»ort-mensen-school
Spreidingsbeleid
niet van vandaag
of gisteren
Staatssecretaris Dijksma:
vóór 2009 verplichte taaltoets
In de Amsterdamse wijk Zeeburg stond op honderd meter van een zwarte school een
witte Schooldie uitpuilde van de leerlingen. Onderwijskundige Sjoerd Karsten
PZC Donderdag 15 maart 2007 1 3
Als het aan staatssecretaris
Sharon Dijksma (Onder
wijs, PvdA) ligt, komt er ui
terlijk 2009 een verplichte
taaltoets voor driejarigen op
consultatiebureaus. Bij een
achterstand moet er taalles
gevolgd worden. „De tijd
van een incidentele aanpak
is voorbij. We moeten zor-
gen dat kinderen zonder
taalachterstand aan de basis
school beginnen", zei Dijks
ma gisteren. Investeren in
taal verdient zich volgens
haar later terug in een lagere
schooluitval en een betere
arbeidsmarktpositie.
te scholen gekomen, maar het
aantal witte scholen nam toe.
Van de 192 basisscholen in Rot
terdam pasten er volgens de laat
ste cijfers (2003) 96 niet in de
buurt: 36 scholen waren te wit,
60 te zwart. In Utrecht zitten op
een van de drie basisscholen te
veel autochtone of allochtone
leerlingen.
Gemeenten en scholen zijn tegen
woordig verplicht niet-vrijblijven-
de afspraken te maken om segre
gatie in het onderwijs tegen te
gaan. Veel gemeenten verwach
ten hier niet veel van, enkele
spreken zelfs openlijk hun twij
fel uit over de effectiviteit van de
ze aanpak. Als schoolbesturen
hier niet aan willen meewerken,
hebben de gemeenten te weinig
in handen om hen te dwingen, zo
luidt de klacht.
Over een sluitende aanpak van
te zwarte en witte scholen is nog
te weinig bekend. Maar dat bete
kent niet dat scholen en gemeen
ten met de armen over elkaar
moeten gaan zitten. De vraag is
waarom de ouders niet vaker
worden benaderd. Zij zijn het
tenslotte die de vrijheid hebben
om te bepalen naar welke school
hun kinderen gaat.
Forum noemt vier gemeenten
die al langer leerlingen spreiden.
doesburg - Turkse in
woners van Doesburg
wonen vooral in de
wijk De Ooi en breng
en hun kinderen voor
namelijk naar de basis
school de Horizon
Ooi. De school werd
daardoor steeds zwar
ter. De gemeente vond
dat ze vooral in de
kwaliteit van de basis
scholen moest investe
ren, waardoor de eer
ste aanzet om leerlin
gen gericht te spreiden
destijds geen vervolg
heeft gehad. Momen
teel wordt geïnventari
seerd wat het effect is
van het huidige beleid.
Eerste indicatie: er ko
men naar verhouding
weer meer 'witte' kinde
ren naar de school die
destijds segregeerde.
ede - Gemeente en
schoolbesturen hebben
besloten de segregatie
goed aan te pakken en
uitgesproken dat een te
zwarte school niet goed
is voor autochtone en al
lochtone leerlingen. In
2002 hebben de gemeen
te en de schoolbesturen
in een convenant vastge
legd dat ze zich zullen in
spannen om de segrega
tie in de wijk Veldhui
zen tegen te gaan. Opval
lend daarin is dat de
vrije schoolkeuze onder
geschikt is gemaakt aan
de identiteit van de
school.
Bij het verlopen van het
convenant in 2004, wa
ren er geen opzienbaren
de resultaten geboekt. Begin
2006 is er een convenant
voor de hele stad onderte
kend.
gouda - Al in 1981 wordt
een spreidingsbeleid inge
voerd. De middelen die daar
toe zijn ingezet zijn onder
meer het bijhouden en vast
stellen van een maximum
percentages allochtone leer
lingen voor openbare scho
len (25 procent) en bijzonde
re scholen (15 procent) en
het doorverwijzen van al
lochtone leerlingen bij (drei
gende) overschrijding van
de percentages. Het beleid is
echter mislukt en beëindigd.
Want het aantal allochtone
leerling in de stad blijft
maar stijgen, zodat de afge
sproken percentages niet
kan worden gehaald.
tiel - In 1993 start de ge
meente een eerste variant
van het spreidingsbeleid. Er
wordt een convenant onder
tekend door gemeente en
bijna alle schoolbesturen.
Eind jaren negentig komt er
aanvullend beleid, dat is ge
richt op het begeleiden van
de schoolkeuze van ouders.
Maar omdat het aantal al
lochtone leerlingen in som
mige wijken is blijven
groeien en de percentages
onder druk komen te staan,
stappen enkele ouders naar
de Commissie Gelijke Be
handeling. Het beleid is in
middels aangepast. De nieu
we afspraken rond opname
van leerlingen zijn pas recen
telijk ingevoerd. Daardoor
zijn er nog geen resultaten
bekend.
1 en Noord-Brabant hebben
segregatie te maken. Van de
ien steden die te veel zwarte
vitte scholen hebben, zijn er
die nog geen beleid voeren
dit aan te pakken,
de vier grote steden is Den
ig de enige die niet in actie
it, omdat de scholen er te
aig in zien: de zwarte scholen
n nu eenmaal in zwarte wij-
De segregatie in Den Haag
eft vooral verschillen tussen
en. In Amsterdam vormt een
irt van de scholen geen af
deling van de wijk. Wel zijn
Ie laatste jaren minder zwar