CA
King of the road is
Zeeuwse figuranten gezocht
voor speelfilm Kapitein Rob
Taaltoets
De krant 10 weken voor €15,-!
"D7 r
rlAj
2 Zaterdag 17 maart 2007 PZC
MAIKEL HARTE
- W
De driejarige Joris is al dagen niet naar buiten geweest,
want hij heeft maandag een taaltoets op de peuter
speelzaal. Zijn moeder maakt zich ernstig zorgen of
hij de taaltest wel zal doorstaan, want hij maakt consequent
dezelfde fout. Hij heeft nog al wat moeite met een 's' en een
'n' achter elkaar te zeggen en vraagt dan ook steeds om een
toepje in plaats van een snoepje. Ze is nu iedere dag met hem
aan het oefenen. Als hij maar geen grove fout maakt zoals klei
ne Wouter, die had het tijdens zijn toets voortdurend over lul-
lie en dergelijke obsceniteiten op zo'n jonge leeftijd. Dat was
volgens de onderwijsinspecteur die de toets afnam wel erg ver
ontrustend. Ik vind het juist altijd wel aandoenlijk als Wouter
'gaan lullie ook mee' aan ons
'Laat een neuter vraagt'Sophie heeft het tiidens
Laat een peuter de Kst weI hed bom gemaakt;
lekker pelen met en mag daarom al weken niet in
de poppenhoek spelen. Ze
Zijn vliendjes moest tijdens de taaltest iets
over haar familie vertellen, maar
toen ze zei dat haar zusje een rioolbuisbaby was, gingen alle
alarmbellen rinkelen, temeer omdat ze al had verteld dat ze
met haar papa en mama op een matrasje een mimonade had ge
dronken.
De nieuwe staatssecretaris van Onderwijs Dijksma maakte de
ze week bekend een taaltest voor driejarigen in te gaan voeren.
Bij geconstateerde achterstand moet taalles gevolgd worden. Ik
mag toch hopen dat een kind aan acht jaar basisonderwijs ge
noeg heeft om voldoende Nederlands te leren. Of ben je bij
drie al te laat en moet je ze bij acht maanden al testen of ze
toch al 'mama' kunnen zeggen. Zorg gewoon voor goed onder
wijs en laat een peuter van drie lekker in de zandbak pelen
met zijn vliendjes.
Een taaltest voor een peuter van drie.
Wie is er nu eigenlijk van de pot gerukt?
COLOFON
DIRECTIE
Directeur: Ad Verrest
HOOFDREDACTIE
Hoofdredacteur: Peter Jansen
(pjansen@pzc.nl)
Adjunct-hoofdredacteur: Arie Leen Kroon
(alkroon@pzc.nl)
INTERNET: www.pzc.nl
CENTRALE REDACTIE
Goes, Stationspark 28, Postbus 31, 4460
AA Goes, 0113-315500.
Fax: 0113-315609. redactie@pzc.nl
KANTOREN
Middelburg, Buitenruststraat 18, postbus
8070, 4330 EB Middelburg, 0118-493000
Terneuzen, W. Alexanderlaan 45, postbus
145, 4530 AC Terneuzen, 0115-645769
Zierikzee, Grachtweg 23a, postbus 80,
4300 AB Zierikzee, 0111-454651
Hulst, Steenstraat 37, 4561 AR Hulst,
0114-371379
ADVERTENTIES
Noord- en Midden-Zeeland:
0113-315520
Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570
Personeelsadvertenties: 076-5312240
Business to business; onroerend goed:
076-5312277. Kleintjes: 076-5312104
Familieberichten: 076-5312550, ma t/m
vrij 9.00-17.00 uur; zo 16.00-18.00 uur
LEESHANDICAP
Het Zeeuwse nieuws uit de PZC in gespro
ken vorm. Inlichtingen: 0113-613141
Publicatierecht beeldende kunst via
Beeldrecht.
Auteursrecht voorbehouden.
O Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV.
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant
BV is een onderdeel van de Koninklijke
Wegener NV. De door u aan ons verstrek
te gegevens hebben wij opgenomen in
een bestand, dat wordt gebruikt voor on
ze (abonnementen) administratie en om u
te (laten) informeren over voor u relevan
te diensten en producten van de titels en
de werkmaatschappijen van de Koninklij
ke Wegener NV of door ons zorgvuldig ge
selecteerde derden. Als u op deze infor
matie geen prijs stelt, kunt u dit schrifte
lijk melden bij: Abonneeservice, Postbus
99, 7300 AB Apeldoorn.
KRANT NIET ONTVANGEN?
Onze excuses. Bel gratis 0800-0231231
maandag tot en met vrijdag 7.00-17.00
uur, zaterdag 8.00-12.00 uur.
Dit jaar moet de Zeeuwse
transportsector rekening
houden met 150 moeilijk
tot niet te vervullen
vacatures. De truck is niet
meer in trek, the king of the
road wordt aan alle kanten
aan banden gelegd.
door Jan van Damme
Louw Krijger (54) uit Me-
liskerke begon in een
DAF 2600. Dat was in
1974. Het was een soort
virus, zegt hij. Zijn va
der zat op een vrachtwagen, zelf
was hij als jongen kraanmachinist.
Nu, 32 jaar en vele honderdduizen
den kilometers later is hij bij trans
portbedrijf Van Keulen in Middel
burg wat in Duitsland een 'Sprin
ger' wordt genoemd: hij klust op
het bedrijf, valt in voor zieken en
verleent bijstand als één van de 51
trucks pech heeft of bij een onge
luk betrokken is.
Louw Krijger stamt dus uit de tijd
vóór de tachograaf - het apparaatje
dat alle ritgegevens registreert - de
snelheidsbegrenzer, de routeplan
ner, de mobiele telefoon, het
gps-systeem dat elk moment dui
delijk maakt waar de auto zich be
vindt. Uit de tijd dus toen een
vrachtwagenchauffeur nog een
vrije jongen was. „In het begin
was er een werkboekje om je tij
den bij te houden. Daar werd na
tuurlijk volop mee gesjoemeld. Ie
Handenbinders van de chauffeur
werkte toch wel zo'n 70 a 80 uur
per week."
De gesloten grenzen van destijds
hadden het grote voordeel dat de
chauffeurs elkaar regelmatig tegen
kwamen, als ze moesten wachten
tot de goederen waren vrijge
maakt. De Zeeuwse boten waren
zo'n ander ontmoetingspunt.
Die sociale vrijheid is grotendeels
verdwenen. De concurrentie is
moordend, klanten zijn veelei
send, de wettelijke regels zijn heel
strikt geworden. De in elke nieu
we auto ingebouwde digitale
tachograaf laat geen speelruimte.
„Je moet opletten", zegt Krijger,
„dat je minstens vijftien minuten
over je kop koffie doet, anders is
het geen echte pauze."
Dat het steeds moeilijker wordt
om voldoende personeel te vin
den, heeft ongetwijfeld met die
strikte regeltjes te maken. Alle vrij
heid blijheid, die het chauffeursbe-
roep ooit had, is weg. De luxe in
de cabine kan daaraan weinig ver
anderen. De bestuurdersstoel is
naar alle kanten verstelbaar, een
standkachel houdt cabine en mo
tor altijd op temperatuur. Maar
die luxe inrichting verzacht de er
gernis over files en strakke Tijsche
ma's nauwelijks. Krijger: „Jonge
honden willen er nog wel eens in
trappen. Een mooie auto met veel
lampen en alles erop en eraan. Zij
weten nog niks van de toegeno
men onveiligheid onderweg. Ik
ken collega's die 's nachts hun
twee cabinedeuren met een span
band aan elkaar vastzetten, zodat
ze van buitenaf niet kunnen wor
den opengetrokken."
Louw Krijger foto Mechteld Jansen
Ik neem de krant 10 weken voor 15 en Ik neem een proefabonnement van
aansluitend neem ik een vast abonnement 10 weken voor 15.
ik betaal vervolgens per kwartaal 61.50 Ma deze periode stopt de bezorging vanzelf,
vis automatische incasso ük heb de laatste 3 mnd geen proef gehad)
Stuur de bon naar
PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES.
Bellen kan ook: 0800-0231 231 (gratis)
Gratis Sudoku-spelcomputer b:j /ast
abonnement met automatische betaling
Naam
voorletters
m/v I
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Geboortedatum
Ingangsdatum
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
De PZC gaal zorgvuldig om met peisooi
«gegevens. In het cololon treil u nadere informatie
door Selma Osman
veere - Filmproducent Shooting
Star zoekt Zeeuwen die willen figu
reren in de speelfilm Kapitein Rob
en het geheim van professor Lupardi.
Een groot deel van deze film
wordt in de provincie opgenomen,
ledereen van 18 tot 50 jaar kan
zich inschrijven.
Van de figuranten wordt verwacht
dat zij goed kunnen luisteren en
het niet erg vinden om lang te
wachten. „Wij zoeken geduldige
mensen die het leuk vinden om
een dagje op de set rond te kij
ken", vat Noortje Wilschut van
Shooting Star samen. De opnames
beginnen over drie weken en du
ren tot begin mei. Figuranten hoe
ven maar een dag beschikbaar te
zijn. Op verschillende plaatsen zal
worden gefilmd, zoals het voorma
lige mijnendepot in Veere, de vroe
gere cokesfabriek in Sluiskil en so
ciëteit De Vergenoeging in Middel
burg. Thijs Römer speelt de legen
darische stripheld Kapitein Rob.
Andere hoofdrolspelers zijn Katja
Schuurman en Arjan Ederveen.
Voor de figuranten zijn rollen weg
gelegd als bewaker, laborant, casi
nobezoeker of voorbijganger.
■n Opgeven voor 1 april via mail (met
Cm foto en persoonsgegevens) naar:
kapiteinrobfiguratie@shootingstar.nl
De werkgever kan op elk door hem gewenst ogenblik zien waar
een truck zich bevindt. Voor de chauffeur is het GPS-volgsysteem
na de snelheidsbegrenzer opnieuw een drastische inperking van
zijn vrijheid. Van de vrije jongen van weleer blijft weinig over.
bron- GN
Digitale tachograaf
GPS-volgsysteem
In de toekomst
worden alle
vrachtwa
gens uitge
rust met een
GPS-volg
systeem zodat
de werkgever
kan zien waar
zijn wagen is.
Registreert rij- en rusttij
den, snelheid, afgelegde
afstand, en verschillende
soorten werkzaamheden.