Het vlaggenschip moet wel kunnen varen Rechte wulf klapper op De Ruyter-expositie v7 PZC Zaterdag 17 maart 2007 De Zeven Provinciën in aanbouw bij de Bataviawerf in Lelystad. foto Bataviawerf door Jeffrey Kutterink Nabouwen van de Zeven Provinciën valt niet mee, want ontwerptekenin gen bestaan niet meer. Wel is er een bestek van het zusterschip de Vrijheid en een stuk of vijf schilderingen. De Bataviawerf in Lelystad leert het reconstrueren met vallen en opstaan. Bebloede gezichten, gescheurde kledij en grimmige blikken. Net echt. Al blijkt het een illusie; zeker als acteur Chris Zegers lachend poseert voor een foto. Een maand lang is de replica van het VOC-schip de Batavia de filmset voor de Scheepsjongens van Bontekoe. Zegers speelt een hoofdrol en mede werkers van de werf zijn figurant. Het werk aan de Zeven Provinciën staat even op een laag pitje. „De animo voor de figurantrollen is groot", glim lacht Aryan Klein, hoofd bouw van de Bataviawerf. „Iets voor mij? Dacht het niet." Tussen de bedrijven door eet hij zijn boterhammen en wijst naar de bouwte keningen aan de muur. „Dat is hem." De Zeven Provinciën is op de schetsen een stuk verder dan het skelet buiten. „Het wetenschappelijk onderzoek naar hoe het schip er precies heeft uitgezien en hoe het kan worden gebouwd gaat nog steeds door. We weten nu hoe de zeilen en tuigage moeten worden ge maakt." Tien slagen vooruit denken is nog wel het meest wat hem aan De Ruyter doet denken. Omgaan met tegenslagen is ook zo'n eigenschap. Want de bouw, begonnen in 1995, heeft tussen 2000 en 2003 stilgelegen. De werf stond aan de rand van faillissement door het avontuur van de Batavia naar Sydney. Die was één van de blikvangers van de Olympische Spelen van 2000. Maar door het ontbreken van waterdichte af spraken was het voor de Bataviawerf een miljoenenstrop. Na een fikse reorganisatie besloot de werf in 2003 het werk aan de Zeven Provinciën te hervatten. Al ging dat niet zomaar. „De romp die we bouw den, klopte niet met het oorspronkelij ke uitgangspunt", vertelt Aryan boven op de steigers. „In plaats van de brede kop van een Hollands oorlogsschip, was een puntige steven ontstaan." Aanvullende onderzoeken en analyses waren nodig om een nieuw lijnenplan te ontwer pen. Maritiem instituut Marin testte een nieuw schaalmodel en zag dat de verhoudingen dit keer wel klopten. „De spanten en de spiegel moesten worden vervangen. De kiel, voor- en achtersteven werden gehandhaafd." Nu, vier jaar later, is de opbouw weer in volle gang. De 12 spanten-van-op richting staan. Ook de centen zijn aan gebracht. De lange buigzame balken ge ven de contouren van de buitenhuid aan. De romp van 163 Amsterdamse voet lang, 43 voet wijd en 16,5 voet hol lijkt nu net op een mandje. Dit keer wel in de juiste vorm. „Het hout is Deens eiken", legt Aryan uit. „We geven precies aan welke vorm we nodig hebben. Mensen trek ken letterlijk het bos in en bekijken welke bomen geschikt zijn." Een hout zagerij in Harlingen zaagt het hout op maat. Staan straks de spanten-van-invulling, dan worden de centen verwijderd en wordt de scheepshuid aangebracht. „Dan zijn we jaren verder." Het origi nele schip werd in 1664 gebouwd op de admiraliteitswerf in Rotterdam. Honderden mensen waren er 'slechts' een jaar mee bezig. De Bataviawerf moet het met minder mankracht (stuk of zestig), geld (enkele tonnen per jaar) en kennis doen (continu onder zoek is vereist). De werf draait zonder subsidie en drijft op de circa 100.000 bezoekers per jaar en sponsoren. „Af hankelijk van de hoeveelheid geld en mankracht plannen we wat we doen. We zijn nog twaalf jaar aan het bou wen. Maar het is een eer te mogen wer ken aan een reconstructie van het vlag genschip van Michiel de Ruyter." Klapstuk op de tentoonstelling over Michiel de Ruyter op de Ba taviawerf is het rechte wulf van de Zeven Provinciën. Aan het houtsnijwerk is sinds mei 2005 gewerkt. Het rechte wulf, of het hakkebord, bestaat uit de wapens van de zeven Ne derlandse provincies (waaron der Zeeland), gegroepeerd rond om het wapen van de Neder landse Republiek en geflankeerd door twee leeuwen. Dit rechte wulf meet 4 bij 7 meter; volgens de werf het grootste beeldsnijproject op een schip ter wereld. Centraal staat het wa pen van de Nederlandse Repu bliek: een 'klimmende' leeuw met in zijn rechterpoot een zwaard en in zijn linkerpoot een bundel van zeven pijlen. Die stel len de zeven verenigde Neder landen voor. De Zeven Provinci ën zal in totaal zo'n vierhonderd gesneden beelden en vele orna menten tellen. De tentoonstelling 'Michiel de Ruyter en De 7 Provinciën' is vanaf 29 maart geopend. Acht keer De Zeven Provinciën De Zeven Provinciën was tussen 1665 en 1674 Het vlaggenschip van De Ruyter. Momenteer wordt op de Bataviawerf in Lely stad een replica gebouwd. De naam De Zeven Provinciën werd in de loop van de eeuwen voor acht marineschepen gebruikt. 1De Zeven Provinciën 1645-1659 Admiraliteit van Amsterdam, linieschip van W 32-48 3. De Zeven Provinciën 1665-1694 Admiraliteit van de 'Maze, linieschip van 80 stuken. •1665-1674: Vlaggenschip admiraal De Ruyter 1666: Vierdaaqsc Zeeslag •1666: Tweedaagse Zeeslag 1667Tocht naar Chatham •1672: Slag bij Solebay i- •1673: 5^ 6ij constniccrd op de 4. De Zeven Provin ciën 1694-1706 Admiraliteit van de Maze/- linieschip van 92 stukken. 1705: Gestrantf op de Hinder bij de Maas mond en een jaar later als wrak verkocht. 8. De Zeven Provin ciën (1997-...) 'Koninklijke 'Marine, lucfitgeleiding- en commandofregat (LCJ). •april 20Ó2: In dienst genomen. 6. De Zeven Provinciën 1909-1936 Koninklijke Marine, pantscrdekscfiip. •1933: Muiterij, regering laat schip bombarderen. •1937: Hernoemd cn in gebruik genomen als opleidingsschip Hr.Ms. Soerahaia. 1942: Door een Japanse luchtaanval tot zinken gebracht nabij de haven van Soerahaja (Oost-Java). 2. De Zeven Provin ciën 1665-1667 gehuurd) Admiraliteit van Amster dam, linieschip van 48 stukken. Ook.De Vere nigde (Provinciën of (De Provinciën genoemd 1667: Naam gewijzigd - in Sintjan Baptista. 5. De Zeven Provin ciën 1782-1794 Admiraliteit van het Noorderkwartier, linie schip van 74 stukken. •1794: Voorde sloop verkocht. 7. De Zeven Provinciën 1939-1976 Koninklijke Marine, kruiser.Heette Kijkduin ('39), "Eendracht ('40) en 'De (Ruyter ('45). J_ j> In 1950 hcmoemd als De Zeven 'Provinciën. yc *1976: Verkocht aan Peru, hernoemd als Aguirre. *2001: Gesloopt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 37