CA King of the road is Zeeuwse figuranten gezocht voor speelfilm Kapitein Rob Taaltoets De krant 10 weken voor €15,-! "D7 r rlAj 2 Zaterdag 17 maart 2007 PZC MAIKEL HARTE - W De driejarige Joris is al dagen niet naar buiten geweest, want hij heeft maandag een taaltoets op de peuter speelzaal. Zijn moeder maakt zich ernstig zorgen of hij de taaltest wel zal doorstaan, want hij maakt consequent dezelfde fout. Hij heeft nog al wat moeite met een 's' en een 'n' achter elkaar te zeggen en vraagt dan ook steeds om een toepje in plaats van een snoepje. Ze is nu iedere dag met hem aan het oefenen. Als hij maar geen grove fout maakt zoals klei ne Wouter, die had het tijdens zijn toets voortdurend over lul- lie en dergelijke obsceniteiten op zo'n jonge leeftijd. Dat was volgens de onderwijsinspecteur die de toets afnam wel erg ver ontrustend. Ik vind het juist altijd wel aandoenlijk als Wouter 'gaan lullie ook mee' aan ons 'Laat een neuter vraagt'Sophie heeft het tiidens Laat een peuter de Kst weI hed bom gemaakt; lekker pelen met en mag daarom al weken niet in de poppenhoek spelen. Ze Zijn vliendjes moest tijdens de taaltest iets over haar familie vertellen, maar toen ze zei dat haar zusje een rioolbuisbaby was, gingen alle alarmbellen rinkelen, temeer omdat ze al had verteld dat ze met haar papa en mama op een matrasje een mimonade had ge dronken. De nieuwe staatssecretaris van Onderwijs Dijksma maakte de ze week bekend een taaltest voor driejarigen in te gaan voeren. Bij geconstateerde achterstand moet taalles gevolgd worden. Ik mag toch hopen dat een kind aan acht jaar basisonderwijs ge noeg heeft om voldoende Nederlands te leren. Of ben je bij drie al te laat en moet je ze bij acht maanden al testen of ze toch al 'mama' kunnen zeggen. Zorg gewoon voor goed onder wijs en laat een peuter van drie lekker in de zandbak pelen met zijn vliendjes. Een taaltest voor een peuter van drie. Wie is er nu eigenlijk van de pot gerukt? COLOFON DIRECTIE Directeur: Ad Verrest HOOFDREDACTIE Hoofdredacteur: Peter Jansen (pjansen@pzc.nl) Adjunct-hoofdredacteur: Arie Leen Kroon (alkroon@pzc.nl) INTERNET: www.pzc.nl CENTRALE REDACTIE Goes, Stationspark 28, Postbus 31, 4460 AA Goes, 0113-315500. Fax: 0113-315609. redactie@pzc.nl KANTOREN Middelburg, Buitenruststraat 18, postbus 8070, 4330 EB Middelburg, 0118-493000 Terneuzen, W. Alexanderlaan 45, postbus 145, 4530 AC Terneuzen, 0115-645769 Zierikzee, Grachtweg 23a, postbus 80, 4300 AB Zierikzee, 0111-454651 Hulst, Steenstraat 37, 4561 AR Hulst, 0114-371379 ADVERTENTIES Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520 Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570 Personeelsadvertenties: 076-5312240 Business to business; onroerend goed: 076-5312277. Kleintjes: 076-5312104 Familieberichten: 076-5312550, ma t/m vrij 9.00-17.00 uur; zo 16.00-18.00 uur LEESHANDICAP Het Zeeuwse nieuws uit de PZC in gespro ken vorm. Inlichtingen: 0113-613141 Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Auteursrecht voorbehouden. O Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV. Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van de Koninklijke Wegener NV. De door u aan ons verstrek te gegevens hebben wij opgenomen in een bestand, dat wordt gebruikt voor on ze (abonnementen) administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevan te diensten en producten van de titels en de werkmaatschappijen van de Koninklij ke Wegener NV of door ons zorgvuldig ge selecteerde derden. Als u op deze infor matie geen prijs stelt, kunt u dit schrifte lijk melden bij: Abonneeservice, Postbus 99, 7300 AB Apeldoorn. KRANT NIET ONTVANGEN? Onze excuses. Bel gratis 0800-0231231 maandag tot en met vrijdag 7.00-17.00 uur, zaterdag 8.00-12.00 uur. Dit jaar moet de Zeeuwse transportsector rekening houden met 150 moeilijk tot niet te vervullen vacatures. De truck is niet meer in trek, the king of the road wordt aan alle kanten aan banden gelegd. door Jan van Damme Louw Krijger (54) uit Me- liskerke begon in een DAF 2600. Dat was in 1974. Het was een soort virus, zegt hij. Zijn va der zat op een vrachtwagen, zelf was hij als jongen kraanmachinist. Nu, 32 jaar en vele honderdduizen den kilometers later is hij bij trans portbedrijf Van Keulen in Middel burg wat in Duitsland een 'Sprin ger' wordt genoemd: hij klust op het bedrijf, valt in voor zieken en verleent bijstand als één van de 51 trucks pech heeft of bij een onge luk betrokken is. Louw Krijger stamt dus uit de tijd vóór de tachograaf - het apparaatje dat alle ritgegevens registreert - de snelheidsbegrenzer, de routeplan ner, de mobiele telefoon, het gps-systeem dat elk moment dui delijk maakt waar de auto zich be vindt. Uit de tijd dus toen een vrachtwagenchauffeur nog een vrije jongen was. „In het begin was er een werkboekje om je tij den bij te houden. Daar werd na tuurlijk volop mee gesjoemeld. Ie Handenbinders van de chauffeur werkte toch wel zo'n 70 a 80 uur per week." De gesloten grenzen van destijds hadden het grote voordeel dat de chauffeurs elkaar regelmatig tegen kwamen, als ze moesten wachten tot de goederen waren vrijge maakt. De Zeeuwse boten waren zo'n ander ontmoetingspunt. Die sociale vrijheid is grotendeels verdwenen. De concurrentie is moordend, klanten zijn veelei send, de wettelijke regels zijn heel strikt geworden. De in elke nieu we auto ingebouwde digitale tachograaf laat geen speelruimte. „Je moet opletten", zegt Krijger, „dat je minstens vijftien minuten over je kop koffie doet, anders is het geen echte pauze." Dat het steeds moeilijker wordt om voldoende personeel te vin den, heeft ongetwijfeld met die strikte regeltjes te maken. Alle vrij heid blijheid, die het chauffeursbe- roep ooit had, is weg. De luxe in de cabine kan daaraan weinig ver anderen. De bestuurdersstoel is naar alle kanten verstelbaar, een standkachel houdt cabine en mo tor altijd op temperatuur. Maar die luxe inrichting verzacht de er gernis over files en strakke Tijsche ma's nauwelijks. Krijger: „Jonge honden willen er nog wel eens in trappen. Een mooie auto met veel lampen en alles erop en eraan. Zij weten nog niks van de toegeno men onveiligheid onderweg. Ik ken collega's die 's nachts hun twee cabinedeuren met een span band aan elkaar vastzetten, zodat ze van buitenaf niet kunnen wor den opengetrokken." Louw Krijger foto Mechteld Jansen Ik neem de krant 10 weken voor 15 en Ik neem een proefabonnement van aansluitend neem ik een vast abonnement 10 weken voor 15. ik betaal vervolgens per kwartaal 61.50 Ma deze periode stopt de bezorging vanzelf, vis automatische incasso ük heb de laatste 3 mnd geen proef gehad) Stuur de bon naar PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES. Bellen kan ook: 0800-0231 231 (gratis) Gratis Sudoku-spelcomputer b:j /ast abonnement met automatische betaling Naam voorletters m/v I Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Geboortedatum Ingangsdatum Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaal zorgvuldig om met peisooi «gegevens. In het cololon treil u nadere informatie door Selma Osman veere - Filmproducent Shooting Star zoekt Zeeuwen die willen figu reren in de speelfilm Kapitein Rob en het geheim van professor Lupardi. Een groot deel van deze film wordt in de provincie opgenomen, ledereen van 18 tot 50 jaar kan zich inschrijven. Van de figuranten wordt verwacht dat zij goed kunnen luisteren en het niet erg vinden om lang te wachten. „Wij zoeken geduldige mensen die het leuk vinden om een dagje op de set rond te kij ken", vat Noortje Wilschut van Shooting Star samen. De opnames beginnen over drie weken en du ren tot begin mei. Figuranten hoe ven maar een dag beschikbaar te zijn. Op verschillende plaatsen zal worden gefilmd, zoals het voorma lige mijnendepot in Veere, de vroe gere cokesfabriek in Sluiskil en so ciëteit De Vergenoeging in Middel burg. Thijs Römer speelt de legen darische stripheld Kapitein Rob. Andere hoofdrolspelers zijn Katja Schuurman en Arjan Ederveen. Voor de figuranten zijn rollen weg gelegd als bewaker, laborant, casi nobezoeker of voorbijganger. ■n Opgeven voor 1 april via mail (met Cm foto en persoonsgegevens) naar: kapiteinrobfiguratie@shootingstar.nl De werkgever kan op elk door hem gewenst ogenblik zien waar een truck zich bevindt. Voor de chauffeur is het GPS-volgsysteem na de snelheidsbegrenzer opnieuw een drastische inperking van zijn vrijheid. Van de vrije jongen van weleer blijft weinig over. bron- GN Digitale tachograaf GPS-volgsysteem In de toekomst worden alle vrachtwa gens uitge rust met een GPS-volg systeem zodat de werkgever kan zien waar zijn wagen is. Registreert rij- en rusttij den, snelheid, afgelegde afstand, en verschillende soorten werkzaamheden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 118