schrijf ik compacte romans' v11 PZC Zaterdag 10 maart 2007 A.F.Th. van der Heijden Geboren op15 oktober 1951 in Geldrop. e Debuteert in 1978 onder het pseudoniem Patrizio Canapo- ni met Een gondel in de Heren gracht. e Begint in 1983 onder zijn ei gen naam met de publicatie van de romancyclus De Tande loze Tijd. De reeks bestaat uit eindelijk uit zes boekdelen, of zeven als het Boekenweek geschenk Weerborstels (uit 1992) als intermezzo bij de reeks wordt meegerekend. Van der Heijden zegt dat de cyclus is afgesloten, maar hij werkt er wel aan door. Deel 4, Advocaat van de hanen (1990), is verfilmd, e In 2003 verschijnt De Movo Tapes, deel 0 van de tweede romancyclus, Homo Duplex. In 2006 gevolgd door 'de sleutel' tot de reeks: Drijf zand koloniseren Tussendoor verschenen on der andere dagboekaanteke ningen. Achterin Het Scherven- gericht worden 36 in boek vorm verschenen titels opge voerd. overeenkomsten. Sektes lijken altijd op el kaar, sekteleiders ook. Misschien, als experi ment, kon ik het één, van recente datum in Nederland, bestuderen aan de hand van iets dat tientallen jaren geleden in Califor- nië was gebeurd." In het verleden deed Van der Heijden wel eens wenkbrauwen fronsen met zijn ambi tieuze romancycli. „Ik heb ook in dit boek, zoals ik gewend ben - en het valt me moei lijk om dat toe te geven, maar dat doe ik toch maar - een aantal kortere, compacte romans door elkaar gevlochten. Ik kan dat niet laten. Eigenlijk schrijf ik tamelijk com pacte romans, maar kan ik het niet nalaten ze door elkaar te vlechten om ze elk ten opzichte van elkaar een meerwaarde te ge ven. Mijn vijanden willen dat niet zien en ze bevestigen het ook niet. Maar ach, wat interesseren me mijn vijanden?" „Wat denk je dat ik nu weer aan kritiek over me heen zal krijgen? Alleen al vanwe ge de omvang. Niet eens over de inhoud, daar komen ze niet aan toe. Ze stikken zo van verontwaardiging, ze kunnen het al leen maar over die 1051 pagina's hebben. Zo gaat het altijd. Als ik een kleine roman schrijf, is het een 'tussendoortje' als ik een grote roman schrijf, is hij te dik. Kan ik nog goed doen? Ik doe het maar op mijn eigen manier." Gevangenissen, wat heeft Van der Heijden daar eigenlijk mee? In de roman Advocaat van de hanen stierf een kraker in een Am sterdamse cel, zelfheeft hij een tijdlang ge schreven in een gevangeniscel bij het Haar lemmermeercircuit en nu een Amerikaan se gevangenisroman. „Als jongetje droom de ik al van plaatsen om me af te zonde ren. Kloosters, woestijnen, gevangenissen, kerkers, totale eenzaamheid. Om mijn ge dachten te ordenen en om op nieuwe ge dachten te komen. Verplicht opgesloten zitten heeft me altijd aangetrokken. Kloos ters. Heeft niets met katholieke opvoeding te maken. Het idee om me op een extreem gedisciplineerde manier of een bepaalde levenswijze aan één taak te wijden. Liefst zwijgend, eenzaam, los van anderen." Nog verder terug voor een verklaring, komt hij bij zijn grootvader uit, naar wie hij genoemd is. Grootvader Adrianus. Een klompenmaker, die graag hoofdonderwij zer wilde worden. „Om die reden las hij ook. Vooral Dumas père: De graaf van Monte Cristo. Toen mijn grootmoeder bed legerig werd, las hij dit soort boeken aan haar voor. Hun tien kinderen lagen op en onder het bed te luisteren. Daar heeft mijn vader het verhaal gehoord en hij heeft het aan mij verteld." Hoogtepunt in Het Schervenge- richt is de episode waarin de regisseur een visioen weet op te roepen. Hij beleeft zo de moord op zijn vrouw. Maar hij merkt tot zijn verbijstering dat hij zich in het visioen inleeft in hun voldra gen ongeboren kind, dat de moord vanuit de baarmoeder beleeft. Een tour de force. „Vond ik ook. Toen ik zelf nog in het visio naire stadium van het schrijven zat, heb ik me zelfs afgevraagd of ik wel zo ver kon gaan, om het ongeboren jongetje dit te la ten vertellen, maar ik kon mezelf natuur lijk niet meer inhouden. Ik kon niet toen nog last krijgen van morele overwegingen. Dan had ik vroeger moeten opstaan." Wat hij anders nooit deed. A.F. Th. Van der Heijden had zijn nieuwe roman af en hij keek met een scheef oog omhoog naar de dozen die hij twee jaar eerder boven op een kast had gezet. En? „Ik heb de dozen meteen de dag na voltooiing van Het Scher- vengericht te voorschijn gehaald. Ik noem dat niet eens beroepsdeformatie, dat is be roepsidioterie. Ik was bang voor het zwar te gat. Ineens was ik heel nieuwsgierig naar wat ik had. Ie ziet daar bovenop de kast een papierwinkel staan. In twee jaar tijd was het een vormeloze, natte klomp papier geworden. Het herinnerde me bo vendien aan een periode van ziekte. Ik ben het gaan ordenen en het bleek min of meer compleet te zijn. Over veel passages ben ik ontevreden. Het zal nog een hele klus worden. Mits goed uitgewerkt is deze Oedipous-ro- man een octaaf hoger dan Het Schervenge- richt. Ik heb nu ontdekt hoe belonend het kan zijn om meteen weer aan een volgend boek te 'mogen' werken. Ik heb er zin in om het af te maken." A.F. Th. van der Heijden - Het Schervenge- richt. 1051 pag. Uitgeverij Querido. 24.95 euro (paperback)/ 34,95 euro (gebonden).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 75