Buitenland Londen wil 6o procent minder CO Frans hof: homohuwelijk nietig Brussel tegen tanktoerist Griekenland en Turkije slijpen de messen over Libanon 6 Woensdag 14 maart 2007 PZC Elke vijfjaar nieuwe richtlijnen voor uitstoot van koolstofdioxide. LONDEN - De Britse regering wil de uitstoot van koolstofdioxide tot het jaar 2050 met 60 procent terug dringen. Dat maakte zij gisteren be kend. Volgens haar wordt Groot-Brittannië daarmee het eer ste land dat een juridisch raam werk schept voor de overgang naar een economie met een lage koolstofdioxide-uitstoot. Londen wil om de vijfjaar nieuwe richtlijnen voor de uitstoot van kool(stof)dioxide vaststellen. Vol gens minister Brown van Financi ën betekent de wet dat ministers van Financiën in de toekomst 'ons kooldioxidebudget met dezelfde zorgvuldigheid en discipline zul len betrachten' als de economi sche begroting. Het broeikasgas kooldioxide is een van de voor naamste oorzaken van de opwar ming van de aarde. De wet moet 'helderheid en ver trouwen geven aan het zakenleven en burgers' over klimaatverande ring, meent minister Miliband van Milieu. Hij wil zich vooral richten op de uitstoot van kooldioxide (CO2) door huishoudens. De op positionele Conservatieve Partij wil juist dat de luchtvaart wordt aangepakt onder meer door extra belasting. Maar Miliband stelt dat particulie re huizen veel meer kooldioxide produceren. „Op dit moment zijn woningen verantwoordelijk voor 25 procent van de emissies in Groot-Brittannië", verklaarde hij in het BBC-radioprogramma To day. „Luchtvaart zorgt maar voor 5 procent." Volgens hem zal 'crimi nalisering van de luchtvaart de pla neet niet redden'. Milieudefensie zal in mei de Twee de Kamer een initiatiefwet aanbie den die vergelijkbaar is met de Brit se klimaatwet. Daardoor moet bij Om de uitstoot van het broeikas gas kooldioxide terug te dringen werkt de Britse regering aan wet geving om elke vijfjaar een 'C02-begroting' samen te stellen. wet worden vastgesteld dat lange- termijndoelen worden vertaald naar concrete tussentijdse doelstel lingen. Als de Kamer het voorstel niet overneemt, dan komt Milieu defensie met een handtekeningen actie en een 'grootschalige pu bliekscampagne', aldus campagne leider D. Pols. De tijd van vrijblijvendheid is vol gens hem voorbij, ondanks alle lof voor de milieuambities in het re geerakkoord. Een wet heeft het voordeel dat er één verantwoordelijke minister komt. „Nu valt klimaatbeleid on der zo'n zes ministers", aldus Pols. De regeringspartijen PvdA en CDA voelen er echter vooralsnog niet veel voor. Tempo ontbossing stabiel Wereldwijd is de ontbossing de afgelopen vijf jaar gelijk ge bleven, aldus landbouworgani satie FAO van de VN. Dagelijks gaat 20.000 hectare bos verloren, een oppervlakte van twee keer Parijs. De ontbossing draagt mee aan het broeikaseffect: in bomen opgeslagen kooldioxide kan vrij komen in de atmosfeer. Dertig procent van het land op aarde is met bos bedekt, in to taal vier miljard hectare. Door goed beheer roept Azië ontbossing een halt toe. BRUSSEL - De Europese Commissie heeft gisteren voorgesteld om de minimumaccijns voor diesel in de EU stapsgewijs te verhogen tot 38 cent per liter in 2014. Het voorstel is bedoeld om de bestaande prijs verschillen voor diesel tussen de verschillende lidstaten te verklei nen teneinde het 'tanktoerisme' te gen te gaan. Voor Nederland, dat een tarief van 36,5 cent per liter diesel hanteert, heeft het voorstel nauwelijks gevol gen. Maar een land als Luxemburg dat nu 27,8 cent accijns per liter heft, ontkomt niet aan het verho gen van de prijs aan de pomp als het voorstel wordt aangenomen. Of dat ook gebeurt, is de vraag. De Europese Commissie heeft geen bevoegdheden als het gaat om be lastingen. Voorstellen om accijnsta rieven te verhogen kunnen alleen worden aangenomen met instem ming van alle 27 EU-landen. Luxemburg, dat veel geld verdient aan het tanktoerisme, maar ook veel Centraal- en Oost-Europese landen die nu lagere tarieven han teren, zijn niet enthousiast over het voorstel van Europees Com missaris Kovacs (belastingen en douane). Volgens hem zijn kleine re verschillen in accijns - en dus in de prijs aan de pomp - nodig om dat transportbedrijven uit landen met de laagste tarieven of de direc te omgeving daarvan nu een con currentievoordeel hebben ten op zichte van bedrijven uit landen met hogere tarieven. A/B FREGAT BRANDENBURG - Het Duitse fregat Brandenburg (I) en de Duitse snelle patrouille boot Frettchen, die deel uit maken van de mari tieme vredesmissie van de Verenigde Naties, be waken de Libanese kust om wapenleveranties over zee aan Hezbollah tegen te gaan. Grieken land verzet zich echter tegen het vooruitzicht dat Turkije het bevel krijgt over het VN-eskader als het huidige Duitse commando afloopt in augus tus. Griekenland en Turkije gunnen elkaar het licht in de ogen niet vanwege onder meer twi stappel Cyprus. foto Marwan Naamani/EPA door Akijn Visser PARIJS - Het eerste huwelijk dat in Frankrijk tussen twee mensen van gelijk geslacht was gesloten, is gis teren nietig verklaard door de hoogste Franse rechterlijke instan tie. Het Hof van Cassatie in Parijs oor deelde dat het huwelijk onder de huidige wet alleen een verbintenis tussen man en vrouw kan zijn. Het huwelijk tussen Bertrand Charpentier (33) en Stéphane Cha- pin (36) werd juni 2004 in Bègles (nabij Bordeaux) gesloten, on danks felle tegenstand van de rege ring. Een rechtbank in Bordeaux verklaarde het huwelijk later ongel dig. Bovendien werd burgemeester van Bègles wegens de sluiting van het huwelijk tijdelijk uit zijn func tie is gezet. Ook in hoger beroep ving het homopaar bot. Nu ook het Hof van Cassatie de twee mannen in het ongelijk heeft gesteld, gaan zij in beroep bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg, liet hun advocaat gisteren weten. Uit spraken van het hof in Straatsburg zijn voor Franse rechtbanken overi gens niet bindend. Volgens de raadsman is er geen en kel artikel in het Franse wetboek dat een echtverbintenis tussen ho mo's verbiedt. Ook bestrijdt hij dat het huwelijk in de Franse wet wordt gedefinieerd als een verbin tenis tussen man en vrouw. Volgens de wet kunnen homosek suelen een geregistreerd partner schap aangaan. Volgens de homo's geeft dit hen echter minder rech ten op het gebied van belastingen, erfenis en adoptie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 6