Schroeweg blijft ook met N57 entree Middelburg Zeeland Aanpak verkeer in Gravestraat College Noord-Beveland adviseert andere locatie Kindermuseum Stormachtige toename klanten Voedselbank Walcheren voorbij tf&wiliX&ZA 22 Woensdag 14 maart 2007 pzcW De hoeveelheid verkeer in de Cravestraat is flink toegenomen sinds de Spuistraat dicht is. Omwonenden balen daarvan. foto Ruben Oreel Plan voor bestrijding verkeersdruk stemt buurt niet tevreden. door Wendy van den Hurk vlissingen - Het actieplan voor de Gravestraat in Vlissingen is klaar. Drie concrete maatregelen wil het college nemen in de drukke toe gangsweg naar de binnenstad. Al leen stemmen die het bewonersco mité niet tevreden. Sinds de Spuistraat dicht is, rijden mensen via de boulevard of de Ko ningsweg het centrum van Vlissin gen binnen. Vooral die laatste rou te lijkt te bevallen, want de Oude Stad heeft het steeds drukker met verkeer. De Gravestraat heeft dage lijks rond de vierduizend voertui gen te verwerken. Veel te veel, zeg gen bewoners. Zij richtten vorig jaar een comité op tegen de onvei ligheid in hun straat. Na tellingen en diverse overleggen met het comité komt het college nu met een lijstje maatregelen. Zij wil automobilisten op de kruising Koningsweg/Commandoweg hel pen herinneren dat ze maar dertig kilometer per uur mogen rijden. Daar wil het college een bord plaat sen en het wegdek markeren. Het college wil gaan ingrijpen in de drukke Gravestraat in Vlissin gen. Ze doen wat ze beloven, zegt het bewonerscomité, maar het is geen ei van Columbus. Er komt ook een bord ter hoogte van de Zeilmarkt en de Emma- straat. Daarmee wil de gemeente busverkeer ervan weerhouden door de Stevinstraat te rijden. Chauffeurs krijgen ook een in structie. Voor voetgangers komt een veilig voetpad langs de Koningsweg tus sen het parkeerterrein Kouden hoek en de Commandoweg, dat aansluit op het bestaande pad. Met de politie heeft het college af gesproken dat die, na invoer van de maatregelen, het snelheidsregi me in de Gravestraat gaat handha ven. De gemeente wil het verkeers beeld zowel qua intensiteit als qua licht en geluid in de gaten blijven houden. De maatregelen kosten bij elkaar 10.000 euro. Voor het bewonerscomité is dat niet genoeg. „Borden met dertig ki lometer willen wij meer zien. Niet alleen op het kruispunt." Bovendien is het bordje tegen zwaar verkeer niet meer dan een dooie mus, vindt voorzitter H. van Gelder. „Het gaat om de Grave straat en de Commandoweg, niet om de Stevinstraat. Daar komen de bussen niet. Laat de bussen par keren op het terrein van Konings weg. Passagiers zijn in minuten in het centrum. Dan krijgen ze ook nog een stukje Vlissingen mee." Van Gelder is nog niet uitgepraat met het college. „Wij vragen meer, omdat de overlast zo blijft bestaan. De Gravestraat blijft onveilig." Onduidelijkheid over toename verkeer op Ramsburg. door Nadia Berkelder middelburg - Het is nog onduide lijk hoeveel auto's er over de Ha- vendijk en de Punt Middelburg in rijden als de nieuwe N57 klaar is. Uit berekeningen blijkt dat het aantal auto's met vierduizend per dag toeneemt als er geen maatrege len worden genomen. Dat is te veel, vindt verkeerswethouder F. Streng (WD). Want al die auto mobilisten kunnen na de Haven- dijk alleen maar over de kaaien of richting Damplein. Het was juist de bedoeling dat het verkeer op de kaaien zou afnemen als de N57 klaar was. Gisteravond presenteerde de ge meente samen met Rijkswater staat de plannen voor de Oostperk- weg, de Havendijk en de Punt. Die wegen moeten worden aange past om het verkeer op te vangen Geld voor CliniClowns van Sea Sound Singers oost-souburg - Het Vlissingse koor de Sea Sound Singers heeft maandagavond een cheque van 3800 euro overhandigd aan een vertegenwoordiger van de Clini Clowns. Dat gebeurde tijdens een openba re repitie van het koor in buurt huis De Zwaan. Het koor bereidt zich voor op een internationale wedstrijd. dat straks vanaf de nieuwe N57 de stad in rijdt. De gemeente wil dat ontmoedigen. Door parkeerplaat sen te bouwen op Ramsburg, of door bezoekers van de stad door middel van borden toch over de Schroebrug te sturen. „De entree van Middelburg blijft de Schroeweg", zei Streng. De mensen in de zaal reageerden ver rast. „Er is altijd gezegd dat Rams burg de nieuwe entree wordt van de stad", zei een bewoner van de buurt. „En nu is het ineens de Schroeweg." Een ander vond de gedachtegang van Streng naïef „De Schroeweg heeft allemaal obstakels. Als je de N57 neemt, mag je honderd en kun je via de tunnel onder het Ka naal door. Waarom zou je een moeilijke weg nemen als er een makkelijke is?" De Oostperkweg wordt verbreed en geasfalteerd. Bovendien denkt de gemeente er over om de weg af te sluiten voor fietsers. De Punt en de Havendijk worden ingrijpend verbouwd. Parkeerschijf nodig bij winkels Dauwendaele middelburg - Een deel van het par keerterrein bij winkelcentrum Dauwendaele in Middelburg is voortaan alleen bestemd voor mensen die er kort staan. Er is een blauwe zone ingevoerd. Parkeren is alleen mogelijk met een parkeer schijf Daartoe is besloten omdat het terrein vaak vol stond met au to's van mensen die een hele dag wegbleven. Voor de huizen komt een parallel weg, de doorgaande route komt meer richting het water te liggen. Voor fietsers en voetgangers komt er ruimte onder aan de dijk, langs het water. Verder moeten er extra parkeerplaatsen komen voor be woners. Op veel wegen rond het kanaal wordt het veiliger als de toekomsti ge brug voor fietsers en voetgan gers tijdelijk wordt opengesteld wordt voor auto's. Het verkeer op de Kaaien neemt af en de veilig heid voor fietsers op de Stations- brug neemt toe. Dat blijkt uit on derzoek van een adviesbureau dat gisteravond is gepresenteerd. Voor waarde is wel dat de auto's er in één richting over rijden: via de Sta- tionsbrug de stad in en via de nieuwe brug de stad uit. Een groot nadeel is dat het verkeer op de Havendijk en de Punt met een toeneemt. Om dat goed te la ten verlopen, moet de gemeente haast maken met de aanpassing van die straten. Het tijdelijk open stellen van de brug voor auto's is genoemd als maatregel om de Sta- tionsbrug veiliger te maken. Op het moment dat de N57 er ligt, is dat niet meer nodig. Dan wordt de Stationsbrug afgesloten voor au toverkeer. Streng zei dat de gemeente dit jaar een besluit neemt over het tijde lijk toestaan van auto's op de brug. De N57 moet in 2010 klaar zijn. Middelburg wil voorkomen dat al het verkeer na aanleg van de N57 via Ramsburg de stad in rijdt. De Schroeweg blijft de voor naamste route richting centrum. Driegangendiner als dank voor vrijwilligers vlissingen - Lekker eten, muzikaal begeleid door Michel van Grins- ven en als toetje een chocoladefon tein. Honderden vrijwilligers van de stichting Werkt voor Ouderen zijn gisteren door de zorginstelling getrakteerd om hen te bedanken voor al het werk dat ze belangen- loos verrichten. Ook vanavond mo gen honderden vrijwilligers aan schuiven. Raad zal waarschijnlijk instemmen met oordeel van dagelijks bestuur. door-Luc Oggel WISSENKERKE - Als het aan het col lege van burgemeester en wethou ders van Noord-Beveland ligt, komt het kindermuseum niet op de plek die initiatiefnemer en Scoop-consulent N. Out daar voor in gedachte heeft. Mis schien moet het zelfs helemaal niet op Noord-Beveland komen, maar in een andere Bevelandse ge- i meente. Dat blijkt uit een advies van het j college aan de raad. Het college heeft de zogeheten zoeklocatie getoetst aan allerlei door de raad vastgestelde plano logische kaders, zoals het omge vingsplan, de regiovisie en de structuurvisie Noord-Beveland. Die laten een grootschalige at tractie als het kindermuseum (een themapark over de Zeeuwse ge schiedenis op een terrein van min stens vijftien hectare) niet toe in het oostelijke deel van het eiland, tussen Colijnsplaat en Kats. Wethouder A. van der Maas zegt dat het college op voorhand niet negatief tegenover het plan staat, maar wel een 'principe-standpunt' inneemt „Als straks blijkt dat we het museum wél op de zoeklocatie willen hebben, dan moeten we nog maar eens goed kijken naar het door onszelf vastgestelde be leid." Het college stelt de raad voor het initiatief ook aan te bieden aan het Bestuurlijk Platform De Bevelanden, het eind 2000 ge sloten verbond tussen de vijf be trokken gemeenten om van el kaar te kunnen 'profiteren' op het gebied van economische za ken en ruimtelijke ordening. Van der Maas: „Wij richten ons op recreatie. Dit museum valt on der 'verpozen', en daar is mis schien in een andere Bevelandse gemeente meer behoefte aan dan hier." door Nadia Berkelder middelburg - Het aantal klanten van de Voedselbank Walcheren groeit nog, maar niet meer zo ex plosief als een tijdje terug. Weke lijks halen 210 mensen op Walche ren een pakket op. „We merken dat er doorstroming is", zegt voorzitter D. van der Meer. „We krijgen nog wel nieuwe aanmeldingen, maar er zijn ook mensen die niet meer komen, we groeien nog wel, maar niet meer zo hard als in het begin." De voedselbank is volledig afhan kelijk van giften en van subsidies. De drie Walcherse gemeenten be talen dragen jaarlijks 20.000 euro bij. Toch kwam de voedselbank vo rig jaar nog tienduizend euro te kort, zegt Van der Meer. „Daar voor doen we een beroep op de PKN in Middelburg." Eén van de voorwaarden voor de subsidie van de gemeente Middel burg is dat de voedselbank op zoek gaat naar andere sponsoren. „Dat proberen we op allerlei ma nieren voor elkaar te krijgen, maar het kost heel veel moeite. We zoe ken altijd bedrijven die ons willen helpen, of financieel of met het be schikbaar stellen van levensmidde len." „Er zijn kwekers en bakkers die ons helpen. Dat gaat heel goed. Maar verse groente kunnen we al tijd gebruiken. Particulieren kun nen ons helpen door donateur te worden. Dat kan makkelijk door een machtigingskaartje voor de bank in te vullen." Kanaalgebied Middelburg Oostperkweg MIDDELBURG Stationsbrug Wyy toekomstig aquaduct Fietsbrug Havendijk PZC Felix Binicewia

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 24