Verre vrienden over dood en liefde
Vernuftig gecombineerd tot een wonderbaarlijk evenwicht
Rijk oeuvre maar
ondergewaardeerd
pzc Woensdag 14 maart 2007 29
NECROLOGIE
Willem Buijs
1937-2007
door Rolf Bosboom
Tijd, ruimte maar vooral afwe
zigheid spelen een belangrij
ke rol in het werk van de
markante Middelburgse beeldend
kunstenaar Willem Buijs. Elk
kunstwerk is een afbeelding van
een inmiddels afwezig onderwerp,
een spoor dat een afwezige kunste
naar heeft achtergelaten. Al die
sporen samen vormen zijn oeuvre,
die het bestaan markeren van de
nu voorgoed afwezige kunstenaar.
Buijs overleed afgelopen weekein
de. In mei zou hij zeventig jaar
zijn geworden.
Willem Buijs (Dordrecht, 1937),
was actief als beeldhouwer, foto
graaf en graficus. Bekend zijn voor
al zijn beelden in Middelburg. Veel
aandacht trokken in de jaren tach
tig de marmeren markeringen in
park Toorenvliedt. De laatste jaren
exposeerde hij vooral fotowerken.
Bij de ingang van de Grote Kerk in
Veere liggen zijn grote genummer
de zwerfkeien. Die verwijzen te
vens naar Buijs' nauwe betrokken
heid bij Nieuwe Muziek Zeeland.
Eind jaren zestig legde hij samen
met Gijs Bergman, Nico van den
Boezem en Ad van 't Veer de basis
daarvoor.
„Een groot conceptueel kunste
naar", zegt kunstenaar William
Verstraeten, die veel met hem
heeft samengewerkt, over Buijs.
„Hij heeft een heel rijk oeuvre. Er
waren momenten waarop hij na
tionaal en ook internationaal leek
door te breken, maar door zijn per
soonlijkheid - hij was niet de mak
kelijkste - en zijn kritische hou
ding heeft hij niet altijd de waarde
ring gekregen die hij wel verdien
de." Verstraeten hoopt dat er een
overzichtstentoonstelling komt.
„Dan zouden de rijkdom en de
kwaliteit van het oeuvre pas goed
tot uitdrukking komen."
Willem Buijs wordt morgen in
Middelburg gecremeerd.
Scène tijdens repetitie voor de komedie Verre Vrienden door Theatergroep Zierik. foto Dirk-Jan Cjeltema
Theatergroep Zierik
speelt realtime-komedie
van Alan Ayckbourn.
door Ali Pankow
ZIERIKZEE - Ooit waren ze echte
vrienden, maar na jaren zijn het
'verre vrienden' geworden. Alan
Ayckbourn voert ze op in zijn gelij
knamige, zogeheten realtime-ko
medie. Theatergroep Zierik brengt
vrijdagavond de première in het
MFC in Zierikzee.
„Dat realtime houdt in dat het ver
haal zich afspeelt exact binnen de
duur van het stuk. Dat intensi
veert de beleving voor het pu
bliek", zegt middenkader-regisseur
Cees Möhlmann. Volgens hem
geldt bij een komedie vaak ten on
rechte dat het om een dijenkletser
gaat. „Natuurlijk kan er gelachen
worden, maar meestal gepaard
met een partij pijn eronder."
Möhlmann is een groot liefhebber
van het repertoire van deze auteur
die als 'de Molière van deze tijd'
wordt aangeduid. Zijn stukken
zijn vermaard om de bitterzoete in
houd.
„Alan Ayckbourn houdt het mid
den tussen Edward Albee en Win
nie the Pooh. Dat zijn ook allebei
filosofen en Ayckbourn zit daar er
gens tussenin", vindt de regisseur.
In zijn optiek biedt Verre Vrienden
een fikse uitdaging. „Het vergt
enorm precies spel, timing en ver
dieping, want onder de tekst gaat
een onderliggende laag emoties
schuil."
Het stuk speelt zich afin de woon
kamer van Paul en Diana. John,
Marge, Gordon en Colin behoren
'Alan Ayckbourn houdt het
midden tussen Edward
Albee en Winnie the Pooh'
tot hun naaste vrienden. Nu kort
geleden Colin's verloofde is ver
dronken, organiseert Diana een ge
zellige bijeenkomst met hun club
je om hem wat op te beuren. Maar
het wachten tot Colin komt, duurt
lang en er zijn zoveel dingen nog
niet uitgesproken.
Om de thematiek te verwoorden
haalt Möhlmann graag een uit
spraak van de auteur aan: „Het is
een spel over liefde en dood en
over de dood van de liefde."
De regisseur moet erkennen dat
het dus niet zo lekker loopt met
de onderlinge relaties in deze ko
medie. „Maar ja, de weinig goede
relaties die er zijn leveren niet echt
interessant theater op."
Verre Vrienden, Theatergroep Zierik,
MFC, Zierikzee op 16,17, 23, 24 en
31 maart, aanvang 20.00 uur. Kaar
ten zijn te reserveren via tel.nr.
0111-417149.
Galerie T toont
werk van Sjer Jacobs
en Yvonne Cup.
door Rolf Bosboom
middelburg - Het beeld staart roer
loos uit het raam van de galerie,
alsof het werkelijk gadeslaat wat
zich buiten op de Turfkaai af
speelt. Zijn bouw is zeker niet rea
listisch, maar de houding klopt he
lemaal en vertelt het verhaal.
De innemende beelden van de
Limburgse Sjer lacobs zijn uit dui
zenden herkenbaar. Hij is een re
gelmatige exposant bij Galerie T in
Middelburg. Pal naast de galerie,
op de Vismarkt, staat sinds 2001
ook een beeld in brons van hem:
het bekende kussende meisje.
De figuren van Jacobs ogen altijd
eenvoudig, onschuldig, goedmoe
dig, misschien wel naïef Ze kijken
steevast wat omhoog. De door
gaans nogal royale handen spelen
een belangrijke rol en hebben een
grote zeggingskracht.
De kracht van de kunstenaar is dat
hij consequent vasthoudt aan zijn
thematiek, maar tegelijkertijd zich
zelf voortdurend probeert te ver
nieuwen. Dat wordt vooral duide
lijk in zijn materiaalgebruik. Cen
traal in de galerie staat een beeld
van een vrouw. Het is onmisken
baar een 'Jacobs', maar deze keer
vervaardigd van glas, messing en
roestvrijstaal, vernuftig gecombi
neerd tot een wonderbaarlijk even
wicht. In de kelder bivakkeert een
'gezin', fraai uitgevoerd in koper
en roestvrijstaal.
Ook zijn getoonde schilderijen,
die vooral familieband en saamho
righeid uitdrukken, verraden soms
De figuren van Jacobs ogen
altijd eenvoudig, onschuldig,
misschien wel naïef
een hang naar het experiment.
Het werken met olieverf op doek
wisselt hij bijvoorbeeld af met het
schilderen op roestvrijstaal. Mooi
blijven verder de kleine bronzen,
met knusse taferelen zoals een zit
tend paartje, een moeder met
kind of een omhelzing.
Het werk van Jacobs vormt een
Beeld van Sjer Jacobs vóór het schilderij 'Avondtuin' van Yvonne Cup. foto Ruben Oreel
mooie combinatie met dat van
Yvonne Cup, die ook uit Limburg
afkomstig is. Haar acrylschilde-
rijen worden bepaald door de
drang naar schoonheid en het ge
bruik van intense kleuren. Ze krij
gen bijna intuïtief vorm, vaak op
basis van een gedicht of een herin
nering. Cup neigt naar het abstrac
te, al blijft de oorspronkelijke aan
leiding - mede dankzij de titels -
vaak nét herkenbaar, zoals de zo
merzon, een bergdorp of een tuin
die zich koestert in het avond
licht.
R1 Expositie: Sjer Jacobs en Yvonne
Cup, t/m 24 maart in Galerie T, Turf
kaai 25/27, Middelburg. Geopend:
do.-za., 11-16 uur.