Tussen onschuld en directe erotiek Westerschelde ligt ver van Mississippi 40 Zaterdag 17 maart 2007 PZC Werk van Lidy Jacobs, Joanneke Meester en Isis Hoos in deWillem3. door Rolf Bosboom VUSSINGEN - Een bezoek met klei ne kinderen aan de expositie van Lidy Jacobs, in het Vlissingse kunstcentrum deWillem3, maakt onverwacht veel duidelijk. De ko ters hebben vooral oog voor de aai bare - maat helaas: aanraken niet toegestaan - dieren die door de ruimte zweven, gedragen door ro de linten. Ze dwalen er even onbe kommerd als onschuldig rond. De volwassene ziet vooral de na drukkelijk vormgegeven geslachts organen van de merkwaardige we zens. Het is juist die dubbelzinnig heid die de Rotterdamse kunstena res boeit: tederheid, kinderlijke on schuld en hang naar geborgenheid tegenover onverbloemde erotiek, platte seksualiteit. Aan de muur hangen foto's uit de serie zelfportretten die Jacobs in de jaren negentig maakte. Ze meet slechts 1,34 meter en bekijkt daar door alles, naar eigen zeggen, 'van uit het perspectief van een negen jarig kind'. Dat benadrukt ze door zichzelf met kinderknuffels te foto graferen, maar wel in lingerie en steeds verdergaande stadia van naaktheid. Het meisjesachtige en het volwassene komen samen in een beeld dat als ironisch kan wor den opgevat, net zoals de foto's van bloemstampers die de schoon heid van de natuur tonen maar te gelijk onmiskenbaar een dubbele lading dragen. In een van de ruimtes boven is het thema tot bijna absurde propor ties uitvergroot. Er staat een fallus - eind jaren negentig toonde Ja cobs zelfs vier van dergelijke Wil ly's in het Groninger Museum - met de proporties van een monu ment. Het is een overweldigend seksueel symbool, maar wel weer in zachte en kwetsbare materialen uitgevoerd. Naast Jacobs exposeren Joanneke Meester en Isis Hoos momenteel in deWillem3. Meester maakte de intrigerende installatie Need you: een verzameling kamers, kabinet ten, op kinderschaal. Het lijkt eerst een wat onschuldig tafereel, maar al snel worden de geknevel de speelpoppen zichtbaar die zich in de kamers bevinden. Ze lijken gemarteld, gekerkerd. Hun gezich ten zijn oud en verwrongen. Het complex baadt in een over daad aan hard licht en de wanden zijn transparant. Daardoor wordt het geheel onontkoombaar voor de toeschouwer, die ongewild ge tuige wordt van gruwelen en ge dwongen wordt zijn positie te be palen. Wat is hier gebeurd? Wie is hieraan schuldig? Wat is mijn rol? In de gaststudio boven heeft Isis Hoos, als afstudeerproject, een Kar- tonnotel gemaakt, een kartonnen hotelkamer gebouwd, wat mooi Het meisjesachtige en het volwassene komen samen in een ironisch beeld. aansluit op het topende kunstpro ject Motel Insomnia in de Oude Timmerfabriek. De bezoeker kan de kamer deels naar eigen inzicht indelen. De kasten en de planken aan de muren zitten niet vast. Een belangrijke rol spelen de 'ra men' in de kamer, het 'uitzicht' op de omgeving die bij een mobiel ho tel als dit regelmatig verandert. In Vlissingen zijn de raampjes met ge kleurd folie beplakt, zodat uiteen lopende kleuren de kamer binnen vallen. f^1 Expositie Lidy Jacobs, Joanneke Meester en Isis Hoos, t/m 6 mei in deWillem3, Oranjestraat 4, Vlissin gen. Geopend: di.-zo., 12-17 uur. Beeldend kunstenaar Lidy Jacobs bij haar zachte sculptuur in de vorm van een reuzenfallus. foto Ruben Oreel Première Huckleberry Wim in Arnemuiden door theater Kwark door Aii Pankow ARNEMUIDEN - Hij wordt ver scheurd tussen de lokroep van zijn held Huckleberry Finn en de troos tende, dunne armen van Pia, die naar aardappelpuree ruikt. Wim weet het even niet meer: moet hij op zijn vlot de wijde wereld in of blijft hij fantaseren, tekenen en schelpen zoeken aan het vertrouw de strand van Vlissingen. De Wes terschelde ligt immers zo ver van de Mississippi. Theater Kwark bracht gisteroch tend de première van de school voorstelling Huckleberry Wim, een theatrale belevenis gebaseerd op het boek Het Vlok van Wim Hof man. Die eerste voorstelling was toebedeeld aan groep zeven van basisschool 't Vierschip in Arne muiden. De productie geldt als officieuze af sluiting vah het 'Wim' Hofman jaar' voor het basisonderwijs. „Wat hebben kinderen van tien a twaalf jaar met nostalgie", vroeg re gisseur Bram Kwekkeboom zich af Het Vlot vertelt immers veel over de jeugd van de nu 65-jarige auteur. Patricia Kuiper schreeft met dit boek als basis het script voor de to neelvoorstelling. Vervolgens was het de beurt aan regisseur en spe lers de werkelijke theatrale vertaal slag te leveren. „Dat was niet zo eenvoudig", er kent Kwekkeboom. Fraaie poëti sche bespiegelingen doen het goed in een boek, maar kunnen een klas vol kinderen maar kort boeien, weet hij uit eigen ervaring destijds als acteur bij Theatergroep Wederzijds in Amsterdam. Hij heeft dan ook gekozen voor vaart en variatie al moest dat soms ten koste gaan van fraaie frases in het script. Een terechte keus zo bleek giste rochtend bij 't Vierschip. De leer lingen leefden drie kwartier lang intens1 mee' ttiet Ffdnqois Vervaet in de rol van Wim en Oscar Poste- ma als de kwelgeest Luitwieler. Verder verschijnen in de 'bijrollen' ook het meisje Pia, Wims moeder en Huckleberry Finn ten tonele. „Wie een motief in dit verhaal zoekt, wordt weggestuurd. Wie een moraal zoekt, wordt verban nen en wie naar logica speurt, wordt doodgeschoten", geven de De leerlingen leven drie kwartier lang intens mee met het toneelstuk personages in het begin van de voorstelling te kennen. Theater Kwark slaagt erin met veel respect voor het werk van Hof man een universeel verhaal te ver tellen over bang zijn als je klein bent. Bang voor grote jongens die je kwellen en voor avonturen die heel spannende lijken, maar ook helemaal mis kunnen gaan. Een verhaal ook over verwondering door de zon en dé stefiën. Over af schuw van het pijn doen van wor men en vissen. En ook over brief jes uitwisselen met een meisje en over naar school moeten en pas weer vrij zijn als de dag bijna voor bij is en over lekker weggaan net zoals je held in de boeken heeft ge daan en over dat dan toch niet dur ven. Bovendien toont Kwark met Huckleberry Wim dat een klaslo kaal met een beetje fantasie én veel speltalent meer verrassingen kan bieden dan een goed geoutil leerde theaterzaal. Francois Vervaet als Wim en Oscar Postema als zijn kwelgeest Luitwieler in de voorstelling Huckleberry Wim. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 98