kibboets rinkelt de kassa J v15 PZC Zaterdag 10 maart 2007 Lanterfanten wordt niet langer ge tolereerd in de kibboets Degania Alef. In deze oudste landbouw nederzetting van Israël gaat voor niks alleen nog maar de zon op. Is dit de definitieve teloorgang van een uniek Israëlisch instituut? Of is het al leen maar een aanpassing aan de eisen van de tijd? Kibboetssecretaris Shai Shoshani houdt het op het laatste. „Hoe vreemd het ook klinkt, ik hoor van veel mensen dat we nu pas een echte kibboets hebben, met hech te fundamenten. Dat is mijn antwoord aan iedereen die voorspelt dat we de onder gang tegemoet gaan." Degania Alef (er is ook een Degania Bet) is heel lang rolmodel geweest. Prominente buitenlandse gasten als Albert Einstein en lan Masaryk maakten er kennis met het unieke commune-experiment. Bekende Is raëliërs als Moshe Dayan zijn er geboren en getogen. Toch behoort Degania tot de laatste kib boetsen die hun economie liberaliseren. De meeste zijn al in de jaren tachtig en ne gentig, toen de beweging een diepe finan ciële crisis doormaakte, een nieuwe koers gaan varen. Shoshani zegt dat Degania de vernieuwingen zonder haast heeft kunnen doorvoeren, vanuit een financieel gezonde positie. De ondergang die sommigen voorspellen, zal inderdaad nog wel even uitblijven. De kibboetsfabriek - industriële diamanten voor precisiewerktuigen - draait als een tierelier. Daarnaast heeft 70 procent van de Degania's-leden een behoorlijk betaalde baan buiten de poort. Met zijn subtropische tuinen, zijn gazons omgeven met palmbomen, zijn zwembad en tennisbanen biedt de kibboets de aan blik van een luxe vakantiebestemming. De onderkomens zijn nog altijd bescheiden, maar een aantal biedt vrij uitzicht op het blauwe water van het Meer van Galilea. 'Een onafhankelijke nederzetting van He breeuwse werkers op nationaal land, een collectieve nederzetting met uitzuigers noch uitgezogenen, kortom een commu ne', zo omschreven de tien oprichters in 1910 hun avontuurlijke onderneming. Ze schaften alle eigendom af Het motto werd: Bijdragen naar vermogen en ontvan gen naar behoefte. Wie honger had, deed een greep in de ge meenschappelijke voorraadkast. Wie zich wilde kleden graaide een werkbroek en een blauwe kiel uit de gemeenschappelijk wasmand. De moeder van alle kibboetsen is altijd rek kelijk geweest. In Degania sliepen de kinde ren bij de ouders en niet in een gemeen schappelijke slaapzaal. Al vanaf 1920 werd het wasgoed er voorzien van een persoon lijk merkteken, een kleine maar niet onbe- langrijke bijdrage aan de individualisering. De kibboetsleden konden zich in de eerste decennia van de joodse staat ongestoord blijven beschouwen als de politieke en morele elite van Israël. In hun eigen ge meenschappen won de menselijke natuur het steeds meer van de utopi sche linkse idealen. Nieuwkomers werden ge troffen door de tomeloze verspilling. Alles was im mers gratis. De nu 84 jaar oude Ruth Ben-Yacov kwam als jonge vrouw van uit de stad naar Degania. „Mensen knipten 's och tend vroeg het licht aan, gingen naar hun werk en lieten het de he le dag branden. De airconditioning werkte 24 uur per dag, ook als er niemand thuis was." „Een kibboetslid sneed bij het ontbijt een heel brood en nam een paar boterham men mee. Dan kwam de volgende en sneed een ander brood. In de eetzaal laad den mensen hun bord zo vol dat ze het met geen mogelijkheid leeg konden eten. De honden leden nooit honger." Ook het bijdragen naar vermogen bleek niet helemaal te zijn wat Ruth zich ervan had voorgesteld. „Sommigen werkten hard. Anderen maar halve dagen of hele maal niet, maar iedereen kreeg bijna even veel zakgeld." Ze stelt tevreden vast dat er heel wat is verbeterd sinds iedereen voor zijn elektriciteit en zijn maaltijden is gaan betalen. „Het licht gaat op tijd uit. In de eetzaal blijft geen kruimel op de borden." De grote hervorming in Degania moest wachten tot vorige maand, toen de 320 leden met een meerderheid van 85 pro cent hun goedkeuring gaven aan een belo ningenstelsel. Het uitgangspunt is simpel: wie werkt, krijgt een redelijk vang net-loon, wie hard werkt, krijgt meer, en wie niet werken wil, krijgt niets. Vijfjaar is er over de hervorming vergaderd en gedis cussieerd en een jaar is het systeem in de praktijk beproefd. „De spanning in die tijd was te snijden", vertelt bibliothecaresse Tamar Gal-Sarai (46). „Tegenstanders riepen dat de socialis tische kibboetsidealen verloren zouden gaan. Niets daarvan. Socialisme betekent dat het individu verantwoordelijkheid aan vaardt voor de gemeenschap en dat princi pe blijft bestaan." De hervorming komt erop neer dat de le den het salaris dat ze binnen of buiten de kibboets verdienen, mogen houden, na af trek van inkomstenbelasting voor de staat, een onderhoudsbijdrage voor de kibboets en een gemeenschapsheffing van 20 pro cent. Daar staat tegenover dat ze voortaan voor de meeste diensten moeten betalen, al houden ze vrij wonen. Een andere revolutie: ouders mogen voortaan hun vermogen nalaten aan hun kinderen. Alle leden heb ben verder recht op een uit kering ineens, die hoger is naarmate ze langer in de kibboets wonen. Die maat regel is bedoeld als compen satie voor ouderen, die van het zakgeld dat ze tot nu toe ontvingen niet hebben kunnen sparen. De hoogleraar moet finan cieel flink inleveren om de schoonmaker een finan- V cieel vangnet te bezorgen. Het verschil tussen de hoge re inkomens en het vang net is doorgaans dan ook minder dan 50 procent. Alleen wie pertinent weigert te werken - de kibboets moet iets aanbieden - krijgt niets. De proefperiode heeft het in komen van de kibboets al flink opge schroefd, vooral omdat nu bijna iedereen een baan heeft. Het vetzet kwam vooral van de jongere ge neratie. Niet zozeer om ideologische rede nen als wel wegens wat Dani Greenblatt (34) omschrijft als 'technische problemen'. De voormalige Zuid-Afrikaan drijft in de buurt van de kibboets een kuuroord annex vormingscentrum. Met zijn vrouw en twee kinderen ont vangt hij nu een vangnet-inkomen van ruim 7000 shekel (1400 euro) per maand. „Daar moet ik zo'n 4500 shekel van beta len aan onderwijs en vaste lasten. Wat blijft er dan nog over om van te leven?" Volgens hem is de hervorming alleen goed voor de oude garde. „Die oudjes krijgen een flink bedrag voor ieder jaar dat ze lid van de kibboets zijn. Plus een leuk pen sioen. Als je jong bent moet je met niks be ginnen. Ik kan alleen maar hopen dat het de sfeer in de kibboets niet volledig zal ver zieken." In de eetzaal zit het echtpaar Shapiro, typische vertegenwoordigers van De- gania's oude garde. Allan (79) is jurist en doceerde politieke wetenschappen aan de Universiteit van Haifa. Zijn vrouw Yona is 86 jaar geleden in Degania gebo ren als dochter van een van de stichters. Tot een jaar geleden verzetten de Shapiro's zich tegen de hervormingsplannen, maar het proefjaar heeft hen bekeerd. „Het expe riment is geslaagd. De mensen zijn in het algemeen tevreden", concludeert Allan. „We hebben een droom opgegeven, maar de veranderingen zijn niet zo groot geble ken. Het proces van privatisering was trou wens al een tijd aan de gang. Kijk maar naar de kassa hier in de eetzaal." Yona heeft het er moeilijker mee, hoewel ook zij uiteindelijk 'ja' heeft gestemd. „Ik had liever gezien dat we de weg van mijn ouders niet hadden verlaten. Ik heb heel veel van hen gehouden. Dit betekent een breuk met het verleden. Maar ja, de men sen wilden het zo." Principe van kibboets: geen privé-eigendom De oudste kibboets van Is raël, Degania Alef, werd in 1909 opgericht. De leiding van de Zionistische Wereld organisatie droeg toen een stuk land ten westen van het meer van Cenesaret over aan een groep arbeiders. »- Het principe van de kib boets was dat de leden geen particulier eigendom had den. Het werk, in eerste in stantie vooral op landbouw gebied, werd door de kib boets-leden verricht en de inkomsten kwamen uitslui tend de gemeenschap ten goede. Als stelregel gold: ieder werkt naar vermogen en ont vangt naar zijn of haar be hoeften. In 1965 telde Israël 220 kib boetsen met een totale be volking van 80.750 zielen. In 2005 waren er 248 van deze collectieve nederzettin gen met 117.000 leden. Foto boven: avocado-oogst anno 1970. Kleine foto's v.l.n.r.: Hooitijd in de kibboets in de jaren dertig. 1940: arbeiders sjouwen met trossen bananen. Omstreeks 1930: op de bin nenplaats worden de kippen gevoerd. foto's website Degania

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 79