Ons kent ons Op reis met Fiasco Tours Echtpaar v11 PZC Zaterdag 17 maart 2007 Het is een stel dat alles heeft gezegd En enkel spreekt in lettergrepencode, Zo'n stel dat de seizoenen en de mode Een leven lang gevolgd heeft, levensecht Ze kwamen langs de waterkant terecht Niet om elkaar, maar om de tijd te doden, Zij leest een lauwe liefdesepisode Terwijl zijn blik zich aan de dobber hecht Zal zuster Els voor dokter John bezwijken Het deeg is stevig om de haak gekneed, Een kwestie van gevoel en blijven kijken Dan klinkt opeens een simultane kreet We zien het paar een hoogtepunt bereiken, De dokter en de visser hebben beet door Mario Molegraaf Meestal willen dichters de poëzie voor mor gen schrijven. Voor sommigen mag de poëzie best van gisteren zijn. De lichte dichters hoeven niet zo nodig de nieuwste verzen te schrijven. Zo denkt bijvoorbeeld Ton Peters erover, wiens Echtpaar in Zo klinkt dus weggesmeten geld staat. In die bloemlezing vind je de geestigste gedich ten uit het tijdschrift De Tweede Ronde. Het enige literaire blad waarin altijd plaats is voor lichte dich ters. Lichte dichters? Ton Peters en zijn collega's schu wen de zware thema's niet. Waarmee duidelijk is dat er voor hen geen deugdelijke verzamelnaam be staat. Het zijn hoe dan ook dichters die zelden se rieus worden genomen, poëten die geen paspoort krijgen voor de officiële poëzie. Ze mogen meestal niet meedoen, Drs. P., Patty Scholten en Kees Stip. Maar nu spelen ze eens een hoofdrol, samen met ve le onbekenden. Zo krijg je in deze bundel een omgekeerde poëzie- kosmos te zien. Ze zijn dan ook tégen, overal tegen, de dames en heren zijn sterk in spot, bollebozen van de boosheid. Zeker zijn ze tegen het zware gedicht, tegen aanstellers die het volledig van inspiratie moe ten hebben. Dichten is geen gave, menen de lichte dichters, maar een vak. Alleen, waarover moet dat volmaakte vakwerk gaan? Zoals H.L. Prenen ver zucht: De vorm ligt al te wachten/ eer ik het werk be gin - had ik maar een gedachte/ dan goot ik die erin... Voor de lichte dichters blijkt dat steeds een zware strijd. Het werk is meer dan maakwerk. Ze wachten niet tot de god van de poëzie het geheime teken geeft. Nee, ze gaan zelf zoeken op de zolders van hun geest. Juist dat maakt hun verzen belangwek kend en veelzijdig. Er kan met de vorm worden ge speeld: iemand laat zich uitdagen door de letter x. Maar meestal moet de inhoud eraan geloven. Geen onderwerp is te min, ze schrijven over drank en die ren, politiek en religie, de liefde en het leven. Maar ironie en satire zijn nooit ver weg. Keurig maten tel len en rijmen bestellen, en dan de grilligste verhalen vertellen. Een opwindend duel van ramp en pret, re gelmaat en onzin, vorm en chaos. Perfect georgani seerd op reis met Fiasco Tours. Zo klinkt dus weggesmeten geld. De geestigste gedichten uit De Tweede Ronde. Bijeengebracht door Meindert Burger Jos Versteegen - 288 pag./ €15 - Mouria, Amsterdam. door Jaap Coedegebuure illustratie Martien Bos Er bestaat een hemelsbreed verschil tussen een lees- club en een literaire kring. Het een verhoudt zich tot het andere als een rijtjes huis in een Vinex-wijk tot een villa op de Utrechtse heuvelrug. In een leesclub keuvelt men over de hypes van de dag, over de De Da Vinci Code, de nieuwe Kluun en de nieuwe Hei een van Royen. De literaire kring daarentegen buigt zich over de onster felijke klassieken, Madame Bovary, de oude, respectabele Shakespeare en de nog oudere en respectabelere Dante. En als ze al eens een hedendaagse ro man bespreekt, dan toch bij voorkeur een uit het verre buitenland, en graag van een behoorlijk filosofisch en ethisch gehalte. De literaire kring kijkt neer op de waan van de dag en koestert zich in de behaaglijke warmte van overgeërf de tradities en de juiste smaak. De le den lezen 'om te reizen, te ontwaken, het oordeelsvermogen te perfectione ren, de innerlijke democratie te ver sterken, to see themselves as protago nists in a plot, te lezen om al die din gen te leren kennen die buiten hun bereik zijn gebleven Ze lezen om er beter van te worden, in immate rieel opzicht tenminste'. Geen wonder dus dat men zich verre houdt van de bokkensprongen van het postmodernisme en gruwt van de chicklit, het commercieel zo succes volle genre binnen de vrouwenlitera tuur waarin het meer gaat om een sexy uiterlijk dan inhoudelijke kwali teiten. Chicklit, dat is het verderflijke genre van de liefdesroman, de pulp, het amusement waaraan de wereld, met dank aan de jongere en volkomen on verantwoordelijke generatie, ten on der gaat. Zo denkt althans Randolf Pellikaan, internationaal befaamd hoogleraar in het recht, veelvuldig in de media opduikend expert, spil van de plaatselijke literaire kring en een van de personages in een pas versche nen roman van Marjolijn Februari. 'Plaatselijk', dat wil zeggen een buiten de Randstad gelegen dorp waar de no tabelen nog naar de ogen worden ge zien en de omgangsregels worden be paald door het oud-vaderlandse ad,a- gium 'ons kent ons'. Vanuit de lokale optiek gezien maakt de literaire kring de indruk van een geducht cultureel bolwerk in tijden van ontlezing en verzapping. Maar Februari gunt ons een stand punt dat een heel andere laag van de werkelijkheid blootlegt. Randolf en zijn mede-geletterden (onder wie heel wat kopstukken uit het bedrijfsle ven) vormen een hecht old boys-net werk dat op gepaste tijden functio neert als een goed gesmeerde belange norganisatie. Dat laatste blijkt pas nadat de literaire kring zich heeft verwaardigd (na lang verzet van Randolf) om de chic- klit-bestseller De zomer van de linnen schoenen te programmeren. Het pikan te aan die roman is niet zozeer de per soon van schrijfster Ruth Ackermann (een oud-dorpsgenote), maar veeleer het feit dat Ruths vader Erik de Win ter ooit uit het hoogwaardige leesge zelschap is verbannen. Men vond dat hij niet langer viel te handhaven nu hij openlijk was gebrandmerkt als de man die willens en wetens vervuilde glycerine had geleverd aan een fabri kant op Haïti die er hoestsiroop van maakte. Resultaat: tachtig kinderen dood, tientallen anderen voorgoed in valide. Het schandaal kostte De Winter zijn baan en zijn gezin een niet te schat ten hoeveelheid levensgeluk. Dochter Ruth en haar moeder belandden zelfs in het gekkengesticht, waaruit de eer ste zich wel maar de tweede zich niet wist vrij te vechten. Het zijn Randolfs dochter Teresa en journalist Victor Herwig (oud-klasge noot van Teresa en Ruth) die ontdek ken dat Erik pas door zijn omgeving melaats werd verklaard toen Randolf geen kans meer zag hem nog langer te dekken. Voordien had die nog een juridisch advies afgegeven dat Erik sterkte in het voornemen om het gif met steun van valse documenten naar Haïti uit te voeren. Maar zodra het schandaal openbaar werd en De Winter voor de bijl ging, trok de lite raire kring schielijk de handen van hem af. Sommge leden voelen zich daar achteraf niet helemaal lekker bij, maar ze zijn te verblind om in te zien dat ze willens en wetens hebben ge collaboreerd in een smerige affaire. Februari heeft deze herkenbare dorpsgeschiedenis herscha pen tot een buitengewoon vermakelijke zedenschets. De effectiviteit van haar satire zit 'm niet in de lachwekkendheid van de typetjes of het komische van de situa ties, en al helemaal niet in een opge heven vingertje. Ze moet het vooral hebben van de subtiliteit waarmee ze het middel van de ironie inzet. Bij Fe bruari niet het dik aangezette vertoon van superioriteit waarmee de verlich te intelligentsia van Amsterdam en het Gooi tegen de provincale bour geoisie pleegt aan te kijken, maar een in- en menigmaal ook meelevende kijk. Vermoedelijk kent ze het be schreven milieu van binnenuit, maar kan ze zich toch de luxe van enige af stand permitteren. De ingehouden en tegelijk intense manier waarmee ze ons een beeld geeft van het leven in een schijnbaar veilig hoekje van de Nederlandse samenleving maakt De literaire kring tot een zeer bijzondere roman, wat mij betreft een van de be tere van dit voorjaar. rrn Marjolijn Februari - De literaire kring. Uitgeverij Prometheus, 255 pag., 17,95 euro

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 41