Consument PZC Zaterdag 17 maart 2007 25 de oorspronkelijke Playstation had een levensduur van vijfjaar, de Playstation 2 werd zeven jaar gele den geïntroduceerd. „Er zitten nu zaken in het apparaat waarvan je je nu afvraagt: is dat nodig?", zegt Langeveld. „Maar we proberen zo goed als mogelijk voorbereid te zijn op de Home als trefpunt Sony lanceert in het najaar een vir tuele wereld a la Second Life, Sims en YouTube. In Home treffen bezit ters van een P!aystation3 elkaar on line. Ze dienen een poppetje aan te maken, in gametaal avatar gehe ten, om intrek te nemen in een ap partement. Deze ruimte kunnen ze naar eigen smaak inrichten. Daar is het mogelijk om online ga mes te spelen, maar ook met el kaar te communiceren, muziek en video's uitwisselen. Die muziek en video's staan op de harde schijf van de Playstation 3. Op de Game Developers Conferen ce in San Francisco heeft Sony Ho me voor het voetlicht gebracht. „Dit is een belangrijke stap vooruit op het gebied van internetgemeen schappen en entertainmentervarin- gen", zegt Izumi Kawanishi. „De driedimensionale graphics demon streren de kracht van de PS3." toekomst. We garanderen dat je niet over drie jaar een nieuwe spel computer hoeft te kopen om weer bij te zijn." Het is ambitie met een prijskaart je. Opvallend is dan bovendien dat Sony alleen in Europa geen budget versie op de markt brengt. In de VS en Japan is ook een exemplaar Superpostzegel p- Het hart van de Playstation 3 is niet veel groter dan een postze gel. Normaal draait een spelcom puter op één microprocessor. In deze Cell Broadband Engine zit ten acht aparte processoren en eentje die dat achttal aanstuurt. De processoren hebben verschil lende taken en kunnen zo snel ler werken. Dat leidt onder meer tot een realistischer en ge detailleerder beeld. De cellchip is ontwikkeld door vierhonderd ingenieurs van Sony, IBM en Tos hiba. Ze deden er vijfjaar over. De ontwikkeling van deze super postzegel kostte 400 miljoen eu ro. Om een kromme vergelijking te trekken: dat is de helft van de jaaromzet van Samsung Neder land. p- Playstation heeft sowieso een historie met grote getallen. Sinds de lancering van de Playsta tion 2 in 2000 zijn er wereldwijd meer dan 111 miljoen ver van 499 euro voorhanden, met een lichtere harde schijf. „Consu menten en winkelketens in Ne derland geven aan dat ze daar geen behoefte aan hebben", meent Langeveld. Tegelijkertijd zit er in de Europe se modellen nog een addertje on der het gras. Tot nu was de PS3 scheept en dat gaat stug door -een prijs van 130 euro is na tuurlijk ook aantrekkelijk. Twee miljoen verkochte stuks in de Be nelux is relatief een heleboel. Dat betekent dat er in 15 pro cent van de huishoudens een Playstation 2 staat. Van de 50.000 beloofde PlayStations 3 waren er vorige week er al 40.000 gereserveerd. Bij Sony verwachten ze dat de PS3 minstens zo succesvol ook een verborgen Playstation 2. In het apparaat was dezelfde bestu ringschip aangebracht waarop de PS2 draait, waardoor alle oude spel len moeiteloos ook op het nieuwe apparaat zijn te spelen. Zo niet in de Europese modellen. De PS2-chip is er uit gelaten, om de kosten te drukken. Playstation 2-spellen moeten door wat extra software draaiend gekregen wor den. Maar dat zal weer niet voor alle spellen gelden. Welke PS2-spellen draaien en welke niet, kan Sony niet zeggen. Lan geveld: „Mensen geven aan dat ze de Playstation 3 vanwege de nieuwe spelmogelijkheden kopen. Maar ik geef toe, ik had liever ge zien dat de PS3 ook in Europa vol ledig 'backwards compatible' was geweest." Ondanks de verminder de bruikbaarheid is de PS3 in Europa duurder dan in de VS en Japan. In de VS kost de 6ogb-versie omge rekend 530 euro en in Japan 430 euro. Eerder werd al bekend dat het merk op elke console geld toe legt. Langeveld: „Wij kijken niet zo zeer naar winst of verlies per console, maar veel meer naar de le venscyclus van het apparaat." wordt als zijn voorganger. Hij is zo volgepropt met nieuwe tech niek, dat hij zeker tien jaar houd baar is. In maart moet de teller op 6 miljoen staan, wereldwijd. Twee fabrieken in het Verre Oos ten draaien op volle toeren. p- Net als de Playstation 2 na de in troductie de best verkochte dvd-speler was en zo zorgde voor een snelle penetratie van een nieuw medium, moet de op volger de aanjager worden van de bluraydisc. De meeste film maatschappijen hebben gekozen voor dit formaat. Meer dan hon derd films in high definition beeldkwaliteit zijn inmiddels be schikbaar. pNog een mooi getal. Playstation geeft een cadeautje weg, de eer ste 500.000 Europeanen die hun Playstation 3 online registreren krijgen de laatste James Bond film, Casino Royale, thuisge stuurd. ETALAGE MUURBEUCEL Een platte tv is op zijn mooist als-ie aan de muur hangt. Maar als de bank er niet pal voor staat, is de kijk hoek niet ideaal. Een muurbeu gel biedt uitkomst. Samsung maakt het de kijker gemakkelijk. De Koreanen komen met een beugel die geluidloos kan kante len (15 graden) en draaien (20 graden). Hij werkt met een af standsbediening, zodat we lek ker op de bank kunnen blijven luieren. Het is een inventieve beugel. Hij keert terug in zijn uitgangspositie als we de tv uit zetten. Bovendien onthoudt hij drie favoriete kijkposities. Ook herinnert hij zich de laatste stand. De beugel, de officieel Au to Wall Mount heet, is vanaf april te koop voor 399 euro. Er passen - maar dat is niet verras send - alleen schermen van Samsung aan. VIDEOWALKMAN Het moest ervan komen, een Walkman-vi- deo-mp3-speler. Decennia was de walkman de naam van een draagbaar cassettespelertje. Vrij laat plakte Sony de naam op een mp3-speler. Die is nu dan ook opgetuigd met een beeld scherm, net als bijvoorbeeld de iPod met video. Afijn, beter laat dan ooit. De NW-A8oo-serie be staat uit compacte mp3-spelers met een hoog waardig 4,5 cm kleuren scherm. Ze zijn er in 2, 4 of 8 Gigabyte, en wel in de kleuren violet, zwart, wit en ro ze. Plus een hoop optionele accessoires. Van reishoes- jes en adapters om deze Walk man te gebruiken en op te la den in de auto tot een Bluetoot- hzender voor een draadloze hoofdtelefoon. Medio april komt de videowalkman op de markt, voor 179 a 299 euro. DENIM-BUCABOO Bugaboo in troduceert in april de eerste edi tie van een speciale denim col lectie: Denim 007. Bugaboo vindt spijkerstof perfect passen bij het 'stoere, no nonsense' ont werp van Bugaboo kinderwa gens. Ze hebben het oog laten vallen op diep donkerblauwe stof, die fraaier en karaktervol ler wordt naarmate je het langer gebruikt. De stof sluit aan bij het concept van de Bugaboo Ca- meleon: ouders bepalen de uit straling door een kleur te kie zen. Een set denim kost 109,95 euro. Een Bugaboo Cameleon in spijkerstof komt op 849 euro. GEZICHTSHERKENNING Het is vaak nog een hele toer om ge zichten mooi op een foto te krij gen. Hoe meer gezichten er te fo tograferen zijn, hoe moeilijker. Bij Sony denken ze de remedie te hebben. De nieuwe toestellen zijn voorzien van Face Detec- tion-technologie. „Deze ge bruikt de kracht van de beeld processor om gezichten goed te belichten en scherp vast te leg gen. De processor kan in elke scène snel menselijke gezichten herkennen en automatisch de scherpstelling, belichting, witba- lans, flitser- en kleurinstellingen aanpassen", zo luidt de uitleg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 141