zijn vrijheid kwijt Inkomen chauffeur wordt bedreigd Gemeente Sluis wil Belfort in Madurodam Asfaltcowboys Oefening bij kerncentrale pzc Zaterdag 17 maart 2007 3 COMMENTAAR De vrije jongens van de weg zijn verdwenen. Het beroep vrachtwagenchauffeur is zijn charme kwijt. Dat merken de Zeeuwse transporteurs. Zij kunnen hun vacatures moeilijk vervullen. Dat is een gevaarlijke ontwikkeling. Want met 3800 banen is de transportsector belangrijk voor Zeeland. Van bieten tot containers, er is nogal wat te vervoeren. En er zit nog steeds groei in. Het zou jammer zijn als de Zeeuwse bedrijven door personeelsgebrek een stukje van de koek gaan missen. 'Je moet opletten, dat je minstens vijftien minuten over je kop koffie doet, anders is hetgeen echte pauze.' Louw Krijger, beroepschauffeur Transport in Zeeland Omzet: In 2006 hebben Zeeuwse be drijven in het goederenvervoer voor 400 miljoen euro omge zet (een groei van 3,9% ten op zichte van 2005). Verdeling omzet per regio: Zeeuws-Vlaanderen 42%, Schouwen-Duiveland/Tholen 9%, Bevelanden 26%, Walche ren 23%. Werkzame personen (inclusief administratie, planning): ruim 3800 in het jaar 2006 (groei van 20% t.o.v. 2000). Aantal vestigingen: 409. De cij fers hebben betrekking op het Zeeuwse goederenvervoer over de weg en het werk van expediteurs, cargadoors en be vrachters. 'Bron: Kamer van Koophandel en Ribiz.) Het kabinet-Balkenende heeft giste ren ingestemd met de nieuwe Euro pese regels voor rij- en rusttijden. Ze gaan in per 11 april 2007: Rijtijden: per dag 9 uur, per twee weken max. 90 uur, per week max. 56 uur. 45 min. pauze na 4,5 uur rij den. Rusttijden: dagelijks 11 uur aan eengesloten; mogelijke varia ties: 3 keer per week 9 uur toe gestaan of 12 uren rust waar van een aaneengesloten perio de van 3 uur en een van 9 uur. Wekelijks: 45 uur aaneengeslo ten, eventueel een keer per twee weken verkort tot 24 uur. Bij twee chauffeurs moet de rusttijd in elke periode van 30 uur minimaal 9 uur bedragen (stilstaand voertuig). Gruwelbeeld voor Zeeuwse transportondernemers: vrachtwagens die aan de kant moeten worden gezet omdat er geen chauffeurs te vinden zijn. foto Dirk-Jan Gjeltema Vooral vak van internationale chauffeur niet in trek. door Jan van Damme Het begon vorig jaar na de vakanties. Opeens waren er in elk bedrijf chauffeurs die het niet meer naar hun zin hadden. Ze vonden een andere transportbaas, of een totaal andere baan. „Het duurde even voor ik het in de gaten had", vertelt direc teur los de Vos van transportbe drijf Van de Swaluw in Heinkens- zand (21 Scania's, 4 DAF's). Hij had vier vacatures, die inmiddels zijn ingevuld. Maar dat heeft hem bepaald niet gerust gesteld. Neder land is nu binnen Europa het eni- Breskense vuurtoren is blijven steken op de speelweide. door Frank van Cooten sluis - Als de gemeente Sluis een replica van het Belfort in Maduro- dam wil hebben, moet een ver zoek worden ingediend bij de toet singscommissie van het attractie park. WD-raadslid Chris van de Vijver pleit daarvoor omdat vrijwel niets is te vinden van Zeeland in Madu- ge land waar chauffeurs per week nog 56 uur mogen rijden. Die ont heffing vervalt in 2011, dan wordt een 48-urige werkweek verplicht. De Vos: „Niemand is daar blij mee. Het inkomen van de chauf feur wordt bedreigd en het wordt nog moeilijker plannen. Op de in ternationale reizen moet je ergens onderweg van chauffeur gaan wis selen." Maar dat is toekomstmuziek. Het heden is al erg genoeg. Uit een en- quete van het CW1 (Centrum voor Werk en Inkomen) in Goes blijkt dat dit jaar 150 vacatures in de transportsector niet kunnen worden ingevuld. Met name het vak van internationale chauffeur is niet in trek. Directeur De Vos wil er niet al te rodam. „De commissie toetst on der meer of een verzoek in het park past. Dat er bijvoorbeeld niet te veel gebouwen van dezelfde stro ming of bouwstijl zijn zoals ker ken", zegt woordvoerster Peggy Schepens van Madurodam. Madurodam ziet volgens Schepens ook wel dat Zeeland magertjes is bedeeld in het attractiepark. Langs de officiële route van het park is alleen de afvalwaterzuive ring van Tholen te vinden. Op de speelweide staat weliswaar ook nog een replica van de vuurto- zwaar aan tillen, elke bedrijfstak heeft wel eens met personeelste korten te kampen: „Het verschil is dat je het bijvoorbeeld in een fa briek niet meteen ziet en bij ons wel, want dan staat er zo'n grote truck op het terrein geparkeerd." Het CWI heeft onlangs een actie- 'Niet iedereen is geschikt: Je moet kunnen plannen en zeer stressbestendig zijn' dag voor de transportsector gehou den en probeert nu belangstellen den aan bedrijven te koppelen. Volgens De Vos zal dat niet altijd meevallen. Veel mensen zijn on der de indruk van de imposante ren van Breskens maar die telt niet echt mee. De vuurtoren was immers onder deel van een scholenproject in 1998 en is niet gebouwd door de officiële maquettebouwers van Ma durodam. „De Breskense vuurtoren is ge bouwd door leerlingen van het Ko ning Willem 1 college in Den Bosch en dient onder meer als aan kleding van de picknickweid en staat daarom ook niet op onze website." Madurodam werkt wel aan repli- auto. Maar vergeten dat een chauf feursdiploma al gauw een half jaar én pakweg 4.000 euro kost. Boven dien vergissen ze zich in de mate van vrijheid. Vertrek- en aankomst tijden zijn dwingend. Kom je 5 mi nuten te laat bij een klant, dan gaat een ander voor. De Vos: „Niet iedereen is geschikt voor dit vak. We leven in een over haaste maatschappij. Files, rijtij den, allerlei regels. ]e moet goed kunnen plannen en zeer stressbe stendig zijn. Vakkennis is ook een vereiste, je moet goed kunnen bela den. Een chauffeur heeft in dat op zicht een grote verantwoordelijk heid. Het is maar hoe je het be kijkt. Stressbestendigheid en ver antwoordelijkheid kunnen ook een uitdaging zijn." ca's van de Kuiperspoort in Mid delburg en het Tempeliershuis in Zierikzee. Woordvoerster Sche pens weet nog niet wanneer die klaar zijn. Promotie Zeeland Delta constateer de deze week dat uit Zeeland maar één replica in het minitiatuurpark staat. Deze promotieclub heeft inmid dels veel enthousiaste reacties ge kregen van Zeeuwen die willen helpen om de provincie meer zichtbaar te maken in Maduro dam. Achter de schone schijn van de vlam in de pijp, de imposante veertigtonners en de grote biefstukken, ging altijd al een hard beroep schuil. Heel veel van huis, dag en nacht rijden, geen overdadige beloning en weinig kans op verbetering. Toch hield het vak lang een zekere bekoring. Die is nu helemaal verdwenen. Ingesnoerd in een keurslijf van controlerende elektronica en een woud van (Europese) regeltjes, voert de chauffeur vooral opdrachten uit. Toch zijn de strengere regels goed. Voor de gezondheid en het sociale leven van de chauffeurs, voor de veiligheid op de weg en voor eerlijke concurrentie. Daarbij zit de chauffeur nog lang niet slechts als een aangelijnd klompje hersens en spieren achter het stuur. Alleen al veilig en zuinig rijden wordt met de dag belangrijker. De transporteurs lijken maar twee opties te hebben. Zij kunnen zich de kaas van het brood laten eten. Of zij kunnen hun aanbod verbeteren. Bijvoorbeeld door de opleidingskosten voor hun rekening te nemen. En een campagne die voor eens en altijd afrekent met het imago van de asfaltcowboy kan ook geen kwaad. Pearyweg 6, Goes, 0113-561812 www.autovermeulen.nl BORSSELE - Negentien meetploe- gen van de brandweer in Zeeland oefenen deze en volgende maand in de omgeving van de kerncentra le in Borssele. De eerste avond is 20 maart. Doel is het testen van nieuwe meetsystemen. De brandweer gaat oefenen met GPS-plaatsbepaling- sapparatuur, navigatie en het on derhouden van verbindingen tus sen de meldcentrale en meetploe- gen. Tijdens de oefenavonden rij den brandweerwagens in het bui tengebied tussen Borssele en Ove- zande. Ook defensie doet enkele avonden mee. Rambi's

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 119