Buitenland
Londen wil 6o procent minder CO
Frans hof: homohuwelijk nietig
Brussel
tegen
tanktoerist
Griekenland en Turkije slijpen de messen over Libanon
6 Woensdag 14 maart 2007 PZC
Elke vijfjaar nieuwe
richtlijnen voor uitstoot
van koolstofdioxide.
LONDEN - De Britse regering wil de
uitstoot van koolstofdioxide tot
het jaar 2050 met 60 procent terug
dringen. Dat maakte zij gisteren be
kend. Volgens haar wordt
Groot-Brittannië daarmee het eer
ste land dat een juridisch raam
werk schept voor de overgang
naar een economie met een lage
koolstofdioxide-uitstoot.
Londen wil om de vijfjaar nieuwe
richtlijnen voor de uitstoot van
kool(stof)dioxide vaststellen. Vol
gens minister Brown van Financi
ën betekent de wet dat ministers
van Financiën in de toekomst 'ons
kooldioxidebudget met dezelfde
zorgvuldigheid en discipline zul
len betrachten' als de economi
sche begroting. Het broeikasgas
kooldioxide is een van de voor
naamste oorzaken van de opwar
ming van de aarde.
De wet moet 'helderheid en ver
trouwen geven aan het zakenleven
en burgers' over klimaatverande
ring, meent minister Miliband van
Milieu. Hij wil zich vooral richten
op de uitstoot van kooldioxide
(CO2) door huishoudens. De op
positionele Conservatieve Partij
wil juist dat de luchtvaart wordt
aangepakt onder meer door extra
belasting.
Maar Miliband stelt dat particulie
re huizen veel meer kooldioxide
produceren. „Op dit moment zijn
woningen verantwoordelijk voor
25 procent van de emissies in
Groot-Brittannië", verklaarde hij
in het BBC-radioprogramma To
day. „Luchtvaart zorgt maar voor 5
procent." Volgens hem zal 'crimi
nalisering van de luchtvaart de pla
neet niet redden'.
Milieudefensie zal in mei de Twee
de Kamer een initiatiefwet aanbie
den die vergelijkbaar is met de Brit
se klimaatwet. Daardoor moet bij
Om de uitstoot van het broeikas
gas kooldioxide terug te dringen
werkt de Britse regering aan wet
geving om elke vijfjaar een
'C02-begroting' samen te stellen.
wet worden vastgesteld dat lange-
termijndoelen worden vertaald
naar concrete tussentijdse doelstel
lingen. Als de Kamer het voorstel
niet overneemt, dan komt Milieu
defensie met een handtekeningen
actie en een 'grootschalige pu
bliekscampagne', aldus campagne
leider D. Pols.
De tijd van vrijblijvendheid is vol
gens hem voorbij, ondanks alle lof
voor de milieuambities in het re
geerakkoord.
Een wet heeft het voordeel dat er
één verantwoordelijke minister
komt. „Nu valt klimaatbeleid on
der zo'n zes ministers", aldus Pols.
De regeringspartijen PvdA en
CDA voelen er echter vooralsnog
niet veel voor.
Tempo ontbossing stabiel
Wereldwijd is de ontbossing
de afgelopen vijf jaar gelijk ge
bleven, aldus landbouworgani
satie FAO van de VN.
Dagelijks gaat 20.000 hectare
bos verloren, een oppervlakte
van twee keer Parijs.
De ontbossing draagt mee aan
het broeikaseffect: in bomen
opgeslagen kooldioxide kan vrij
komen in de atmosfeer.
Dertig procent van het land op
aarde is met bos bedekt, in to
taal vier miljard hectare.
Door goed beheer roept Azië
ontbossing een halt toe.
BRUSSEL - De Europese Commissie
heeft gisteren voorgesteld om de
minimumaccijns voor diesel in de
EU stapsgewijs te verhogen tot 38
cent per liter in 2014. Het voorstel
is bedoeld om de bestaande prijs
verschillen voor diesel tussen de
verschillende lidstaten te verklei
nen teneinde het 'tanktoerisme' te
gen te gaan.
Voor Nederland, dat een tarief van
36,5 cent per liter diesel hanteert,
heeft het voorstel nauwelijks gevol
gen. Maar een land als Luxemburg
dat nu 27,8 cent accijns per liter
heft, ontkomt niet aan het verho
gen van de prijs aan de pomp als
het voorstel wordt aangenomen.
Of dat ook gebeurt, is de vraag. De
Europese Commissie heeft geen
bevoegdheden als het gaat om be
lastingen. Voorstellen om accijnsta
rieven te verhogen kunnen alleen
worden aangenomen met instem
ming van alle 27 EU-landen.
Luxemburg, dat veel geld verdient
aan het tanktoerisme, maar ook
veel Centraal- en Oost-Europese
landen die nu lagere tarieven han
teren, zijn niet enthousiast over
het voorstel van Europees Com
missaris Kovacs (belastingen en
douane). Volgens hem zijn kleine
re verschillen in accijns - en dus in
de prijs aan de pomp - nodig om
dat transportbedrijven uit landen
met de laagste tarieven of de direc
te omgeving daarvan nu een con
currentievoordeel hebben ten op
zichte van bedrijven uit landen
met hogere tarieven.
A/B FREGAT BRANDENBURG - Het Duitse fregat
Brandenburg (I) en de Duitse snelle patrouille
boot Frettchen, die deel uit maken van de mari
tieme vredesmissie van de Verenigde Naties, be
waken de Libanese kust om wapenleveranties
over zee aan Hezbollah tegen te gaan. Grieken
land verzet zich echter tegen het vooruitzicht dat
Turkije het bevel krijgt over het VN-eskader als
het huidige Duitse commando afloopt in augus
tus. Griekenland en Turkije gunnen elkaar het
licht in de ogen niet vanwege onder meer twi
stappel Cyprus. foto Marwan Naamani/EPA
door Akijn Visser
PARIJS - Het eerste huwelijk dat in
Frankrijk tussen twee mensen van
gelijk geslacht was gesloten, is gis
teren nietig verklaard door de
hoogste Franse rechterlijke instan
tie.
Het Hof van Cassatie in Parijs oor
deelde dat het huwelijk onder de
huidige wet alleen een verbintenis
tussen man en vrouw kan zijn.
Het huwelijk tussen Bertrand
Charpentier (33) en Stéphane Cha-
pin (36) werd juni 2004 in Bègles
(nabij Bordeaux) gesloten, on
danks felle tegenstand van de rege
ring. Een rechtbank in Bordeaux
verklaarde het huwelijk later ongel
dig. Bovendien werd burgemeester
van Bègles wegens de sluiting van
het huwelijk tijdelijk uit zijn func
tie is gezet. Ook in hoger beroep
ving het homopaar bot.
Nu ook het Hof van Cassatie de
twee mannen in het ongelijk heeft
gesteld, gaan zij in beroep bij het
Europees Hof voor de Rechten
van de Mens in Straatsburg, liet
hun advocaat gisteren weten. Uit
spraken van het hof in Straatsburg
zijn voor Franse rechtbanken overi
gens niet bindend.
Volgens de raadsman is er geen en
kel artikel in het Franse wetboek
dat een echtverbintenis tussen ho
mo's verbiedt. Ook bestrijdt hij
dat het huwelijk in de Franse wet
wordt gedefinieerd als een verbin
tenis tussen man en vrouw.
Volgens de wet kunnen homosek
suelen een geregistreerd partner
schap aangaan. Volgens de homo's
geeft dit hen echter minder rech
ten op het gebied van belastingen,
erfenis en adoptie.