Te veel gezelligheid verstikt uiteindelijk Gedreven meesters op hun instrument Kans Bief en Racoon op awards Finaleplek voor componist Stefan Knuijt PZC Maandag 19 maart 2007 19 ZIJPE - „Ik vond het leuk." „Ik vond het héél leuk." „Ik vond het prach tig!" Gasten en publiek van de Schouwse cajunband Catfish kwa men gisteren superlatieven tekort GOES - De Zeeuwse bands Blof en Racoon maken opnieuw kans op de 3FM Awards, de jaarlijkse radio prijzen. Blof is genomineerd in de categorieën beste band, beste zan ger (Paskal Jakobsen), beste artiest pop, beste album Umojaen bes te live-act. Racoon is kandidaat voor beste band, beste zanger (Bart van der Weide) en beste ar tiest pop. De groepen waren vorig jaar respectievelijk vijf en vier keer genomineerd. Racoon kreeg toen uiteindelijk drie awards, Bloféén. De winnaars per categorie worden bepaald door het publiek, dat kan stemmen via www.ifyyt.nl. De prij zen worden op 15 april in Paradiso in Amsterdam uitgereikt. ROTTERDAM - Stefan Knuijt (14) uit Nieuw- en Sint Joosland heeft gis teren in Rotterdam de finale ge haald van het Prinses Christina Concours voor componisten. Hij speelde op piano zijn eigen compo sitie World view, die bestaat uit vijf delen met muziek uit verschillen de werelddelen (China, Afrika, Arabië, Amerika en Europa). De ju ry was lovend over zijn werk. De finale is zaterdag 31 maart in het provinciehuis in Den Haag. voor de bijzondere presentatie van de eerste volwassen cd Allée de la Barbue. De extreem hoge water stand verhinderde dat De Frisia Zie- rikzee kon aandoen en dus ging het SCHNEEMANN, WEIDNER ROKYTA Klassieke muziek Baudeloo-concert ensemble Schneemann, Weidner Rokyta. Gezien: zo. 18/3, Baudeloo, Hulst. door Jos Verpoorten Wie zondagmiddag vol voorpret naar het Bau deloo in Hulst was geto gen, in de veronderstelling getrak teerd te zullen worden op een wer velend optreden van twee cimbaal spelers met virtuoze, opzwepende zigeunermuziek, kwam bedrogen uit. In plaats daarvan waren drie uitste kende en gedreven musici te be luisteren, die in de beste traditie van de Baudeloo kamermuziekcon certen, met werken van componis ten als Berg, Bartók, Kurtag en Sa- tie een middag verfijnd musiceren te bieden hadden. Daar er voor cimbaal weinig of geen 'klassieke' muziek is geschre ven speelden zij van bovenge noemde toondichters arrangemen ten van voor piano bedoelde wer ken, al dan niet met solo-instru ment. Het eerste programma-onderdeel was zelfs een dubbele bewerking, want van de 'Jugendlieder' van Al- ban Berg werd de zangpartij door Marieke Schneemann vertolkt op dwarsfluit. De sfeer van deze jeugd- werkjes, vol weemoed en verlan gen, werd werkelijk uitstekend ge troffen. Vooral de op altfluit gespeelde lie deren maakten diepe indruk. Bij de reguliere fluit was hier, althans hele gezelschap met twee bussen naar Zijpe 'op schoolreisje'. Op bei de dekken klonk drie uur onafgebro ken de typische muziek van de Mis- sissippidelta. foto Marijke Folkertsma wat het vibrato betreft, net iets te weinig nuance. Overigens bleek al snel dat er, wat nuances betreft, door een geoe fend cimbaalspeler zowel in dyna miek als timbre een royaal spec trum kan worden bestreken. Hierbij werden diverse stokken ge bruikt, al of niet omwikkeld, maar ook de blote handen werden niet gespaard. Bijzonder indrukwekkend waren Ze leest, knauwt op haar kauwgom, sust ongeïnteres seerd de baby en geeft af en toe een bot of vlijmscherp ant woord. Evelyn in de relatiekome die Verre Vrienden door Theater groep Zierik wint direct de sympa thie van het publiek. Heerlijk im mers om je zo horkerig te durven gedragen als de situatie je niet aan staat. Dat is nog eens wat anders dan je in allerlei bochten wringen om 'het gezellig te houden'. Daar ga je uiteindelijk volledig aan on derdoor, zo blijkt tijdens het ver loop van het stuk. Overigens biedt bot doen ook niet de passende op lossing, want erg gelukkig lijkt Evelyn niet met haar leven. De rol wordt knap vertolkt door Nelleke Tamerus. Samen met Cora Hoogstrate als de opgefokte gast vrouw Diane weet zij de motor van de voorstelling vooral in het eerste deel krachtig draaiend te houden. Het publiek is getuige van een mid dagje onder vrienden. Verre vrien den, want ze zijn elkaar - zeker emotioneel gezien - wat kwijt ge raakt. Vroeger was het allemaal be ter, maar toen waren ze jong en koesterden ze nog idealen. Nu weet Diane inmiddels bijvoor beeld dat Paul geen 'prins op het witte paard' is. Nu beseft Marge uiteindelijk wel dat ze met haar Gordon nooit wilde avonturen zal een aantal miniaturen van Kurtag. De twee cimbalisten waren in de ze uiterst gecondenseerde muziek, waarin werkelijk geen noot teveel staat, maar zeker ook elke noot er toe doet, volledig in hun element. De uiteenlopende karakters van deze korte werkjes stelden de he ren in staat een exposé te geven van de vele speeltechnieken die op hun instrument kunnen worden aangewend. VERRE VRIENDEN Toneelvoorstelling, Theatergroep Zierik. Gezien: vrij. 16 maart, MFC, Zierikze door Ali Pankow beleven en moet john erkennen dat hij een loser als zakenman is en niet het respect van zijn vrouw kan afdwingen. Alleen Collin is gelukkig met zijn leven. Tenminste dat bazuint hij overal rond en hij werpt zichzelf op als therapeut om anderen in zijn geluk te laten delen. Zolang de schijn nog wordt opge houden en de sfeer in plakjes is te snijden, valt er veel te genieten. Vaart, verrassing en vlot spel van allen tillen de voorstelling ver bo ven het gemiddelde, lammer genoeg lekt vooral die vaart er na de pauze behoorlijk uit. Met uitzondering van een kos telijke uitbarsting van Diana, lijkt de verstikkende gezelligheid in het verhaal, ook de toeschouwer in zijn greep te krijgen. De peptalks van Collin worden te veel van het zelfde. Arnold van der Wees geeft dit personage met veel inzet ge stalte, maar zou een breder spel- register moeten opentrekken om het stuk echt spannend te hou den. j®\ Marieke Schneemann, Michiel foto Camile Schelstraete Bij de lovende woorden aan het adres van de cimbaalspelers mo gen we fluitiste Marieke Schnee mann niet vergeten. Zij doet in in zet en vakmanschap zeker niet voor de anderen onder. Dat bleek ook bij een extraatje dat zij voor het publiek in petto had. Geïnspi reerd door de omgeving speelde zij spontaan Debussy's Syrinx. Hierin toonde zij zich een meester op haar instrument. Voor cimbaal is weinig of geen 'klassieke' muziek geschreven daarom speelden Weidner en Jan Rokyta arrangementen van voor piano bedoelde werken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 19