zijn vrijheid kwijt
Inkomen chauffeur wordt bedreigd
Gemeente Sluis wil Belfort in Madurodam
Asfaltcowboys
Oefening bij
kerncentrale
pzc Zaterdag 17 maart 2007 3
COMMENTAAR
De vrije jongens van
de weg zijn
verdwenen.
Het beroep
vrachtwagenchauffeur is zijn
charme kwijt. Dat merken de
Zeeuwse transporteurs. Zij
kunnen hun vacatures moeilijk
vervullen. Dat is een gevaarlijke
ontwikkeling. Want met 3800
banen is de transportsector
belangrijk voor Zeeland. Van
bieten tot containers, er is nogal
wat te vervoeren. En er zit nog
steeds groei in. Het zou jammer
zijn als de Zeeuwse bedrijven
door personeelsgebrek een
stukje van de koek gaan missen.
'Je moet opletten, dat je minstens vijftien minuten over je kop koffie doet, anders is
hetgeen echte pauze.' Louw Krijger, beroepschauffeur
Transport in Zeeland
Omzet:
In 2006 hebben Zeeuwse be
drijven in het goederenvervoer
voor 400 miljoen euro omge
zet (een groei van 3,9% ten op
zichte van 2005).
Verdeling omzet per regio:
Zeeuws-Vlaanderen 42%,
Schouwen-Duiveland/Tholen
9%, Bevelanden 26%, Walche
ren 23%.
Werkzame personen (inclusief
administratie, planning): ruim
3800 in het jaar 2006 (groei
van 20% t.o.v. 2000).
Aantal vestigingen: 409. De cij
fers hebben betrekking op het
Zeeuwse goederenvervoer
over de weg en het werk van
expediteurs, cargadoors en be
vrachters.
'Bron: Kamer van Koophandel en Ribiz.)
Het kabinet-Balkenende heeft giste
ren ingestemd met de nieuwe Euro
pese regels voor rij- en rusttijden.
Ze gaan in per 11 april 2007:
Rijtijden: per dag 9 uur, per
twee weken max. 90 uur, per
week max. 56 uur.
45 min. pauze na 4,5 uur rij
den.
Rusttijden: dagelijks 11 uur aan
eengesloten; mogelijke varia
ties: 3 keer per week 9 uur toe
gestaan of 12 uren rust waar
van een aaneengesloten perio
de van 3 uur en een van 9 uur.
Wekelijks: 45 uur aaneengeslo
ten, eventueel een keer per
twee weken verkort tot 24 uur.
Bij twee chauffeurs moet de
rusttijd in elke periode van 30
uur minimaal 9 uur bedragen
(stilstaand voertuig).
Gruwelbeeld voor Zeeuwse transportondernemers: vrachtwagens die aan de kant moeten worden gezet omdat er
geen chauffeurs te vinden zijn. foto Dirk-Jan Gjeltema
Vooral vak van
internationale chauffeur
niet in trek.
door Jan van Damme
Het begon vorig jaar na de
vakanties. Opeens waren
er in elk bedrijf chauffeurs
die het niet meer naar hun zin
hadden. Ze vonden een andere
transportbaas, of een totaal andere
baan. „Het duurde even voor ik
het in de gaten had", vertelt direc
teur los de Vos van transportbe
drijf Van de Swaluw in Heinkens-
zand (21 Scania's, 4 DAF's). Hij
had vier vacatures, die inmiddels
zijn ingevuld. Maar dat heeft hem
bepaald niet gerust gesteld. Neder
land is nu binnen Europa het eni-
Breskense vuurtoren is
blijven steken op de
speelweide.
door Frank van Cooten
sluis - Als de gemeente Sluis een
replica van het Belfort in Maduro-
dam wil hebben, moet een ver
zoek worden ingediend bij de toet
singscommissie van het attractie
park.
WD-raadslid Chris van de Vijver
pleit daarvoor omdat vrijwel niets
is te vinden van Zeeland in Madu-
ge land waar chauffeurs per week
nog 56 uur mogen rijden. Die ont
heffing vervalt in 2011, dan wordt
een 48-urige werkweek verplicht.
De Vos: „Niemand is daar blij
mee. Het inkomen van de chauf
feur wordt bedreigd en het wordt
nog moeilijker plannen. Op de in
ternationale reizen moet je ergens
onderweg van chauffeur gaan wis
selen."
Maar dat is toekomstmuziek. Het
heden is al erg genoeg. Uit een en-
quete van het CW1 (Centrum
voor Werk en Inkomen) in Goes
blijkt dat dit jaar 150 vacatures in
de transportsector niet kunnen
worden ingevuld. Met name het
vak van internationale chauffeur is
niet in trek.
Directeur De Vos wil er niet al te
rodam. „De commissie toetst on
der meer of een verzoek in het
park past. Dat er bijvoorbeeld niet
te veel gebouwen van dezelfde stro
ming of bouwstijl zijn zoals ker
ken", zegt woordvoerster Peggy
Schepens van Madurodam.
Madurodam ziet volgens Schepens
ook wel dat Zeeland magertjes is
bedeeld in het attractiepark.
Langs de officiële route van het
park is alleen de afvalwaterzuive
ring van Tholen te vinden.
Op de speelweide staat weliswaar
ook nog een replica van de vuurto-
zwaar aan tillen, elke bedrijfstak
heeft wel eens met personeelste
korten te kampen: „Het verschil is
dat je het bijvoorbeeld in een fa
briek niet meteen ziet en bij ons
wel, want dan staat er zo'n grote
truck op het terrein geparkeerd."
Het CWI heeft onlangs een actie-
'Niet iedereen is geschikt: Je
moet kunnen plannen en
zeer stressbestendig zijn'
dag voor de transportsector gehou
den en probeert nu belangstellen
den aan bedrijven te koppelen.
Volgens De Vos zal dat niet altijd
meevallen. Veel mensen zijn on
der de indruk van de imposante
ren van Breskens maar die telt niet
echt mee.
De vuurtoren was immers onder
deel van een scholenproject in
1998 en is niet gebouwd door de
officiële maquettebouwers van Ma
durodam.
„De Breskense vuurtoren is ge
bouwd door leerlingen van het Ko
ning Willem 1 college in Den
Bosch en dient onder meer als aan
kleding van de picknickweid en
staat daarom ook niet op onze
website."
Madurodam werkt wel aan repli-
auto. Maar vergeten dat een chauf
feursdiploma al gauw een half jaar
én pakweg 4.000 euro kost. Boven
dien vergissen ze zich in de mate
van vrijheid. Vertrek- en aankomst
tijden zijn dwingend. Kom je 5 mi
nuten te laat bij een klant, dan
gaat een ander voor.
De Vos: „Niet iedereen is geschikt
voor dit vak. We leven in een over
haaste maatschappij. Files, rijtij
den, allerlei regels. ]e moet goed
kunnen plannen en zeer stressbe
stendig zijn. Vakkennis is ook een
vereiste, je moet goed kunnen bela
den. Een chauffeur heeft in dat op
zicht een grote verantwoordelijk
heid. Het is maar hoe je het be
kijkt. Stressbestendigheid en ver
antwoordelijkheid kunnen ook
een uitdaging zijn."
ca's van de Kuiperspoort in Mid
delburg en het Tempeliershuis in
Zierikzee. Woordvoerster Sche
pens weet nog niet wanneer die
klaar zijn.
Promotie Zeeland Delta constateer
de deze week dat uit Zeeland maar
één replica in het minitiatuurpark
staat.
Deze promotieclub heeft inmid
dels veel enthousiaste reacties ge
kregen van Zeeuwen die willen
helpen om de provincie meer
zichtbaar te maken in Maduro
dam.
Achter de schone schijn van de
vlam in de pijp, de imposante
veertigtonners en de grote
biefstukken, ging altijd al een
hard beroep schuil. Heel veel
van huis, dag en nacht rijden,
geen overdadige beloning en
weinig kans op verbetering.
Toch hield het vak lang een
zekere bekoring. Die is nu
helemaal verdwenen.
Ingesnoerd in een keurslijf van
controlerende elektronica en
een woud van (Europese)
regeltjes, voert de chauffeur
vooral opdrachten uit.
Toch zijn de strengere regels
goed. Voor de gezondheid en
het sociale leven van de
chauffeurs, voor de veiligheid
op de weg en voor eerlijke
concurrentie. Daarbij zit de
chauffeur nog lang niet slechts
als een aangelijnd klompje
hersens en spieren achter het
stuur. Alleen al veilig en zuinig
rijden wordt met de dag
belangrijker.
De transporteurs lijken maar
twee opties te hebben. Zij
kunnen zich de kaas van het
brood laten eten. Of zij kunnen
hun aanbod verbeteren.
Bijvoorbeeld door de
opleidingskosten voor hun
rekening te nemen. En een
campagne die voor eens en
altijd afrekent met het imago
van de asfaltcowboy kan ook
geen kwaad.
Pearyweg 6, Goes, 0113-561812
www.autovermeulen.nl
BORSSELE - Negentien meetploe-
gen van de brandweer in Zeeland
oefenen deze en volgende maand
in de omgeving van de kerncentra
le in Borssele. De eerste avond is
20 maart.
Doel is het testen van nieuwe
meetsystemen. De brandweer gaat
oefenen met GPS-plaatsbepaling-
sapparatuur, navigatie en het on
derhouden van verbindingen tus
sen de meldcentrale en meetploe-
gen. Tijdens de oefenavonden rij
den brandweerwagens in het bui
tengebied tussen Borssele en Ove-
zande. Ook defensie doet enkele
avonden mee.
Rambi's