Schroeweg blijft ook met
N57 entree Middelburg
Zeeland
Aanpak verkeer
in Gravestraat
College Noord-Beveland adviseert
andere locatie Kindermuseum
Stormachtige toename klanten
Voedselbank Walcheren voorbij
tf&wiliX&ZA
22 Woensdag 14 maart 2007 pzcW
De hoeveelheid verkeer in de Cravestraat is flink toegenomen sinds de
Spuistraat dicht is. Omwonenden balen daarvan. foto Ruben Oreel
Plan voor bestrijding
verkeersdruk stemt
buurt niet tevreden.
door Wendy van den Hurk
vlissingen - Het actieplan voor de
Gravestraat in Vlissingen is klaar.
Drie concrete maatregelen wil het
college nemen in de drukke toe
gangsweg naar de binnenstad. Al
leen stemmen die het bewonersco
mité niet tevreden.
Sinds de Spuistraat dicht is, rijden
mensen via de boulevard of de Ko
ningsweg het centrum van Vlissin
gen binnen. Vooral die laatste rou
te lijkt te bevallen, want de Oude
Stad heeft het steeds drukker met
verkeer. De Gravestraat heeft dage
lijks rond de vierduizend voertui
gen te verwerken. Veel te veel, zeg
gen bewoners. Zij richtten vorig
jaar een comité op tegen de onvei
ligheid in hun straat.
Na tellingen en diverse overleggen
met het comité komt het college
nu met een lijstje maatregelen. Zij
wil automobilisten op de kruising
Koningsweg/Commandoweg hel
pen herinneren dat ze maar dertig
kilometer per uur mogen rijden.
Daar wil het college een bord plaat
sen en het wegdek markeren.
Het college wil gaan ingrijpen in
de drukke Gravestraat in Vlissin
gen. Ze doen wat ze beloven,
zegt het bewonerscomité, maar
het is geen ei van Columbus.
Er komt ook een bord ter hoogte
van de Zeilmarkt en de Emma-
straat. Daarmee wil de gemeente
busverkeer ervan weerhouden
door de Stevinstraat te rijden.
Chauffeurs krijgen ook een in
structie.
Voor voetgangers komt een veilig
voetpad langs de Koningsweg tus
sen het parkeerterrein Kouden
hoek en de Commandoweg, dat
aansluit op het bestaande pad.
Met de politie heeft het college af
gesproken dat die, na invoer van
de maatregelen, het snelheidsregi
me in de Gravestraat gaat handha
ven. De gemeente wil het verkeers
beeld zowel qua intensiteit als qua
licht en geluid in de gaten blijven
houden. De maatregelen kosten
bij elkaar 10.000 euro.
Voor het bewonerscomité is dat
niet genoeg. „Borden met dertig ki
lometer willen wij meer zien. Niet
alleen op het kruispunt."
Bovendien is het bordje tegen
zwaar verkeer niet meer dan een
dooie mus, vindt voorzitter H. van
Gelder. „Het gaat om de Grave
straat en de Commandoweg, niet
om de Stevinstraat. Daar komen
de bussen niet. Laat de bussen par
keren op het terrein van Konings
weg. Passagiers zijn in minuten in
het centrum. Dan krijgen ze ook
nog een stukje Vlissingen mee."
Van Gelder is nog niet uitgepraat
met het college. „Wij vragen meer,
omdat de overlast zo blijft bestaan.
De Gravestraat blijft onveilig."
Onduidelijkheid over
toename verkeer op
Ramsburg.
door Nadia Berkelder
middelburg - Het is nog onduide
lijk hoeveel auto's er over de Ha-
vendijk en de Punt Middelburg in
rijden als de nieuwe N57 klaar is.
Uit berekeningen blijkt dat het
aantal auto's met vierduizend per
dag toeneemt als er geen maatrege
len worden genomen. Dat is te
veel, vindt verkeerswethouder F.
Streng (WD). Want al die auto
mobilisten kunnen na de Haven-
dijk alleen maar over de kaaien of
richting Damplein. Het was juist
de bedoeling dat het verkeer op de
kaaien zou afnemen als de N57
klaar was.
Gisteravond presenteerde de ge
meente samen met Rijkswater
staat de plannen voor de Oostperk-
weg, de Havendijk en de Punt.
Die wegen moeten worden aange
past om het verkeer op te vangen
Geld voor CliniClowns
van Sea Sound Singers
oost-souburg - Het Vlissingse
koor de Sea Sound Singers heeft
maandagavond een cheque van
3800 euro overhandigd aan een
vertegenwoordiger van de Clini
Clowns.
Dat gebeurde tijdens een openba
re repitie van het koor in buurt
huis De Zwaan. Het koor bereidt
zich voor op een internationale
wedstrijd.
dat straks vanaf de nieuwe N57 de
stad in rijdt. De gemeente wil dat
ontmoedigen. Door parkeerplaat
sen te bouwen op Ramsburg, of
door bezoekers van de stad door
middel van borden toch over de
Schroebrug te sturen.
„De entree van Middelburg blijft
de Schroeweg", zei Streng. De
mensen in de zaal reageerden ver
rast. „Er is altijd gezegd dat Rams
burg de nieuwe entree wordt van
de stad", zei een bewoner van de
buurt. „En nu is het ineens de
Schroeweg."
Een ander vond de gedachtegang
van Streng naïef „De Schroeweg
heeft allemaal obstakels. Als je de
N57 neemt, mag je honderd en
kun je via de tunnel onder het Ka
naal door. Waarom zou je een
moeilijke weg nemen als er een
makkelijke is?" De Oostperkweg
wordt verbreed en geasfalteerd.
Bovendien denkt de gemeente er
over om de weg af te sluiten voor
fietsers. De Punt en de Havendijk
worden ingrijpend verbouwd.
Parkeerschijf nodig bij
winkels Dauwendaele
middelburg - Een deel van het par
keerterrein bij winkelcentrum
Dauwendaele in Middelburg is
voortaan alleen bestemd voor
mensen die er kort staan. Er is een
blauwe zone ingevoerd. Parkeren
is alleen mogelijk met een parkeer
schijf Daartoe is besloten omdat
het terrein vaak vol stond met au
to's van mensen die een hele dag
wegbleven.
Voor de huizen komt een parallel
weg, de doorgaande route komt
meer richting het water te liggen.
Voor fietsers en voetgangers komt
er ruimte onder aan de dijk, langs
het water. Verder moeten er extra
parkeerplaatsen komen voor be
woners.
Op veel wegen rond het kanaal
wordt het veiliger als de toekomsti
ge brug voor fietsers en voetgan
gers tijdelijk wordt opengesteld
wordt voor auto's. Het verkeer op
de Kaaien neemt af en de veilig
heid voor fietsers op de Stations-
brug neemt toe. Dat blijkt uit on
derzoek van een adviesbureau dat
gisteravond is gepresenteerd. Voor
waarde is wel dat de auto's er in
één richting over rijden: via de Sta-
tionsbrug de stad in en via de
nieuwe brug de stad uit.
Een groot nadeel is dat het verkeer
op de Havendijk en de Punt met
een toeneemt. Om dat goed te la
ten verlopen, moet de gemeente
haast maken met de aanpassing
van die straten. Het tijdelijk open
stellen van de brug voor auto's is
genoemd als maatregel om de Sta-
tionsbrug veiliger te maken. Op
het moment dat de N57 er ligt, is
dat niet meer nodig. Dan wordt
de Stationsbrug afgesloten voor au
toverkeer.
Streng zei dat de gemeente dit jaar
een besluit neemt over het tijde
lijk toestaan van auto's op de
brug. De N57 moet in 2010 klaar
zijn.
Middelburg wil voorkomen dat
al het verkeer na aanleg van de
N57 via Ramsburg de stad in
rijdt. De Schroeweg blijft de voor
naamste route richting centrum.
Driegangendiner als
dank voor vrijwilligers
vlissingen - Lekker eten, muzikaal
begeleid door Michel van Grins-
ven en als toetje een chocoladefon
tein. Honderden vrijwilligers van
de stichting Werkt voor Ouderen
zijn gisteren door de zorginstelling
getrakteerd om hen te bedanken
voor al het werk dat ze belangen-
loos verrichten. Ook vanavond mo
gen honderden vrijwilligers aan
schuiven.
Raad zal waarschijnlijk
instemmen met oordeel
van dagelijks bestuur.
door-Luc Oggel
WISSENKERKE - Als het aan het col
lege van burgemeester en wethou
ders van Noord-Beveland ligt,
komt het kindermuseum niet op
de plek die initiatiefnemer en
Scoop-consulent N. Out daar
voor in gedachte heeft. Mis
schien moet het zelfs helemaal
niet op Noord-Beveland komen,
maar in een andere Bevelandse ge-
i meente.
Dat blijkt uit een advies van het
j college aan de raad.
Het college heeft de zogeheten
zoeklocatie getoetst aan allerlei
door de raad vastgestelde plano
logische kaders, zoals het omge
vingsplan, de regiovisie en de
structuurvisie Noord-Beveland.
Die laten een grootschalige at
tractie als het kindermuseum (een
themapark over de Zeeuwse ge
schiedenis op een terrein van min
stens vijftien hectare) niet toe in
het oostelijke deel van het eiland,
tussen Colijnsplaat en Kats.
Wethouder A. van der Maas zegt
dat het college op voorhand niet
negatief tegenover het plan staat,
maar wel een 'principe-standpunt'
inneemt „Als straks blijkt dat we
het museum wél op de zoeklocatie
willen hebben, dan moeten we
nog maar eens goed kijken naar
het door onszelf vastgestelde be
leid."
Het college stelt de raad voor
het initiatief ook aan te bieden
aan het Bestuurlijk Platform De
Bevelanden, het eind 2000 ge
sloten verbond tussen de vijf be
trokken gemeenten om van el
kaar te kunnen 'profiteren' op
het gebied van economische za
ken en ruimtelijke ordening.
Van der Maas: „Wij richten ons
op recreatie. Dit museum valt on
der 'verpozen', en daar is mis
schien in een andere Bevelandse
gemeente meer behoefte aan dan
hier."
door Nadia Berkelder
middelburg - Het aantal klanten
van de Voedselbank Walcheren
groeit nog, maar niet meer zo ex
plosief als een tijdje terug. Weke
lijks halen 210 mensen op Walche
ren een pakket op.
„We merken dat er doorstroming
is", zegt voorzitter D. van der
Meer. „We krijgen nog wel nieuwe
aanmeldingen, maar er zijn ook
mensen die niet meer komen, we
groeien nog wel, maar niet meer
zo hard als in het begin."
De voedselbank is volledig afhan
kelijk van giften en van subsidies.
De drie Walcherse gemeenten be
talen dragen jaarlijks 20.000 euro
bij. Toch kwam de voedselbank vo
rig jaar nog tienduizend euro te
kort, zegt Van der Meer. „Daar
voor doen we een beroep op de
PKN in Middelburg."
Eén van de voorwaarden voor de
subsidie van de gemeente Middel
burg is dat de voedselbank op
zoek gaat naar andere sponsoren.
„Dat proberen we op allerlei ma
nieren voor elkaar te krijgen, maar
het kost heel veel moeite. We zoe
ken altijd bedrijven die ons willen
helpen, of financieel of met het be
schikbaar stellen van levensmidde
len."
„Er zijn kwekers en bakkers die
ons helpen. Dat gaat heel goed.
Maar verse groente kunnen we al
tijd gebruiken. Particulieren kun
nen ons helpen door donateur te
worden. Dat kan makkelijk door
een machtigingskaartje voor de
bank in te vullen."
Kanaalgebied Middelburg
Oostperkweg
MIDDELBURG
Stationsbrug Wyy
toekomstig
aquaduct
Fietsbrug
Havendijk
PZC Felix Binicewia