er iets wringen. Waarom Fortuyn op deze manier nog eens tot leven ge wekt? Dus ik zoek verder. Voor het eerst van mijn leven kom ik op www.pim-for- tuyn.nl. Een boeiende ervaring. De krasse uitspraken, die nét geen klinkklare onzin zijn. Een mens zou nog gaan twijfelen. Ik wist niet dat de waarheid zo sluw is. Daar word ik niet echt veel wijzer van. Helmert Woudenberg speelt Pim For tuyn. Zij zijn dus met z'n tweeën. Niet voor het eerst - maar toch zelden gedaan - ga ik op zoek naar de mens achter de ac teur. Ik heb geen encyclopedisch geheu gen voor namen en feitjes. Gelukkig maar. Ik wil theater beleven op het mo ment, zonder in mijn beleving of oordeel gehinderd te worden door wat een acteur allemaal doet of is. En trouwens, ik heb een heilig ontzag voor de scheiding tus sen maker en product. Dat hoort voor Ernst, Bobbie en de geslepen onix

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 21