Verre vrienden over dood en liefde Vernuftig gecombineerd tot een wonderbaarlijk evenwicht Rijk oeuvre maar ondergewaardeerd pzc Woensdag 14 maart 2007 29 NECROLOGIE Willem Buijs 1937-2007 door Rolf Bosboom Tijd, ruimte maar vooral afwe zigheid spelen een belangrij ke rol in het werk van de markante Middelburgse beeldend kunstenaar Willem Buijs. Elk kunstwerk is een afbeelding van een inmiddels afwezig onderwerp, een spoor dat een afwezige kunste naar heeft achtergelaten. Al die sporen samen vormen zijn oeuvre, die het bestaan markeren van de nu voorgoed afwezige kunstenaar. Buijs overleed afgelopen weekein de. In mei zou hij zeventig jaar zijn geworden. Willem Buijs (Dordrecht, 1937), was actief als beeldhouwer, foto graaf en graficus. Bekend zijn voor al zijn beelden in Middelburg. Veel aandacht trokken in de jaren tach tig de marmeren markeringen in park Toorenvliedt. De laatste jaren exposeerde hij vooral fotowerken. Bij de ingang van de Grote Kerk in Veere liggen zijn grote genummer de zwerfkeien. Die verwijzen te vens naar Buijs' nauwe betrokken heid bij Nieuwe Muziek Zeeland. Eind jaren zestig legde hij samen met Gijs Bergman, Nico van den Boezem en Ad van 't Veer de basis daarvoor. „Een groot conceptueel kunste naar", zegt kunstenaar William Verstraeten, die veel met hem heeft samengewerkt, over Buijs. „Hij heeft een heel rijk oeuvre. Er waren momenten waarop hij na tionaal en ook internationaal leek door te breken, maar door zijn per soonlijkheid - hij was niet de mak kelijkste - en zijn kritische hou ding heeft hij niet altijd de waarde ring gekregen die hij wel verdien de." Verstraeten hoopt dat er een overzichtstentoonstelling komt. „Dan zouden de rijkdom en de kwaliteit van het oeuvre pas goed tot uitdrukking komen." Willem Buijs wordt morgen in Middelburg gecremeerd. Scène tijdens repetitie voor de komedie Verre Vrienden door Theatergroep Zierik. foto Dirk-Jan Cjeltema Theatergroep Zierik speelt realtime-komedie van Alan Ayckbourn. door Ali Pankow ZIERIKZEE - Ooit waren ze echte vrienden, maar na jaren zijn het 'verre vrienden' geworden. Alan Ayckbourn voert ze op in zijn gelij knamige, zogeheten realtime-ko medie. Theatergroep Zierik brengt vrijdagavond de première in het MFC in Zierikzee. „Dat realtime houdt in dat het ver haal zich afspeelt exact binnen de duur van het stuk. Dat intensi veert de beleving voor het pu bliek", zegt middenkader-regisseur Cees Möhlmann. Volgens hem geldt bij een komedie vaak ten on rechte dat het om een dijenkletser gaat. „Natuurlijk kan er gelachen worden, maar meestal gepaard met een partij pijn eronder." Möhlmann is een groot liefhebber van het repertoire van deze auteur die als 'de Molière van deze tijd' wordt aangeduid. Zijn stukken zijn vermaard om de bitterzoete in houd. „Alan Ayckbourn houdt het mid den tussen Edward Albee en Win nie the Pooh. Dat zijn ook allebei filosofen en Ayckbourn zit daar er gens tussenin", vindt de regisseur. In zijn optiek biedt Verre Vrienden een fikse uitdaging. „Het vergt enorm precies spel, timing en ver dieping, want onder de tekst gaat een onderliggende laag emoties schuil." Het stuk speelt zich afin de woon kamer van Paul en Diana. John, Marge, Gordon en Colin behoren 'Alan Ayckbourn houdt het midden tussen Edward Albee en Winnie the Pooh' tot hun naaste vrienden. Nu kort geleden Colin's verloofde is ver dronken, organiseert Diana een ge zellige bijeenkomst met hun club je om hem wat op te beuren. Maar het wachten tot Colin komt, duurt lang en er zijn zoveel dingen nog niet uitgesproken. Om de thematiek te verwoorden haalt Möhlmann graag een uit spraak van de auteur aan: „Het is een spel over liefde en dood en over de dood van de liefde." De regisseur moet erkennen dat het dus niet zo lekker loopt met de onderlinge relaties in deze ko medie. „Maar ja, de weinig goede relaties die er zijn leveren niet echt interessant theater op." Verre Vrienden, Theatergroep Zierik, MFC, Zierikzee op 16,17, 23, 24 en 31 maart, aanvang 20.00 uur. Kaar ten zijn te reserveren via tel.nr. 0111-417149. Galerie T toont werk van Sjer Jacobs en Yvonne Cup. door Rolf Bosboom middelburg - Het beeld staart roer loos uit het raam van de galerie, alsof het werkelijk gadeslaat wat zich buiten op de Turfkaai af speelt. Zijn bouw is zeker niet rea listisch, maar de houding klopt he lemaal en vertelt het verhaal. De innemende beelden van de Limburgse Sjer lacobs zijn uit dui zenden herkenbaar. Hij is een re gelmatige exposant bij Galerie T in Middelburg. Pal naast de galerie, op de Vismarkt, staat sinds 2001 ook een beeld in brons van hem: het bekende kussende meisje. De figuren van Jacobs ogen altijd eenvoudig, onschuldig, goedmoe dig, misschien wel naïef Ze kijken steevast wat omhoog. De door gaans nogal royale handen spelen een belangrijke rol en hebben een grote zeggingskracht. De kracht van de kunstenaar is dat hij consequent vasthoudt aan zijn thematiek, maar tegelijkertijd zich zelf voortdurend probeert te ver nieuwen. Dat wordt vooral duide lijk in zijn materiaalgebruik. Cen traal in de galerie staat een beeld van een vrouw. Het is onmisken baar een 'Jacobs', maar deze keer vervaardigd van glas, messing en roestvrijstaal, vernuftig gecombi neerd tot een wonderbaarlijk even wicht. In de kelder bivakkeert een 'gezin', fraai uitgevoerd in koper en roestvrijstaal. Ook zijn getoonde schilderijen, die vooral familieband en saamho righeid uitdrukken, verraden soms De figuren van Jacobs ogen altijd eenvoudig, onschuldig, misschien wel naïef een hang naar het experiment. Het werken met olieverf op doek wisselt hij bijvoorbeeld af met het schilderen op roestvrijstaal. Mooi blijven verder de kleine bronzen, met knusse taferelen zoals een zit tend paartje, een moeder met kind of een omhelzing. Het werk van Jacobs vormt een Beeld van Sjer Jacobs vóór het schilderij 'Avondtuin' van Yvonne Cup. foto Ruben Oreel mooie combinatie met dat van Yvonne Cup, die ook uit Limburg afkomstig is. Haar acrylschilde- rijen worden bepaald door de drang naar schoonheid en het ge bruik van intense kleuren. Ze krij gen bijna intuïtief vorm, vaak op basis van een gedicht of een herin nering. Cup neigt naar het abstrac te, al blijft de oorspronkelijke aan leiding - mede dankzij de titels - vaak nét herkenbaar, zoals de zo merzon, een bergdorp of een tuin die zich koestert in het avond licht. R1 Expositie: Sjer Jacobs en Yvonne Cup, t/m 24 maart in Galerie T, Turf kaai 25/27, Middelburg. Geopend: do.-za., 11-16 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 31