Moderne gedichten zijn niet bedoeld om voorgedragen te worden. Ze hebben dik wijls geen rijm, ritme, heldere beelden. PZC Maandag 12 maart 2007 21 UITGAANSTIP Hilary Swank (rechts op de foto) speelt in de film Freedom wri ters een naïeve, idealistische, blanke lerares die kennismaakt met de rauwe werkelijkheid van Los Angeles na de Rodney King-rellen. Op haar eerste werkdag staat ze verbijsterd voor een onhandelbare klas vol gekleurde tieners voor wie het ver blijf op school slechts een pauze is in de bendeoorlog die ze op straat uitvechten. Wie wel eens eerder zo'n film heeft gezien over een gepassio neerde leerkracht die op onorthodoxe wijze het vertrouwen van een zootje ongeregeld weet te winnen, kan al precies voor spellen hoe het verder gaat. Toch heeft regisseur en scenario schrijver Richard LaCravenese deze reclamefilm voor bevlogen onderwijs niet afgekeken van Dangerous minds met Michelle Pfeiffer. Hij liet zich inspireren door echte ervaringen van kanslo ze achterstandskinderen uit de arme buurten, zoals ze die on der leiding van hun onvolprezen docente£rin Cruwell in 1994 optekenden in hun dagboeken. Freedom writers is te zien in de Vlissingse bioscoop Cine City. AGENDA :MÊÊÊÊÊI1 OP PAD Streeksieraden De Walcherse juwelier Minderhoud geeft een lezing over Zeeuwse sieraden Aanme- len via info@hmdb.nl of 0113-228883. Goes, Historisch Museum De Bevelanden, 19.45 uur. Meezingen Elke maandagavond meezingen, van smartlap tot dijenkletser. Vlissingen, Café de Concurrent, 22.00 uur. MUZIEK Ceramic Dog Ceramic Dog is het nieuwe trio van mees- tergitarist Mare Ribot, bekend van zijn sa- FILM WÊUÊÊÊSÊÊÊÈ BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Hannibal Rising: 20.00 uur; Music and Lyrics: 20.00 uur; Night at the Museum: 20.00 uur; C.R.A.Z.Y.: 20.30 uur; HULST Koning van Engeland, Night at the Mu seum: 20.00 uur; Doa: Dead or Alive: 20.00 uur; The White Planet: 20.00 uur; The Good Shepherd: 20.00 uur; Music and Lyrics: 20.00 uur; Hannibal Rising: 20.00 uur; MIDDELBURG Schuttershof, The science of sleep: 20.00 uur; OOSTBURG Ledeltheater, Perfume, The story of a murderer: 20.00 uur; TERNEUZEN Merral, Dreamgirls: 19.30 uur; Music and Lyrics: 19.00 en 21.30 uur; Night at the Museum: 20.00 uur; Hannibal Rising: 20.00 uur; VLISSINGEN CineCity, Beestenboel: 13.45 en 16.15 uur; Blood Diamond: 18.45 en 21.30 uur; Dreamgirls: 16.15 en 21.45 uur; Ernst, Bobbie en de geslepen onix: 14.00 uur; Freedom Writers: 16.00, 18.45 en 21.45 uur; Hannibal Rising: 19.00 en 21.45 uur; Kicks: 13.45 en 19.00 uur; La Vie en Ro se: 13.30 ,16.15 en 19.00 uur; Music Lyrics: 13.45, 16.15, 19.00 en 21.45 uur; Night at the Museum: 13.45, 16.15 en 19.00 uur; The Prestige: 21.45 uur; The Pursuit of Happyness: 13.45,16.15 en 19.00 uur; Sneak: 22.00 uur; meer agendanieuws op www.pzc.nl menwerking met John Zorn, maar eerst en vooral als vaste gitarist van Tom Waits, dat in zijn tweede Europese tour ook Zeeland aan doet. De muziek van het trio is wel degelijk te omschrijven als jazz of geïmproviseerde muziek, maar dan wel van de hardhandi ge soort, met de nodige underground-, free jazz-, experimentele en electronische invloeden. Een vorm van punk-jazz, niet door een ge legenheidscombinatie, maar door een hecht op elkaar ingespeeld trio, waarin te vens twee van de grote nieuwe talenten figurereren uit de Amerikaanse im- pro-rock-scene: bassist Shazad Ismailly en drummer Chess Smith. Middelburg, Schuttershof, Maandag 12 maart 21.30 uur NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen Een hommage is een eerbetoon. Een 'hommage aan Lucebert' (afge lopen week bij Muziekpodium Zee land in Middelburg) is een eerbe toon aan de dichter, niet aan de schilder. Dichters eer je kennelijk door hun gedich ten nog eens voor te dragen. En dat heeft iets merkwaardigs. Want moderne ge dichten zijn eigenlijk helemaal niet be doeld om voorgedragen te worden. Ze hebben dikwijls bijna geen taalelementen die het aanhoren makkelijk maken. Zoals rijm, ritme, heldere beelden. Bij het werk van Lucebert valt dat deels nog wel mee. Hij gebruikt veel alliteratie. Zoals in 'de klokken beieren boven het bui gen en barsten'. Sterke contrasten ook, te genspraken die treffen en blijven hangen. Maar zijn werk is ook heel compact, te compact misschien voor dat éne moment waarop het klinkt. De tekst als extra houvast dan maar op hetzelfde moment projecteren, is natuur lijk wel een behulpzaam idee. Maar dan krijg je weer het probleem van de keuze: lees ik of luister ik? En dat gaat ook niet echt samen. TWee gedichten klonken meerdere keren. En dat werkte wél. Zo was het 'motto' van de avond uiteraard een gedicht van de meester: als ik geen dichter was zou ik uit honderden woordwonden bloeden niets zou mij helpen geen gevleugeld geen hemels woord zou het bloeden stelpen Een gedicht waar je op kunt 'studeren'. Ik zou bijvoorbeeld denken dat juist dich ters het gevaar lopen een woordwond op te lopen. Maar neen. En als je dan woord wonden hebt, dan helpen gevleugelde woorden, zelfs hemelse woorden niet. Maar dat zijn toch juist de woorden van dichters. Of zegt een dichter als Lucebert hiermee dat de moderne dichter juist geen hemelse woorden meer moet of kan gebruiken? Te veel om allemaal te bedenken en te be antwoorden in de luttele seconden dat zo'n gedicht klinkt. Maar omdat het drie, vier keer heeft geklonken op die avond, komt het bezwerende van zo'n tekst, komt de macht van het klinkende woord sterker over. Exacte betekenis doet er steeds minder toe, hét woord wordt meer en meer muziek. Ah.., muziek. Dat raadsel voor mij. Er was muziek! Nieuwe muziek. Muziek alleszins, die ook niet lan ger de klassieke handvaten aan biedt. En die daarom alleen al perfect past bij het dichtwerk van Lucebert. Mu ziek die expressiefis. Die ik hoor fladde ren. Hoor roffelen. Die ijl klinkt. Of mas sief Die goedmoedig gromt Of uithaalt, Hommage aan Lucebert in woord, beeld en muziek. in paniek. Prachtig om een vrouw als Mi- ny Dekkers één te zien worden met een beest van een accordeon. Ik zou zo graag iets van die muziek mee naar huis hebben genomen. Zoals die éne regel van Lucebert in mijn kop zit: 'de boe- roeboedoer der bourgeoisie'. Die 'zingt' daar nog wel een paar dagen. Maar mu ziek is zo vluchtig, voor mij althans. Muziek en poëzie zijn aan elkaar ver want. Maar of ze elkaar nodig hebben, weet ik niet. Ook deze avond heeft voor mij het ultieme bewijs niet geleverd. Dat er met voordracht van poëzie meer geëx perimenteerd moet worden, dat heb ik er wel uit geconcludeerd. Ik noemde al de herhaling. Waarom niet een avond echt als klankbeeld gecomponeerd, met gedich ten of delen uit gedichten die meerdere keren in wisselend .verband opnieuw klin ken? En dan meteen ook maar grondiger zoe ken naar precies de juiste verklanking. Met de juiste stemmen. Want natuurlijk kunnen Lou Landré en Carol Linssen wel bogen op jarenlange ervaring als acteurs, maar het zijn en blijven twee oude, wijze (en misschien ook wel vermoeide) man nen. En wat moeten die nu uitroepen dat ze 'een kleine revolutie' gaan afdraaien. Dat wil ik wel eens horen uit de mond van een hondsbrutale jongeling zoals Luce bert zélf was toen hij dat schreef Een rap per, een diskjockey. Een radio-voetbalre porter, voor mijn part. En als we toch bezig zijn: sommige van Luceberts liefdesgedichten - en hij heeft er héél mooie geschreven - zou ik dan ook wel eens uit de mond van een vrouw willen horen. Liefdesgedichten, of'strijd liederen', want het is allemaal zo passio neel bij Lucebert, dat het dicht bij elkaar ligt. En sóms - snaai ie wei tug - was dat even hoorbaar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 47