Getuigenissen The mall v14 Spectrum Zaterdag 17 maart 2007 PZC STANDPLAATS door Frank Hendrickx Onze Chevrolet Malibu was gestolen. Een week eerder hadden we hem ge kocht, de kakigroene sedan uit 2005 met nog geen 21.000 mijl op de teller. En nu al weg. Gejat in de parkeergarage van een shop ping mall, dertig kilometer van Washington DC. Dat kon er ook nog wel bij. Een bezoek aan de mall is toch al zo'n feest. Hele volksstammen verdwijnen in het weekend onder het dak van het winkelcomplex om er pas uit te komen als ze helemaal murw zijn van het consumeren. Ouders lopen er te zweten onder veel te warme winterjassen, kinderen jengelen non-stop, pu bers hangen verveeld rond bij de megabioscoop en het winkelpersoneel vraagt tot vervelens toe of ze je kunnen helpen. Nee, dank u! Het is moeilijk om een slechtere Amerikaan se uitvinding te bedenken. De kernbom, misschien. Historici en gebruikers van Wikipedia zullen zeggen dat de mail helemaal niet in de VS is uitgevonden. In Iran hadden ze al in de tiende eeuw een overdekte ba zaar en die van Istanbul stamt uit de vijf tiende eeuw. De Perzen en Turken valt echter niets te verwijten. Ik heb de ba zaar in Istanbul een keer bezocht: het is een intiem winkelstraatje vergeleken met de moderne Amerikaanse creaties. De Amerikaanse mails zijn zo groot dat ze bedoeld lijken om te verdwalen. Ik ver lies er onmiddellijk mijn oriëntatie. Als ik vijf minuten binnen ben, kan ik de uit gang niet meer vinden. Na een paar zielloze uren langs roltrappen, lif ten en promenades raak ik ervan over tuigd nooit meer weg te komen. Het is verleidelijk om heel veel bier te gaan drinken, maar de mall is alleen per auto te bereiken en te verlaten. Als alternatief wil je al le hamburgers, taco's, wafels, Sunday ijsjes en kebabs opeten die worden aangeboden. Dat doen veel Amerikanen dan ook. De mall is een bijverschijnsel van de witte trek uit de Amerikaanse steden. Samen met de wel gestelde burgers vertrok na de Tweede Wereld oorlog ook de middenstand uit de binnenste den. De achterblijvers in de stad kregen te kam pen met geweld, armoede en verpaupering, de mensen in de suburbs kregen de mails. Soms is niet helemaal duidelijk wat erger is, maar het is in elk geval goed dat er in Nederland nu een mi nisterie is voor wonen, wijken en integratie om een vergelijkbare ontwikkeling te voorkomen. Voor sommige landen is het al te laat In China schijnt er een shopping mail te zijn van 600.000 vierkante meter. Arme Chinezen: nau welijks verlost van het communisme en nu dit. In Canada schijnen ze allerlei enorme onder grondse mails te bouwen, wellicht als verwij zing naar Dante's onderwereld. 'Laat alle hoop maar varen, gij die hier binnentreedt', schreef de dichter al. De mail gun je niemand. Zeker als je auto dan ook nog weg is. Een half uur doolden mijn hoogzwangere vrouw, mijn tweejarige dochter tje en ik door de parkeergarage. De plek klopte: we waren bij het warenhuis Macy's naar bin nen gegaan, maar onze Chevrolet Malibu stond er niet meer. Om zeker te zijn gingen we op de andere etages van de parkeerplaats kijken. Ook niets. Er zat niets anders op: we moesten terug de mall in. Bij de ingang zagen we een klein bord je. 'Dierbare klant, er zijn in deze mail twee Ma cy's. Vergeet niet waar u uw auto staat gepar keerd'. En inderdaad, aan de andere kant van het complex was een identieke Macy's met een identieke parkeergarage. Met één verschil: hier stond onze Chevrolet Malibu wel, om ons ein delijk naar huis te brengen. Op 27 maart 1977 botste op het Spaanse eiland Tenerife een Boeing 747 van de KLM tegen een toestel van de toenmalige Amerikaanse vliegmaatschappij PanAm. Daarbij kwamen 583 mensen om het leven. Vijf mensen die de ramp hebben meegemaakt blikken terug. door Henk van den Boom foto's CPD Niets op Tenerife herinnert meer aan de grootste vlie gramp uit de luchtvaartge schiedenis, dertig jaar gele den. Toen de familieleden hun doden en gewonden hadden meege nomen, bleven de eilanders achter met een hoop verwrongen staal en de gruwelij ke beelden op hun netvlies. Zoals ze dat gewoon zijn te doen als de toe risten hun eiland verlaten, keerden de Te- nerifenos terug tot de orde van de dag. De leegte, de machteloosheid en het schuldbe- sefbleven. Het initiatief van Nederlandse nabestaan den om op de berg Mesa Mota een interna tionaal monument op te richten, is door de eilandbewoners met veel warmte ont vangen. In grote eensgezindheid is de plek ingericht voor het gedenkteken van Rudi van de Wint. Geld noch moeite hebben ze gespaard om de meest ingrijpende gebeur tenis uit de geschiedenis van hun eiland een plek te geven. „Ze hebben het gevoel dat ze nu pas echt iets kunnen doen", zegt Gert van Spijker. Hij woont al 23 jaar op het eiland en leidt de bouw van het gedenkteken. „Iedereen, tot en met de bouwvakkers, is ervan door drongen met iets bijzonders bezig te zijn. Het gaat om een stuk onverwerkt verleden dat nu aan de oppervlakte mag komen." EEN ENORME CHAOS „Ik was net drie jaar bij de brandweer toen de commandant me belde dat er iets aan de hand was op het vliegveld. Met vijf wagens rukten we uit en ook uit andere plaatsen werden wa gens opgeroepen. Toen we aankwamen, trof fen we een enorme chaos aan. Vuur, wrakstuk ken en overal lijken. Waar moesten we begin nen? Ik herinner me dat ik het eerst naar een vrouw ging met een klein kind in haar armen geklemd. Misschien omdat ik zelf thuis een dochtertje had van drie.Ze waren allebei dood. De hele avond en nacht hebben we gewerkt om de lichamen te bergen. Ik zie steeds beel den voor me, gemengd met een andere vlie gramp op Tenerife drie jaar later, waarbij 146 doden vielen. Er gaat geen maand voorbij dat ik er niet aan moet denken. Psychiatrische hulp was er in die tijd niet, maar ik kon er gelukkig goed over praten met mijn vrouw. Over het ge voel tenminste, de details heb ik altijd voor me gehouden. Die moetje zelf verwerken. In het begin had ik last van depressies, angstaanvallen en nervositeit. Een paar collega's konden het niet aan en hebben ander werk gezocht. Soms vroeg mijn commandant of het ging, en dan zei ik 'ja'. Het is nou eenmaal je beroep. Ook al is het erg laat, ik ben heel blij met dit monu ment. Ik voel het als een erkenning van wat er toen is gebeurd." Juan Manuel Martin Suarez, geb. 19-12-48, brandweerman Wrakstukken liggen op de baan van het vliegveld op Tenerife nadat een KLM- en een PanAm Boeing met elkaar in botsing kwamen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 44