»ort-mensen-school Spreidingsbeleid niet van vandaag of gisteren Staatssecretaris Dijksma: vóór 2009 verplichte taaltoets In de Amsterdamse wijk Zeeburg stond op honderd meter van een zwarte school een witte Schooldie uitpuilde van de leerlingen. Onderwijskundige Sjoerd Karsten PZC Donderdag 15 maart 2007 1 3 Als het aan staatssecretaris Sharon Dijksma (Onder wijs, PvdA) ligt, komt er ui terlijk 2009 een verplichte taaltoets voor driejarigen op consultatiebureaus. Bij een achterstand moet er taalles gevolgd worden. „De tijd van een incidentele aanpak is voorbij. We moeten zor- gen dat kinderen zonder taalachterstand aan de basis school beginnen", zei Dijks ma gisteren. Investeren in taal verdient zich volgens haar later terug in een lagere schooluitval en een betere arbeidsmarktpositie. te scholen gekomen, maar het aantal witte scholen nam toe. Van de 192 basisscholen in Rot terdam pasten er volgens de laat ste cijfers (2003) 96 niet in de buurt: 36 scholen waren te wit, 60 te zwart. In Utrecht zitten op een van de drie basisscholen te veel autochtone of allochtone leerlingen. Gemeenten en scholen zijn tegen woordig verplicht niet-vrijblijven- de afspraken te maken om segre gatie in het onderwijs tegen te gaan. Veel gemeenten verwach ten hier niet veel van, enkele spreken zelfs openlijk hun twij fel uit over de effectiviteit van de ze aanpak. Als schoolbesturen hier niet aan willen meewerken, hebben de gemeenten te weinig in handen om hen te dwingen, zo luidt de klacht. Over een sluitende aanpak van te zwarte en witte scholen is nog te weinig bekend. Maar dat bete kent niet dat scholen en gemeen ten met de armen over elkaar moeten gaan zitten. De vraag is waarom de ouders niet vaker worden benaderd. Zij zijn het tenslotte die de vrijheid hebben om te bepalen naar welke school hun kinderen gaat. Forum noemt vier gemeenten die al langer leerlingen spreiden. doesburg - Turkse in woners van Doesburg wonen vooral in de wijk De Ooi en breng en hun kinderen voor namelijk naar de basis school de Horizon Ooi. De school werd daardoor steeds zwar ter. De gemeente vond dat ze vooral in de kwaliteit van de basis scholen moest investe ren, waardoor de eer ste aanzet om leerlin gen gericht te spreiden destijds geen vervolg heeft gehad. Momen teel wordt geïnventari seerd wat het effect is van het huidige beleid. Eerste indicatie: er ko men naar verhouding weer meer 'witte' kinde ren naar de school die destijds segregeerde. ede - Gemeente en schoolbesturen hebben besloten de segregatie goed aan te pakken en uitgesproken dat een te zwarte school niet goed is voor autochtone en al lochtone leerlingen. In 2002 hebben de gemeen te en de schoolbesturen in een convenant vastge legd dat ze zich zullen in spannen om de segrega tie in de wijk Veldhui zen tegen te gaan. Opval lend daarin is dat de vrije schoolkeuze onder geschikt is gemaakt aan de identiteit van de school. Bij het verlopen van het convenant in 2004, wa ren er geen opzienbaren de resultaten geboekt. Begin 2006 is er een convenant voor de hele stad onderte kend. gouda - Al in 1981 wordt een spreidingsbeleid inge voerd. De middelen die daar toe zijn ingezet zijn onder meer het bijhouden en vast stellen van een maximum percentages allochtone leer lingen voor openbare scho len (25 procent) en bijzonde re scholen (15 procent) en het doorverwijzen van al lochtone leerlingen bij (drei gende) overschrijding van de percentages. Het beleid is echter mislukt en beëindigd. Want het aantal allochtone leerling in de stad blijft maar stijgen, zodat de afge sproken percentages niet kan worden gehaald. tiel - In 1993 start de ge meente een eerste variant van het spreidingsbeleid. Er wordt een convenant onder tekend door gemeente en bijna alle schoolbesturen. Eind jaren negentig komt er aanvullend beleid, dat is ge richt op het begeleiden van de schoolkeuze van ouders. Maar omdat het aantal al lochtone leerlingen in som mige wijken is blijven groeien en de percentages onder druk komen te staan, stappen enkele ouders naar de Commissie Gelijke Be handeling. Het beleid is in middels aangepast. De nieu we afspraken rond opname van leerlingen zijn pas recen telijk ingevoerd. Daardoor zijn er nog geen resultaten bekend. 1 en Noord-Brabant hebben segregatie te maken. Van de ien steden die te veel zwarte vitte scholen hebben, zijn er die nog geen beleid voeren dit aan te pakken, de vier grote steden is Den ig de enige die niet in actie it, omdat de scholen er te aig in zien: de zwarte scholen n nu eenmaal in zwarte wij- De segregatie in Den Haag eft vooral verschillen tussen en. In Amsterdam vormt een irt van de scholen geen af deling van de wijk. Wel zijn Ie laatste jaren minder zwar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 13