Zwarte scholen Ieder wil zijn ons-s Conclusies van Forum 1 2 Donderdag 15 maart 2007 PZC Eén van de effectiefste middelen is volgens Forum witte ouders te motiveren voor een zwarte school, en andersom zwarte ouders te stimuleren om hun kind naar een witte school te sturen. „Maar je kunt ze niet dwingen. Bovendien krijgen ouders die dat doen te weinig hulp. Als de school bijvoorbeeld verder weg ligt, zou de gemeente vervoer moeten regelen. Dat gebeurt nog te weinig", aldus Arslan. Ook Karsten ziet het meest in ouder initiatieven. „In Rotterdam heeft het wel gewerkt. Het heeft geen zin om ouders te verplichten hun kind naar een be paalde school te sturen. Je ziet in Frankrijk bijvoorbeeld dat het niet werkt. Daar is geen vrijheid van schoolkeuze. Je moet je kind op de dichtsbijzijnde school plaatsen. Als dat een zwarte school is, zie je dat Fransen gaan sjoemelen met hun postcode, om toch hun kind op een andere school te krijgen. Of ze sturen hun kinderen naar privéscholen. In de Verenigde Staten zie je het hetzelfde. Meer privé-scholen als de publieke scholen zwarter werden. Het probleem is be slist niet alleen Nederlands, alle landen worstelen er mee. In Engeland hebben ze het eens geprobeerd met postcode- beleid. In de witte wijken stegen de huizenprijzen ineens met 30 procent." De voorbeelden hoeven echter niet van heel ver te komen. Karsten, die al jarenlang onderzoek doet naar het verschijn sel van witte en zwarte scholen in Amsterdam, vertelt: „In de Amsterdamse wijk Zeeburg stond op honderd meter van een zwarte school een witte schooi, die uitpuilde van de leerlingen. Die moesten eigenlijk lokalen bijbouwen. Ze konden ook lokalen huren van de zwarte school. Maar dan wilden ze wel een aparte ingang. Te zot voor woorden na tuurlijk. Dat werd wel ingezien, dus zijn de schoolbesturen om tafel gegaan." Het nieuwe kabinet wil alle ouders een paar keer per jaar oproepen hun kind aan te melden op een school, om te voorkomen dat witte ouders, die soms hun baby al vlak na Zwarte scholen worden zwarter en witte scholer witter. De inspanningen tot nu toe om kinderen meer te spreiden over de basisscholen, mochten niet baten, zo blijkt uit een gisteren gepresenteerd rapport van Forum. „Tijd om de noodklok te luiden." door Tanja Kits illustratie Jos Diender de geboorte inschrijven, alle plaatsen op populaire scholen inpikken. Bovendien staat in de regeringsverklaring dat er vanaf 2008 gewerkt moet worden met vaste aanmeldmo- menten voor het primair onderwijs, eventueel aangevuld met een loting. En er moet versneld worden gewerkt aan ge mengde stadswijken. Volgens het SCO-Kohnstamm-instituut, waar onderzoek wordt gedaan naar witte en zwarte scholen, zijn dergelijke maatregelen 'een druppel op de gloeiende plaat'. De afschaf fing van vrijheid van onderwijs is de enige manier om se gregatie in het onderwijs tegen te gaan. „Maar dan hebben we oorlog in Nederland. Dat zal dus niet gebeuren", zegt onderzoeker Guuske Ledoux. Ook zij is somber over de toe komst. „Enerzijds willen bijna alle beleidsmakers dat witte en zwarte kinderen naast elkaar in de schoolbank zitten. Ze kunnen veel van elkaar leren. Maar anderzijds wil bijna nie mand ouders de vrijheid ontnemen om de juiste school voor hun kind te kiezen. Die willen toch een 'ons-soort-mensen-school'." In de helft van de 31 grootste steden van Nederland zitten zwarte en witte kinderen te wei nig met elkaar in de klas. Schei ding in deze gemeenten naar af komst neemt in het basisonder wijs nog steeds toe. Zestien grote gemeenten heb ben te maken met etnische se gregatie op de basisschool, vijf tien hebben hier niet of nauwe lijks last van. (Als een school veel meer of juist veel minder allocht one leerlingen heeft dan er in de omringende wijk wonen, is er sprake van segregatie.) Vooral het westen van Neder- A1 in 1991 waarschuwde professor Sjoerd Kar sten, onderwijskundige aan de Universiteit van Amsterdam, voor het ontstaan van zwar te scholen. „Maar het probleem werd door de toenmalige staatssecretaris van onderwijs Wal lage over de heg gegooid. Gemeenten en scholen moesten het zelf maar oplossen, vond hij." Een misvatting die nu zestien jaar later grote gevolgen heeft. In de helft van de 31 grootste steden van Nederland zitten 'zwarte' en 'witte' kinderen te weinig bij elkaar in de klas. Gemeenten en scholen nemen te weinig maatregelen om dergelijke 'segregatie' in het onderwijs tegen te gaan, vindt het Instituut voor multiculturele ontwikkeling Fo rum, dat hierover gisteren een rapport heeft gepresenteerd. Het is de hoogste tijd om de noodklok te luiden, vindt Kar sten. „Vooral in middelgrote gemeenten is er nog wat aan te doen. Want alleen in een heel vroeg stadium kun je voorko men dat scholen verzwarten. Veertig procent is zo'n beetje de tolerantiegrens. Zodra een school voor meer dan veertig procent uit allochtonen bestaan, gaat het in rap tempo. Het werkt als een vliegwiel, steeds meer witte kinderen blijven weg. Binnen twee, drie jaar is het een zwarte school." „Hoe het komt? Vermijdingsgedrag van ouders", is de stelli ge mening van Karsten. „Heel duidelijk. Iedere ouder wil het beste voor zijn kind. Uit onderzoek is gebleken dat al lochtone ouders vooral kiezen voor een school in de buurt, zodat de kinderen er zelf naar toe kunnen lopen of fietsen, of met hun broertje of zusje mee kunnen. Witte ouders zijn veel meer bereid om hun kinderen verder weg te plaat sen als daar een betere school is. Ook al moeten ze hen daarvoor elke dag brengen en halen." Sinds 2006 zijn scholen en gemeentebesturen verplicht om 1 samen 'segregatie' - scheiding, uiteendrijving - in het onder wijs tegen te gaan. Maar in de praktijk blijkt die maatregel veel te vrijblijvend, vindt Forum. „Ze praten wel, maar heb ben nauwelijks middelen om te voorkomen dat er witte en zwarte scholen ontstaan", aldus Zeki Arslan van Forum.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 12