Filosofisch waterstaatsman H v2 Zaterdag 10 maart 2007 PZC Hij lacht besmuikt. Natuurlijk is hij een beetje ijdel. Goed verzorgd kapsel, gesoigneerde snor met opstaande puntjes en geen grammetje vet te veel. Zo stond hij begin vorig jaar bij de kapot gevaren brug van de zeesluis. Wapperende haren, een beetje jongensachtig. „Eigenlijk mag ik het niet zeggen natuurlijk. Maar zo'n schadevaring en al die mediaheisa eromheen vind ik best leuk." Als Willem Vinke even later wordt geconfronteerd met foto's van toen hij nog grond verwierf voor de Westerscheldetunnel, fronst hij even. „Er zijn toch wel heel wat rimpels bijgekomen." door Wout Bareman foto Mechteld Jansen ij noemt zich een ech te waterstaatsman. Heeft ook zijn hele leven bij diezelfde baas gewerkt en vindt het allemaal nog altijd 'enorm leuk'. In augustus zet hij een punt achter zijn zeer gevarieer de carrière. Met enige tegenzin. „Eerlijk gezegd had ik er grote moeite mee. Maar ik heb het nu voor mezelf geaccepteerd. Het is als een soort echtscheiding, die ik ook heb meegemaakt. In je hoofd zingt rond dat het een verstandige beslissing is geweest, maar tegelij kertijd springen de tranen je in de ogen. De regeling die me werd aan geboden, was té aantrekkelijk. Ik heb bovendien zoveel andere leu ke dingen te doen..." - Onvermoede dingen. Dat hij een handige doe-het-zelver is, die goed met zaag en hamer omspringt, wekt met zijn achtergrond niet di rect verbazing. Hij volgde immers ooit een timmermansopleiding. Grinnikt: „Het laatste dat ik ge maakt heb is een houten dekseltje voor een suikerpotje - het ouder wetse draaiwerk, maar ik heb ook mijn huis uitgebouwd." Nee, op merkelijk is vooral zijn diepe inte resse voor de tantrische filosofie, de leer gebaseerd op de filosofie van het Hindoeïsme, Boedhisme en het Taoïsme. Tantrisme? Van Dale verklaart: 'in Oosterse religies een methode óm tot een eenheid met het goddelijke te komen door middel van meditatie, yoga en mys tieke seksualiteit'. Hij verzorgt sinds enige tijd de cursus tantrisch sjamanisme, bedoeld om seksuele intimiteit te intensiveren en de een heid in het bestaan te ontdekken. „We leren cursisten hoe ze blokka des kunnen verwijderen om zich seksueel vrij te maken en om hun seksuele energie te gebruiken voor spirituele groei. Het biedt mensen de kans hun leven drastisch te ver anderen, nieuwe kwaliteiten te ont dekken." In de periode van zijn echt scheiding groeide z'n interes se voor de Oosterse filosofie. Hij volgde tantracursussen en verdiepte zich onder meer in het Russisch sjamanisme. Er ging een wereld voor hem open. „In de tijd van die scheiding heb ik mezelf af gevraagd wat ik fout had gedaan. Dat leidde tot die cursussen, die mij meer inzicht in mezelf gaven. Lichaamsgerichte therapieën, pure emotie. Ik moest figuurlijk met de billen bloot, werd totaal met me zelf geconfronteerd. Dan komt de vraag: wil ik veranderen of laat ik alles bij het oude en ga ik geestelijk dood. Een emotionele ontdekkings tocht was het, die mij inderdaad enorm heeft veranderd." Hij haalt de wijze woorden aan van een indianenopperhoofd. „Die vroeg aan een 'witman' met welk lichaamsdeel wij blanken denken. Die man antwoordde: met ons hoofd, waarop die indiaan corri geerde: nee, je moet denken met je van het district Westerschelde in Temeuzen. Grijnst: „Toch nog een mooie pres tatie voor het domste jongetje van de klas hè?" Hij doelt op z'n school tijd in Hoofdplaat, de christelijke school. Zijn vader was er hoofd en die had niet bepaald veel vertrou wen in de kennis en kunde van zijn jongste telg. „Toen hij moest aangeven naar welke school ik door moest, kwam hij - uiterst zui nigjes - niet verder dan de Am bachtschool. Ik moest timmerman worden, maar uiteindelijk ben ik via de MTS en de HTS toch afgestu deerd als weg- en waterbouwkun- dige." 'Die mediaheisa rond zo'n kapotte brug is best leuk' buik." Tijdens de cursus die hij ver zorgt, probeert hij de deelnemers te leren hoe ze de seksuele energie kunnen verfijnen tot spirituele energie door middel van technie ken, ademhalingsoefeningen, dan sen en masseren. „Veel, zo niet al les, draait om respect, begrip, accep tatie. Ooit, in de tijd van de seksu ele revolutie, werd gepropageerd dat seks niet stiekem hoefde. Ieder een had het over seksuele vrijheid. Maar intussen zijn we geen stap verder. Wij zitten nog net zo ge vangen als onze ouders. We zijn simpelweg niet vrij. Wie dat wel is, is niet langer manipuleerbaar. Als je jezelf niet meer onderdrukt, ge voelens niet langer wegstopt, res pect hebt voor jezelf, ben je vol gens mij op de goede weg." Na zijn vertrek bij Rijkswaterstaat reist hij af naar Trinidad om er veertig dagen door te brengen bij een spiritueel leermeester. Maar de komende maan den bouwt hij eerst zijn carrière bij water staat af Begonnen bij de Deltadienst in Zierikzee, kwam hij via de sluizen van [Jmuiden en de dienstkring Gelderse IJssel in 1987 terug naar zijn geboorteland, Zeeuws-Vlaanderen. Hij werd er hoofd van dienstkring Terneuzen, beheerde het Kanaal Gent-Terneu- zen, de sluizen en de bruggen, pak te ook nog even de wegen mee en nam vervolgens, eind jaren negen tig, de grondverwerving voor de Westerscheldetunnel op zich. Na dat hij zich ook nog even intensief bezighield met de plannen voor de nieuwe N57 op Walcheren, sluit hij zijn loopbaan nu af als hoofd „Ik heb mijn vleugels bij waterstaat uiteindelijk behoorlijk uitgeslagen. Ik kreeg veel vrijheid, veel moge lijkheden. De dienst had ooit het imago 'een staat in de staat' te zijn, onbenaderbaar. Die tijd ligt inmid dels ver achter ons. De zaak is be hoorlijk opengegooid. We staan nu echt ten dienste van de samenle ving en niet omgekeerd. Vooral de laatste tijd schiet dat wel eens door; met eindeloze inspraakproce dures en een bijna manische zorg vuldigheid. Als je bij wijze van spre ken jeuk krijgt van een nieuwe weg voor je deur, kun je je gelijk proberen te halen tot bij de Raad van State. Zorgvuldigheid is goed, maar niet ten koste van slagvaardig heid. We moeten wel blijven besef fen dat we een overheidsorganisa tie zijn, die uiteindelijk in het alge meen belang toch knopen moet doorhakken." Durfden medewerkers van Rijks waterstaat vroeger nog wel eens be leid uit te stippelen en politiek bela den adviezen aan te dragen, van daag de dag is het voornamelijk een uitvoerend orgaan. „Neem de ontpoldering. Wij verstrekken tech nisch advies, maar uiteindelijk moet de politiek de keuzes maken. Wat ik ervan vindt? Nuchter gere deneerd stel ik vast dat ontpolde- ren allerlei voordelen biedt, maar laat ik m'n emotie spreken dan zegt ik als jongen, die achter de Scheldedijk is geboren: niet doen. Ja, daarin ben ik heel duidelijk een echte Zeeuw." jarenlang trok hij als hoofd van de dienstkring in Terneuzen richting Vlaanderen om, vooral in Gent, te praten over alle mogelijke vraag stukken rond het Kanaal Gent-Ter- neuzen. Pretoogjes: „Om die Vlamingen een beetje op stang te jagen, waar schuwde ik dan dat het kanaal echt helemaal aan het dichtslibben was. Grote paniek natuurlijk. Ach, in die tijd bedreef je wel een beetje politiek. Recentelijk nog trouwens, bij de onderhandelingen over de vervanging van de bruggen over de zeesluis. Dan draait het om geld en om niets anders. En daar draait het straks, als een besluit moet worden genomen over een nieuwe zeesluis ook weer om. Vlaanderen stevent zo goed als zeker af op een kosten verdeling van 60 - 40. Wij veertig procent van de bouwkosten, zij de rest. Tja, als je de goederenstroom ziet en het belang van die sluis voor de haven van Gent, moet je je afvragen of dat wel zo reëel is. Maar goed, de besluitvorming daar over maak ik niet meer mee. En de bouw? Met alle voorbereidingen meegeteld, hou ik het op 2020. En dan zal die sluis vermoedelijk wes telijk van de huidige zeesluis wor den aangelegd, maar wel verder landinwaarts." Zowel bij de grondverwer ving voor de Wester scheldetunnel als bij het project N57 stuitte hij op bijkans onwrikbaar verzet. „Maar ik had nooit het gevoel dat ze me haatten. Ik heb er zelfs goeie con tacten aan overgehouden. )e moet altijd voor ogen houden dat je te maken hebt met mensen vol emo tie. Verklaarbare emotie, want jij bent toch degene, die hun land komt afpikken. Het is de kunst goed te luisteren, met respect voor je gesprekspartner. Ja, daar heb je m'n levensfilosofie weer. Het is trouwens ook een kunst om op een charmante wijze toch je zin te krijgen." Willem Vinke Naam: Willem Vinke Geboren: 6 februari 1945, Zaamslag, opgegroeid in Hoofdplaat Woonplaats: Koudekerke Opleiding: LTS, MTS, HTS (weg- en waterbouw) Burgerlijke staat: samenwo nend; kinderen Andrea (38), Jacco (37), vijf kleinkinderen. - Werk: hoofd waterdistrict Wes terscheid e van Rijkswaterstaat Hobbies: Hamer en zaag en Oosterse filosofie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 66